Standkachel V60 T6/T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
KoningPaulus
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.12.2024 - 08:52

Hallo allemaal,

Ik ben aan het zoeken naar een Volvo V60 T6, idealiter met long range.
Nu merk ik dat het al een hele puzzel is om erachter te komen welke kleuren horen bij welke jaren, welke opties er per jaar verdwijnen, of het scroll wieltje voor de rijmodi die verdwenen is of opties die niet meer standaard zijn en de overgang naar AAOS etc etc.

Voor zover ik het nu goed begrepen heb is er vanaf eind 2021 long range verkrijgbaar icm sensus en vanaf half 2022 long range icm AAOS. Klopt dit? En zitten er naast het besturingssysteem nog andere verschillen in?

De voornaamste vraag die ik nog heb gaat over de standkachel. Bij een phev wil ik (uiteraard) geen onnodige kilometers inleveren op verwarmen/koelen van de auto tijdens het rijden. Daarvoor lijkt mij dus een elektrische standkachel dè oplossing en tevens must. Maar vanaf wanneer zit die erin en hoe kom je daar achter? Ik meende ergens anders op dit forum gelezen te hebben dat het vanaf longe range is. Maar is dit per definitie zo en wat definieert dan de "start" van long range?

Ik merk bij de zoektocht dat er zo veel (hetzij kleine) verschillen zijn en dat er niet ergens één overzicht is. De bouwjaren icm de MY21-22-23-24 zijn mij ook niet altijd duidelijk. Kortom, duiding gevraagd. Ik hoop dat jullie eea kunnen toelichten.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3708
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6317
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

KoningPaulus schreef: 29.01.2025 - 23:06 .....De voornaamste vraag die ik nog heb gaat over de standkachel. Bij een phev wil ik (uiteraard) geen onnodige kilometers inleveren op verwarmen/koelen van de auto tijdens het rijden. Daarvoor lijkt mij dus een elektrische standkachel dè oplossing en tevens must....
Raspaardje heeft je al de link gegeven, hier kun je op je gemak de specificaties doorpluizen. Begrijp alleen je redenatie dat een elektrische standkachel een must is niet? Ter info: de standkachel koelt de auto niet, dat doet de elektrische airco en die is op elke PIH standaard. Verwarmen doet de Volvo of elektrisch of met een benzine aangedreven standkachel. Juist een elektrische standkachel kost je meer aan elektrische kilometers......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
KoningPaulus
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.12.2024 - 08:52

Dank, die prijslijsten heb ik inderdaad maar desondanks alsnog een hele puzzel omdat er overlap in zit en je bij een occasion niet gelijk ziet welk MY type het is

Dat van het koelen wist ik niet, goed om te weten. En een elektrische standkachel voor verwarming in de winter, zolang je dat dus kan gebruiken terwijl de auto nog aan de oplader hangt kost het je niet meer kilometers dacht ik? Thans dat was mijn redenatie.

Het voelt heel vreemd om de auto op benzine 10min te laten voorverwarmen om vervolgens volledig elektrisch naar werk te rijden.
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 796
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Je kan dan ook elektrisch voorverwarmen zonder stekker, en dat kost KM's.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6317
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

KoningPaulus schreef: 30.01.2025 - 07:17 Het voelt heel vreemd om de auto op benzine 10min te laten voorverwarmen om vervolgens volledig elektrisch naar werk te rijden.
Dat gevoel deel ik met je, maar ook tijdens het rijden zul je bij lage buitentemperaturen verwarming nodig hebben en dat kost gewoon stroom (uit je 400V accu).
Hoewel ik dan bij ritten tot een km of 15 gewoon de stoelverwarming aanzet en desnoods mijn jas aantrek....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6317
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Almerev70 schreef: 30.01.2025 - 07:25 Je kan dan ook elektrisch voorverwarmen zonder stekker, en dat kost KM's.
Klopt en voor TS: dat zonder stekker voorverwarmen kan ook met een benzine aangedreven standkachel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
KoningPaulus
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.12.2024 - 08:52

Gouwe schreef: 30.01.2025 - 07:34
Almerev70 schreef: 30.01.2025 - 07:25 Je kan dan ook elektrisch voorverwarmen zonder stekker, en dat kost KM's.
Klopt en voor TS: dat zonder stekker voorverwarmen kan ook met een benzine aangedreven standkachel.
Dat is idd bekend. Maar dan dus de hamvraag. Vanaf wanneer zit die elektrische standkachel erin?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6317
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat antwoord kan ik je niet geven. De enige die je dat kan vertellen is een dealer op basis van een VIN nummer, of je zet tijdens de proefrit de standkachel (extra verwarming) aan en luistert rechtsvoor bij het wiel of je daar de kachel hoort draaien en je benzine ruikt. Is het antwoord ja, dan heb je geen elektrische kachel. Is een elektrische kachel een must dan zit je met een LR uitvoering volgens mij altijd safe.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”