
Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12804
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Heerlijk! Gisteren ook het schuifdak weer eens open gehad 

Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Het cabrioseizoen is dus al begonnen bij jou...? 
Hier nog niet.
Enig idee hoe er water in de sirenebehuizing gelopen kan zijn?

Hier nog niet.
Enig idee hoe er water in de sirenebehuizing gelopen kan zijn?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hier 365 dagen per jaar nu cabrio rijden, maar met de zon die schijnt ook weer mét open dakraspaardje schreef: ↑03.02.2025 - 12:14 Het cabrioseizoen is dus al begonnen bij jou...?
Hier nog niet.
Enig idee hoe er water in de sirenebehuizing gelopen kan zijn?

Geen idee hoe er water in de sirene is gekomen, monteur stond er ook vreemd naar te kijken. Ding zit rechtsvoor onder de paravan. Ok, ik detail de motor wel eens en spuit hem dan af, maar of dat de oorzaak is?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Vandaag de grote dag van de transplantatie van de HV accu en van de dealer de EX90 een dag mee om te proberen. Heel benieuwd naar het resultaat en de eerste km's in de EX bevallen op zich prima. Krijg alleen de CC niet aan de praat dus we gaan even in de handleiding koekeloeren... Gevonden, de automaathendel een tik naar beneden geven. Even heel anders dan ik al jaren gewend ben.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
De hendel van de automaat helemaal naar beneden drukken? Althans, zo werkt het in de EX30.
En spannend, heel benieuwd naar het resultaat van de nieuwe batterij!
En spannend, heel benieuwd naar het resultaat van de nieuwe batterij!
Life is what happens while you're busy making other plans
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Had het inderdaad net al gevonden Henry! I'll let you know.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12804
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Leuk hoor, dagje sturen in iets nieuws. Ben benieuwd naar je ervaringen, ook in vergelijking tot de XC90.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10528
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Laat je nog foto's maken vd reparatie?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ze hadden er bij Broekhuis ook 1 staan, 1 van de verkopers reed daar in.
Ook wel weer lekker straks, de volle range op elektriek.
Ook wel weer lekker straks, de volle range op elektriek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Ben zeer benieuwd naar je bevindingen m.b.t. de nieuwe accu. En die EX90 lijkt me een prachtige voiture, alleen voor mij niet - met name vanwege de caravan...Gouwe schreef: ↑14.02.2025 - 09:01 Vandaag de grote dag van de transplantatie van de HV accu en van de dealer de EX90 een dag mee om te proberen. Heel benieuwd naar het resultaat en de eerste km's in de EX bevallen op zich prima. Krijg alleen de CC niet aan de praat dus we gaan even in de handleiding koekeloeren... Gevonden, de automaathendel een tik naar beneden geven. Even heel anders dan ik al jaren gewend ben.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Vergeten te vragen! Maar ik sprak de monteur kort even en die had zoiets van: appeltje eitje waar had ik foto's van moeten maken dan.......
Anyway de accu zit er dus in en ik kan nog niet heel veel zeggen omdat de accu niet vol was toen ik hem meekreeg. Wel was de accu iets meer dan de helft vol en heb ik thuis op de accu gehaald (dat kon daarvoor dus echt niet). Accu is nu nog aan het laden en tot nu toe zit er al 10,2 kWh in (zal niet veel meer bijkomen verwacht ik, maar accu was ook niet helemaal leeg) en dat is ruim 50% meer dan voorheen (toen kwam ik niet verder dan 6, max 6,5). Lader is nu bijna 4 uur bezig, hiervoor was dat max 2 uur.
We gaan het de komende dagen wel merken verder en dan laat ik het wel weer weten.
Vandaag had ik deze EX90 mee: Eerste indruk: Vergeleken met mijn XC90 met luchtvering (had de EX90 ook) helt de auto nog minder over. Maar wat betreft het onderstel kan de auto niet verbloemen dat het een zware jongen is, nog eens een 500 kilo zwaarder dan mijn XC. Ik vergelijk het met mijn XC90 en vond de vering in comfort te slap (deinde een extra slag na over een drempel) en in stevige stand te hard. Had het gevoel dat de balans dus niet helemaal top was. Wel merk je dat het een nieuwe auto is en alles voelt dus meer strak waar mijn auto denk ik al meer los is als ik dat zo mag omschrijven. Performance stand en dan vol "gas" is bizar, leesbril sloeg van het hoofd af door de voorwaartse versnelling.
Massage stoelen waren heerlijk (of we die ook in de XC konden laten installeren vroeg mijn ega).
Versnellingshendel op de positie van de ruitenwisser hendel is even wennen. Kreeg eerst de CC niet aan de praat totdat ik de handleiding er bij had gepakt. De resume functie heb ik niet kunnen ontdekken. OPD vind ik helemaal niets, dus die hebben we gauw uitgezet en dan valt op dat de EX wel heel lang kan uitrollen door dat hoge gewicht, meer nog dan mijn XC.
Nog even wat geluidsmetingen gedaan (niet met onze gekalibreerde apparatuur) en wat gek genoeg opviel was dat mijn XC (in Pure, op all season) zowel bij 80 als 100 volgens die meting zelfs stiller was dan de EX (op zomerbanden). Dus de EX is stil maar kennelijk niet significant stiller? Range dan? Ik kreeg de auto mee met 82% en een range volgens de BC van 330km. Heb er een goede 160/170 km mee gereden en had toen nog een 250 km range over en ik meen 50%. Dus een 450 km met temperaturen rond de 0 moet haalbaar zijn denk ik.
Interieur heb ik niet heel kritisch bekeken, stof op de stoelen (heb het leer niet gemist) en ik denk nep/vegan leer op het dash. Maar de auto voelde voor ons niet ruimer aan dan de XC. Wel heb je op de tweede zitrij een vlakke vloer en dus geen tunnel voor de accu zoals bij de XC.
Zou ik hem willen hebben? Moet nog wennen denk ik aan het uiterlijk (en die lidar bult, nou nee), maar vind het zeker niet erg dat ik nog lekker een jaar of 5 door tuf met de XC. Dank aan mijn dealer voor het mogen ervaren en omdat het Valentijnsdag was hebben mijn vrouw en ik er een leuk dagje van gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10528
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Leuk om te lezen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Mooi verslagje! Geen liefde op het eerste gezicht dus op Valentijnsdag met de EX90 

- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Mooi verhaal Christiaan, leuk om te lezen. Ook voor mij is een EV voorlopig nog niet interessant. Ik heb wel interesse in de XC90 versie 2025, lijkt me een mooie upgrade. Maar wellicht kijk ik over een aantal jaren ook wel eens naar een XC60...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Had het in het HV accu vervang topic ook al even gemeld, maar ook hier maar even wat bevindingen met de nieuwe accu. Startwaarde in Pure is nu 40 km (was 27 met de kou). Eerste laadbeurt was ruim 10kWh (met nog een paar restkilometers) waar ik voorheen niet verder kwam dan een 6 a 6,5. Verder valt op dat iets meer pit/souplesse in Pure in de auto zit, vermoedelijk komt dat doordat de nieuwe accu meer stroom kan leveren bij accelereren (was 27Ah is nu 34). Daling van gemiddeld benzineverbruik heb ik nog geen reële cijfers omdat ik vergeten was de teller op 0 te zetten en het nog maar anderhalve week geleden is.
Dit weekend een langere rit op de accu gereden, buitentemperatuur circa 7 graden. Heen en terug 31,5 km en nog 6 km bereik over (in Pure). 20% van de rit in de bebouwde kom, de andere 80% max 85 km/uur. Ik vind dat heel bemoedigende cijfers en verwacht dus in het voorjaar/zomer de 40 km op een accu wel te gaan aantikken.
Dus best blij met de accu swap.
Dit weekend een langere rit op de accu gereden, buitentemperatuur circa 7 graden. Heen en terug 31,5 km en nog 6 km bereik over (in Pure). 20% van de rit in de bebouwde kom, de andere 80% max 85 km/uur. Ik vind dat heel bemoedigende cijfers en verwacht dus in het voorjaar/zomer de 40 km op een accu wel te gaan aantikken.
Dus best blij met de accu swap.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12804
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Mooi man!!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20659
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nette cijfers. Goede actie geweest lijkt het die Accuswap.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)