Ruitenwisser heeft een kras in voorruit veroorzaakt

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Jolo
2nd Gear member

Hoe het kan weet ik niet maar er zit een kras in mijn voorruit, precies op oog hoogte.
Gelet op de kromming moet de kras door de ruitenwisser zijn veroorzaakt.
Het is geen diepe kras maar wel storend, zeker als de zon laag staat.
En ja, ik houd mijn ruiten altijd schoon.

Heeft een Forum lid ervaring hiermee en eventueel een tip om de kras te verwijderen en bij wie?
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
lint
Geartronic member

Misschien dat polijsten van de ruit de kras kan verwijderen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
marsman
3rd Gear member

Autoruiten polijsten is super moeilijk. Een kras die je voelt met je nagel, krijg je er waarschijnlijk nooit uit. Glas is gewoon veel te hard. Helemaal als de auto wat ouder is, want glas wordt steeds harder hoe ouder het wordt. De enige manier om dit te doen is het glas opschuren en dan weer polijsten. Voor een zijruit wellicht nog ok, maar je leest veel verhalen dat het zicht in de voorruit vervormd wordt.

Er zijn veel glas polijstmiddelen te koop waarmee je dan met de hand aan de slag moet. Maar geloof niet wat beloofd wordt. Met de hand is het onmogelijk om een kras te verwijderen.

Vervangen is vaak de beste optie.
Bursting_Blue_II
2nd Gear member

Jolo schreef: 09.02.2025 - 12:06 Gelet op de kromming moet de kras door de ruitenwisser zijn veroorzaakt.
Moet dan een steentje, stuk glas of iets zijn geweest dat vast zat in het rubber? De ruitenwisser zelf kan moeilijk de oorzaak zijn, want rubber is het enige dat daadwerkelijk contact maakt. Zo niet, dan is er echt iets mis. Als het zicht belemmerd wordt, zou ik informeren bij je verzekering of dan het glas mag worden vervangen. Bij sommige verzekeringen doet glasschade niet af aan je no-claim korting etc.
Sabbia
2nd Gear member

In het verleden heb ik een keer onderweg naar de wintersport een foutje gemaakt door met sneeuw langs de weg mijn raam wat schoon te maken (had niets in de auto liggen en er reed een vrachtwagen voor me met slecht weer zodat raam onder de troep zat). Er leek niet aan de hand totdat ik de bocht om ging en de lage zon op mijn raam scheen. Allemaal krasjes in het raam.
Ik ben toen naar de detailer gegaan die mijn auto had voorzien van een ceramische coating. Hij heeft een apart polijstmiddeltje besteld en daar mee goed aan de slag gegaan. Terwijl hij bezig was gooide ik met een gieter water op het raam want het werd erg heet en er was kans dat de ruit zou springen. Maar na 25 minuten polijsten was het raam weer helder.
Nu waren de krassen bij mij niet al te diep dus weet niet in hoeverre dit een oplossing voor je is. Maar er zijn dus wel mogelijkheden en anders wordt het alsnog een nieuw raam. Zoals al werd gezegd, eens kijken naar je verzekeringsvoorwaarden…
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
Jolo
2nd Gear member

Iedereen bedankt, ga met de diverse tips aan de slag.
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
Jolo
2nd Gear member

Nog steeds geen firma gevonden die de ruit evt. wil polijsten, ook de Volvo dealer kon mij niet helpen, anders dan een nieuwe ruit plaatsen?
giso
2nd Gear member

Ik heb geen firmanaam, maar afgelopen week stond ik te wachten op het NS-station Amsterdam en zag daar een man bezig met het polijsten van een ruit van een lift. Uit interesse maakte ik een praatje met hem en hij vertelde dat hij de schade, ontstaan door vandalisme met "grafitty zuurstiften" uit de ruiten aan het polijsten was. Hij liet mij met de nagel voelen dat de letters met die stift in het glas waren gebeten. En daar waar hij al gereed was zag je er niks van.
Informeer eens bij https://www.ruitrepair.nl. Die naam vond ik door te zoeken op zuur en glas. Helaas heb ik geen bedrijfsnaam van de man die op het perron werkzaam was.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion 2017
Veel Opel Zafira's diesel als lease

't Is altied moar ff
Jolo
2nd Gear member

giso schreef: 01.03.2025 - 23:39 Ik heb geen firmanaam, maar afgelopen week stond ik te wachten op het NS-station Amsterdam en zag daar een man bezig met het polijsten van een ruit van een lift. Uit interesse maakte ik een praatje met hem en hij vertelde dat hij de schade, ontstaan door vandalisme met "grafitty zuurstiften" uit de ruiten aan het polijsten was. Hij liet mij met de nagel voelen dat de letters met die stift in het glas waren gebeten. En daar waar hij al gereed was zag je er niks van.
Informeer eens bij https://www.ruitrepair.nl. Die naam vond ik door te zoeken op zuur en glas. Helaas heb ik geen bedrijfsnaam van de man die op het perron werkzaam was.
Bedankt, ga contact opnemen met ruitrepair.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”