V40 phase2 - Versnelling 1 en achteruit

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

V40-2.0-2003 handbak

Al drie keer heb ik 's-ochtends meegemaakt dat de pook niet in zijn eerste versnelling wil en ook niet in zijn achteruit. Maar nu wat ik niet begrijp... Zet ik de motor uit en start ik opnieuw. Dan schakelt de auto ineens heel makkelijk in zijn 1 en ook in achteruit. De laatste tijd schakelt de auto minder soepel in 1, 2 en 3 dan de afgelopen 20 jaar. Iedereen zei altijd wel dat mijn auto uitzonderlijk soepel schakelde.

Ik ben benieuwd of jullie een verklaring hebben waarom na opnieuw starten ineens het schakelprobleem weg is. De peilstok van de transmissieolie kan ik (nog steeds) niet vinden in mijn V40. Zit die er wel??
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

En als je eerst een andere versnelling probeert, en dan de gewenste versnelling 1 of R? Gaat ie dan wel? Soms staan de tandwielen niet lekker tegenover elkaar en even een andere versnelling selecteren helpt.

Als je rijdt dan draait ook de uitgaande as van de bak en los je dit op mbv de synchronisatie in je versnellingsbak.
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Volgens mij wil de pook in geen enkele versnelling glijden als de auto weer hapert. Ik snap wat je bedoeld. En voor de zekerheid probeer ik het nog even zodra hij weer dienst weigert.

Inderdaad heb ik jaren achtereen als de pook niet in zijn achteruit wilde, deze eerst in zijn eerste versnelling geschakeld en daarna alsnog zonder problemen in zijn achteruit (bij stilstaande auto).

Dus jullie hebben ook geen verklaring waarom na het opnieuw starten de bak geen enkel probleem meer geeft?
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Er zit een puur mechanische bak in de auto. Enige dat me nog invalt is dat het bedieningsmechanisme een aantal draaipunten bevat tussen pook en de dwars geplaatste motor plus bak. Zo'n draaipunt kan teveel speling krijgen of de bout waarmee het vastgeschroefd is kan loslopen. Je zou de armen van het schakelmechanisme en de draaipunten na kunnen lopen op speling?
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

MN-NL schreef: 27.01.2025 - 12:44 Er zit een puur mechanische bak in de auto. Enige dat me nog invalt is dat het bedieningsmechanisme een aantal draaipunten bevat tussen pook en de dwars geplaatste motor plus bak. Zo'n draaipunt kan teveel speling krijgen of de bout waarmee het vastgeschroefd is kan loslopen. Je zou de armen van het schakelmechanisme en de draaipunten na kunnen lopen op speling?
Da's een goeie! Want ik ervaar een beetje speling in de pook. Meer dan vroeger. Heeft iemand hier misschien enig idee hoe je die pook open zou kunnen maken? Misschien weet iemand een filmpje??

Zelf zat ik nog dit te denken. Ik zag een youtube filmpje met een V50. Die man ververste de transmissie olie. Hij haalde een slang van de transmissie-olie-koeler af en leidt die slang in een grote emmer. Dan start hij iedere keer kort de motor, een straal olie spuit in de emmer, tot de emmer vol oude transmissie olie is. Dan stopt hij de motor. Hij voegt dan elke keer nieuwe olie toe. Kennelijk is er een mechanische pomp in een V50 die de transmissie-olie naar die olie-koeler perst. Zou bij mijn V40 die pomp misschien stuk kunnen zijn? Dat zou een verband tussen opnieuw starten en mogelijke schakelproblematiek betekenen.
Spike1983
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.01.2025 - 20:05
Locatie: Emmen

MN-NL schreef: 27.01.2025 - 12:44 Er zit een puur mechanische bak in de auto. Enige dat me nog invalt is dat het bedieningsmechanisme een aantal draaipunten bevat tussen pook en de dwars geplaatste motor plus bak. Zo'n draaipunt kan teveel speling krijgen of de bout waarmee het vastgeschroefd is kan loslopen. Je zou de armen van het schakelmechanisme en de draaipunten na kunnen lopen op speling?
Ik ben geneigd MN-NL gelijk te geven. Ik heb eens een soortgelijk probleem gehad bij een Suzuki Alto. Wou ook niet meer fatsoenlijk in 1 en R. Versleten boutjes, in dit geval.
De uitdaging bij auto's waarvan de motor, en dus ook de versnellingsbak, overdwars ligt, is dat als je een pook rechtop in de bak zet, bedienen wat lastig is vanaf de bestuurdersstoel. Dit wordt opgelost met een aantal stangetjes. Maar niets heeft het eeuwige leven, dus ook de boutjes niet. Het kan zijn dat er maar eentje te los zit. Het opnieuw starten van de motor veroorzaakt trillingen, en de kans is aanwezig dat het losse boutje weer net even op zijn plek trilt.
Stoelverwarming is voor vrouwen. Een man weet dat hij zijn zaadjes gekoeld moet houden.
Alles beneden de 16,9 jaar is milieuvriendelijker dan een nieuwe(re) (elektrische) auto. (Onderzocht en bewezen)
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Het lijkt me stug. Ik vermoed dat er iets dat mechanisch door de motor wordt aangedreven is dat hapert. Misschien een al dan niet mechanisch aangedreven transmissieoliepomp. Maar uiteraard wil ik proberen uit te vinden of er zo'n boutje in het pook-mechanisme klem loopt.

Iemand enig idee hoe je de versnellingspook uit elkaar kan halen? Haynes maar weer eens bestuderen... Ook ga ik naar een in bakken-revisie gespecialiseerde garage want de bak, dat gaat me boven mijn pet.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik zou bij de bak beginnen en mechanisme volgen richting de pook. Zit allemaal aan de buitenkant. Toegankelijk is het niet allemaal even makkelijk maar met een lamp, spiegeltje en wat gereedschap kan je een eind komen op zoek naar speling.

Zit het in de bak zelf dan wordt de uitdaging een stuk groter. Ik zou het voor lief nemen bij een (mijn) V40 met deze leeftijd. Kan je er nog een tijd mee vooruit tot ie naar de eeuwige jachtvelden gaat.
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Inmiddels weet ik wat meer. Ik vermoed sterk dat de versnellingsbak olie vervangen moet worden en ga dit eerst proberen. Is dat het niet dan is plan B het pook mechanisme.

Is er iemand die bij een oud model V40 weet waar de vul- en tap openingen zitten? Ik denk zelf (na een 'kijk-operatie') het vgolgende. Ik verwijder het linker voorwiel. Zonder het plastic schutbord te hoeven verwijderen kan ik nu (volgens mij...) de vulopening zien. En, die zit op een lekkere plaats :devil: . Vlak voor de opening zit een strut. Gelukkig past mijn 24mm hex dop erop en kan ik werkelijk exact de 1/2 duims momentsleutel erop zetten. De sleutel heeft dan net genoeg 'slinger-ruimte' om één klikje te kunnen draaien. Soms, ja hééél soms, dan zit het ook wel eens mee :-D.

Ik ben benieuwd wat jullie denken en heb een paar foto's. De volgorde van de foto's is; Kijk eerst het gewone plaatje en daarna het shot van dezelfde positie maar dan dichterbij. In de foto's heb ik dop 24mm op de vermoedelijke vulplug gezet. Dat vierkante ding met witte tekst erop is mijn lampie.
voor de as- dop24 op vul plug.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kEUS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.10.2007 - 12:54

Ja, die onderste grote is de tap plug, die met de dop erop is de vul, vond ze zelf ook dicht tegen elkaar aan, maar toch is het zo.

Ik heb met een stuk tuinslang en een trechter de vul actie gedaan. Beste is met z'n 2en, laat de slang vanuit de motor ruimte naar beneden lopen, 1 houd hem beneden in de vulopening en houdt in de gaten of het er nog in loopt, de ander vult vanaf boven de trechter, ging bij mij iets meer dan 2 flesjes van 1 liter in. Heb ook nog wel eens het probleem dat hij niet in zijn achteruit wil, ff in een andere versnellingen en dan lukt het wel, dubbel clutchen wil ook wel eens werken. (ben het gewend van franse auto's ;-) )
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Ja die lage 24mm helemaal onderaan is de drain hé? Wat is 'dubbel clutchen'? Bij mij idd ook exact hetzelfde probleem al twintig jaar, vooruitstrevende karretjes die V40ś, wil ook niet vanzelf in zijn achteruit.

Niet lekker dat er waarschijnlijk 2.1liter in moet en dat Volvo 0,945 liter in zijn verpakking heeft (yep, dat was nog niemand opgevallen zag ik op de fora...). Nu moet ik drie pakken kopen en kan er een meteen vrijwel geheel weer werkeloos op de plank worden gezet. Van sommige forumleden (verspreid over meerdere forums) begreep ik dat Volvo synthetische versnellingsbakolie verplicht is omdat andere olie schade op zou leveren. Lijkt me héél stug. Een website raadde me zelfs een GL5 olie aan voor mijn handbak wat dus wél echt niet kan.

Inmiddels heb ik jullie pvc aquarium slangetje aangeschaft (werd me in een ander (rem ontluchter-) draadje aangeraden). Dit slangetje past op mijn groot formaat injectie spuit (syringe in het Engels). Dit slangetje dacht ik vanuit de linker wielkast in de vulopening te steken en dan in een aantal spuiten (+/- 20 stuks denk ik) de bak tot het vul/peilgat vol te spuiten.

VUL/PEILGAT:
Na twee onderzoekjes, Haynes lezen, alle internet clips bekeken te hebben denk ik nu dat ik een M56 bak heb en dat er twee openingen zijn in mijn V40 2003 2.0 handbak. Een gecombineerd vul/peilgat en de drain-plug. Een monteur vertelde me dat er drie openingen moeten zijn en je absoluut niet via het peilgat mag vullen. Ik ben vergeten waarom (???). Maar op internet en in Haynes doet iedereen juist dit. Er is ook geen andere opening.
Teknik
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Voor de volledigheid en misschien kan het iemand helpen; Zeer moeilijk te zien. Maar inderdaad, er zitten drie openingen. Aan de rechterkant van de bak zit ook een vul/peilgat recht tegenover het vulgat aan de linker kant. Mocht je vul niet open gaan, kun je het aan de andere kant proberen. Dat zal ook wel de achterliggende gedachte zijn van Volvo. Of die monteur van het bericht hierboven had toch gelijk en dan is er een (geen idee welke) het vulgat en de ander het peilgat.

Helaas kwam ik olie te kort om tot de rand van het peilgat op te vullen. Het niveau staat bij mij nu minder dan 5mm onder de rand van het vul/peilgat. Met de top van mijn pink kan ik de olie voelen als ik mijn pink in het gat steek. Zou dit zo genoeg zijn of zouden jullie nog een blik transmissie olie erbij kopen (32 Euro)?

Heeft het geholpen? Moet ik nog met een testritje nader onderzoeken, maar op het eerste gezicht ziet het er heel goed uit, schakelt nu weer als nieuw!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”