Ik heb er al veel meer over gelezen.
Ook ik heb ( D3 5 cylinder van 2010) af en toe een melding dat het niveau van de koelvloestof te laag is.
Meestal even in een stevige bocht of bij hard remmem.
Het staat dan laag inderdaad, dat staat ie altijd met warme motor, maar na losdraaien van de dop komt het weer omhoog.
Een klein scheutje er bij en het is weer een paar duizend weg.
Ik heb er een dikke 150.000 mee gereden zelf, hij staat nu op 370.000 en het is al zo lang ik de auto heb, alleen komt het iets vaker voor de laatste maanden.
Zou het zo kunnen zijn dat de slangen van de radiator etc. ouder worden en wat slapper waardoor de druk ze een klein beetje opblaast en daardoor het niveau daalt?
Een andere verklaring heb ik er niet voor.
De dealer heeft hem bij de afgelopen beurt even afgeperst maar geen lek te zien, de monteur ging wel mee met mijn verhaal maar had er eigenlijk nooit aan gedacht.
De tijd was er niet voor maar ik wil de gok wel eens nemen om er 2 nieuwe slangen op te zetten.
Volgende beurt moet de distri dus dan gaat de waterpomp er toch nieuw in, dan laat ik die slangen ook menemen.
Iemand ervaring hier mee of een ander idee?
Koelvloeistof niveau
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6693
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik gok op een inwendig lekkende koppakking. Dat was bij de eerste MY van de D3 een vaker voorkomend probleem en is met afpersen van het koelsysteem niet te zien. Als dat zo is moet je rekenen op een schadepost van meer dan 4K want je kop zal dan ook schade hebben. Ik zou dus even goed rekenen voordat ik teveel geld zou uitgeven.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1714
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Werkt de verwarming wel goed? Ik heb het meegemaakt dat deze het dus niet meer deed. Ook meldingen van te laag koelvloeistof en bij losdraaien dop weer omhoog komen. En inderdaad een gescheurde koppakking als oorzaak.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Alles werkt prima, ook de verwarming.
De verhalen over de koppakking heb ik ook gelezen maar waarom daalt het niveau dan?
Dat water moet toch ergens naar toe gaan.
Samenpersen kan je het niet dus ergens moet iets uitzetten waar het blijft.
Als het inderdaad een lekke koppakking is dan ga ik dat niet vervangen, al is het wel een heerlijke wagen natuurlijk
De verhalen over de koppakking heb ik ook gelezen maar waarom daalt het niveau dan?
Dat water moet toch ergens naar toe gaan.
Samenpersen kan je het niet dus ergens moet iets uitzetten waar het blijft.
Als het inderdaad een lekke koppakking is dan ga ik dat niet vervangen, al is het wel een heerlijke wagen natuurlijk

Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6693
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Omdat er druk wordt opgebouwd in het systeem door uitlaatgassen? Je zou dus een CO meting kunnen laten doen.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Ik zou eerder aan een kleine lekkage van de EGR koeler denken... Niet altijd meteen met druktest te vinden. Hij verbruikt dus koelwater.
Lijkt me niet dat de oorzaak een lekke koppakking is als dit al vanaf het begin is dat je hem hebt (meer dan 150k).
Lijkt me niet dat de oorzaak een lekke koppakking is als dit al vanaf het begin is dat je hem hebt (meer dan 150k).
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Het is maar weinig , af en toe een scheutje.. de afgelopen 20.000 nog geen halve liter.
Eergisteren was de waarschuwing heel kort, nog geen seconde in beeld geweest en de rest van de rit van 200 km op de beruchte 1000 km file ochtend niet meer gezien.
Vanmorgen gekeken met echt koude motor, ik was van dinsdag begin middag niet meer weg geweest en toen bleef hij in de buurt van minimum staan bij het losdraaien van de dop en kon ik wel gewoon een keer vullen naar max.
Na wat ritjes in de buurt en een stuk snelweg stond hij nog netjes op max en was niet gezakt.
Een heel klein lekje in de egr koeler was ook waar de dealer aan dacht.
Hoe zou je die wel kunnen vinden?
Of zou het toch een hardnekkinge luchtbel zijn geweest?
Vloeistof is niet samenpersbaar, ik blijf mij afvragen waar het dan naar toe gaat als de motor warm is en het peil zakt., dan zou het juist uit moeten zetten en dus stijgen lijkt mij.
Als er al uitlaatgassen in de koelvloeistof zouden komen en die zich ophopen innhet tankje dan blijft de hoeveelheid vloeistof nog steeds het zelfde en zal de dop de overdruk afblazen.
Dit is hoe ik het ( als technicus) beredeneer.
Ik heb voor de zekerheid ook maar even een nieuwe dop gehaald vandaag, die zit er nog niet op, maar die gaan ook nog wel eens rot lees ik.
Eergisteren was de waarschuwing heel kort, nog geen seconde in beeld geweest en de rest van de rit van 200 km op de beruchte 1000 km file ochtend niet meer gezien.
Vanmorgen gekeken met echt koude motor, ik was van dinsdag begin middag niet meer weg geweest en toen bleef hij in de buurt van minimum staan bij het losdraaien van de dop en kon ik wel gewoon een keer vullen naar max.
Na wat ritjes in de buurt en een stuk snelweg stond hij nog netjes op max en was niet gezakt.
Een heel klein lekje in de egr koeler was ook waar de dealer aan dacht.
Hoe zou je die wel kunnen vinden?
Of zou het toch een hardnekkinge luchtbel zijn geweest?
Vloeistof is niet samenpersbaar, ik blijf mij afvragen waar het dan naar toe gaat als de motor warm is en het peil zakt., dan zou het juist uit moeten zetten en dus stijgen lijkt mij.
Als er al uitlaatgassen in de koelvloeistof zouden komen en die zich ophopen innhet tankje dan blijft de hoeveelheid vloeistof nog steeds het zelfde en zal de dop de overdruk afblazen.
Dit is hoe ik het ( als technicus) beredeneer.
Ik heb voor de zekerheid ook maar even een nieuwe dop gehaald vandaag, die zit er nog niet op, maar die gaan ook nog wel eens rot lees ik.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6693
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik kan het ook niet helemaal verklaren waar de koelvloeistof blijft, maar mijn broertje had ook een d3 van 2011. Zelfde verschijnselen als jij beschrijft, met enige regelmaat vloeistof bijvullen, expansiedop los en dan niveau van min naar max, nacht laten staan en dan nog steeds druk in het koelwatersysteem, afpersen geen resultaat, dop vervangen, ook geen oplossing. Bleek uiteindelijk een lek in de koppakking te zitten waardoor er uitlaatgassen in een koelwaterkanaal terecht kwamen. Kop was aangevreten door de hete gassen en dus moest de kop met pakking worden vervangen. Kosten (ergens rond 2016/17) 4000 euro met 50% coulance. Ik begreep dat er op de latere modellen van de d3 (2.0 vijfcilinder) een dikkere pakking is toegepast.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Even hardop fantaseren, maar wel gebaseerd op de eigen ervaring dat gewoon afvullen niet werkt: bij mij was het na het vervangen van de pomp bij plaatsen van de nieuwe distri8butie ook mis na een paar weken.... was net niet helemaal goed gegaan bij de dealer.
dus vraag: Is het systeem ooit helemaal op de voorgeschreven wijze opgevuld? Immers, als je gewoon alleen via de expansie vult, krijg je net niet alles vol. er blijft ergens wat lucht hangen wat voor blijvende uitzetting zorgt, en daardoor bij warme moter juist elke keer een paar druppen uit de overstort..... ???
Nogmaals, ik zeg absoluut niet dat dit het is, maar het is makkelijker te tackelen dan een koppakking.....
dus vraag: Is het systeem ooit helemaal op de voorgeschreven wijze opgevuld? Immers, als je gewoon alleen via de expansie vult, krijg je net niet alles vol. er blijft ergens wat lucht hangen wat voor blijvende uitzetting zorgt, en daardoor bij warme moter juist elke keer een paar druppen uit de overstort..... ???
Nogmaals, ik zeg absoluut niet dat dit het is, maar het is makkelijker te tackelen dan een koppakking.....
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Dat vraag ik mij dus ook af, precies het zelfde idee, ergens een bel lucht.
De distri met pomp is vervangen vlak na dat ik de auto kocht ( zat in de verkoopdeal).
Volgens jaar moet dat weer.
Of dat vullen is gedaan volgens de regels weet ik niet, het is wel bij de dealer ( toen nog Deventer, nu Apeldoorn) gedaan en die zijn serieus volgens mij.
Het kan een heel klein lekje zijn vanaf een cylinder wat een bel lucht maakt natuurlijk, maar als dat 150k goed is gegaan...
Ik zal eens op co laten snuffelen.
De distri met pomp is vervangen vlak na dat ik de auto kocht ( zat in de verkoopdeal).
Volgens jaar moet dat weer.
Of dat vullen is gedaan volgens de regels weet ik niet, het is wel bij de dealer ( toen nog Deventer, nu Apeldoorn) gedaan en die zijn serieus volgens mij.
Het kan een heel klein lekje zijn vanaf een cylinder wat een bel lucht maakt natuurlijk, maar als dat 150k goed is gegaan...
Ik zal eens op co laten snuffelen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Gisteren stadswerk en een stuk grote weg, vandaag dik 350 km grote weg.
Hij staat nog steeds netjes op max...
Morgen even een dagje op en neer Oldenzaal vanaf Den Haag, dus ruim 400 km.
Ben benieuwd.
Ik ga toch aan een luchtbel denken.
Hij staat nog steeds netjes op max...
Morgen even een dagje op en neer Oldenzaal vanaf Den Haag, dus ruim 400 km.
Ben benieuwd.
Ik ga toch aan een luchtbel denken.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Even mijn ervaring, bij 176K begon dit “probleem”.
Bij dealer werd aangegeven dat de auto ook al erg veel gelopen had. Met gevoel tussen “keihard lachen” en “stoom uit oren” eens met grote glimlach rustig gevraagd of ze Volvo’s verkochten
Auto had op 2080m boven zeeniveau een week stilgestaan bij temperaturen richting -30. Vanaf dat moment koelwater niveau steeds dalend naar minimum. Eigenlijk nooit daaronder. Dop los marginale stijging, bij vullen leidde weer tot dalen naar minimum. CO2 metingen etc gedaan, geen CO2 verhoging tov buitenlucht. Gasklep gedemonteerd en met scoop in EGR buis gekeken, leek mij meest voor de hand liggende bij vermoeden lekkage naar een lage druk systeem, leek droog. Situatie maar voor eigenschap van auto aangenomen, niet meer bijgevuld en regelmatig controle of minimum niveau nog intact was.
Wel elke keer in de Alpen dop iets los gedraaid zodat drukverschil niet te hoog is/blijft.
Bij ongeveer 325K nieuwe interkoeler, gevuld tot kwart boven minimum, daarna niveau lang hetzelfde gebleven. Slang tussen turbo en interkoeler bevatte vocht, turbo is olie gekoeld, was geen olie.
Na weer een lange rit en flink blazen bij de oosterburen bleek het niveau weer wat gedaald te zijn naar minimum.
Nergens sporen van lekkage.
Controleer nog steeds regelmatig maar als ik afgelopen 200K meer dan 1/4L heb bijgevuld is het veel.
Auto nu 436K gelopen.
Als het een pakking is lekt ie naar buiten, olie nooit sporen van vocht gehad.
Rustig op weg naar de 500K met m’n 2011 MY 2012 5 cylinder D3.
Bij dealer werd aangegeven dat de auto ook al erg veel gelopen had. Met gevoel tussen “keihard lachen” en “stoom uit oren” eens met grote glimlach rustig gevraagd of ze Volvo’s verkochten

Auto had op 2080m boven zeeniveau een week stilgestaan bij temperaturen richting -30. Vanaf dat moment koelwater niveau steeds dalend naar minimum. Eigenlijk nooit daaronder. Dop los marginale stijging, bij vullen leidde weer tot dalen naar minimum. CO2 metingen etc gedaan, geen CO2 verhoging tov buitenlucht. Gasklep gedemonteerd en met scoop in EGR buis gekeken, leek mij meest voor de hand liggende bij vermoeden lekkage naar een lage druk systeem, leek droog. Situatie maar voor eigenschap van auto aangenomen, niet meer bijgevuld en regelmatig controle of minimum niveau nog intact was.
Wel elke keer in de Alpen dop iets los gedraaid zodat drukverschil niet te hoog is/blijft.
Bij ongeveer 325K nieuwe interkoeler, gevuld tot kwart boven minimum, daarna niveau lang hetzelfde gebleven. Slang tussen turbo en interkoeler bevatte vocht, turbo is olie gekoeld, was geen olie.
Na weer een lange rit en flink blazen bij de oosterburen bleek het niveau weer wat gedaald te zijn naar minimum.
Nergens sporen van lekkage.
Controleer nog steeds regelmatig maar als ik afgelopen 200K meer dan 1/4L heb bijgevuld is het veel.
Auto nu 436K gelopen.
Als het een pakking is lekt ie naar buiten, olie nooit sporen van vocht gehad.
Rustig op weg naar de 500K met m’n 2011 MY 2012 5 cylinder D3.

Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Ik heb er een dikke 2000 Km bij gezet sinds het laatste bijvullen, waarvan afgelopen weekeinde dik 700 km.
Het niveau is nog steeds netjes max...
Het moet wel een luchtbel zijn geweest, ik heb geen andere verklaring.
Zoals ik al eerder zei, vloeistof is niet samenpersbaar dus ergens moet ruimte zijn (geweest).
Raar is het wel, dan is het toch niet goed ontluchten geweest zoals Sanco ook al suggereerde?
Als het niveau weer wat zou zakken vul ik gewoon bij .
Olie verbruikt hij, ondanks ruim de 370.000 gepasseerd, totaal niet.
Tussen de beurten (ongeveer 35.000 km) is dat nog geen liter, dus nihil.
Het niveau is nog steeds netjes max...
Het moet wel een luchtbel zijn geweest, ik heb geen andere verklaring.
Zoals ik al eerder zei, vloeistof is niet samenpersbaar dus ergens moet ruimte zijn (geweest).
Raar is het wel, dan is het toch niet goed ontluchten geweest zoals Sanco ook al suggereerde?
Als het niveau weer wat zou zakken vul ik gewoon bij .
Olie verbruikt hij, ondanks ruim de 370.000 gepasseerd, totaal niet.
Tussen de beurten (ongeveer 35.000 km) is dat nog geen liter, dus nihil.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1714
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Goed om te horen dat het opgelost lijkt te zijn. Wel in de gaten houden natuurlijk 
Overigens is het zo dat vloeistoffen wel degelijk indrukbaar zijn. Google er maar even op.

Overigens is het zo dat vloeistoffen wel degelijk indrukbaar zijn. Google er maar even op.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Intussen een 6000 kilometer verder.
Vorige week zondag vroeg een rit van bina 400 km met de aanhanger, en rond de 100 gereden.
En in de avond op weg naar huis bij even hard remmen een korte mededeling.
Inderdaad stond het weer rond minimum.
Na de druk weg te laten stijgt het weer wat , logisch de slangen worden weer dunner als de druk weg is.
Heb er een scheut ( denk 100 cc) bij gedaan.
Afgelopen week veel gereden, ongeveer 900 km en hij staat nog netjs op max.
Ik snap het niet.
Een kapotte pakking zou constant verlies moeten geven.
Die EGR koeler zou toch best wel kunnen.
Het zal wel, ik gooi er wel wat bij als er een melding is, met een flesje doe ik heel lang.
Eigenlijk een beetje wat Doc R ook ervaren heeft.
Bij mij sukkelt het ook al een ton of 2 door bijna.
Vorige week zondag vroeg een rit van bina 400 km met de aanhanger, en rond de 100 gereden.
En in de avond op weg naar huis bij even hard remmen een korte mededeling.
Inderdaad stond het weer rond minimum.
Na de druk weg te laten stijgt het weer wat , logisch de slangen worden weer dunner als de druk weg is.
Heb er een scheut ( denk 100 cc) bij gedaan.
Afgelopen week veel gereden, ongeveer 900 km en hij staat nog netjs op max.
Ik snap het niet.
Een kapotte pakking zou constant verlies moeten geven.
Die EGR koeler zou toch best wel kunnen.
Het zal wel, ik gooi er wel wat bij als er een melding is, met een flesje doe ik heel lang.
Eigenlijk een beetje wat Doc R ook ervaren heeft.
Bij mij sukkelt het ook al een ton of 2 door bijna.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Nou , de kogel is door de kerk...
Vandaag een XC60 gekocht, de 191Pk D4
Een VEA, maar de D4 191 PK zijn sterker dan de 180 Pk hoor ik overal.
Benzine is onbespreekbaar voor mij
Stuk gereden en lekkere auto.
Ik heb hem nog niet maar dat zal binnenkort zijn.
Zo'n beetje alles er op en aan.
Adaptieve CC , dat wilde ik graag.
En meteen een euro 6.
We gaan het zien.
De V70 heeft mij trouw een ton of 2 overal gebracht zonder gekke kosten, met pijn in het hart gaat ie weg...
Vandaag een XC60 gekocht, de 191Pk D4
Een VEA, maar de D4 191 PK zijn sterker dan de 180 Pk hoor ik overal.
Benzine is onbespreekbaar voor mij

Stuk gereden en lekkere auto.
Ik heb hem nog niet maar dat zal binnenkort zijn.
Zo'n beetje alles er op en aan.
Adaptieve CC , dat wilde ik graag.
En meteen een euro 6.
We gaan het zien.
De V70 heeft mij trouw een ton of 2 overal gebracht zonder gekke kosten, met pijn in het hart gaat ie weg...
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Ik heb nog een update over het verlies KVS, misschien heeft iemand er wat aan.
Het systeem bouwt flink druk op, zodra de motor even gelopen heeft en dat blijft er ook na 1 of 2 dagen in.
Ik merkt dat het erg van de belasting af hangt, de aanhanger er achter of met 130 of iets mee doorrijden geeft waarschijnlijk extra druk wardoor de KVS er uit gedrukt wordt via de overstort.
Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Verbrandingsgassen, dat is wel zeker.
Ik rijd niet harder dan 100 meestal, dan gaat het een paar honderd km goed, eigenlijk is grote weg rijden ook geen probleem.
Als dat de melding heel even komt met iets afgekoelde motor, bv in de m orgen of na een tussenstop ( dat doet ie dan bij wat harder afremmen of een stevige bocht naar links, doe ik niets, dan gaan de meldingen weer weg en blijft het rond minimaal.
Gaat het lampje te vaak aan dan laat ik de overdruk er uit, het stijgt dan naar max met wat geborrel.
Dan een scheutje er bij, dan gaat het weer een tijd goed.
De motor loopt zoals hij altijd heeft gedaan, het is dus een miniem lekje.
De XC zal er volgende week zijn denk ik.
Het systeem bouwt flink druk op, zodra de motor even gelopen heeft en dat blijft er ook na 1 of 2 dagen in.
Ik merkt dat het erg van de belasting af hangt, de aanhanger er achter of met 130 of iets mee doorrijden geeft waarschijnlijk extra druk wardoor de KVS er uit gedrukt wordt via de overstort.
Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Verbrandingsgassen, dat is wel zeker.
Ik rijd niet harder dan 100 meestal, dan gaat het een paar honderd km goed, eigenlijk is grote weg rijden ook geen probleem.
Als dat de melding heel even komt met iets afgekoelde motor, bv in de m orgen of na een tussenstop ( dat doet ie dan bij wat harder afremmen of een stevige bocht naar links, doe ik niets, dan gaan de meldingen weer weg en blijft het rond minimaal.
Gaat het lampje te vaak aan dan laat ik de overdruk er uit, het stijgt dan naar max met wat geborrel.
Dan een scheutje er bij, dan gaat het weer een tijd goed.
De motor loopt zoals hij altijd heeft gedaan, het is dus een miniem lekje.
De XC zal er volgende week zijn denk ik.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Mooie overstap denk ik. Kunnen er weer wat diesel km’s bij. Alvast veel plezier er mee!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla