full screen Android Auto / Apple Carplay met Sensus

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
wurtel
2nd Gear member

Ik kwam dit filmpje tegen, ziet er wel erg interessant uit:

Je kunt dus schakelen tussen de Sensus omgeving en het nieuwe apparaat, heel bijzonder.
Nu ben ik zelf best wel tevreden met Sensus, maar misschien voor mensen die niet zo van Sensus houden wel de moeite waard.
Of voor later, mocht Sensus niet meer bijgewerkt worden.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
vankol
4th Gear member

wel mooi, werkt dan als alle aftermarket setjes, die ook voor andere modellen van Volvo beschikbaar zijn.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
EasyWim
2nd Gear member

Je hoeft nog net niet de zuigers uit de motor te verwijderen, wat een handelingen :'( :lol: Mooi systeem, Sensus is vooral een ramp als je snel een POI wilt vinden. Het is mij nog steeds niet gelukt om hem een tuincentrum in de buurt te laten vinden bijvoorbeeld. Jammer dat Volvo geen update gaat leveren voor een fullscreen Maps.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
Frisodewit
1st Gear member

Hier ook wel lichte irritatie dat de Google Maps maar op het halve scherm staat. Toch vind ik de navigatie van Volvo zelf ook niet slecht maar toch. Full screen Apple car play zou wel perfect zijn.
Volvo V60 T4 Inscription
Hans Eilander
7th Gear member

In het geval dat ik ontevreden zou zijn over het Sensus systeem., (En daar ben ik juist heel tevreden mee.) en alles op een levensgroot scherm voor me zou willen hebben, stapte ik over op een Tesla. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Rogier64
5th Gear member

Ik kan prima leven met Sensus en die heeft mij overal nog gebracht waar ik naar toe wil. Toch mooi te zien dat er tzt een alternatief is als Sensus niet meer wordt ondersteund.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
FLITS34
3rd Gear member

Ik begrijp echt niet dat jullie zo tevreden zijn over het sensus systeem voor wat betreft de navigatie . Ik vind het echt een dramatisch slecht! Het systeem stuurt me echt over de meest vreemde en soms onlogische routes. Bijvoorbeeld op de snelweg een afrit nemen en vervolgens mij aan het einde van de afrit weer de snelweg op wil sturen. Of me op een soort van boerenlandwegen sturen omdat de route dan misschien 200 meter korter is. En ja, ik heb het systeem goed ingesteld om dat soort wegen te vermijden.

File informatie komt niet of veel te laat door. Als ik al in de file sta krijg ik dan pas de melding op het scherm, en is het te laat om een alternatieve route te nemen.
Mobiele flitspalen zijn ook meestal niet zichtbaar op het scherm.

Ik heb begrepen dat het een open systeem betreft waar de gebruiker zelf veranderingen in de maps kan aanmaken die dan voor iedereen zichtbaar zijn.
En om dan nog maar te zwijgen over het updaten van de kaarten. Via het systeem downloaden lukt dan nog wel, maar het installeren duurt echt uren.
En dat gedoe met een USB stickje is toch ook niet handig.
Maar goed, ik ben blij dat er wel tevreden gebruikers zijn.

Er zijn echt diverse veel betere navigatiesystemen verkrijgbaar, die meestal gratis zijn, en veel sneller en accurater werken, meer info geven en gemakkelijk te gebruiken zijn via de carplay optie.
Maarja, als ik lees dat er gebruikers zijn die de kaarten nog nooit hebben voorzien van updates en mogelijk actuele informatie niet belangrijk vinden die zullen er dan wel tevreden mee zijn.
Met het nieuwe systeem wat Google based is schijnt het een stuk beter te gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Stoyanov
3rd Gear member

Sensus is prima.
Ik weet bijvoorbeeld de weg niet in Boerenkoolstronkstradeel. Sensus weet dat wel. Dat het daar een boerenpaadje kiest.... tsja.
Voor als het echt serieus wordt heb ik Waze. Altijd bij de pinken. Zelfs een weggeworpen bananenschil wordt nog aangegeven. Net als files.
Rogier64
5th Gear member

Dat er betere systemen zijn dan Sensus geloof ik direct maar dat maakt het in mijn beleving zeker geen slecht systeem. Files worden in Nederland met RTTI ingeschakeld vaak laat zichtbaar, rij ik in Duitsland dan is die veel beter bij de les. De gesproken aanwijzingen zijn soms ook wat wonderlijk maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt kom je echt overal waar je zijn moet. Bij sommige automerken moet je pielen met een SD-kaartje of fors betalen voor updates via een CD/DVD, dan maar liever gratis met een usb-stick updaten, of helemaal niet als dat te veel werk is. Toch mooi dat er wat te kiezen is voor ontevreden gebruikers.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Kick
5th Gear member

Ik kan ook leven met Sensus navigatie maar soms denk ik ook wel eens 'had ik niet beter gewoon op die weg kunnen blijven zitten?' Uiteindelijk kom je er wel maar soms is de logica niet helemaal duidelijk.

Ik heb ook een tijdje Carplay in mijn vorige Volvo gehad en dan heb je keuze zat aan navigatie apps (Google Maps, Apple Kaarten, Waze, Flitsmeister, ANWB, TomTomGo en ga zo maar door). Ik vond Apple Kaarten toch wel het fijnst denk ik.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Frisodewit
1st Gear member

Hier ook gebruik van beiden. Voor de wat “simpele” routes vind ik het full screen wel fijn icm het bestuurdersscherm. Vakantie blijft Maps toch wel erg fijn.

Verder vooral niet te druk maken, genieten van je mooie bak.
Volvo V60 T4 Inscription
teebee
7th Gear member

Ben al jaren zeer tevreden met het Sensus systeem. Maar CarPlay half scherm vind ik niks; full scherm zou mooi zijn en ziet er op filmpje idd fraai uit. Maar om nou mn halve auto uit elkaar te halen gaat me te ver……
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
RobbieZ
Starter

Ik ben een klein beetje bekend met programmeren en het schrijven van scripts.
Het lijkt me toch niet zo heel moeilijk om via Android Auto alles full screen weer te geven.
Dat zou Volvo toch makkelijk kunnen realiseren met een update?
Als dat zo is dan is het gewoon onwil van Volvo en hopen ze dat iedereen inruilt voor een Volvo met Google geïntegreerd ?
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Volvo XC40 Inscription 2021
Hans Eilander
7th Gear member

Zelf ben ik ook zeer tevreden met het Sensus systeem. Ik stel er dan ook geen eisen aan. :lol: Het is gewoon een heel fijn gevoel, met een prima auto rond te rijden, zonder al dat gezeik van: wegvallende systemen, en gebrekkige updates. Baidewee, vanmiddag even naar Radio West, en Rijnmond geluisterd, en die geven net als vroeger, gewoon de juiste actuele verkeersinfo door over de regio Rotterdam. :)
Ingrid_b
2nd Gear member

Over het algemeen vind ik Sensus best goed werken. "Ze" spreekt plaats- en straatnamen vaak wat raar uit, maar je ziet de straatnaam ook wel in de head up display of op het kaartje. Enige wat ik soms best mis, is het schuifbalkje aan de linkerkant, waarmee je kon zien hoe ver het nog was naar de afslag of zijstraat.

En wat ik heel irritant vind: net van de week de Benelux update gedaan en alsnog wordt het adres van mijn zoon en schoondochter niet herkend, terwijl ze er al een jaar of 4 wonen. Google Maps kent het adres wel. Nu weet ik zo ook wel hoe ik er kom ;) maar als dat met een adres van een (nieuwe) klant zou zijn, is dat behoorlijk vervelend.
V50 Momentum (my2005) - 2009 - 2015 - zwart met crème lederen bekleding
V50 Momentum (my 2009) - 2015 - 2018 - zwart met zwarte stoffen bekleding
V60 Summum (my 2015) - 2018 - 2024 - zwart met crème lederen bekleding
V60 Inscription (my 2021) - 2024 - heden - Osmium grey met crème/blond lederen bekleding
Hans Eilander
7th Gear member

Ingrid_b schreef: 04.04.2025 - 15:46 Over het algemeen vind ik Sensus best goed werken. Google Maps kent het adres wel. Nu weet ik zo ook wel hoe ik er kom ;) maar als dat met een adres van een (nieuwe) klant zou zijn, is dat behoorlijk vervelend.
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zo had ik toen op de truck, een Garmin navigatie. Net over de grens van Denemarken of Zweden, wist hij dus helemaal niets meer. En mijn baas vond de updates over zijn gehele wagenpark te duur. :'( Dus ja......Gelukkig kent menigeen in Scandinavië wel Engels of Duis. Dat scheelt..... :-D
Ingrid_b
2nd Gear member

Hans Eilander schreef: 04.04.2025 - 16:31
Ingrid_b schreef: 04.04.2025 - 15:46 Over het algemeen vind ik Sensus best goed werken. Google Maps kent het adres wel. Nu weet ik zo ook wel hoe ik er kom ;) maar als dat met een adres van een (nieuwe) klant zou zijn, is dat behoorlijk vervelend.
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zo had ik toen op de truck, een Garmin navigatie. Net over de grens van Denemarken of Zweden, wist hij dus helemaal niets meer. En mijn baas vond de updates over zijn gehele wagenpark te duur. :'( Dus ja......Gelukkig kent menigeen in Scandinavië wel Engels of Duis. Dat scheelt..... :-D
Dat van die ex-baas van jou noem ik boerenzuinigheid. :/
V50 Momentum (my2005) - 2009 - 2015 - zwart met crème lederen bekleding
V50 Momentum (my 2009) - 2015 - 2018 - zwart met zwarte stoffen bekleding
V60 Summum (my 2015) - 2018 - 2024 - zwart met crème lederen bekleding
V60 Inscription (my 2021) - 2024 - heden - Osmium grey met crème/blond lederen bekleding
dimitripb
4th Gear member

RobbieZ schreef: 04.04.2025 - 11:07 Dat zou Volvo toch makkelijk kunnen realiseren met een update?
Technisch zou dat kunnen maar ik denk dat men dat niet wil. Sensus heeft een bepaalde indeling waarbij Android Auto of CarPlay één van de vier onderdelen van het scherm is. Als je dat design wil verlaten moet je de hele weergave van Sensus opnieuw gaan bouwen. Dat gaan ze niet meer doen met een systeem uit 2016. Ik denk ook niet dat iemand zijn auto inruilt om full screen CarPlay te kunnen gebruiken.
AdB1955
2nd Gear member

FLITS34 schreef: 04.02.2025 - 03:17 Ik vind het echt een dramatisch slecht! Het systeem stuurt me echt over de meest vreemde en soms onlogische routes. Bijvoorbeeld op de snelweg een afrit nemen en vervolgens mij aan het einde van de afrit weer de snelweg op wil sturen. Of me op een soort van boerenlandwegen sturen omdat de route dan misschien 200 meter korter is.
Helemaal mee eens. Vooral als je een caravan achter je hebt is dit reuze irritant en dat heeft me verschillende keren in hachelijke situaties gebracht!! Daarom gebruik ik tijdens vakanties altijd een ander navigatiesysteem.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
kawaman
5th Gear member

Hier in Apeldoorn een wijk die al minimaal 5 jaar, maar misschien al wel 10 jaar geleden helemaal op de schop is gegaan. en om met François Boulangé, Mister Lingo te spreken "staat niet op de kaart"
Ligt niet zozeer aan het Sensus systeem, maar wel aan het kaartmateriaal wat er gebruikt word en dat is hopeloos.
Niet voor niets dat ik een TomTom gebruik en anderen kiezen voor Waze of Google maps.
Erik

S60 T5 R-design
Plaats reactie

Terug naar “XC40”