Ik voel me wel eens stom omdat ik alleen maar vragen stel en weinig actief ben verder maar misschien dat dit ook interessant en behulpzaam voor anderen is.
Naar aanleiding van een elektrische storing aan mijn V70 ging ik op onderzoek uit, en dacht ook aan ChatGPT om die te vragen of er een oplossing beschikbaar is. De resultaten vielen niet tegen; ik kreeg een hele goede uitleg en een stappenplan dat ik kon gebruiken om de diagnose te stellen en te verhelpen.
Ik gebruikte de volgende opdracht (prompt), met tussen [ ..] de dingen die je zelf moet invullen:
“Je bent een zeer ervaren automonteur gespecialiseerd in het merk Volvo. Ik heb een Volvo [beschrijf type en bouwjaar] en ervaar een storing. De symptomen zijn [beschrijf het probleem zo specifiek mogelijk, bijv. motor houdt in, schokken bij accelereren, vreemd geluid, waarschuwingslampjes, rook, geur, vloeistoflekkage, enz.]. Dit gebeurt voornamelijk bij [bijv. koude start, stationair draaien, hoge snelheid, lage toeren, remmen, sturen, enz.]. Ik heb al de volgende controles of reparaties uitgevoerd: [noem eventuele diagnoses, foutcodes (bijv. OBD2), vervangen onderdelen, vloeistofniveaus, enz.]. Wat kunnen mogelijke oorzaken en oplossingen zijn? Geef me een stappenplan om de diagnose te stellen. Geef daarbij aan hoe moeilijk het is voor een niet-monteur om die stappen te doorlopen."
Het resultaat was een overtuigende stap voor stap instructie, inclusief meetwaarden en uitleg van OBD codes.
Ben erg benieuwd of anderen ook die ervaring hebben, en vooral of er geen onzin-adviezen uitrollen (want dat gebeurt nog wel eens bij ChatGPT).
ChatGPT als redder in nood
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1698
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Als je nou her resultaat ook post kunnen we een mening geven 

XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05.08.2017 - 16:19
Goeie, hierbij een voorbeeld. Gaat nog verder door met uitleg over CEM etc.
Hier is een opgeschoonde versie van de chat, met alleen de relevante informatie en
zonder overbodige herhalingen. Dit maakt het overzichtelijker voor printen of
bewaren.
Diagnose van een totale stroomuitval bij een Volvo V70 (benzinemotor, laatste
generatie)
1. Symptomen:
• Geen verlichting, geen dashboardactiviteit.
• Auto start niet, centrale vergrendeling werkt niet.
• Na herstel was de klok gereset, wat duidt op een volledige
stroomonderbreking.
2. Mogelijke oorzaken:
1. Defecte of lege accu – Accu kan volledig ontladen of defect zijn.
2. Hoofdzekering defect – De 100A-150A hoofdzekering kan doorgebrand zijn.
3. Slechte massaverbinding – Een losse of gecorrodeerde massakabel kan
stroomuitval veroorzaken.
4. Defect hoofdrelais of CEM (Central Electronic Module) – De CEM stuurt de
boordelektronica aan en kan falen.
5. Kortsluiting in het elektrische systeem – Dit kan ervoor zorgen dat
zekeringen doorslaan en de stroomtoevoer onderbreken.
3. Stappen om de accu te testen (multimeter nodig):
A. Rustspanning meten
1. Zet de multimeter op DC Voltage (20V).
2. Plaats rode meetpen op de pluspool (+) en zwarte op de minpool
(-).
3. Lees de spanning af:
• 12,6V - 12,8V → Accu is gezond.
• 12,3V - 12,5V → Accu is halfvol.
• < 12,0V → Accu is zwak of defect.
B. Starttest (onder belasting)
1. Houd de multimeter aangesloten en start de auto.
2. Let op de spanningsval:
• Normaal: Zakt kort naar 10V - 10,5V, herstelt snel.
• Slecht: Onder 9,6V → Accu is zwak.
1
Hier is een opgeschoonde versie van de chat, met alleen de - 16 February 2025
• Zakt onder 8V of 0V? → Accu defect of elektrisch probleem.
C. Laadspanning testen (dynamo checken)
1. Start de motor en meet opnieuw de accuspanning.
2. Normale waarden:
• 13,8V - 14,6V → Dynamo werkt goed.
• < 13,5V → Dynamo laadt onvoldoende.
• > 14,8V → Dynamo overladen, kan de accu beschadigen.
D. Lekstroomtest (indien accu steeds leeg raakt)
1. Zet de multimeter op mA (milliampère).
2. Koppel de minpool van de accu los en zet:
• Rode meetpen op de accupool (-).
• Zwarte meetpen op de losgekoppelde massakabel.
3. Normale lekstroom: < 50mA.
4. Te hoog (>100mA)? → Mogelijke kortsluiting of CEM-probleem.
1. Diagnose van een CEM-storing
Symptomen:
• Elektrische systemen vallen uit (dashboard, verlichting,
startblokkering).
• OBD2 leest geen foutcodes, maar VIDA/DICE (Volvo-software) kan
dit wel.
• Mogelijk vocht of corrosie in de CEM-connectoren.
Testen:
1. Controleer of de CEM voeding krijgt (multimeter op
zekeringen).
2. Haal de CEM uit de zekeringkast en inspecteer op vocht of
oxidatie.
3. Probeer een harde reset:
• Koppel de accu 15 min los, sluit weer aan en test.
4. Laat de CEM herprogrammeren of vervangen als deze defect
2
Hier is een opgeschoonde versie van de chat, met alleen de - 16 February 2025
blijkt.
Conclusie & Actieplan:
✔ Accu testen → Meet rustspanning, startspanning en laadspanning.
✔ Hoofdzekering controleren → Kijk of de 100A-150A zekering defect is.
✔ Massaverbindingen checken → Zorg voor schone en goed bevestigde kabels.
✔ CEM controleren → Inspecteer op vocht en test communicatie met VIDA/DICE.
Wil je deze samenvatting printen? Volg deze stappen:
1. Druk op Ctrl + P (Windows) of Cmd + P (Mac).
2. Kies “Opslaan als PDF” of een printer.
3. Klik op Afdrukken of Opslaan.
Wil je extra uitleg over een specifiek onderdeel?
3
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Tsja,... ik bedoel dit niet negatief maar een redelijk zinloos verhaal wat er als antwoord uit komt , zoals heel van dat GPT gebeuren.
Ik denk dat iemand die niet zelf sleutelt ook geen mulitimeter heeft, en de kans dat er een in de autlo ligt onderweg is nog kleiner.
En Vida, dat hebben ook alleen de sleutelaars die wat verder gaan.
En er staat een hele grote fout in.
Zet de meter op "miliampere"
Als je dat doet nadat de accu even los is geweest is de inrush stroom zo hoog van alle elektonica dat in het meest gunstigste geval de zekering van de mulitimeter kapot gaat... en dan meet je niks...
Ik wil hier mee aangeven dat je de uitkomst ook moet kunnen intepreteren HOE je iets moet doen.
Maar mooi dat het opgelost is natuurlijk!
Ik denk dat iemand die niet zelf sleutelt ook geen mulitimeter heeft, en de kans dat er een in de autlo ligt onderweg is nog kleiner.
En Vida, dat hebben ook alleen de sleutelaars die wat verder gaan.
En er staat een hele grote fout in.
Zet de meter op "miliampere"
Als je dat doet nadat de accu even los is geweest is de inrush stroom zo hoog van alle elektonica dat in het meest gunstigste geval de zekering van de mulitimeter kapot gaat... en dan meet je niks...
Ik wil hier mee aangeven dat je de uitkomst ook moet kunnen intepreteren HOE je iets moet doen.
Maar mooi dat het opgelost is natuurlijk!
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic