Wat is jullie ervaring met elektrisch rijden met de Volvo XC60 2.0 Recharge T6 AWD Incription Exclusive uit januari 2022.
Volgens het display kom ik niet verder dan 33km en dat klopt ook tot nu toe.
Ik rijd dan in de (standaard) hybride stand.
Zo de Pure stand een andere afstand kunnen halen?
Alvast dank voor jullie reactie.
Hoever kun je elektrisch rijden met XC60 recharge
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28490
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is nog het eerste type zonder extended range. Dan is 40-45 km wel maximaal, onder koudere omstandigheden nog minder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7737
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Met deze temperaturen wordt het behelpen….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09.01.2024 - 13:00
Ik heb hem nog niet boven de 33 km gezien ook niet toen het nog ca 10gr was.
Dan maar eens zien als het straks weer wat warmer wordt.
Dan maar eens zien als het straks weer wat warmer wordt.
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Nu met de Long Range en deze temperatuur rond het vriespunt: 56 km.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6317
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
In Pure modus kom je nog een kilometer of 5 verder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mderijke
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.07.2005 - 22:13
- Locatie: Beetsterzwaag
Ik kwam afgelopen week bij -3 met een V90 T6 Long Range (Leenwagen) ruim 55 km na een nachtje laden op 220V Tuinaansluiting......
Dus als de grootte van het frontale oppervlak heel veel invloed heeft is het nog wel erg weinig denk ik......
Groet,
Maarten
Dus als de grootte van het frontale oppervlak heel veel invloed heeft is het nog wel erg weinig denk ik......
Groet,
Maarten
XC60 T8, 2021, Luchtvering, B&W Sound
C70 2,4i Momentum Geartronic, 2010
740 GLE A Estate, 1986
940 Polar Royal Class Estate,(MY 1995)
V70 2.5 TDi, (MY 2001)
940 Polar LPT(MY 1995)
850 T5 Aut (MY1995)
V70 D5 (MY 2003)
740 Turbo Intercooler, (MY 1990)
C30 D5 Geartronic 5V(MY 2007)
V70 D5 Geartronic 6V(MY2012) 4C Chassis, FULL Option incl. Standkachel
C70 2,4i Momentum Geartronic, 2010
740 GLE A Estate, 1986
940 Polar Royal Class Estate,(MY 1995)
V70 2.5 TDi, (MY 2001)
940 Polar LPT(MY 1995)
850 T5 Aut (MY1995)
V70 D5 (MY 2003)
740 Turbo Intercooler, (MY 1990)
C30 D5 Geartronic 5V(MY 2007)
V70 D5 Geartronic 6V(MY2012) 4C Chassis, FULL Option incl. Standkachel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09.01.2024 - 08:23
Hoi , welke temperatuur moet het dan zijn om 48km te kunnen rijden , vandaag geladen en ik kan volgens het display 39 km rijden . Maar hoe berekend de wagen de te rijden km , uiteraard door de buitentemperatuur sterk beinvloedbaar . Dus als ik hem snachts laad wanneer het steeds minder warm is kom ik wss nooit aan de 48 km . Of zie ik dit verkeerd .
Mvg Marc
-
- 4th Gear member
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Ik kom nu op zo'n 40km uit met toch best redelijke temperaturen. In Pure mode nog iets verder. Heb het idee dat de batterij al last heeft van degeneratie... 

Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Het theoretische benzine-/dieselverbruik dat in het boekje staat wordt ook alleen onder laboratoriumomstandigheden gehaald. Daar hoor je vreemd genoeg nooit iemand over klagen.
Waarom zou dit voor elektriciteit anders zijn?
Waarom zou dit voor elektriciteit anders zijn?
- E.T.
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Vanmorgen 34 km gereden in mijn short range XC60 en in Hybride nog 1 km over volgens het display. Ik denk dat de omstandigheden er echt toe doen, ik rij zo'n 15 km secundair (60 km zone, dorp met 50 km en en een stukje 80 km/h) en 20 km autosnelweg naar stad Groningen. Bij veel ge-jojo op de snelweg is het verbruik een stuk hoger dan als ik vrijdag's met 105 op de klok op acc cruise.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Met mijn T6 (2024) haalde ik in oktober/november 75 km nu met de elektrische kachel aan rond de 60.
Als ik een rit van 250 km rij (doe ik regelmatig) en de route in Google zet waardoor de stroom optimaal wordt verdeeld, rij ik in hybride stand 1:16,5 op benzine en is de accu precies leeg. Dat is overdag met Vmax 105-108.
Als ik een rit van 250 km rij (doe ik regelmatig) en de route in Google zet waardoor de stroom optimaal wordt verdeeld, rij ik in hybride stand 1:16,5 op benzine en is de accu precies leeg. Dat is overdag met Vmax 105-108.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Je hebt gelijk dat je ook bij elektrisch rijden een verschil had mogen verwachten tussen theorisch en praktijkverbruik.
Maar bij elektrisch rijden wordt de afwijking door andere factoren beïnvloed (buitentemperatuur, verwarming aan/uit, snelweg is juist ongunstig, verbruik neemt significant toe bij iets hogere snelheid, enz). En daar moeten veel mensen aan wennen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Snelweg is funest voor bereik, net als de kachel.
Met 106 op pa en snelweg is het bij 60km op in een V90 LR.
Rij je secundair en max 80 dan ga ik met kou naar 65km.
In oktober met 20 graden is tussen de 80á85 mogelijk en rij ik de 76km woon/werk volledig elektrisch waarvan 60km snelweg met 105op pa.
Traject is dan Assen-Groningen visaversa.
En ja dat rijdt heerlijk comfortabel..
Met 106 op pa en snelweg is het bij 60km op in een V90 LR.
Rij je secundair en max 80 dan ga ik met kou naar 65km.
In oktober met 20 graden is tussen de 80á85 mogelijk en rij ik de 76km woon/werk volledig elektrisch waarvan 60km snelweg met 105op pa.
Traject is dan Assen-Groningen visaversa.
En ja dat rijdt heerlijk comfortabel..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dit vind ik nou geen bijster goed resultaat: een lagere Volvo V60/V90 T4/T5 doet dat ook op die afstand. Zonder stroomverbruik.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6317
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het is dus waar je het mee vergelijkt (en waar primair en met welke snelheid wordt gereden, stad/provinciaal/autoweg/snelweg). Met een XC60 zonder PIH haal je dan misschien max. de 1:14.raspaardje schreef: ↑29.01.2025 - 14:18Dit vind ik nou geen bijster goed resultaat: een lagere Volvo V60/V90 T4/T5 doet dat ook op die afstand. Zonder stroomverbruik.
En zoals algemeen bekend is een PIH juist op de korte afstand (afhankelijk of je een LR hebt of niet 40 tot 80 km) het meest zuinig als je tussendoor kunt laden.
Die factoren zijn toch bij een ICE ook gewoon van invloed? Alleen merk je dat gewoon minder omdat je met een ICE +800km range hebt en met een LR dus max een 80? Dus e.e.a. middelt zich met een ICE veel meer uit en dus is de invloed minder zichtbaar.raspaardje schreef: ↑29.01.2025 - 13:04Je hebt gelijk dat je ook bij elektrisch rijden een verschil had mogen verwachten tussen theorisch en praktijkverbruik.
Maar bij elektrisch rijden wordt de afwijking door andere factoren beïnvloed (buitentemperatuur, verwarming aan/uit, snelweg is juist ongunstig, verbruik neemt significant toe bij iets hogere snelheid, enz). En daar moeten veel mensen aan wennen.
Ga met een ICE 100 rijden of 130 en je zult zien dat het verbruik per km gewoon 30% toeneemt bij 130 t.o.v. 100.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Misschien is "andere factoren" idd ongelukkig uitgedrukt. Ik had beter "veel dezelfde factoren maar op een andere manier" kunnen schrijven.Gouwe schreef: ↑29.01.2025 - 14:46 Die factoren zijn toch bij een ICE ook gewoon van invloed? Alleen merk je dat gewoon minder omdat je met een ICE +800km range hebt en met een LR dus max een 80? Dus e.e.a. middelt zich met een ICE veel meer uit en dus is de invloed minder zichtbaar.
Ga met een ICE 100 rijden of 130 en je zult zien dat het verbruik per km gewoon 30% toeneemt bij 130 t.o.v. 100.
Buitentemperatuur - veel meer invloed bij een EV
Verwarming - veel meer invloed bij een EV
Wel of geen snelweg - hele andere invloed bij een EV
Snelheid - wellicht 30% bij een hoge ICE auto, niet bij een V60 iig. Bij een EV hakt die factor er meer in.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6317
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Laten we het erop houden dat ik daar een andere beleving bij heb en dat "veel meer" al snel voor jou iets anders kan betekenen dan voor mijraspaardje schreef: ↑29.01.2025 - 15:00Misschien is "andere factoren" idd ongelukkig uitgedrukt. Ik had beter "veel dezelfde factoren maar op een andere manier" kunnen schrijven.Gouwe schreef: ↑29.01.2025 - 14:46 Die factoren zijn toch bij een ICE ook gewoon van invloed? Alleen merk je dat gewoon minder omdat je met een ICE +800km range hebt en met een LR dus max een 80? Dus e.e.a. middelt zich met een ICE veel meer uit en dus is de invloed minder zichtbaar.
Ga met een ICE 100 rijden of 130 en je zult zien dat het verbruik per km gewoon 30% toeneemt bij 130 t.o.v. 100.
Buitentemperatuur - veel meer invloed bij een EV
Verwarming - veel meer invloed bij een EV
Wel of geen snelweg - hele andere invloed bij een EV
Snelheid - wellicht 30% bij een hoge ICE auto, niet bij een V60 iig. Bij een EV hakt die factor er meer in.

Voorbeeld: Bij 100 rijdt mijn XC90 (iets meer frontaal oppervlak dan jou V60 inderdaad) gemiddeld 7/100, bij 130 wordt het rustig 10/100. Zou ik een tank van 10 liter hebben dan zou bij 100 km/uur mijn range 140 km en mijn gemiddelde 1:14 zijn. Bij 130 maar 1:10 en is het na 100 km de tank leeg.
Mijn theorie is dat de impact van die factoren vooral in de ervaring/beleving een grotere invloed heeft op het elektrische rijbereik i.v.m. de veel kleinere accu range t.o.v. een ICE met een 70 liter tank. Zou je met een ICE alleen rondjes om de kerk rijden dan wordt de range van +1000 km ook zo maar 300 km korter en dat is ook 30%.... Alleen 30% van 1000 ervaar je anders dan 30% van 40 als je werk op bijvoorbeeld 35 km ligt. Met een ICE kun je dan nog steeds 10x op een neer zonder tanken. Met een PIH haal je 1 enkele reis nog niet eens....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor