Adaptive van de ACC uitzetten

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
jovada
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.12.2023 - 17:27

Een oude thread, maar het blijft me ook frustreren. Eigenlijk werkt de adaptive cc en de Pilot Assist goed, maar het gaat inderdaad om het scenario waarbij plots iets je pad kruist, maar ook wanneer je aan 120/130 een vrachtwagen nadert. De wagen gaat bij het opmerken van het tragere voertuig meteen veel te hard in de remmen, om daarna weer aan te sluiten. Dit gedrag zou natuurlijker moeten...
De enige reden eigenlijk waarom ik mijn voet nog steeds op het gaspedaal hou, om dit remmen tegen te gaan...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja het is niet anders het blijft een beetje van "net niet" bij mijn uitvoering 2012. Te vroeg inhouden bij naderen voorganger op de grote baan.. Maar het is wat het is en het rijdt redelijk relax op de lange baan vind ik.; .

Zou toch softwarematig in te regelen moeten zijn die afstand signalering radar;....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Jsh
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 07.12.2024 - 12:06

Afgelopen weekend heen en weer naar Praag gereden (v60 2023) Dikke 1500 km. Altijd acc aan.
Ik heb weinig problemen met de acc.
Altijd op 1 streepje, en bij inhalen op tijd naar links.
En iemand die voor je langs schiet? Zonder acc moet je dan ook remmen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6152
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jsh schreef: 23.01.2025 - 23:34 Ik heb weinig problemen met de acc. Altijd op 1 streepje, en bij inhalen op tijd naar links.
Ik denk dat je daar een punt hebt. Hoe meer streepjes je actief hebt bij de ACC, hoe gevoeliger de auto reageert. Met 1 streepje actief, zal de auto niet zo snel in de remmen duiken, bij een obstakel in het zicht van de camera. Misschien is dat het. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jsh
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 07.12.2024 - 12:06

silverado schreef: 16.12.2022 - 17:18 Ik lees dit topic met enige verbazing…
We rijden al zo'n 12 jaar verschillende Volvo's met ACC (daarvoor ook zonder).
Je moet enige tijd aan het systeem wennen.
Ik mag me een redelijke ervaringsdeskundige noemen na die jaren.
En ik moet zeggen dat er qua werking en ingrepen niet erg veel is gewijzigd, wel wat geoptimaliseerd.
Ik zet hem meestal direct op de ACC, ook in de stad (behalve in woonwijken met drempels etc)
In onze laatste Volvo zit ook Pilot Assist, die zet ik meestal alleen op lange rechte stukken aan.
Ik vind de P.A. nog in de kinderschoenen staan... moet nog heel veel aan opgekrikt worden wil je echt autonoom kunnen rijden. En dat kost weer veel extra €€€.
Helemaal eens.
Ik begrijp niets van al het geklaag over acc.
Wat ik als reden kan bedenken is dat de gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan dit topic vrij hoog ligt, en dat het eigen adaptieve vermogen er niet beter op wordt.
Ter info: ik ben bijna 70, en rijd de bijna 800 km naar Praag met de acc vrijwel de hele weg aan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Noiu collegae 70 :-D Tja nu rij ik ook sinds 1995 Volvo en met "altijd cruisecontrol aan" en veel en veel kilometers in NL eerder 60K per jaar nu nog 25_28K per jaar en voor mij blijft feit dat dat de acc te vroeg afstand houdt van de voorganger als je die wilt passeren. Daarnaast kan ik niet alleen op CC rijden en de Volvo werkplaats zegt dat niet te kunnen inregelen.
Dus ja ik vind ACC een comfortabel system ook afgelopen dagen met een 2000km rit en vooral in de file de ACC zelf laten aansluiten gaat perfect, alleen de afstand veiligheids marge bij gewoon rijden op de baan en dan willen inhalen is voor mij iets te groot en laat systeem te vroeg gas los...( Gaan auto s soms rechts inhalen )
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 773
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Bover schreef: 01.03.2025 - 12:17 .... en vooral in de file de ACC zelf laten aansluiten gaat perfect, alleen de afstand veiligheids marge bij gewoon rijden op de baan en dan willen inhalen is voor mij iets te groot en laat systeem te vroeg gas los...
Daarom zou het mooi zijn als je kan schakelen tussen ACC en CC.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3089
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

lint schreef: 23.11.2022 - 14:00 Bij onze XC40Recharge My 23 is het aleen nog ACC, is niet meer om te zetten naar CC.
Gewone CC schijnt niet meer te mogen op nieuwe auto’s. Het wordt als gevaarlijk gezien omdat je je op snelheid in een stilstaande file kunt boren als je even afgeleid bent
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6277
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bover schreef: 01.03.2025 - 12:17 ....Dus ja ik vind ACC een comfortabel system ook afgelopen dagen met een 2000km rit en vooral in de file de ACC zelf laten aansluiten gaat perfect, alleen de afstand veiligheids marge bij gewoon rijden op de baan en dan willen inhalen is voor mij iets te groot en laat systeem te vroeg gas los...( Gaan auto s soms rechts inhalen )
Gewoon zelf een beetje met het voetje bijgassen of gewoon eerder naar links en "probleem" opgelost....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep doe ik ook...:)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “EC40”