Trilling bij gas los laten V50 automaat 2009

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Migha128
Starter

Beste forumleden,

Heel kort geleden ben ik lid geworden van dit forum. Ik heb nog niet zo lang een Volvo V50 in bezit. Het is een T5 R-Design automaat uit 2009, en ik ben er erg blij mee. Voorheen heb ik al eens een eerste generatie V50 diesel gehad. Voor mij blijven het tijdloze auto's.

De V50 die ik nu heb, heeft ongeveer 217.000 kilometer gelopen. Het kan bijna niet anders dan dat er af en toe iets aan onderhoud nodig is. Zo ook nu: ik merk een vervelende trilling.

Nu hoor ik sommigen al denken: "Weer een topic over een trilling?" Ja, het spijt me! Ik heb goed gezocht op het forum, maar het is me nog niet gelukt om een soortgelijke klacht te vinden.

Wanneer ik 's ochtends wegrijd, merk ik eigenlijk nog niets. Het lijkt erop dat de trilling pas optreedt wanneer de motor warm is. Als ik het gas loslaat bij een snelheid van ongeveer 60 km/u (ja, heel specifiek), voel ik een trilling. De auto schokt dan heel vaak achter elkaar. De ene keer is deze trilling/schok duidelijker merkbaar dan de andere keer.

Op het moment dat dit gebeurt en ik de auto tijdens het uitrollen in neutraal zet, verdwijnt de schok.

De garage dacht eerst dat de oorzaak een aandrijfas was, waar ook olie uit lekte. Die was echt aan vervanging toe. Afgelopen vrijdag is deze vervangen. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost, maar niets is minder waar. Toen ik vandaag thuiskwam van mijn werk, voelde ik de trilling weer.

Verder merk ik dat wanneer ik de automaat in manuele modus zet en van de 2e naar de 3e versnelling schakel, het toerental twee keer zakt. Het lijkt wel alsof hij twee keer schakelt. Zou dit verband kunnen hebben met de trilling?

Ik vermoed dat de trilling uit de Geartronic-automaat komt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit het *shudder*-effect waarover ik op internet lees? Het vreemde is dat ik dit probleem niet specifiek met de V50 Geartronic-automaat terugvind.

Zou een automaatbakspoeling een oplossing kunnen zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën!

Hartelijke groet,
Miguel
Urbexpeditie
7th Gear member

Als het vermoedelijk uit de bak komt zou ik bijna de koppelvormer verdenken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
Tien
2nd Gear member

Migha128 schreef: 01.02.2025 - 19:58 het toerental twee keer zakt
Ik denk dat ik dezelfde automaat heb en die zie ik inderdaad ook in een lockup-up schieten in de hoogste versnelling in D, maar ook al eerder in M (uitschakelen koppelomvormer, minder toeren, minder wrijving). Dus dat verklaart denk ik die tweede trap die je voelt.
Kan natuurlijk ook zijn dat deze handeling de boosdoener is. Als je niet in handmodus rijdt en gas loslaat, lijkt het erop dat je het terugschakelen voelt van de bak (dat kan best 2x zijn in die snelheidsrange).
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Is de automaat olie al een keer ververst?
(Of gespoeld, maar daar zijn de meningen over verdeeld).

In ieder geval zou je elke 100 dkm de olie moeten vervangen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Migha128
Starter

Dank jullie wel voor de reacties.
corsa_gsi schreef: 03.02.2025 - 09:20
Is de automaatolie al een keer ververst?
(Of gespoeld, maar daar zijn de meningen over verdeeld).

In ieder geval zou je elke 100 dkm de olie moeten vervangen.

Het is mij niet meer duidelijk of de vorige eigenaar het had over het verversen van de olie of het spoelen.

Donderdag ga ik naar een bedrijf dat alleen maar automaatbakken spoelt. Ik laat hen eerst even voelen wat ik bedoel.

Voor mezelf heb ik in ieder geval een lijstje gemaakt met de kenmerken:

- Trilling/schokken bij gas loslaten vanaf +/- 60 km/u (voornaamste irritatiepunt). Gaspedaal niet meer ingetrapt, auto uit laten rollen vanaf die snelheid zorgt voor zeker meters lange trilling
- In MT-modus schakelt de automaat van de 2e naar de 3e versnelling met het gevoel dat hij twee keer schakelt
- Gevoel dat de auto inhoudt en snelheid verliest bij 100 km/u op de snelweg; als je licht gas bijgeeft, schakelt de automaat direct terug
- Bij stilstand gaat de automaat van D naar R met een soort stoot/bonkgeluid
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

In ieder geval hoor ik binnen de Opel wereld waar deze AW50-55 bak ook gebruikt wordt, dat je beter niet kan spoelen.
Je zou dan elke keer de olie moeten aftappen en nieuwe erin doen en dat 2 keer achter elkaar (met max een jaar tussenpauze).

Nu lees ik hier op het Volvo forum meestal dat mensen hem laten spoelen, dus wat is de waarheid?
Geen idee.

Ik weet alleen dat als een bak nooit ververst is en je gaat spoelen er vuil kan loskomen na het spoel proces tijdens het rijden wat mogelijk later voor problemen kan zorgen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
volvo440special
5th Gear member

Een bak met problemen ga je niet fiksen met een oliewissel of flush. In het ergste geval wordt het erger, in het beste geval functioneert de bak een korte periode beter door de adaptatie. Het klinkt mij ook als een probleem met de koppelomvormer. Persoonlijk zou ik met een T5 en 2 ton, uitgaan van een iets minder gunstig scenario. Er kan zomaar eens (gezien ook de D<->R schok) overmatige slijtage (interne lekkage) aanwezig zijn.
Made in Tahara
Tien
2nd Gear member

Misschien toch een relais dat onnodig de lockup in- en uitschakelt? Ik hoop het maar (dat het zoiets kleins is). Ik vind het vreemd dat het juist bij gas loslaten is. Een schokje (van terugschakelen) bij een wat oudere bak, okay, maar trillen? Op zich al vreemd omdat er een koppelomvormer tussenzit die dat doorgaans wel afvangt, dus of hij zit onnodig vergrendeld of er is iets anders mis met de koppelomvormer (in het eerste antwoord als geopperd).

Sorry to say: flushen doe je (enkel) preventief.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”