life-time hybride accu

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
rolinco01
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.11.2024 - 15:01

Ik kan een volvo xc 60 hybride kopen met 75.000 km van eind 2017. De hybride accu is dan al wat jaartjes oud. Ik ben benieuwd naar de ervaring van XC60 T8 rijders hoelang deze accu meegaat.
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

De accu van een Volvo XC60 T8 uit 2017, specifiek de hybride batterij, gaat over het algemeen 8 tot 10 jaar mee, afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Voor de kleinere 12V-batterij (voor de elektronica en accessoires) is de levensduur meestal 4 tot 6 jaar.

De levensduur van de hybride batterij wordt beïnvloed door factoren zoals:
• Rijgedrag: Veelvuldig snelladen of hoge belasting kan de batterij sneller doen slijten.
• Onderhoud: Regelmatig onderhoud bij een erkende dealer kan problemen voorkomen.
• Temperatuur: Extreem warme of koude omstandigheden kunnen de levensduur verkorten.

Als je merkt dat de elektrische actieradius aanzienlijk is afgenomen, kan dat een teken zijn dat de batterij aan vervanging toe is. Dus eens kijken na opladen wat het bereik nog is kan een indicatie geven. Geeft volvo geen garantie op de accu van 8 jaar of 160k km? Kan je ook even checken.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De accu degradatie is gemiddeld 2 tot 3% per jaar. Er werd inderdaad ooit aangenomen dat 8-10 jaar de levensduur van zo'n accu was, maar dat is inmiddels wel achterhaald, er rijden genoeg V60's rond met nog de eerste accu.. De mijne is 9 jaar oud en heeft 300K op de teller en heb ongeveer een degradatie van max 25%. Daarnaast kost een nieuwe ongeveer 7K (dealer) en zijn er mogelijkheden voor revisie.
Hier meer info waar ik zelf naar op zoek ben gegaan: viewtopic.php?t=96350
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De eerste V60 PIH's uit 2013 hebben vaak nog een SoH zo'n 80%, zelfs uitschieters naar de 90%. Een enkeling gaar richting de 50% en zal dan vervangen moeten worden.

Maar er zijn nu ook al XC40's van een paar jaar oud die al op 90% zitten...
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Mja, het verschilt heel erg. Mijn V60 heeft al een nieuwe batterijcel gehad. En die batterij was toen 3 jaar oud. met net 85.000 KM.
marsman
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Met mijn XC60 T8 uit 2018 en 140K kilometers reed ik afgelopen zomer met een fluwelen voetje nog een keer 39 km op 1 lading. Dat doen ze af-fabriek ook . . . . Ik laad heel veel. Bijna elke dag wel. Er komen steeds meer onderzoeken dat accu's veel langer meegaan dan gedacht. Het zal per auto verschillen. Je kunt ook een degradatietest laten doen. Maar ik zou me er dan weinig zorgen over maken.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29444
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klopt helemaal. De laboratoriumtesten zijn veel minder betrouwbaar dan de dagelijkse praktijk testen. Is alleen maar goed nieuws voor EV rijders.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Toch snap ik de batterijtjes niet. Volledig leeg gereden, aan de paal gezet, vanochtend is hij gaan laden en de VOC app zegt hij is nu 100% en 28km bereik..... In Pure is dat meestal een km of 4-5 meer. Auto heeft slechts 71K aan km gedraaid en is 4,5jr jong. Let maar op.... eind vd week wanneer subtropische temperaturen er zijn dan is het bereik wellicht meer. Kou vinden die Duracelletjes niet lekker
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
giso
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Hans oet Twent schreef: 19.02.2025 - 13:34 Toch snap ik de batterijtjes niet. Volledig leeg gereden, aan de paal gezet, vanochtend is hij gaan laden en de VOC app zegt hij is nu 100% en 28km bereik..... In Pure is dat meestal een km of 4-5 meer. Auto heeft slechts 71K aan km gedraaid en is 4,5jr jong. Let maar op.... eind vd week wanneer subtropische temperaturen er zijn dan is het bereik wellicht meer. Kou vinden die Duracelletjes niet lekker
Inderdaad, vandaag met de koude max. geladen en ook slechts 28 km bereik.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion 2017
Veel Opel Zafira's diesel als lease


't Is altied moar ff
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”