Sinds twee weken wil mijn 164 niet meer uit. Als ik de sleutel uit het contactslot haal, schakelt het contact niet uit en blijft de motor draaien.
Als ik met de sleutel alleen contact aan en uit doe, zonder de motor te starten, werkt het contact gek genoeg wel.
Intussen heb ik een kill switch ingebouwd op de + vanaf de bobine naar de verdeler. Het lijkt er op dat het mis gaat voor de + op de bobine. Lijkt wel of er een relais blijft kleven. Maar in de technische tekening zie ik alleen een start relais, niks voor contact. Dat zou direct via contactslot moeten lopen.
Ook heb ik alle draden op het contact slot al eens los gehad met draaiende motor. Bleef gewoon doordraaien.
Bijgevoegd filmpje verduidelijkt de storing. Ik laat zien hoe het contact wel werkt met stilstaande motor. Aanjager en richting aanwijzer. Kill switch is ingebouwd nadat storing ontstond.
Vandaag maar eens verder graven wat er gebeurt voor de aanvoer naar de bobine. Deze is echt raar...
Ow en bonuspunten voor degene die nog een storing ziet in het filmpje, die is er namelijk. Misschien gerelateerd, misschien niet. Durf ik geen aanname over te doen.
Voorzien van 123 ontsteking met Bosch bobine en had installatie. Storing treedt op op zowel gas als benzine.
164 motor wil niet meer uit
-
- 1st Gear member
240 b20, 740 b23, 480 b18ft
- lancer
- 6th Gear member
Speculatie modus; ik heb geen diagrammen om te verifiëren of ervaring met het sleutelen aan autos van voor 1990.
Met de andere storing; bedoel je dat de snelheidsmeter niet op 0 staat? Is er een beveiliging die moet voorkomen dat de auto uit gaat als de sleutel wordt verwijderd als de auto op snelheid is? Je wilt voorkomen dat stuurslot en rembekrachtiging het begeven.
Met de andere storing; bedoel je dat de snelheidsmeter niet op 0 staat? Is er een beveiliging die moet voorkomen dat de auto uit gaat als de sleutel wordt verwijderd als de auto op snelheid is? Je wilt voorkomen dat stuurslot en rembekrachtiging het begeven.
-
- 1st Gear member
lancer schreef: ↑01.02.2025 - 12:34 Speculatie modus; ik heb geen diagrammen om te verifiëren of ervaring met het sleutelen aan autos van voor 1990.
Nee dat is niet mijn snelheidsmeter. Is het schuifje om visueel een min of max in te stellen.
Amp lampje doet het niet. Na het plaatsen van een nieuwe dynamo en regelaar. Dat is een verhaal apart. En ook een raadsel. Dynamo laad prima op totdat ik het amp lampje op D+ aansluit. Dan wel amp lamp, maar geen laadstroom. Hing een losse kabel voordat ik de oude dynamo verwijderde. Die op D+ geduwd. Voila laadstroom, echter geen amp lamp.
Dat contact gebeuren was nadat de oude dynamo en regelaar stuk gingen. Maar niet direct. Pas na 5 start en stops zonder werkende dynamo.
Lekker speculeren? Misschien wel gerelateerd, misschien niet.
-
- 1st Gear member
Met een electrisch schema van 75 electrische componenten, waaronder een stuk of 6 relais en 7 kleurcodes zou je zeggen dat fout opsporen niet heel moeilijk moet zijn.
Totdat je aftermarket 123 ontsteking tegenkomt, after market led koplampen en aftermarket misthoorn. Plus de nodig hoeveelheid kroonsteentjes.
Totdat je aftermarket 123 ontsteking tegenkomt, after market led koplampen en aftermarket misthoorn. Plus de nodig hoeveelheid kroonsteentjes.
-
- 7th Gear member
Volgens mij is gewoon het contactslot (deelwat de ontsteking schakeld) kapot.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about"
-
- 1st Gear member
Ja ik begin het te vermoeden. Echter zonder draaiende motor schakelt de ontsteking ook gewoon netjes aan en uit met het contactslot. Misschien dat het daar toch blijft kleven met draaiende motor. Die nog maar eens onderzoeken danUrbexpeditie schreef: ↑01.02.2025 - 13:33 Volgens mij is gewoon het contactslot (deelwat de ontsteking schakeld) kapot.
-
- 7th Gear member
Ik las het...
Dan zou je het relais er ook even uit kunnen trekken. De behuizing van het relais kan je vrij makkelijk open wippen. Mogelijk contactje ingebrand.
Dan zou je het relais er ook even uit kunnen trekken. De behuizing van het relais kan je vrij makkelijk open wippen. Mogelijk contactje ingebrand.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...