Lekkend dakpaneel Volvo XC90 (2015)
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10.01.2025 - 17:28
Ik heb een Volvo XC90 bouwjaar 2015 (nieuw model). Al een tijdje last van vocht / lekkage in de auto. Blijkt door het dak paneel te komen. Heb het dakraam / paneel maar heel summier gebruikt de afgelopen 9 jaar. Ook geen gekke dingen gedaan met de auto en altijd volgens de richtlijnen geserviced bij erkende Volvo dealer. Het probleem lijkt alleen verholpen te kunnen worden door het dakframe / paneel te vervangen. Kosten om en nabij de EUR 3000. Ik vind dit nogal wat, lijkt op een productie fout. Hebben andere Volvo eigenaren ook met dit probleem te maken gehad. Heeft iemand advies? Gr. Maarten
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6694
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Beste Maarten. Ik ben er zelf ook een anderhalf jaar (als het niet langer is) mee bezig geweest, maar het is bij mij
nu definitief verholpen. De lekkage heeft overigens niets te maken met het wel/niet gebruiken van het dak.
Er zijn een paar dingen die fout kunnen gaan:
1. Rondom het dakraam zit een rubber. Wat een veelvoorkomend probleem is, is dat het rubber "krimpt" en er een kier tussen de aansluiting ontstaat (aan de achterzijde van de auto). Hierdoor kan er mogelijk te veel water binnenlopen wat niet allemaal kan worden afgevoerd en dus dan naar binnen in de auto loopt. Controleer of het rubber rondom helemaal aansluit.
2. De afvoeren zitten verstopt. Er zitten er twee aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Wat je zelf kunt doen is het reinigen van de afvoeren. Ik doe dit door per afvoer een vaatwastablet helemaal op te lossen in heet water en dan per afvoer het water rustig in de goot te gieten bij geopend dak. De voorste kun je zien zitten en het water loopt dan achter het voorwiel op de grond als het goed is. De achterste zitten onder het glas, daar kun je niet bij, maar als je de auto achterover op een oprit o.i.d. zet dan kun je ook hier de afvoeren doorspoelen.
Gewoon net zo vaak herhalen als jij denkt dat nodig is.
3. Er moet een extra rubberstrip geplaatst worden. Het blijkt dat in MY2016 in de meeste gevallen een strip ontbreekt. Hiervoor heeft Volvo een Technisch Journaal uitgebracht: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf
Zie onderstaande afbeelding voor de artikelnummers en kosten: Bij mijn auto hebben ze eerst met een camera via de C-stijl gekeken of deze strip er wel in zat. Toen dat niet zo bleek te zijn, is de strip vervangen en sindsdien geen lekkage meer!!!
Hier een topic met meer info: viewtopic.php?t=91172
Succes en laat weten als je vragen hebt.
nu definitief verholpen. De lekkage heeft overigens niets te maken met het wel/niet gebruiken van het dak.
Er zijn een paar dingen die fout kunnen gaan:
1. Rondom het dakraam zit een rubber. Wat een veelvoorkomend probleem is, is dat het rubber "krimpt" en er een kier tussen de aansluiting ontstaat (aan de achterzijde van de auto). Hierdoor kan er mogelijk te veel water binnenlopen wat niet allemaal kan worden afgevoerd en dus dan naar binnen in de auto loopt. Controleer of het rubber rondom helemaal aansluit.
2. De afvoeren zitten verstopt. Er zitten er twee aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Wat je zelf kunt doen is het reinigen van de afvoeren. Ik doe dit door per afvoer een vaatwastablet helemaal op te lossen in heet water en dan per afvoer het water rustig in de goot te gieten bij geopend dak. De voorste kun je zien zitten en het water loopt dan achter het voorwiel op de grond als het goed is. De achterste zitten onder het glas, daar kun je niet bij, maar als je de auto achterover op een oprit o.i.d. zet dan kun je ook hier de afvoeren doorspoelen.
Gewoon net zo vaak herhalen als jij denkt dat nodig is.
3. Er moet een extra rubberstrip geplaatst worden. Het blijkt dat in MY2016 in de meeste gevallen een strip ontbreekt. Hiervoor heeft Volvo een Technisch Journaal uitgebracht: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf
Zie onderstaande afbeelding voor de artikelnummers en kosten: Bij mijn auto hebben ze eerst met een camera via de C-stijl gekeken of deze strip er wel in zat. Toen dat niet zo bleek te zijn, is de strip vervangen en sindsdien geen lekkage meer!!!
Hier een topic met meer info: viewtopic.php?t=91172
Succes en laat weten als je vragen hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10.01.2025 - 17:28
Bedankt Gouwe, voor je reactie. Inmiddels ook de andere topic bekeken die je had meegestuurd en ik heb idd hetzelfde probleem met de rubbers. Dus combinatie van rubbers en waarschijnlijk verstopte afvoer. Probleem is echter dat hierdoor mijn dakpaneel niet meer werkt (motor / aandrijving waarschijnlijk verroest of in ieder geval zodanig aangetast dat deze stuk is gegaan, althans dat zegt de dealer). Ik kan dus zelf niet zoveel beginnen (krijg het dak niet meer open, zelfs het zonnescherm eronder krijg ik niet meer dicht). Dit had ik echt nooit verwacht. Dealer heeft hier blijkbaar nog niet veel ervaring mee, anders hadden ze me al eerder gewaarschuwd (had 6 maanden geleden al melding gemaakt van vocht in de auto). De rubbers vervangen etc., daar zou ik niet zoveel moeite mee hebben. Een heel nieuw schuifdak moeten betalen vanwege de gevolgschade van een constructiefout, dat vind ik niet acceptabel.....
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6694
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat de dealer er geen ervaring mee zou hebben vind ik moeilijk te geloven. Lekkage via het panodak is geen onbekend fenomeen. Ik zou in gesprek gaan met je dealer om te zien wat hun voorstel is. Je zou nog kunnen overwegen om het dak gewoon dicht te laten, maar ook best mogelijk dat het gewoon oxidatie in de schakelaar is of een defecte zekering? Dan is het even schoonmaken en het werkt weer. Heb je lekkage vooraan of achteraan? M.a.w. zie je waar het binnen nat wordt? Bij mij was dat namelijk vanaf de C stijl over de binnenbekleding naar de D stijl. Zie hier voor wat foto's: viewtopic.php?t=74844&start=820
Soms lekt het ook door de module vooraan in het dak met de bedieningsschakelaar en de verlichting.
Weet dat als je de rubbers rondom niet vervangt en de strip niet aangebracht is, je het hele grote risico loopt op meer schade van modules die aan de rechterkant achterin de kofferbak zitten. Kortom, niets doen is geen optie lijkt mij, want de schade kan dus alleen maar meer worden.
Ik weet niet bij welke dealer je zit, maar anders kan ik je "mijn" dealer van harte aanbevelen.
Edit: net nog even teruggelezen in mijn eigen topic: eerste melding die ik gedaan heb van de lekkage was 6 juni 2022. Al met al dus 2,5 jaar bezig geweest voordat het eind 2024 opgelost was.\
En dit is het Volvo technisch journaal m.b.t. het krimpende dakrubber: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/ ... 3-9999.pdf
En hier nog een voorbeeld van lakkage via het bedienpaneel aan de voorzijde: https://volvoforums.com/forum/volvo-xc9 ... 90-102411/
Soms lekt het ook door de module vooraan in het dak met de bedieningsschakelaar en de verlichting.
Weet dat als je de rubbers rondom niet vervangt en de strip niet aangebracht is, je het hele grote risico loopt op meer schade van modules die aan de rechterkant achterin de kofferbak zitten. Kortom, niets doen is geen optie lijkt mij, want de schade kan dus alleen maar meer worden.
Ik weet niet bij welke dealer je zit, maar anders kan ik je "mijn" dealer van harte aanbevelen.
Edit: net nog even teruggelezen in mijn eigen topic: eerste melding die ik gedaan heb van de lekkage was 6 juni 2022. Al met al dus 2,5 jaar bezig geweest voordat het eind 2024 opgelost was.\
En dit is het Volvo technisch journaal m.b.t. het krimpende dakrubber: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/ ... 3-9999.pdf
En hier nog een voorbeeld van lakkage via het bedienpaneel aan de voorzijde: https://volvoforums.com/forum/volvo-xc9 ... 90-102411/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09.08.2020 - 18:06
Gouwe schreef: ↑10.01.2025 - 19:43 Beste Maarten. Ik ben er zelf ook een anderhalf jaar (als het niet langer is) mee bezig geweest, maar het is bij mij
nu definitief verholpen. De lekkage heeft overigens niets te maken met het wel/niet gebruiken van het dak.
Er zijn een paar dingen die fout kunnen gaan:
1. Rondom het dakraam zit een rubber. Wat een veelvoorkomend probleem is, is dat het rubber "krimpt" en er een kier tussen de aansluiting ontstaat (aan de achterzijde van de auto). Hierdoor kan er mogelijk te veel water binnenlopen wat niet allemaal kan worden afgevoerd en dus dan naar binnen in de auto loopt. Controleer of het rubber rondom helemaal aansluit.
2. De afvoeren zitten verstopt. Er zitten er twee aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Wat je zelf kunt doen is het reinigen van de afvoeren. Ik doe dit door per afvoer een vaatwastablet helemaal op te lossen in heet water en dan per afvoer het water rustig in de goot te gieten bij geopend dak. De voorste kun je zien zitten en het water loopt dan achter het voorwiel op de grond als het goed is. De achterste zitten onder het glas, daar kun je niet bij, maar als je de auto achterover op een oprit o.i.d. zet dan kun je ook hier de afvoeren doorspoelen.
Gewoon net zo vaak herhalen als jij denkt dat nodig is.
3. Er moet een extra rubberstrip geplaatst worden. Het blijkt dat in MY2016 in de meeste gevallen een strip ontbreekt. Hiervoor heeft Volvo een Technisch Journaal uitgebracht: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf
Zie onderstaande afbeelding voor de artikelnummers en kosten:
Strip.png
Bij mijn auto hebben ze eerst met een camera via de C-stijl gekeken of deze strip er wel in zat. Toen dat niet zo bleek te zijn, is de strip vervangen en sindsdien geen lekkage meer!!!
Hier een topic met meer info: viewtopic.php?t=91172
Succes en laat weten als je vragen hebt.
Ik had inderdaad ook last van punt 1 en was rond de 350 euro reparatie voor het vervangen van de rubbers. Heb een xc90 t8 uit 2017.
Heel vervelende kosten maargoed..
Bij de dealer hadden ze mij wel op tijd gewaarschuwd dat het anders duizenden euro's kon gaan kosten omdat door de lekkage de bedrading kapot kan gaan. Bij jou zijn ze het kennelijk vergeten... Zou zeker coulance vragen aangezien dit toch de reden is waarom je auto naar de Volvo dealer brengt.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6694
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Heb al coulance genoeg gehad doordat ik verschillende reparaties niet heb betaald......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34
Ooit bij mijn oude XC90 (2006) begon het naar natte hond te ruiken. Na zoeken bleek isolatie/schuim bij voeten bestuurder al vochtig. Gaan zoeken en uiteindelijk de afvoergoten langs de voorruit gaan bekijken, zaten helemaal verstopt. Goed gereinigd en probleem verholpen. Wat kort door de bocht want heeft me toen veel tijd gekost. Isolatie eruit gehaald om te drogen, auto binnen zetten, pijn in de rug door rare houdingen, etc. Zou ik met huidige nieuw gekochte niet meer doen (pas 3 jaar jong) maar met een auto van 2015 zou ik het wel aandurven. De oude XC90 was meer Ikea achtig, makkelijk allemaal uit elkaar te halen. Weet niet of dat met huidige ook kan. In ieder geval bepaalde kunststof wiggetjes gebruiken als je dingen gaat verwijderen, dan heb je nauwelijks schade. Ik weet niet of er nog veel PDF werkplaatshandleidingen voorhanden zijn, bij oudere auto's nog wel. Sterkte, want het een zeer irritant probleem, zeker als de auto verder helemaal goed is.