Heeft iemand ervaring met rijden caravan icm een XC90 (MY >2024) en selected level? Heico zelf geeft aan hier geen gebruikers ervaringen over te kunnen delen.
Iemand op dit forum wellicht wel ervaring mee?
XC90 -Heico Selected level -caravan trekken
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik verwacht niet dat die hier al voor de T8 van 2024 aanwezig zijn.
Er zijn echter genoeg ervaringen met een standaard/ of Polestar geoptimaliseerde XC90 T8 die lovend zijn over de rij-eigenschappen. Een XC90 T8 is gewoon een uitmuntend trekpaard.
Overigens veel leesplezier hier op het forum.
Er zijn echter genoeg ervaringen met een standaard/ of Polestar geoptimaliseerde XC90 T8 die lovend zijn over de rij-eigenschappen. Een XC90 T8 is gewoon een uitmuntend trekpaard.
Overigens veel leesplezier hier op het forum.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6694
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik zelf rijd met luchtvering (caravan van 1800kg, maar zonder die verlaging van Heico) in de Powerstand van de luchtvering en dan is de auto heerlijk stabiel. In de comfort stand gaat het allemaal iets meer deinen. Met selected level op een XC90 zal de veerweg korter zijn en dus mag je verwachten dat het allemaal nog iets minder comfortabel zal zijn dan zonder die optie, het zal iets meer stuiteren denk ik, maar verder zou ik geen probleem zien.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.02.2025 - 16:09
Momenteel rijd ik met een 2023 T8 met luchtvering, caravan 2.000kg en dat gaat idd probleemloos. Zelf rijd ik in de AWD stand.
Ik verwacht de nieuwe XC90 MY2025 ergens rond half Juni en ben voornemens die te voorzien van Selected level. Vorige week met een demo gereden met Selected level, zonder caravan dan, maar dan merk je minimaal verlies van comfort. Ik verwacht met caravan in de AWD stand ook niet noemenswaardig, maar altijd fijner als je een echte gebruikerservaring “tegenkomt”. Blijft een dure vergissing als het (zwaar) tegenvalt
Ik verwacht de nieuwe XC90 MY2025 ergens rond half Juni en ben voornemens die te voorzien van Selected level. Vorige week met een demo gereden met Selected level, zonder caravan dan, maar dan merk je minimaal verlies van comfort. Ik verwacht met caravan in de AWD stand ook niet noemenswaardig, maar altijd fijner als je een echte gebruikerservaring “tegenkomt”. Blijft een dure vergissing als het (zwaar) tegenvalt
XC90 T8 2023 Platinum Grey Ultimate Dark
XC60 Polestar Engineered 2020 full options
XC70 D5 AWD 2014
V70 R AWD Laserblue 1999
V70 T5 2000
V40
440 GL
XC60 Polestar Engineered 2020 full options
XC70 D5 AWD 2014
V70 R AWD Laserblue 1999
V70 T5 2000
V40
440 GL
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10609
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Vraag; waarom rij je altijd in AWD met de caravan.JMdG16:09 schreef: ↑17.02.2025 - 19:33 Momenteel rijd ik met een 2023 T8 met luchtvering, caravan 2.000kg en dat gaat idd probleemloos. Zelf rijd ik in de AWD stand.
Ik verwacht de nieuwe XC90 MY2025 ergens rond half Juni en ben voornemens die te voorzien van Selected level. Vorige week met een demo gereden met Selected level, zonder caravan dan, maar dan merk je minimaal verlies van comfort. Ik verwacht met caravan in de AWD stand ook niet noemenswaardig, maar altijd fijner als je een echte gebruikerservaring “tegenkomt”. Blijft een dure vergissing als het (zwaar) tegenvalt![]()
Ik rij of in individual of in power, zonder Polestar optimalisatie.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.02.2025 - 16:09
Volgens mij geeft de handleiding de power instelling aan maar dat vind ik onrustiger rijden. Teveel power wat deze stand al doet vermoedenHans oet Twent schreef: ↑17.02.2025 - 21:47Vraag; waarom rij je altijd in AWD met de caravan.JMdG16:09 schreef: ↑17.02.2025 - 19:33 Momenteel rijd ik met een 2023 T8 met luchtvering, caravan 2.000kg en dat gaat idd probleemloos. Zelf rijd ik in de AWD stand.
Ik verwacht de nieuwe XC90 MY2025 ergens rond half Juni en ben voornemens die te voorzien van Selected level. Vorige week met een demo gereden met Selected level, zonder caravan dan, maar dan merk je minimaal verlies van comfort. Ik verwacht met caravan in de AWD stand ook niet noemenswaardig, maar altijd fijner als je een echte gebruikerservaring “tegenkomt”. Blijft een dure vergissing als het (zwaar) tegenvalt![]()
Ik rij of in individual of in power, zonder Polestar optimalisatie.
XC90 T8 2023 Platinum Grey Ultimate Dark
XC60 Polestar Engineered 2020 full options
XC70 D5 AWD 2014
V70 R AWD Laserblue 1999
V70 T5 2000
V40
440 GL
XC60 Polestar Engineered 2020 full options
XC70 D5 AWD 2014
V70 R AWD Laserblue 1999
V70 T5 2000
V40
440 GL
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10609
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
JMdG16:09 schreef: ↑17.02.2025 - 22:35Volgens mij geeft de handleiding de power instelling aan maar dat vind ik onrustiger rijden. Teveel power wat deze stand al doet vermoedenHans oet Twent schreef: ↑17.02.2025 - 21:47Vraag; waarom rij je altijd in AWD met de caravan.JMdG16:09 schreef: ↑17.02.2025 - 19:33 Momenteel rijd ik met een 2023 T8 met luchtvering, caravan 2.000kg en dat gaat idd probleemloos. Zelf rijd ik in de AWD stand.
Ik verwacht de nieuwe XC90 MY2025 ergens rond half Juni en ben voornemens die te voorzien van Selected level. Vorige week met een demo gereden met Selected level, zonder caravan dan, maar dan merk je minimaal verlies van comfort. Ik verwacht met caravan in de AWD stand ook niet noemenswaardig, maar altijd fijner als je een echte gebruikerservaring “tegenkomt”. Blijft een dure vergissing als het (zwaar) tegenvalt![]()
Ik rij of in individual of in power, zonder Polestar optimalisatie.maar schakelt sneller terug en langzamer op. Nou heb ik ook ergens iets gelezen over rijden in stand AWD icm een aanhangwagen maar kan het zo snel niet terugvinden. Maar op basis daarvan ben ik in AWD gaan rijden en bevalt mij prima.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6694
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
In de AWD stand staat de luchtvering in de standaard comfortabele instelling. Ik vind de auto dan te veel zwabberen en deinen met de caravan erachter. Ik rijd dus altijd in de persoonlijke rijmodus (Pure + Hold) met de vering in de powerstand. Op rechte weggedeeltes heb je voldoende vermogen en als je handmatig de bak een versnelling terugzet als je wat moet stijgen (om voldoende toeren te maken) dan gaat dat prima. AWD gebruik ik zelf alleen bij hellingen van 10% of meer, gewoon vanwege de extra grip.
In AWD gebruik je de ERAD en dus ook accu capaciteit, je zult zien dat de accu na verloop van tijd leeg is en dus door de benzinemotor moet worden opgeladen. Dat geeft (tijdelijk) nog meer belasting op de motor. Nou heb ik wel een kleine accu en een motor met turbo en compressor (die laatste voor extra vermogen bij lage toerentallen) en jij alleen een turbo maar met een grotere e-motor/accu.
In AWD gebruik je de ERAD en dus ook accu capaciteit, je zult zien dat de accu na verloop van tijd leeg is en dus door de benzinemotor moet worden opgeladen. Dat geeft (tijdelijk) nog meer belasting op de motor. Nou heb ik wel een kleine accu en een motor met turbo en compressor (die laatste voor extra vermogen bij lage toerentallen) en jij alleen een turbo maar met een grotere e-motor/accu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.02.2025 - 16:09
Ik heb zelf in de AWD stand nog nooit deinen en zwabberen ervaren. Maar zodra de nieuwe XC90 er is zal ik me is verdiepen in een andere individual setting.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, altijd gewaardeerd.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, altijd gewaardeerd.
XC90 T8 2023 Platinum Grey Ultimate Dark
XC60 Polestar Engineered 2020 full options
XC70 D5 AWD 2014
V70 R AWD Laserblue 1999
V70 T5 2000
V40
440 GL
XC60 Polestar Engineered 2020 full options
XC70 D5 AWD 2014
V70 R AWD Laserblue 1999
V70 T5 2000
V40
440 GL
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
Ik rijd altijd in Polestar (power zonder optimalisatie) modus met caravan van twee ton er achter, inderdaad ook met luchtvering.
Dit voornamelijk om deinen te voorkomen bij grotere/glooiende hobbels als de caravan er achter hangt (rij met iets te hoge kogeldruk).
Op heel slecht wegdek met navenante lagere snelheden ga ik heel soms gewoon naar hybrid (of individual met hybrid vering) omdat het dan soms te oncomfortabel wordt met 22” wielen.
Juist voor Polestar optimalisatie gekozen ivm de voor mij veel fijnere afstelling van de automaat, vooral met de caravan er achter.
De agressiviteit van het gasgeven is goed te regelen met het gaspedaal. Wel is ook de ACC wat agressiever met optrekken en afstand houden en dat wordt vaak niet als prettig ervaren door mede passagiers. Zelfs met twee ton aan de haak, dus dan schakel ik vaak even terug naar hybrid (bijvoorbeeld in file) of haal de ACC er af.
Zonder caravan gebruik ik de Polestar modus zelden tenzij in de bergen (beter automaat gedrag) en met glad wegdek. Een enkele keer voor een potje sturen, maar daar zijn het eigenlijk de auto’s niet voor. Zodra er veel korte hobbels of richels zijn is het allemaal erg stug, mede dankzij de 22” wielen. Er zijn luchtvering systemen die dat beter doen…Dat laatste is dan naar mijn idee vooral een afstelling van software, de componenten zijn grotendeels van dezelfde fabrikant. Een keuze van Volvo waar de onderstellen in normale modus (hybrid) vooral op comfort gericht zijn.
Sinds de Long Range uitvoeringen van de T8 motoren gebruik ik eigenlijk nooit meer Pure modus. Het levert mij te weinig voordeel op en merk wel degelijk nadelen zoals beslagen ruiten, trage reactie en duidelijk minder comfortabele vering.
Ieder zijn eigen voorkeur blijkt maar weer.
Dit voornamelijk om deinen te voorkomen bij grotere/glooiende hobbels als de caravan er achter hangt (rij met iets te hoge kogeldruk).
Op heel slecht wegdek met navenante lagere snelheden ga ik heel soms gewoon naar hybrid (of individual met hybrid vering) omdat het dan soms te oncomfortabel wordt met 22” wielen.
Juist voor Polestar optimalisatie gekozen ivm de voor mij veel fijnere afstelling van de automaat, vooral met de caravan er achter.
De agressiviteit van het gasgeven is goed te regelen met het gaspedaal. Wel is ook de ACC wat agressiever met optrekken en afstand houden en dat wordt vaak niet als prettig ervaren door mede passagiers. Zelfs met twee ton aan de haak, dus dan schakel ik vaak even terug naar hybrid (bijvoorbeeld in file) of haal de ACC er af.
Zonder caravan gebruik ik de Polestar modus zelden tenzij in de bergen (beter automaat gedrag) en met glad wegdek. Een enkele keer voor een potje sturen, maar daar zijn het eigenlijk de auto’s niet voor. Zodra er veel korte hobbels of richels zijn is het allemaal erg stug, mede dankzij de 22” wielen. Er zijn luchtvering systemen die dat beter doen…Dat laatste is dan naar mijn idee vooral een afstelling van software, de componenten zijn grotendeels van dezelfde fabrikant. Een keuze van Volvo waar de onderstellen in normale modus (hybrid) vooral op comfort gericht zijn.
Sinds de Long Range uitvoeringen van de T8 motoren gebruik ik eigenlijk nooit meer Pure modus. Het levert mij te weinig voordeel op en merk wel degelijk nadelen zoals beslagen ruiten, trage reactie en duidelijk minder comfortabele vering.
Ieder zijn eigen voorkeur blijkt maar weer.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6694
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En de nadelen die je beschrijft kun met een Sensus systeem allemaal aanpassen door de individuele modus, in AAOS dus niet.Flying Jeroen schreef: ↑26.02.2025 - 14:17 ......Sinds de Long Range uitvoeringen van de T8 motoren gebruik ik eigenlijk nooit meer Pure modus. Het levert mij te weinig voordeel op en merk wel degelijk nadelen zoals beslagen ruiten, trage reactie en duidelijk minder comfortabele vering.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Zelf rij ik met de caravan van doorgaans rond de 1650 kg in de Power modus. Geen Polestar, wel luchtvering.
Bevalt me prima, wat een vermogen...en goed te doseren allemaal wat mij betreft. Betere trekauto's dan de XC90 T8 zijn er denk ik niet veel...
Bevalt me prima, wat een vermogen...en goed te doseren allemaal wat mij betreft. Betere trekauto's dan de XC90 T8 zijn er denk ik niet veel...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
Hier een XC90 MY24 met Selected Level. Ik heb alleen geen ervaring met een caravan erachter, wel met andere aanhangers. En dat is geen probleem. Heico vermeldt in de specificaties hoeveel mm in welke stand de auto lager ligt. In mijn ervaring met de andere aanhangers voelde alles gewoon stabiel aan.