beste volvo liefhebbers,
Na een jaar in dubio is de kogel toch stilaan door de kerk. Het kan wel blijven jeuken, maar na een tijd moet je er iets mee doen.
Ik ga op zoek naar een mooie P3 XC70, met als hoofdargument het missen van 4-wiel aandrijving in ons huidige wagenpark thuis.
Ik rij zelf al een hele poos dagelijks met een Mercedes-Benz '92 s124 300 turbodiesel, queen van de autobahn waarvan ik zelf het onderhoud doe. Unkaputtbar zeggen ze bij de Oosterburen, het mobiele equivalent van een nokia 3310.
We hebben er altijd een 4x4 bij gehad, meestal uit de landrover stal (2x 110, discovery II, Discovery Sport) en trokken daar wel onze plan mee, op wintersport, sporadisch eens in het bos, een natte weide.
Nu is de Disco sport vorig jaar vervangen door een EX30 omwille van fiscale regelingen hier in België en vervult de Benz netjes haar plicht als ruimtewonder, sleurbak met trekhaak. Alleen heb ik deze winter al 2 maal staan sukkelen. Een keertje op een ijzige parking met een hele lichte hellingsgraad in de Ardennen, nochtans op spiksplinternieuwe Michelin Alpin 6 winterbanden en een keer geparkeerd in een drassige grasberm.
Lang verhaal kort, ik wil terug vierwielaandrijving en heb weer een reden om naar volvo's te lonken. Had ooit een 850 awd, dat was destijds en nog steeds een bijzondere wagen. (en reed voorts nog een Amazon, 240 en een tienklepper 850)
De P3 XC70 is voor mij degene die het best het plaatje kan opvullen, ik rijd 50.000km/jaar en ben in de mogelijkheid om standaard onderhoudjes zelf te doen (filters, olie- en riemwissels) Ik oriënteer me enkel op de 5 cylinders, maar geraak niet goed uit welke versies Volvo wanneer uitbracht.
Persoonlijk vind ik de 2011-2012 qua interieur vormgeving het mooist, met de dubbele analoge klokken en het rustiger vormgegeven middenconsole, maar begrijp dat dat een gevalletje smaak is.
Wanneer werden de 5 cylinders vervangen door de VEA motoren?
Wanneer zijn de 5 cylinders van Euro 5 naar Euro 6 gegaan? Hoe zie je het verschil?
Zitten er in de overige techniek verbeteringen naarmate de latere versies 2014-2015, Haldex versies?
zoektocht XC70 oriëntatie motoren
- stinus
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
- Locatie: Antwerpen
- stinus
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
- Locatie: Antwerpen
De keuze op autscout24 en marktplaats is momenteel niet erg dik voor wel dikke prijzen. Zeker de euro6 zijn dun gezaaid. Gelukkig is er nog Blocket, daar staan er nog heel wat pareltjes bij mekaar.
Zijn er hier op het forum die ervaring hebben met de uitvoer vanuit Zweden, bestaan daar transitplaten? Invoer in België vanuit EU landen is niet zo'n moeilijk gegeven.
Zijn er hier op het forum die ervaring hebben met de uitvoer vanuit Zweden, bestaan daar transitplaten? Invoer in België vanuit EU landen is niet zo'n moeilijk gegeven.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3711
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
De 2.4 euro 5 heeft 215pk. De 2.4 euro 6 heeft 220pk.
De 181pk versie is er zowel in euro 5 als euro 6. Dus dat is even oppassen.
De XC70 p3 is erg onderhoudsgevoelig en vreet gretig mee uit de huishoudpot.
De XC60 is er ook in 5 cilinder met AWD. Deze is kwalitatief beter en het overwegen waard.
De 181pk versie is er zowel in euro 5 als euro 6. Dus dat is even oppassen.
De XC70 p3 is erg onderhoudsgevoelig en vreet gretig mee uit de huishoudpot.
De XC60 is er ook in 5 cilinder met AWD. Deze is kwalitatief beter en het overwegen waard.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- stinus
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
- Locatie: Antwerpen
Bedankt voor de aanvulling DB200, ik neem het mee in de zoektocht.
Ik volg jouw en bovre's blogs en begrijp het extra onderhoudsbudget dat nodig is, ook bedankt om daar in te delen met het forum.
Ik ben zelf niet zo fan van het SUV concept, een xc70 ziet er naar mijn bescheiding mening nog uit als een Volvo. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.
Ik volg jouw en bovre's blogs en begrijp het extra onderhoudsbudget dat nodig is, ook bedankt om daar in te delen met het forum.
Ik ben zelf niet zo fan van het SUV concept, een xc70 ziet er naar mijn bescheiding mening nog uit als een Volvo. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Kan je daar iets meer over vertellen?
Het verbaast me een beetje. De xc60 gebruikt voor een groot deel dezelfde techniek en staat op een ingekorte versie van hetzelfde platform. Grootste verschil is het blik van de carrosserie die iets hoger en iets korter is. Of werd de xc70 toevallig in de USA in elkaar gezet met lokale onderdelen?
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3711
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Als bedoelt iets vertellen over de techniek dan weinig. De achterveren van de XC70 zijn nogal gevoelig voor breuk.
Wat ik zie is dat mede XC70 rijders net als ik allerlei extra uitgaven hebben die niet vallen onder regulier onderhoud.
Xc60 rijders in mijn kennissenkring hebben dat niet.
VB1: XC60 D5 uit 2009: naar 500.000km gereden met alleen regulier onderhoud. Daarna verkocht.
VB2: XC60 VEA D4 uit 2017: naar 350.000km gereden met alleen regulier onderhoud. Daarna verkocht.
VB3: XC60 2.4 D3 AWD uit 2012, nu op 350.000km. Behoudens 1 defecte ABS sensor alleen regulier onderhoud. Daarvoor had deze bekende een XC70 uit 2007 waar regelmatig wat aan stuk ging, bij 410.000 eruit vanwege drukverlies op 1 cilinder.
In het TUV rapport uit 2016 kwam de V60/S60/XC60 beter uit de bus dan de V70/XC70.
Zie ook klokje rond met een XC60 met ruim 6 ton op de teller.
Met de kennis van nu had ik niet gekozen voor de XC70.
Wat ik zie is dat mede XC70 rijders net als ik allerlei extra uitgaven hebben die niet vallen onder regulier onderhoud.
Xc60 rijders in mijn kennissenkring hebben dat niet.
VB1: XC60 D5 uit 2009: naar 500.000km gereden met alleen regulier onderhoud. Daarna verkocht.
VB2: XC60 VEA D4 uit 2017: naar 350.000km gereden met alleen regulier onderhoud. Daarna verkocht.
VB3: XC60 2.4 D3 AWD uit 2012, nu op 350.000km. Behoudens 1 defecte ABS sensor alleen regulier onderhoud. Daarvoor had deze bekende een XC70 uit 2007 waar regelmatig wat aan stuk ging, bij 410.000 eruit vanwege drukverlies op 1 cilinder.
In het TUV rapport uit 2016 kwam de V60/S60/XC60 beter uit de bus dan de V70/XC70.
Zie ook klokje rond met een XC60 met ruim 6 ton op de teller.
Met de kennis van nu had ik niet gekozen voor de XC70.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- stinus
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
- Locatie: Antwerpen
Had je dan eerder voor een XC60 gekozen of voor een V70 (awd)?
Het concept van auto is mijn inziens anders, ik ben zelf nogal fan van estates. Met kleine kinderen is kofferruimte king.
Nu heeft een XC60 vast ook veel ruimte, maar de rijbeleving is toch anders (gok ik). We reden zelf 6 jaar een discovery sport, voor mij was dat altijd een beetje een auto met een identiteitscrisis. Al de 4x4 goodies van een landrover, maar niet echt een terreinwagen zoals de defenders en disco die we eerder hadden, maar toch ook niet het km-maal machine zoals mijn 33 jaar oude Benz dat is.
Ik rij 1000km/week maar woon nogal 'agrarisch' zullen we zeggen. Dat is een gespleten combinatie van veel snelweg km's maar in het weekend rond de kerktoren, bos in, bos uit, weide in, weide uit... Als de geldbuidel geen limieten had, zou een Landcruiser me wel aantrekken owv de op eenzame hoogte staande betrouwbaarheid. Maar stiekem weet ik wel dat de autosnelweg km's dan gaan tegensteken.
De XC70 is de do-it-all in mijn hoofd, al zal een XC60 wellicht op papier evengoed presteren.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8483
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik heb beiden gehad, een XC60 D3 AWD MY11 en een XC70 D3 AWD MY12 en ik verkies de XC70 ver boven een XC60.
De XC60 is harder afgeveerd, meer stuiterig voor de achterpassagiers, de stoelen in een XC70 zijn vele malen beter dan in de XC60.
Ik heb mijn XC70 gekocht met 60.000km op de teller em heb er 5 jaar in gereden tot 196.000km en ik heb buiten normaal onderhoud geen enkel probleem gehad
Heb eigenlijk nog steeds spijt dat ik de XC70 weg gedaan heb.
De XC60 is harder afgeveerd, meer stuiterig voor de achterpassagiers, de stoelen in een XC70 zijn vele malen beter dan in de XC60.
Ik heb mijn XC70 gekocht met 60.000km op de teller em heb er 5 jaar in gereden tot 196.000km en ik heb buiten normaal onderhoud geen enkel probleem gehad
Heb eigenlijk nog steeds spijt dat ik de XC70 weg gedaan heb.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3711
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nee, ik weet niet waar ik dan voor gekozen zou hebben, eerlijk gezegd. Dat is ook het probleem wat ik nu heb, ik zou niet weten wat ik anders zou moeten rijden dan de XC70 want het moderne Volvo is zeker niet geschikt voor agrarisch gebruik. Je gooit niet even 4 zakken cement of een baal stro in een V90 Ultimate terwijl je dat wel zou doen met een XC70. Met de XC70 is het niet erg om er in overall en laarzen in te rijden met de drek tot aan de ramen en tegelijkertijd kun je met een glimmende bolide er mee in smoking naar het Concertgebouw. In beide gevallen heeft het stijl en klasse.
Ik heb 2x proefgereden in een XC60, een met 18" wielen uit 2009 en een met 17" wielen uit 2016 en beide waren erg stuiterig op de achteras. Als je een drempel neemt is het net alsof iemand je nog een trap na in de rug geeft, zoiets. 99% van de XC60 rijders merkt het niet dus ik dacht, ik ben de enige "prinses op de erwt". Maar BlackcurrentV70 had het dus ook. Ook heeft de XC60 minder kofferruimte vergeleken met de XC70, die veel meer kilometervreter en pakezel is.
De V70 AWD is nog schaarser dan de XC70 AWD dus daar heb ik niet naar gezocht.
Mijn onderhoudskosten zitten op 5,8 cent per kilometer. Ik denk als je 2k - 2,5k per jaar reserveert voor onderhoud dat je wel okay zit. Aan taksen betalen we in NL 2400 euro per jaar, dus dat voordeel heb je in België al.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Marc V/C70
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 26.12.2012 - 09:04
- Locatie: Ruinen
Net overgestapt van XC70 2012 T6 AWD naar XC60 T5. De XC70 had meer ruimte (lengte) en reed inderdaad comfortabeler.
Totaal 8 jaar de xc70 gereden en ca. 140.000 km. Totale onderhoudskosten € 13.500,--. Het viel mij mee, dealer onderhouden.
Normale slijtage, enige 3 aparte zaken waren, lekkage turbo, lekkage thermostaat, en steekassen voor.
Nog geen spijt van de overstap naar de xc60, komt vast nog wel
Totaal 8 jaar de xc70 gereden en ca. 140.000 km. Totale onderhoudskosten € 13.500,--. Het viel mij mee, dealer onderhouden.
Normale slijtage, enige 3 aparte zaken waren, lekkage turbo, lekkage thermostaat, en steekassen voor.
Nog geen spijt van de overstap naar de xc60, komt vast nog wel

245 1991
945 1998
V70 I 2000
S60 2008
V70 II 2004
C70 I 2006
XC70 III 2012
XC60 2019
945 1998
V70 I 2000
S60 2008
V70 II 2004
C70 I 2006
XC70 III 2012
XC60 2019
- stinus
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
- Locatie: Antwerpen
Bedankt voor het delen Marc, ik neem het mee. ik zit momenteel voornamelijk op blocket te kijken, nog veel euro6 diesels en de Zweedse summum's hebben alleen stoelverwarming voor èn achter, vaak ook stuurverwarming. Luxedingetje, maar word ik vrolijk van.
- stinus
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
- Locatie: Antwerpen
Bedankt voor de tip Oga244, van de 2016 awd xc70's is de meerderheid autohandelaar (61) en een kleine minderheid (15) Privat. De meeste handelaars bespreken de optie voor transitplaten ook al in hun 'algemeen' voorstelpraatje.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3711
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Stinus: lees ook dit topic even, met name de laatste opmerking over Volvo's uit Zweden. viewtopic.php?t=79134
In elk geval goed om de bodem te controleren voor aanschaf als je er eentje haalt uit Zweden.
In elk geval goed om de bodem te controleren voor aanschaf als je er eentje haalt uit Zweden.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"