Het komt nu wel erg dichtbij, krijg het er moeilijk mee... Het volgende:
In Duitsland heb ik een hele mooie V70 classic bekeken en bereden. Zo op het oog ziet het er keurig uit. Logische kilometerstand, boekjes ingevuld en door dealer afgestempeld. 6500 euro. Nu moet ik zeer binnenkort de knoop gaan doorhakken. Bij de proefrit zijn we vergeten te kijken naar de staat van het koelwater. Nu wil ik morgen, voordat ik koop, nog eens gaan kijken en dan met name naar het koelwater. Waar moet ik dan op letten?
ABS werkt naar behoren en airco doet het, zijn er nog meer specifieke punten?
Help... !
Joost.
V70 classic 1997 2.5 10v 131600, kopen? Gekocht!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18
Op het 850 forum is een mooie lijst met aankooptips, helaas werkt het zoeken daar niet goed. Als je zoekt op aankooptips krijg je 99 bladzijden met hits... Ik had het nog bewaard dus bij deze:
Aankooptips Volvo 850 en S/V70
Administratie
- Onderhoudshistorie aanwezig (onderhoud bij dealer of specialist tijdig uitgevoerd)
- Check het no-go topic
- Check de km stand via de Nationale AutoPas
- De km stand zou evt ook uitgelezen kunnen worden, hangt af van type
Algemeen
- Distributie bij de meeste 850's iedere 120.000 vervangen, behalve bij oudere types (MY91-93), die moeten iedere 75 a 80.000 (riem is 2mm dunner). Voor latere (x70) types kunnen weer andere waarden gelden.
- Bovenste motorsteun (kan zijn gescheurd, op zich niet duur, maar als er te lang mee is doorgereden kan het spruitstuk scheuren. Dit is te zien als ie onder het blok vandaan rookt bij koude motor)
- Opper in ieder geval een ANWB (of Dekra) keuring. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen. Wil je zekerheid: laat de keuring ook uitvoeren
- Ivt: werkt de airco. Reparatie kan je zo 1000 euri achteruit zetten
- Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, (ook niet voor een automaat, zie onderstaande post) Check het hoge km standen topic
- Bij koude motor mogen de kleppen iets tikken, na uiterlijk 10 min moet dit weg zijn
- Rij in verschillende auto's een testritje, om het weggedrag te kunnen vergelijken
- Olieafscheider of vlamdover kan verstopt zitten. Herkenbaar aan olie in het luchtinlaattraject en leidt uiteindelijk tot een kapotte krukaskeerring (hoge carterdruk wat niet weg kan -> zwakste schakel eerst). Kapotte keerring is herkenbaar aan olielekkage tussen de versnellingsbak en motor. Droogvegen met een doekje en na een paar km rijden moet het gewoon droog blijven. De keerring kost 30 euro, de reparatie 600 euro. Omdat de bak los moet. Advies bij koppelingswissel (wellicht bij aankoop af te spreken) is dan ook altijd de keerring eveneens laten vervangen!
Specifiek Automaat
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!
Specifiek Diesel
- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).
Welk type te kiezen?
- Een estate is doorgaans duurder dan een sedan, maar schrijft minder af
- Een 2.0 10V is krachtig genoeg om goed mee te komen, maar een 2.0 of 2.5 20V is vaak niet duurder, en geeft toch net iets meer rijplezier
- Een Turbo is het walhalla, maar dat moet je portemonnee wel aankunnen
- Het verbruik.... ligt vaak aan de bestuurder. Alle 850's (turbo of niet) gebruiken gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Zuinigheidsridders met enkel snelwegverkeer kunnen nog zuiniger rijden, evenals dat rallyrijders met een zware rechtervoet onzuiniger kunnen rijden.
- Voor vragen over de uitrusting, zie de folders
- De smoke achterlichten van het latere type zijn in principe ook op het eerdere type te monteren. Hetzelfde geldt ook voor de lage koplampen.
- Hoge km standen betekenen niet automatisch ook dat de cilinderkoppen gereviseerd hoeven te worden bij rijden op lpg (zie onderstaande post)
- Een automaat hoeft niet perse minder lang mee te gaan, maar is wel gevoeliger voor (het niet tijdig krijgen van) onderhoud en goede olie
« Laatste verandering: 22-12-2004 17:23:00 door Peth©oni »
* Als de auto dealer onderhouden is, bel dan ook met dealer en vraag of er bijzondere reparaties geweest zijn.
* Ook lees ik veel dat zo rond de 250 en 300dkm de draagarmen aan vervanging toe zijn. Of na ongeveer 10 jaar! Overigens dient de auto uitgelijnd te worden als de draagarm los is geweest. Daar was een echte merkdealer het een keer niet mee eens! (Garantiegeval dus kostte hem geld) Onzin natuurlijk; het moet beslist wel gebeuren!
*Wielen: de lichtmetalen R en T5R wielen zijn vrij zacht en vervormen dus vrij snel. Let hierop bij aankoop! Ze zijn nogal prijzig, maar vaak kan er nog wel wat aan gedaan worden als ze iets krom zijn.
-
Ik wil daar nog wat aan toevoegen (niet model-specifiek):
-Rem een keer flink hard, bijvoorbeeld op een uitvoegstrook van de snelweg. De auto mag dan niet naar links of rechts trekken
-als de koppeling te hoog aangrijpt, kan ie bijna versleten zijn
-de staat van het interieur zegt minstens zoveel over het gereden aantal kilometers dan de stand van de kilometerteller. Bijvoorbeeld een stand van 100.000 km met afgesleten pedaalrubbers en een kaalgezeten bestuurdersstoel kloppen niet met elkaar.
Aankooptips Volvo 850 en S/V70
Administratie
- Onderhoudshistorie aanwezig (onderhoud bij dealer of specialist tijdig uitgevoerd)
- Check het no-go topic
- Check de km stand via de Nationale AutoPas
- De km stand zou evt ook uitgelezen kunnen worden, hangt af van type
Algemeen
- Distributie bij de meeste 850's iedere 120.000 vervangen, behalve bij oudere types (MY91-93), die moeten iedere 75 a 80.000 (riem is 2mm dunner). Voor latere (x70) types kunnen weer andere waarden gelden.
- Bovenste motorsteun (kan zijn gescheurd, op zich niet duur, maar als er te lang mee is doorgereden kan het spruitstuk scheuren. Dit is te zien als ie onder het blok vandaan rookt bij koude motor)
- Opper in ieder geval een ANWB (of Dekra) keuring. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen. Wil je zekerheid: laat de keuring ook uitvoeren
- Ivt: werkt de airco. Reparatie kan je zo 1000 euri achteruit zetten
- Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, (ook niet voor een automaat, zie onderstaande post) Check het hoge km standen topic
- Bij koude motor mogen de kleppen iets tikken, na uiterlijk 10 min moet dit weg zijn
- Rij in verschillende auto's een testritje, om het weggedrag te kunnen vergelijken
- Olieafscheider of vlamdover kan verstopt zitten. Herkenbaar aan olie in het luchtinlaattraject en leidt uiteindelijk tot een kapotte krukaskeerring (hoge carterdruk wat niet weg kan -> zwakste schakel eerst). Kapotte keerring is herkenbaar aan olielekkage tussen de versnellingsbak en motor. Droogvegen met een doekje en na een paar km rijden moet het gewoon droog blijven. De keerring kost 30 euro, de reparatie 600 euro. Omdat de bak los moet. Advies bij koppelingswissel (wellicht bij aankoop af te spreken) is dan ook altijd de keerring eveneens laten vervangen!
Specifiek Automaat
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!
Specifiek Diesel
- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).
Welk type te kiezen?
- Een estate is doorgaans duurder dan een sedan, maar schrijft minder af
- Een 2.0 10V is krachtig genoeg om goed mee te komen, maar een 2.0 of 2.5 20V is vaak niet duurder, en geeft toch net iets meer rijplezier
- Een Turbo is het walhalla, maar dat moet je portemonnee wel aankunnen
- Het verbruik.... ligt vaak aan de bestuurder. Alle 850's (turbo of niet) gebruiken gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Zuinigheidsridders met enkel snelwegverkeer kunnen nog zuiniger rijden, evenals dat rallyrijders met een zware rechtervoet onzuiniger kunnen rijden.
- Voor vragen over de uitrusting, zie de folders
- De smoke achterlichten van het latere type zijn in principe ook op het eerdere type te monteren. Hetzelfde geldt ook voor de lage koplampen.
- Hoge km standen betekenen niet automatisch ook dat de cilinderkoppen gereviseerd hoeven te worden bij rijden op lpg (zie onderstaande post)
- Een automaat hoeft niet perse minder lang mee te gaan, maar is wel gevoeliger voor (het niet tijdig krijgen van) onderhoud en goede olie
« Laatste verandering: 22-12-2004 17:23:00 door Peth©oni »
* Als de auto dealer onderhouden is, bel dan ook met dealer en vraag of er bijzondere reparaties geweest zijn.
* Ook lees ik veel dat zo rond de 250 en 300dkm de draagarmen aan vervanging toe zijn. Of na ongeveer 10 jaar! Overigens dient de auto uitgelijnd te worden als de draagarm los is geweest. Daar was een echte merkdealer het een keer niet mee eens! (Garantiegeval dus kostte hem geld) Onzin natuurlijk; het moet beslist wel gebeuren!
*Wielen: de lichtmetalen R en T5R wielen zijn vrij zacht en vervormen dus vrij snel. Let hierop bij aankoop! Ze zijn nogal prijzig, maar vaak kan er nog wel wat aan gedaan worden als ze iets krom zijn.
-
Ik wil daar nog wat aan toevoegen (niet model-specifiek):
-Rem een keer flink hard, bijvoorbeeld op een uitvoegstrook van de snelweg. De auto mag dan niet naar links of rechts trekken
-als de koppeling te hoog aangrijpt, kan ie bijna versleten zijn
-de staat van het interieur zegt minstens zoveel over het gereden aantal kilometers dan de stand van de kilometerteller. Bijvoorbeeld een stand van 100.000 km met afgesleten pedaalrubbers en een kaalgezeten bestuurdersstoel kloppen niet met elkaar.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ja, dat heb ik natuurlijk wel gelezen. Bij mij slaat aan de vooravond van de mogelijke koop ineens de twijfel toe...
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Goed ik heb hem gekocht! Bij een bevriende garage heb ik met de verkopende partij afgesproken. Auto op de brug gezet en even helemaal geinspecteerd door drie monteurs! Zodra die allemaal tevreden knikte heb ik de auto gekocht. Hij staat nu braaf in de garage van mijn werk. Maandag gelijk maar even een afspraak maken bij de RDW voor de import...
Mooi he? ruim 1400 kilo Volvo en allemaal van mij!
Joost.
Mooi he? ruim 1400 kilo Volvo en allemaal van mij!
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Uh, foto´s staan er al op, kijk bij Foto van mijn auto.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Duitsland is een mooi land...
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18
Gefeliciteerd met je Roffel, Joost! Leuk te horen.
Ik heb even gekeken in de foto-rubriek, en nou valt het kwartje bij mij, dit was de auto die je op het oog had! Gaaf, ik heb een S70 met dezelfde 2.5 10V en ik vind die vijfcilinder echt ge-wel-dig. Heerlijk geluid en lekker scheutig met trekkracht.
Ik heb even gekeken in de foto-rubriek, en nou valt het kwartje bij mij, dit was de auto die je op het oog had! Gaaf, ik heb een S70 met dezelfde 2.5 10V en ik vind die vijfcilinder echt ge-wel-dig. Heerlijk geluid en lekker scheutig met trekkracht.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik heb hem vandaag in de garage gestart... Het was dat ik die man terug naar Duitsland moest brengen, anders zat ik daar nu nog: WAT EEN GELUID!
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Geweldig Joost! Ik heb mijn V40 ook verkocht. Ben dus ook naarstig op zoek naar een mooie zwarte roffel!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Oh, ik heb er nu twee! Een V40 & een V70... Tijdelijk natuurlijk.
Joost.
Streep je die V40 wel even van je erelijstje?
Joost.
Streep je die V40 wel even van je erelijstje?
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
ghe ghe, binnenkort kan ik er weer één bijvoegen. Zo'n mooie roffel is een lang gekoesterde wens!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je nog naar de koelvloeistof gekeken? Begreep dat je je daar nog wat zorgen over maakte?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Beter nog, ik heb hem even op de brug gehad en drie monteurs hebben snel even de hele auto geinspecteerd en goed bevonden.Oceanracer schreef:Heb je nog naar de koelvloeistof gekeken? Begreep dat je je daar nog wat zorgen over maakte?
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Overigens heb ik al een setje zwart lederen zetels op het oog...hans anesthesie schreef:ghe ghe, binnenkort kan ik er weer één bijvoegen. Zo'n mooie roffel is een lang gekoesterde wens!
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Echt waar? Dat is een leuk project natuurlijk.
Vanmiddag ga ik even kijken bij een zwarte V70 2.5T (kwijl,kwijl)
Vanmiddag ga ik even kijken bij een zwarte V70 2.5T (kwijl,kwijl)
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
En gekocht! Een Nederlandse mag ik aannemen? Kan je toch nog voor mij uitroffelen. Ik ben nu overgeleverd aan het RDW...
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb mijn eerste tank alweer leeg "geroffelt".
Verwacht natuurlijk nog deze week een mooi fotoverslag van je V70 met geel kenteken!
Verwacht natuurlijk nog deze week een mooi fotoverslag van je V70 met geel kenteken!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Als de platen er zijn... Maar dat moet deze week wel lukken. Vrijdag of zaterdag breng ik hem naar Baarlo (Nee, niet voor stock-car) voor de inbouw van LPG (Vialle) a.s. maandag. Dan kan ik volgende week woensdag al op pad met m´n gasgestookte V70!
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000