Carplay inbouwen Volvo XC90 2004

rutgerkloosterboer
1st Gear member

Hi,

Ik ben sinds kort trots eigenaar van een Volvo XC90 2.5 T5 uit 2004. Ik wil heel graag Carplay installeren en heb al heel wat gelezen op dit forum, echter is het mij nog niet geheel duidelijk wat de beste oplossing is. Hopelijk kan iemand mij advies geven.

Een paar zaken vd auto om rekening mee te houden en wat wensen van mij:
1. er is GEEN AUX ingang
2. Ik zou het liefst de achteruit parkeersensoren willen behouden, zodat ik niet een achteruitrijcamera hoef te installeren.,
3. Ik wil het liefst een ingebouwd scherm hebben, die de huidige radio/telefoon vervangt. (dus niet scherm bovenop Dashboard)
4. Carplay moet wireless zijn
5. De knoppen op het stuur moeten blijven functioneren (volume, "volgende" etc)

Nu heb ik het idee als ik het volgende via Aliexpress aanschaf, ik al een eind komen en dit volgens mij plug en play is en ik hoor graag of dat correct is van iemand die hier ervaring mee heeft.
Android schemr 4G-64G:
https://www.aliexpress.com/p/shoppingca ... SVm9SVm9cI

Bijbehorende Canbus voor Volvo ivm geen AUX ingang:
https://de.aliexpress.com/item/10050050 ... pt=glo2deu

Ik hoor graag of deze set up dan gemakkelijk geinstalleerd kan worden en of alle wensen dan vervuld zijn of dat er e.a. niet functioneel is met deze set up. Dan wel of er nog zaken zijn waar ik extra rekening mee moet houden (bijv. inleren met een officiele Volvo Dice, die ik overigens niet heb.)

Alvast super bedankt voor jullie hulp!!

Groet,
Rutger
johnhuff
1st Gear member

Hoi Rutger en mede lezers. Ik heb eerlijk gezegd precies dezelfde vraag. Ik heb ook het forum afgezocht en ik zie dat niet veel voor deze optie wordt gekozen. En scherm bovenop het dashboard vaker. Maar niet ipv huidige radio. Ik lees eea over Legend via facebook. Dat ziet er op zich mooi uit. Maar het lijkt me een grappig android tablet met aansluitset. Ik lees er wisselende reviews over.
Alternatief is naar een bedrijfje te gaan die een rasp voor je inbouwen. Dat heb ik met mijn vorige auto (v70) ook gedaan, maar dat is fors duurder. Ik ben wel gecharmeerd van sony car audio, omdat die een ontspiegeld scherm hebben.

Jouw link doet het trouwens niet.
Kick
5th Gear member

Ik zou op FB even zoeken naar Doeke Dobma en/of Frans Kruiswegt. Zij bouwen Carplay boxjes in van Swedesolutions. Andere optie is via Caroptions maar die zijn een stuk duurder.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
rutgerkloosterboer
1st Gear member

Hi, Dank voor de reacties! Ik zal hen is opzoeken en de carplay boxjes oplossing van Swedesolutions controleren, thanks!

Legend via Facebook heb ik inderdaad ook opgezocht en die installatie is volgens mij identiek aan het setje van Aliexpress, waar ik naar refereer. Hierbij de correcte link overigens (excuses dat die niet werkte) (het gaat om de 4G-64G versie, die wireless Carplay ondersteunt):

https://nl.aliexpress.com/item/10050082 ... pt=glo2nld

Ben benieuwd of er Volvo enthousiasten zijn, die hiermee ervaring hebben.

Dank!
groet,
Rutger
Kick
5th Gear member

Heel eerlijk? Ik zou me niet wagen aan dat Ome Ali spul. Handleiding in het chinees en verder geen support/garantie. Ik vind dit altijd een behoorlijke gok en dus spaar ik liever door voor een betrouwbare oplossing.
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
rutgerkloosterboer
1st Gear member

Ok, helder verhaal. Dank voor alle input, waardeer ik!
Kick
5th Gear member

Alle input? Ik ben de enige die twee keer heeft gereageerd ;-) Er zijn veel meer andere meningen hoor :-)
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
rutgerkloosterboer
1st Gear member

Hahaha alle andere input zijn uiteraard van harte welkom 🤗
volvo xc90 010
2nd Gear member

ik heb dit al eerder op het forum geplaatst

ik vind de 12.3 inch de beste optie met car play ; het scherm staat op de juiste plek en je bent helemaal 2025 klaar
lekker thuis je te bezoeken adressen al in je gsm zetten, via bleutooth aut. verbinding maken bij instappen en razendsnel contact en het multimedia neemt het over
je whatsapp berichtten binnen zien komen op het scherm en voor laten lezen !
je playlist van youtube op je multimedia afspelen
okay google ; alle vragen worden keurig beantwoord,

zoals eerder hier gezegd . koop het sijsteen via alie express voor ca 250 euro en laat het inbouwen in Rotterdam (zie me andere post) voor ca 180 euro en je doet je beste koop van het jaar,
ik kan het weten want heb het setje al ca 4 mnd. nu , echt geweldig !

stuurbediening , achteruitrij sensors alles blijft gewoon werken , je bent helemaal weer UP to DATE

succes met mijn info
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
rutgerkloosterboer
1st Gear member

Dat ziet er inderdaad super goed uit!

Toch vind ik dit voor mijn auto met beige bekleding niet de beste optie. Ik heb namelijk geen beige variant die match met interieur qua voetstuk. Of je moet met stukken leer gaan werken om e.a te bekleden (als je precies hetzelfde stuk leer kan vinden ergens op de sloop van een zelfe interieur of iets dergelijks). Maar goed dat is ook nogal een toestand en het wordt er denk ik niet mooier op.

Qua functies die je aangeeft, is het natuurlijk helemaal super en dat is wel weer precies wat ik wil.
johnhuff
1st Gear member

Ik heb toch een Legend kit besteld. Ik heb naar a merken gekeken, maar de meeste schermen zijn dan 7 inch, dat vind ik jammer van de ruimte die er is. 10 inch radio's zijn behoorlijk duurder over het algemeen. En de Legend is wel zo groot en lijkt best compleet. Goed, ik ben heel benieuwd, ik ben een beetje sceptisch over die Ali apparaten. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik kwam ook deze 'aanbieding' tegen. Van 149,- nu voor 219,-…
😂
rutgerkloosterboer
1st Gear member

Ben benieuwd wat je van die legend kit vindt. Ben het met je eens dat het 10 inch scherm perfect is en de locatie ervan vind ik ook ideaal voor de XC90.

Ik heb toch het scherm van mijn eerste post gekocht met Canbus versie (dus ook 10 inch met achteruitrij camera (4G-64G versie). Totale kosten 192 euro. Hij is bijna binnen en dan ga ik het setje installeren. Zal ook laten weten wat mijn ervaringen zijn :)
volvo xc90 010
2nd Gear member

johnhuff schreef: 29.01.2025 - 20:28 Ik heb toch een Legend kit besteld. Ik heb naar a merken gekeken, maar de meeste schermen zijn dan 7 inch, dat vind ik jammer van de ruimte die er is. 10 inch radio's zijn behoorlijk duurder over het algemeen. En de Legend is wel zo groot en lijkt best compleet. Goed, ik ben heel benieuwd, ik ben een beetje sceptisch over die Ali apparaten. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik kwam ook deze 'aanbieding' tegen. Van 149,- nu voor 219,-…
😂
zit geen CarPlay op wat het juist zo mooi zou maken. ik denk ook niet spraak gestuurd ?
bij de 12.3 inch kan je via spraakopdracht al je muziek uit youtube halen en dat is heel veel keuze.

ook stel je zit in de auto en het gaat er om als voorbeeld hoe oud Trump is.
even ; okay google , hoe oud is Trump en je krijgt als antwoord 78 jr.

kijk dan ben je helemaal up to date voor 2025 :-)
rutgerkloosterboer
1st Gear member

Ik heb de set inmiddels geinstalleerd en ben er ontzettend tevreden mee!

Wireless Carplay werkt en ook spraak gestuurd (via Hey Siri). Maar je kunt via google play store, gewoon de google assistant dowloaden, dus dat moet ook wel gaan werken lijkt me.

Het is redelijk plug en play... Contact met de verkoper voor de code van de factory settings, verliep ok, echter wel kort en op zijn chinees zoals je kan verwachten. Ook merkte ik na installatie dat er een echo op de telefoonlijn zat (d.w.z. degene die mij aan de lijn had, hoorde zichzelf praten). Hier hebben meer mensen issues mee gehad zag ik na wat uitpluiswerk op google. Ik heb dat opgelost door de originele microfoon die in de headliner zit aan te sluiten, zodat de microfoon van het android scherm, niet gebruikt wordt (hierdoor is de afstand tussen de microfoon en omgevingsgeluid in dashboard en speakers etc, minder).

Het geluid over de boxen is helemaal super en de knoppen op het stuur werken ook (harder/zachter en terug/volgende).

Paar zaken waar je rekening mee moet houden:
1. De parkeersensoren werken niet, wat ik al dacht. Dat kan vast nog wel gefikst worden, maar heb voor nu gewoon de achteruitkijk camera die bij de set zat geinstalleerd. Ook wel handig voor mijn vrouw :). (plus draad voor de camera afgetapt via de zekering van het achteruitrijlicht (met een zekering adapter). Hierbij een link naar een handige video voor hoe je de bedrading netjes wegwerkt (
2. Het originele RTI scherm functioneert niet meer. Maar goed, die heb je ook niet nodig, want je hebt volledig nieuw groot 10 inch scherm.

Wat heb ik NIET gekocht en aangesloten:
1. 4G card slot, omdat ik meestal alleen maar Carplay ga gebruiken (je kunt altijd via hotspot de unit nog verbinden met je telefoon, als je bijv. Netflix film wilt bekijken.
2. DAB radio antenne. Ik wil namelijk niet zo'n zender aan de binnenkant van mijn raam geplakt hebben zitten, wat je zicht (of bijrijderszicht) belemmert. Ik heb daarentegen gewoon een FM Antenne gekocht, die ik weggewerkt heb aan de zijkant van het raam, samen met de GPS antenne.(Je kunt ook altijd nog een app gebruiken via Carplay, zoals bijv. Nederland.FM app.)

All in all, een super goeie set aansluitend bij mijn wensen, voor slechts 192 euro. Hierbij wat foto's van de installatie en het eindresultaat.
Kick
5th Gear member

Netjes! Ziet er gelikt uit zo :-)
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
kawazxr
5th Gear member

Aardig klusje geweest maar met een mooi resultaat, ziet er keurig uit.
S60 T8 R-Design Hybride
johnhuff
1st Gear member

Mooi hoor! Bedankt voor het delen van je ervaring. De mijne is onderweg en ik ga binnenkort beginnen aan de klus. Lijkt me toch behoorlijk wat werk en gepruts met alle kabels en stekkers!
volvo xc90 010
2nd Gear member

Het ziet er fraai uit en ik snap dat zwart met je beige dash niet fraai staat, maar zoals nu staat de navi veels te laag dat betekend te veel naar beneden kijken en niet zien wat er op de weg gebeurt das wel jammer
Fredhead
Geartronic member

Persoonlijk zou ik daar wel voor gaan in plaats van een scherm dat permanent bovenop je dashboard staat.
Ik snap je punt maar voor alle keren dat je geen navigatie gebruikt staat het wel erg in je zicht.

Op gesproken instructies en af en toe een blik naar beneden zal dat meer dan prima gaan.

Zijn genoeg auto's die af fabriek op deze hoogte het scherm hebben zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Dat ziet er erg fraai uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”