audio instelingen

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
janseman
1st Gear member

Mijn XC60 is van okt 2022, modeljaar 2023 met een HarmanKardon audio aan boord, dat geeft verwachtingen.
Maar het geluid is bar slecht, het komt ergens onder uit de voordeuren, een beetje extra volume geeft forse resonanties in de deuren, er is geen stem te horen vanuit centraal/ frontaal en al helemaal geen geluid vanuit achterin . Zowel hoog als laag en subwoofer zijn minimaal te corrigeren; fader en balans instellen ontbreken in het instellingenmenu.
Kortom voor een dure installatie een zeer slechte prestatie , een Volvo van dik 75000 euro onwaardig.
Wie weet hier meer over te vertellen? Ik denk erover werk van te maken.
XC60silverdawn
3rd Gear member

Ik heb de standaard audio en het geluid op zich is prima. Alleen de instellingen in AAOS zijn zeer beperkt. Geen balans en fader instellingen. Zie topic wat parallel loopt.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
S80 Executive
5th Gear member

Ik denk toch dat je nog wat met de instellingen moet spelen. Ik heb de HK in de C40 en daar zit toch best een fatsoenlijk geluid in. In de V60 CC hebben we B&W en dat is beter, maar ook hier zijn de instelmogelijkheden beperkt. Voordeel van B&W is vooral dat het heel gebalanceerd klinkt. Bij de HK moet je de bass wat terug schroeven om het niet vermoeiend te laten worden. Kijk ook hier eens naar, misschien helpt het je:
mees
6th Gear member
Contacteer:

Geen XC60, dus een andere 'box' rond de 'audio' van de Premium HK in de XC40 hier.
Je vermeldde niet of je High Performance of Premium hebt.
Bij Premium is er een midden luidspreker (op dashboard) en de 'Fresh Air' woofer.

In mijn topic (link bij onderschrift), gaf ik eerder aan, amper stereo te horen.
Dat moet ik corrigeren. Klinkt wel stereo en bovendien behoorlijk goed;
voor zover ik ervaring heb met (auto)audio.....

Ik keek net naar mijn instellingen:
-- alles (keuze bestuurder, alles of achter)
-- surround (ondanks dat ik tegen dit soort 'processen' ben): schuifje op 2e streepje van maximaal 6 streepjes.
symbool staat dan op (klokwijzers) 10 voor 2
-- Treble mid, Bass minus 2,5 streepje, Subwoofer minus 4 streepjes.
En, nu komt 'ie waar anderen ook moeite mee hebben omdat het er niet meer in zit (in huidige modellen)
en dat juist voor mij van groot 'panorama' / balans belang is:
Unknown.jpeg
......overigens zit dat in een ander menu (.....??!!....), namelijk "my car", ipv "geluidsbeleving"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
S80 Executive
5th Gear member

In mijn C40 had je geen keuze (My22), dus heeft ie de Premium die jij beschrijft.
bakk
1st Gear member

Ik heb een XC 60 My2022 de premium Bowers en Wilkins
Het geluid is op zich goed maar rechtvaardigt de meerprijs niet, Je kan wel iets kwa instellingen doen maar is teleurstellend.
Er is geen equalizer alleen hoog en laag en bas en daarna kan je kiezen in wat voor ruimte je wil zitten maar met deze opties is het verschil nauwelijks hoorbaar.
Ik heb de auto net bij de garage gehad voor onderhoud 30.000 km men vertelde een software update te hebben gedaan ik heb daarna de instellingen nog niet gecontroleerd ik laat dit nog weten.
Laatst gewijzigd door bakk op 09.02.2025 - 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
janseman
1st Gear member

ik heb een jaar geleden de hartman karton speakers allemaal zelf vervangen, dempingen aangebracht( zat er helaas niet in), daar fleurde de boel redelijk mee op: het geluid werd doorzichtiger, maar nog steeds vind ik het een belabberd geluid gezien prijs van de wagen. Met name is de bas heel dreunend, vermoeiend dus. Mijns inziens komt dat door de open air subwoofer. Bij zacht volume klinkt hij mooi en gaat naar heel laag, maar bij beetje volume is het helemaal waardeloos. Ik heb ook in de Ben W versie gezeten, qua bas is het dezelfde waardeloze kwaliteit voor het geld dat erin is geïnvesteerd.Blamage gewoon.
Gouwe
7th Gear member

janseman schreef: 09.02.2025 - 20:59 ....Ik heb ook in de Ben W versie gezeten, qua bas is het dezelfde waardeloze kwaliteit voor het geld dat erin is geïnvesteerd.Blamage gewoon.
Wat is er volgens jou zo waardeloos aan? Kun je dat (en wat je met dreunen bedoelt) toelichten misschien?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 09.02.2025 - 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RZA
5th Gear member

De paar keren dat ik leenauto's mee had met H&K systeem viel dit me ook keer op keer tegen. Ook na spelen met de instellingen. Vond het verre van een warm geluid en ook onaangenaam om naar te luisteren met wat meer volume. En idd met de nieuwere besturingssystemen van Volvo is er op audio-vlak niet veel in te stellen (zelfs een aantal basics niet). H&K maakt ook heel fraaie producten, maar ik zou m'n geld veel eerder uitgeven aan een goed aftermarket systeem dan aan de H&K. Maar er zijn ook genoeg forumleden die er heel blij mee zijn.

Wat een goedkope maar effectieve manier is om van het gedreun af te komen en tegelijkertijd je geluid te verbeteren, is ondreuningsmateriaal aanbrengen in je deuren en op de panelen (soundproofing / sound deadening). Zie bijv. m'n topic viewtopic.php?t=94278&start=40

[Edit: lees net je post die in de tussentijd kwam - al demping aangebracht dus]
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
janseman
1st Gear member

ik heb een duur aftermarketsysteem erin laten zetten , maar omdat je niet om de volvo (HK)tuner-versterker heen kunt blijft het aanmodderen met het geluid. Demping heb ik echt zeer uitgebreid gedaan , helpt wel iets, maar de dreun van de sub is onuitstaanbaar en de doorzichtigheid in geluid is en blijft matig. Luister ook maar een naar ‘S’ -klanken, mijns inziens is het tunergedeelte ook maar matig. Ik heb er voor 3000 euro in gezet en laten inzetten… Helaas.
Volgende een Volvo is voor mij hierdoor denk ik een moeilijke keus, verder ben ik namelijk heel tevreden met mijn hybride.
Wel is de laadtijd erg lang, die is nu gehalveerd, net nadat ik de auto twee jaar geleden kreeg, pech gehad daarmee.
mga1600
6th Gear member

Ik heb B&W in mijn ‘24 XC60 en vind het geluid echt heel erg goed - zolang de bron van het geluid goed is. Bijvoorbeeld muziek opgenomen in lossless FLAC op een usb stick afgespeeld via Audiowagon klinkt hierop echt super goed. Frequenties zijn goed gescheiden, het is geen ‘brei’ zoals met sommige andere systemen met een luidere bass het geval is. Spotify via de app klinkt niet perfect, daarvoor is de streaming kwaliteit niet hoog genoeg maar goed. (via Carplay vanaf de telefoon gaat het beter). B&W geluid is op de een of andere manier heel relaxed om naar te luisteren. Bass klinkt als een bass en niet als een dreun. nstrumenten komen individueel tot hun recht. Ik heb alles ‘neutraal’ staan.

In mijn vorige auto (C40) had ik HK. Dat was ook wel goed, maar B&W is toch een stuk beter (transparanter). HK geluid is minder transparant en daardoor wat ‘vermoeiender’. Ik had surround vrij ver naar rechts staan en de subwoofer een klein beetje. . Vrij weinig bass en meer hoge tonen. Dan klonk het prima. De C40 (en de XC40 ook) heeft in mijn ervaring echter vrij veel last van windgeruis en ook rijgeluiden op bepaalde asfaltsoorten en dat betekende voor mij dat de kwaliteit van het geluid dan ‘ondersneeuwde’ onder druk van die geluiden.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
janseman
1st Gear member

leuk dit soort reacties. Ik heb inderdaad ook verschil gemerkt in bron, DAB komt er niet best uit en via mijn telefoon is het geluid beter, dat klopt als een bus, maar verre van optimaal in mijn geval. Ik heb heel weinig bandengeluid en windgeruis, dat is dan wel weer mooi bij mijn auto.Toen ik hem kreeg had ik michelin privmacy banden. met de dikke velgen: een enorm bandegeluid ontwikkelde zich. Ik heb een andere , kleiner velgmaat geruild en andere banden ( vredestein) en een wereld van verschil. Volvo dacht niet mee, de garage wel en ik ben erg tevreden over nu weinig bijgeluiden. Overigens heb ik ook het kunstmatige motorgeluid eruit gehaald, dat scheelt ook een wereld,
Gouwe
7th Gear member

Laten we vaststellen dat geluid een nogal subjectieve aangelegenheid is en soms is dit te relateren aan fysieke (auditieve) ongemakken. Jij vindt H&K niks (en dat ben ik met je eens, hoewel het in mijn Z4 best aardig klinkt), anderen vinden het prima of zelfs fantastisch. Mijn B&W in de Volvo dreunt in ieder geval niet, ik luister geen radio overigens en zoals hierboven ook al wordt opgemerkt, kan de bron ook een wezenlijke rol spelen: garbage in is garbage out.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member

Soms helpt een gehoortest ook. Er wordt wel eens de installatie in de auto de schuld gegeven van het beroerde geluid terwijl het ook aan de oortjes van de luisteraar kan liggen.
Nu hoor ik enkele zeggen: Ik mankeer niets aan mijn oren en hoor prima.
Toch kan het zijn dat bepaalde frequenties gefilterd wordt. Dit kan door allerlei omstandigheden zoals leeftijd, gehoorbeschadiging door te hoog level, ziekte enz.
Daarbij komt, wat zijn je verwachtingen naar aanleiding van wat je altijd gewend bent?
Ik sprak iemand die streamde de muziek via Spotify. Bleek bij Spotify de internetinstellingen zo te staan dat buiten wifi de minimale kwaliteit weergegeven werden. Ga je dit merken? Jazeker....
Zo zijn er meerdere factoren welk invloed hebben.
Resonantie heeft te maken met verkeerde instellingen in het midden en lage bereik. Volvo kennende twijfel ik aan het feit dat de installatie de schuldige is. Vooral bij B&W.
Ik heb in onze auto ook B&W en nooit zo ervaren.

En inderdaad, wat Gouwe ook beschrijft.
Als de bron slecht is, gaat het nooit wat worden.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
Kick
5th Gear member

Urbexpeditie schreef: 09.02.2025 - 22:14 Soms helpt een gehoortest ook. Er wordt wel eens de installatie in de auto de schuld gegeven van het beroerde geluid terwijl het ook aan de oortjes van de luisteraar kan liggen.
Nu hoor ik enkele zeggen: Ik mankeer niets aan mijn oren en hoor prima.
Toch kan het zijn dat bepaalde frequenties gefilterd wordt. Dit kan door allerlei omstandigheden zoals leeftijd, gehoorbeschadiging door te hoog level, ziekte enz.
Daarbij komt, wat zijn je verwachtingen naar aanleiding van wat je altijd gewend bent?
Ik sprak iemand die streamde de muziek via Spotify. Bleek bij Spotify de internetinstellingen zo te staan dat buiten wifi de minimale kwaliteit weergegeven werden. Ga je dit merken? Jazeker....
Zo zijn er meerdere factoren welk invloed hebben.
Resonantie heeft te maken met verkeerde instellingen in het midden en lage bereik. Volvo kennende twijfel ik aan het feit dat de installatie de schuldige is. Vooral bij B&W.
Ik heb in onze auto ook B&W en nooit zo ervaren.

En inderdaad, wat Gouwe ook beschrijft.
Urbexpeditie schreef: 09.02.2025 - 22:14 En inderdaad, wat Gouwe ook beschrijft.
Hetzelfde gebeurd als mensen heel veel geld uitgeven voor een superdure high-end versterker en dan nog 200 euro over hebben voor de luidsprekers. En het dan gek vinden dat het niet klinkt...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Hans oet Twent
8th Gear member

Ik heb een geluidstechnicus van het Concertgebouw in mijn auto laten zitten. Via een song op spotify heeft hij alles ingesteld waarbij het geluid v.d. HK het beste uitkomt. Ik ben daar tevreden mee. Overigens is het zelden dat ik de radio wat harder aan heb. Maar soms is een ritje alleen in de auto met voor mij mooie muziek best aangenaam. Het is altijd beter dan het standaard geluid.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gouwe
7th Gear member

Hans oet Twent schreef: 10.02.2025 - 09:51 Ik heb een geluidstechnicus van het Concertgebouw in mijn auto laten zitten.
En zelfs dan weet ik bijna zeker dat ik de EQ anders zou instellen dan deze technicus (en je hebt maar 8 (?) EQ banden volgens mij bij H&K, dus aanpassen is grof over een breed spectrum in plaats van fijn).
Iedereen heeft zijn persoonlijke gehoor. En Urb zegt het wat duidelijker dan ik: heel veel mensen hebben een gehoorprobleem zonder dat ze het zelf weten......
En daarbij heeft iedere versterker en luidspreker zijn eigen karakteristiek: je houdt er van of niet. Afgelopen week weer genoeg voorbeelden gezien en gehoord op onze vakbeurs.......
marsman
2nd Gear member

Ik ben dik tevreden met mijn B&W systeem in mijn 2019 XC60. Ik heb de instellingen helemaal op standaard staan. Ik sluit mijn iPhone aan via de kabel, en luister dan naar Spotify via Carplay. Ik heb de equaliser in Spotify een beetje aangepast, zodat ik iets meer bass heb (dus niet via de auto). Ik luister altijd naar gedownloade muziek in de hoogst mogelijke kwaliteit. Maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel verschil hoor met gestreamde muziek.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”