Volvo aanschaf

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
danielplomp
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.02.2025 - 19:54

Hallo,

Hier een BMW rijder 🙂
Ik ben aan het kijken naar een Volvo XC90. Goede ervaring mee tijdens een trip vorige week naar de bergen. Dat was wel een redelijk nieuwe (2020).

Ik wil graag meer ruimte dus deze Volvo lijkt me perfect.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? En hoe zit het als je een Volvo aanschaft uit bv 2017 / 2018 met al behoorlijk aantal kilometers? Denk aan rond de 180.000?

Wat zijn de dure garage bezoeken mbt onderhoud? Is er iets bij Volvo wat een bekend issue is oid?

Hoor graag.

Alvast bedankt,
Daniel
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1714
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Welkom!

Veel vragen waar ook veel antwoorden op zijn. Ik denk dat al je vragen over Volvo hetzelfde beantwoord kunnen worden als je het over een BMW zou hebben. Jij bent BMW rijder; wat is jouw ervaring over de aanschaf van een BMW uit die periode en wat zijn de dure aangelegenheden bij een garagebezoek?

Het zal niet veel verschillen met een merk als Volvo (of Audi of Mercedes).

Succes met de speurtocht!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Welkom! 180k km hoeft geen enkel probleem te zijn. Garantie erbij nemen is wel iets wat ik zelf zou doen.

Als je naar een plugin kijkt (bijv de T8 die je vaak ziet) zou ik checken of de ERAD-koppeling (moet je maar even Googelen) al is vervangen. Die geeft vaak issues op een gegeven moment en is kostbaar om te vervangen.

Motoren (zoek je benzine of diesel?) lijken over het algemeen erg betrouwbaar te zijn. Een een T5 geeft al zo'n 250 pk.

Succes ermee!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een XC90 T5 lijkt met het betrouwbaarst zonder de PHEV issues. Maar het lust natuurlijk een beste slok.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

raspaardje schreef: 08.02.2025 - 09:30 Een XC90 T5 lijkt met het betrouwbaarst zonder de PHEV issues. Maar het lust natuurlijk een beste slok.
Yes dat denk ik ook. Er is dacht ook nog een T6 (= een T5 + supercharger, wel gaaf ;-) ) zonder stekker, maar die zie je niet vaak en zal nog wat meer verbruiken. Met de XC60 T5 zit ik op 1 op 10 - 1 op 11.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Longway
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Hallo, ik heb 2,5 jaar geleden een XC90 T8 (bouwjaar 2017, model 2018) met 144 K op de teller aangeschaft. Tot nu toe geen enkel probleem en rij +/- 11 K per jaar, deels met een flinke caravan er achter. Enige tegenvaller vind ik de benzine tank van 50 liter. Onderhoud zal wel vergelijkbaar zijn met BMW. Volvo is niet goedkoop qua onderhoud!
Wel een heerlijk auto voor lange afstanden!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

RZA schreef: 08.02.2025 - 09:57
raspaardje schreef: 08.02.2025 - 09:30 Een XC90 T5 lijkt met het betrouwbaarst zonder de PHEV issues. Maar het lust natuurlijk een beste slok.
Yes dat denk ik ook. Er is dacht ook nog een T6 (= een T5 + supercharger, wel gaaf ;-) ) zonder stekker, maar die zie je niet vaak en zal nog wat meer verbruiken. Met de XC60 T5 zit ik op 1 op 10 - 1 op 11.
Vorige week zat ik nog in een dergelijke T6.
Wordt gebruikt als 2de auto, naast een M340i touring. Zal de 1 op 8 niet halen met korte afstanden.

Vooral de grote XC modellen met hybride aandrijving hebben met grote regelmaat toch wel hoge kosten aan de aandrijflijn. De vraag is dus hoeveel km je per jaar wil maken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
danielplomp
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.02.2025 - 19:54

Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

danielplomp schreef: 08.02.2025 - 11:12 Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Dan lijkt me een hybride juist zuiniger. Als je netjes laadt, dan kun je relatief veel elektrisch rijden. Veel koude - benzine - starts kosten relatief veel benzine en dat kun de met hybride voorkomen. Als je kunt laden met behulp van zonnepanelen, dan heb je zeker een zuiniger keuze met de plug-in hybride.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

danielplomp schreef: 08.02.2025 - 11:12 Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Een T6 en T8 zijn de hybrides...;)
Maar er is in het verleden ook kort een T6 non-hybrid geleverd (310 of 320 pk).

Reparaties aan de hybride aandrijflijn kunnen zo 2k - 7k euro zijn, kan je heel wat meerverbruik met de T5 voor hebben.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

raspaardje schreef: 08.02.2025 - 12:28
danielplomp schreef: 08.02.2025 - 11:12 Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Een T6 en T8 zijn de hybrides...;)
Maar er is in het verleden ook kort een T6 non-hybrid geleverd (310 of 320 pk).

Reparaties aan de hybride aandrijflijn kunnen zo 2k - 7k euro zijn, kan je heel wat meerverbruik met de T5 voor hebben.
Ik zie nu ook dat ik de vraag verkeerd gelezen heb...
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 08.02.2025 - 10:55 ...Vooral de grote XC modellen met hybride aandrijving hebben met grote regelmaat toch wel hoge kosten aan de aandrijflijn. De vraag is dus hoeveel km je per jaar wil maken.
Ik heb in 140K (nu 300K+) op de teller maar 1 hybride gerelateerde storing gehad en dat was de OBC. Kosten 2K.
Dat grote regelmaat is dus m.i. iets te negatief.
Met een benzine aangedreven XC90 en 11K per jaar denk ik dat het met 1:9 wel klaar is, misschien een 1:10.
Met een T8 zou een 1:18 of beter haalbaar moeten zijn (ik zelf haal 1:18 op 30K per jaar).
Een XC90T8 heeft vanaf MY2018 een 70 liter tank (in plaats van 50), maar met 11K/jaar lijkt me dan geen showstopper.

En verder raad ik TS aan de zoekfunctie hier te gebruiken. Er is al zoveel over geschreven hier.....
De XC90T8 is een waanzinnig fijne auto, zeker als je maar 11K per jaar rijdt.
Een T6 in een XC90 is altijd een non-hybride. Een T6 PIH is nooit geleverd in een XC90.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je meldt niet dat de ERAD in jouw auto ook een keer is vervangen?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 08.02.2025 - 21:38 Je meldt niet dat de ERAD in jouw auto ook een keer is vervangen?
Dat heb je goed onthouden! Ik heb dat nog niet in mijn systeem zitten omdat die niet in de tijd dat ik de auto heb vervangen is (dat was daarvoor al en deze houdt het al 200K+ vol....).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”