Mooie roffel

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Hallo mensen,

Ik vraag mij al lange tijd af waar die waanzinnige, specifieke roffel vandaan komt die je alleen maar bij de 850 V/S70 kunt horen.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Combinatie van de 5 cylinders en de uitlaat. (en het toerental ook trouwens ;))
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
244DL2.0
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.12.2006 - 18:24
Locatie: Culemborg

Die roffel? Gewoon, een hemels geschenk... De mooiste droge reutel leveren trouwens de tienkleppers, omdat 20V- en turbotechniek een geluiddempend effect heeft.
244 DL B200K, op zoek ...
855 GLE automaat 1993, 331.000 kms
Gebruikersavatar
Jeroentje
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
Locatie: nieuwegein

Mwa goede uitlaat eronder en dan klinkt iedere roffel goed. Ik heb een 20v uit 93 ding maakt een perfecte roffel met std uitlaat. Die trouwens wel plaats moet maken voor iets anders want die giga demper die er onderhangt is alleen maar gewicht xtra
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik ga binnenkort ook aan de roffel: 2.5 10v 1997.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Guestuser

joost schreef: Ik vraag mij al lange tijd af waar die waanzinnige, specifieke roffel vandaan komt die je alleen maar bij de 850 V/S70 kunt horen.
Je zou eens een Audi 100 uit de jaren 80 moeten horen (dit model)
Afbeelding
met daarin de 2.2 liter benzinemotor...
die roffelde eens zo hevig als een 850/v70.

Mijn broer had vroeger zo een Audi, en ik kreeg rillingen van het geluid van die 5 cilinder. Doordat ik de 850 zo'n mooi model vond, en omwille van de vijfcilinder heb ik me destijds een 850 gekocht, en was eigenlijk een beetje (veel) teleurgesteld over het geluid... hij klonk te braaf.

Door omstandigheden rij ik nu met een diesel (geen Volvo), maar wanneer die vervangen wordt, zal het zeker weer een Volvo 5-cilinder zijn, desnoods met een beetje knutselwerk aan de uitlaatlijn...
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

244DL2.0 schreef:Die roffel? Gewoon, een hemels geschenk... De mooiste droge reutel leveren trouwens de tienkleppers, omdat 20V- en turbotechniek een geluiddempend effect heeft.
Klopt ja, die tienkleppers roffelen toch wel duidelijk meer dan de twintigkleppers.
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

de ouwe classics voordat ze 2.4 werden roffelen zo lekker omdat er een straight pipe onder zit, de demper zit in het midden. bovendien roffelt een vijfcilinder omdat het nooit helemaal mooi 'rond' kan lopen, net als 3 cilinders. daarom deelt zelfs die slome 144 pk drol van mij nog lekkere klappen uit op lage toeren. turbo's kunnen ook prima roffelen, alleen moet je meer gas geven, 2.5T kan nog veel lawaaiiger zijn dan een gewone 2.5. alleen de 2.5 en 20v brommen zo lekker bij middel-lage belasting (straight pipe met vijfcilinder = bizar luidruchtig resonantiepunt). van de nieuwe v70's klinkt de D5 t lekkerst (als je niet stationair draait).
Robbedoes
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.08.2006 - 09:53
Locatie: Leiden

fransb85 schreef:de ouwe classics voordat ze 2.4 werden roffelen zo lekker omdat er een straight pipe onder zit, de demper zit in het midden. bovendien roffelt een vijfcilinder omdat het nooit helemaal mooi 'rond' kan lopen, net als 3 cilinders. daarom deelt zelfs die slome 144 pk drol van mij nog lekkere klappen uit op lage toeren. turbo's kunnen ook prima roffelen, alleen moet je meer gas geven, 2.5T kan nog veel lawaaiiger zijn dan een gewone 2.5. alleen de 2.5 en 20v brommen zo lekker bij middel-lage belasting (straight pipe met vijfcilinder = bizar luidruchtig resonantiepunt). van de nieuwe v70's klinkt de D5 t lekkerst (als je niet stationair draait).
Ik was na aanschaf in april '06 enigszins teleurgesteld over het geluid van mijn 2.4 20v van okt '99 tov oudere types v70.

Kan via een eenvoudige ingreep aan de uitlaat o.i.d. nog iets aan 't geluid worden gedaan?
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Mijn 2.5T is ook erg stil...'t blijft tobben hé
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Jeroentje
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
Locatie: nieuwegein

Bij mij word de grote demper leeg gehaald aankomende zondag. Heb alleen geen id hoe dat bij de 2.4 zit. Ik heb afgezien van de cat maar 1 demper onder de auto zitten
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Robbedoes schreef:Ik was na aanschaf in april '06 enigszins teleurgesteld over het geluid van mijn 2.4 20v van okt '99 tov oudere types v70.

Kan via een eenvoudige ingreep aan de uitlaat o.i.d. nog iets aan 't geluid worden gedaan?
ja hoor, kan makkelijk, door een Simons of Ferrita sportuitlaatje te monteren.
:wink:
Robbedoes
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.08.2006 - 09:53
Locatie: Leiden

Sportuitlaatje!! Ludo, klinkt als Halfords of heb ik het mis?
:eeeeek:
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat heb je idd mis.
een Simons of Ferrita klinkt heel wat beter als dat standaard blik bij Halfords. :lol:
Robbedoes
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.08.2006 - 09:53
Locatie: Leiden

Pardon! :cry:

Het kwam allemaal omdat een sportuitlaatje onder mijn degelijke Zweed me deed denken aan van met donkere raamfolie en achterspoiler voorziene en verlaagde Opel Manta-achtige toestanden. Nogmaals, excuses hiervoor.

Overigens, niets ten nadele van het prachtge autotype Opel Manta.
Robbedoes
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.08.2006 - 09:53
Locatie: Leiden

Jeroentje schreef:Mwa goede uitlaat eronder en dan klinkt iedere roffel goed. Ik heb een 20v uit 93 ding maakt een perfecte roffel met std uitlaat. Die trouwens wel plaats moet maken voor iets anders want die giga demper die er onderhangt is alleen maar gewicht xtra
Past jouw standaard uitlaat ook onder mijn v70 classic met 2.4 170 pk motor? kilootje extra neem ik graag voor lief!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”