Waarom is MIN/MAX van de remvloeistoftank niet te zien? Je ziet wel iets vaags, maar je hebt geen idee hoeveel het is. De auto gaf het destijds wel netjes aan dat het bijgevuld moest worden, maar je hebt geen idee hoeveel er bij in moet. Boekje van de auto is er ook niet echt duidelijk over. Hoeveel is de MAX capaticiteit van de remvloeistoftank en op hoeveel staat hij als de boordcomputer een melding geeft? Met die info zou ik tevens dan wel kunnen weten hoeveel er precies bij in moet.
Ik kan dan met een spuitje wel even wat er uit zuigen totdat de boardcomputer gaat zeuren en zou ik precies kunnen weten hoeveel er bij in moet. Heb nu namelijk geen flauw idee. Hij was al wat stug met remmen na de laatste keer. Toen had ik er voor de zekerheid weer wat uitgezogen, maar vind het nog steeds een twijfelgeval en wil m’n auto niet onnodig gaan beschadigen..
MIN/MAX op remvloeistof tank onvindbaar
- Erwin_001
- 1st Gear member
Laatst gewijzigd door Erwin_001 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
~344.000km
- LtStone
- 4th Gear member
Dat komt omdat er, zoals ik het heb begrepen, er niet echt een "max" is. De idee is zorg ervoor dat het nooit ONDER de min komt. Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat er geen sprake is van (hitte) expansie bij de rem en clutch enkel dat er NOOIT lucht in het systeem mag komen. Dus tja vul maar tot je dat kleine stemmetje hoort van "stop nu maar" (bijvoorbeeld tot je de tuit van de dop bereikt of zo...)
Succes.
(Ps
ik pretendeer niet dat dit een consult is, edoch een mening; ik bedoel het betreft je remmen!!!!!!)
Succes.
(Ps

Laatst gewijzigd door LtStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Erwin_001
- 1st Gear member
Dat is dan gelukkig een geruststelling, echter vernam ik wel degelijk dat toen hij stampvol zat, dat het remmen heel erg zwaar ging.
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
~344.000km
~344.000km
- LtStone
- 4th Gear member
Weet je dat ik bijna naar beneden was gegaan om te kijken? Lol ik zal ernaar kijken de eerstvolgende keer dat ik naast de auto sta, want nu wil ik het ook (zeker) weten.
Ik heb geen idee of er perse een causaal verband zou zijn tussen tot de nok en zwaar. De logica dicteert namelijk dat er niet per definitie compressie vanuit het vat zou moeten komen, maar door het luchtvrije systeem want dan zie ik zo een lullig plastic bakje het niet redden. Hier zit echter ook de crux. Wellicht is er WEL een compressie causaal verband... hehe echter ik voel dat bij mij niet. Ik heb wel een automaat, dat kan ook een uitweg/leg zijn...
Ik blijf bij mijn eerdere conclusie dat plastic vat is voor mijn gevoel een te lichtgewicht om voor de benodigde compressie gebruikt te worden om remmen en clutch van druk te voorzien, het is eerder een soort vlotter(bus) die ervoor waakt dat er geen lucht in het systeem komt...
Ik laat me graag door goede argumenten overtuigen
Ik heb geen idee of er perse een causaal verband zou zijn tussen tot de nok en zwaar. De logica dicteert namelijk dat er niet per definitie compressie vanuit het vat zou moeten komen, maar door het luchtvrije systeem want dan zie ik zo een lullig plastic bakje het niet redden. Hier zit echter ook de crux. Wellicht is er WEL een compressie causaal verband... hehe echter ik voel dat bij mij niet. Ik heb wel een automaat, dat kan ook een uitweg/leg zijn...
Ik blijf bij mijn eerdere conclusie dat plastic vat is voor mijn gevoel een te lichtgewicht om voor de benodigde compressie gebruikt te worden om remmen en clutch van druk te voorzien, het is eerder een soort vlotter(bus) die ervoor waakt dat er geen lucht in het systeem komt...
Ik laat me graag door goede argumenten overtuigen

V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Erwin_001
- 1st Gear member
Ik zal hem volgend weekend nog eens weer helemaal volgooien en dan kritisch het remmen testen met een paar ritten. Zal er op terug komen 
P.s. wat ik trouwens wel verneem (en heb al heel veel verschillende modellen Volvo's gereden over de jaren) dat bijv. bij de S40's tussen 2004 en 2010 het remmen sowieso al anders/zwaarder/logger aanvoelt. Zoals m'n S60 nu remt voelt vrij soepeltjes en ook echt "neerwaarts". Wanneer de druk zo hoog voelde de laatste keer voelde het als een van m'n oude V50's uit 2006 waar je echt het gevoel had dat je over een hobbel moest om de rem echt goed door te drukken. Ik kan in de S60 makkelijk de rem 60%~ intrappen. Bij die hogere druk voelde het als maar 30-35%; daarna was de druk te hoog.

P.s. wat ik trouwens wel verneem (en heb al heel veel verschillende modellen Volvo's gereden over de jaren) dat bijv. bij de S40's tussen 2004 en 2010 het remmen sowieso al anders/zwaarder/logger aanvoelt. Zoals m'n S60 nu remt voelt vrij soepeltjes en ook echt "neerwaarts". Wanneer de druk zo hoog voelde de laatste keer voelde het als een van m'n oude V50's uit 2006 waar je echt het gevoel had dat je over een hobbel moest om de rem echt goed door te drukken. Ik kan in de S60 makkelijk de rem 60%~ intrappen. Bij die hogere druk voelde het als maar 30-35%; daarna was de druk te hoog.
Laatst gewijzigd door Erwin_001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
~344.000km
~344.000km
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Toch een tipje om het reservoir niet te vol te doen. Wanneer je namelijk nieuwe remblokken monteert, komt het niveau in het reservoir omhoog. En die rotzooi wil je niet op je autolak hebben, het is net een soort milde verfafbijt.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Edwin
- 5th Gear member
Wat vreemd dat er bij jou geen min/max op staat.
Ik heb even een foto van mijn remvloeistoftankje gemaakt en daar staat duidelijk een min en max op.
Zie foto.
Tip van Flip: om het niveau duidelijk te kunnen zien, schijn ik er altijd met een zaklamp van bovenaf in, zo zie je duidelijk de scheiding tussen licht en donker en dus ook het niveau!
gr. Edwin.
Ik heb even een foto van mijn remvloeistoftankje gemaakt en daar staat duidelijk een min en max op.
Zie foto.
Tip van Flip: om het niveau duidelijk te kunnen zien, schijn ik er altijd met een zaklamp van bovenaf in, zo zie je duidelijk de scheiding tussen licht en donker en dus ook het niveau!
gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Erwin_001
- 1st Gear member
Super thanks! Ga ik vandaag even testen 

~344.000km
~344.000km
-
- 2nd Gear member
Laatst bij APK stonden 2 monteurs (en die ken ik als echt ervaren) ook te kijken, zelfs met zaklamp niet duidelijk. uiteindelijk dop eraf. Vloeistof zichtbaar net onder bovenzijde reservoir. prima dus. Als niveau maar enigzins laag dreigt te worden krijg je al in bochten een waarschuwingslicht. zwaarder remmen door bv: oude vloeistof, oudere remslangen, lucht in remsysteem, problemen met de bekrachtiger. Als de remmen heel heet geweest zijn kun je volgens mij ook luchtbellen in je remcylinders krijgen. remedie: doorspoelen, slangen controleren en checken hoe snel na uitzetten van je auto je rempedaal "hard" wordt. Dit mag niet al heel snle na afzetten zijn. dan heb je probleem met bekrachtiger.
Laatst gewijzigd door GRUNNS60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
- LtStone
- 4th Gear member
*GrijnS*
Ik ben ook wezen kijken, en ja bij mij staat er ook een Max
.
De manier waarop we vroeger altijd keken of hij wel gevuld was, neem het flesje en schud ff, dan krijgt de vloeistof bubbeltjes, gooi in het reservoir en voila je ziet direct "hoe hoog" hij is...
Ik ben ook wezen kijken, en ja bij mij staat er ook een Max

De manier waarop we vroeger altijd keken of hij wel gevuld was, neem het flesje en schud ff, dan krijgt de vloeistof bubbeltjes, gooi in het reservoir en voila je ziet direct "hoe hoog" hij is...
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
-
- 1st Gear member
Wat mij eigenlijk niet duidelijk is waar de bij te vullen remvloeistof blijft; ook ik heb een paar keer in een "doordraaier' vanaf de snelweg het signaal "remvloeistof aanvullen " gehad.
Bij mijn garage het gehele systeem nagezien op lekkage maar geen leksporen.
Ik raakte laatst met iemand aan de praat die dacht dat het systeem ook de koppeling bediend en dat er misschien via die weg remvloeistof verdween.
Onzin of niet, ben benieuwd wie hier misschien meer van weet.
Bij mijn garage het gehele systeem nagezien op lekkage maar geen leksporen.
Ik raakte laatst met iemand aan de praat die dacht dat het systeem ook de koppeling bediend en dat er misschien via die weg remvloeistof verdween.
Onzin of niet, ben benieuwd wie hier misschien meer van weet.
- Ernst64
- 3rd Gear member
Hoe verder je remblokken en schijven slijten, hoe verder de hydraulische plunjers naar buiten komen. Deze schuiven niet weer helemaal in, met andere woorden, het niveau daalt geleidelijk. Het eerder aangehaalde zwaarder remmen door oude remvloeistof, oude slangen of lucht in het systeem is onzin. Remvloeistof verouderd doordat het teveel water bevat. In het deksel van het reservoir zit een klein gaatje zodat er enerzijds geen druk op het reservoir kan komen staan en anderzijds, wanneer de plunjers naar buiten bewegen, er geen vacuüm in het tankje ontstaat. M.a.w. er wordt lucht aangezogen en daar zit het probleem, lucht bevat water en remvloeistof is hygroscopisch (trekt water aan). Water in de remvloeistof merk je normaal niet, alleen wanneer de remmen heet worden, het water gaat koken en er dampbellen ontstaan, laten de remmen het afweten. Laat de de garage het watergehalte in de remvloeistof bepalen (heeft iedere garage meetaparatuur voor) en vervang tijdig. Zwaar remmen door oude remvloeistof, onzin! Verouderde slangen geeft kans op lekkage, je hoeft niet harder te trappen. Lucht in het systeem is net als de dampbellen dodelijk. Lucht en damp kan je comprimeren en je moet meerder keren pompen om de remmen te laten werken, het pedaal voelt aan als een spons, maar gaat niet zwaarder.
Zwaarder trappen kan duiden op een probleem met de rembekrachtiger, vette of natte schijven, of verglaasde remblokken.
Gezien het dalen van het vloeistofniveau en het zwaardere remmen zou het me niet verbazen wanneer je aan nieuwe remblokken toe bent.
Zwaarder trappen kan duiden op een probleem met de rembekrachtiger, vette of natte schijven, of verglaasde remblokken.
Gezien het dalen van het vloeistofniveau en het zwaardere remmen zou het me niet verbazen wanneer je aan nieuwe remblokken toe bent.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Frisby
- 2nd Gear member
Kijk, naar dit antwoord zocht ik nu juist! Sinds gisteren het euvel ‚remvloeistof niveau te laag, stop z.s.m.‘ in beeld.Ernst64 schreef: ↑16.05.2015 - 19:00 Hoe verder je remblokken en schijven slijten, hoe verder de hydraulische plunjers naar buiten komen. Deze schuiven niet weer helemaal in, met andere woorden, het niveau daalt geleidelijk. Het eerder aangehaalde zwaarder remmen door oude remvloeistof, oude slangen of lucht in het systeem is onzin. Remvloeistof verouderd doordat het teveel water bevat. In het deksel van het reservoir zit een klein gaatje zodat er enerzijds geen druk op het reservoir kan komen staan en anderzijds, wanneer de plunjers naar buiten bewegen, er geen vacuüm in het tankje ontstaat. M.a.w. er wordt lucht aangezogen en daar zit het probleem, lucht bevat water en remvloeistof is hygroscopisch (trekt water aan). Water in de remvloeistof merk je normaal niet, alleen wanneer de remmen heet worden, het water gaat koken en er dampbellen ontstaan, laten de remmen het afweten. Laat de de garage het watergehalte in de remvloeistof bepalen (heeft iedere garage meetaparatuur voor) en vervang tijdig. Zwaar remmen door oude remvloeistof, onzin! Verouderde slangen geeft kans op lekkage, je hoeft niet harder te trappen. Lucht in het systeem is net als de dampbellen dodelijk. Lucht en damp kan je comprimeren en je moet meerder keren pompen om de remmen te laten werken, het pedaal voelt aan als een spons, maar gaat niet zwaarder.
Ik heb dus ook dat er remvloeistof verdwijnt. En dat de rem sompig aanvoelt, als een spons. Ik heb het vaatje afgevuld totdat ik de vloeistof zag.
Het vriest vandaag, ik check later wel of het ergens lekt, maar waarschijnlijk is het dan de bak. Oei.
Volvo V50 1.6 D2. 84KW Estate Limited Edition 2012. D4162T
- Frisby
- 2nd Gear member
Vandaag gecheckt. Het niveau is niet gedaald.Frisby schreef: ↑31.01.2025 - 09:31 Kijk, naar dit antwoord zocht ik nu juist! Sinds gisteren het euvel ‚remvloeistof niveau te laag, stop z.s.m.‘ in beeld.
Ik heb dus ook dat er remvloeistof verdwijnt. En dat de rem sompig aanvoelt, als een spons. Ik heb het vaatje afgevuld totdat ik de vloeistof zag.
Het vriest vandaag, ik check later wel of het ergens lekt, maar waarschijnlijk is het dan de bak. Oei.
Volvo V50 1.6 D2. 84KW Estate Limited Edition 2012. D4162T
- RZA
- 5th Gear member
Tip: koop zelf een remvloeistof tester. Kun je onder de 10 eur krijgen en is super simpel: enkel in het reservoir houden en de kleur van de ledjes geven (aan de hand van het vochtpercentage in je remvloeistof) aan wat de kwaliteit is en dus of je al dan niet moet verversen.
Ik heb zelf deze en komt keer op keer van pas
https://amzn.eu/d/0vH1RqS
Ik heb zelf deze en komt keer op keer van pas
https://amzn.eu/d/0vH1RqS
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
98 cent zelfs. Moet je wel tenminste 10 euro besteden voor gratis verzenden maar daar zit je zo op, of iemand in de buurt die daar vaker besteld.
Ik heb dat model ook, lijkt wel goed te werken.
Ik heb dat model ook, lijkt wel goed te werken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi