P2611: Oorzaak slechte hybride batterij?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
spockz
Starter

Geïnspireerd door Gouwe in Hoog Voltage accu vervangen wil ik ook de accu in onze MY16 XC90 T8 Inscription vervangen. De accu gaat met het koude weer nog maar 10km mee in stadsverkeer en in het allerbeste geval haal ik 18-19km, met optimale temperatuur en een fluwelen voetje en max 80km/u. Het elektrische bereik heeft sinds de koop in 2022 altijd 29 (hybrid) en 31/32 (pure) aangegeven. Dit haalde ik alleen de eerste zomer en het zwoele najaar, daarna is de accu snel achteruit gegaan met deze winter bovenstaand dieptepunt.

Bij 130 op de snelweg is de accu in nog geen 1km leeg, de straat uitrijden kost al 25%, en de snelweg oprijden op de accu kan hem van bijna vol leeg trekken.

Hetgeen mij tegen houdt om een nieuwe accu te plaatsen is dat de OBD2 CarScanner de volgende storing geeft:
[P2611(00) [0x261100]
AC refrigerant distribution valve - open circuit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
De verkopende garage heeft dit al meerdere keren bekeken en geconstateerd dat er feitelijk niets aan de hand is. De accu wordt wel gewoon gekoeld. Zodra hij bij de 35 graden is gaat de koeling aan en zakt de temperatuur naar 17 graden.

Heeft er iemand ervaring met deze code? En vooral, heeft het zin om een nieuwe accu te plaatsen of wordt deze dan straks ook gekookt?
Gouwe
7th Gear member

Verkopende garage is Mudde Kok geloof ik? Als zij de auto aan de testapparatuur hangen, krijgen zij dan dezelfde foutmelding?
En koken van de accu zou niet mogen. E.e.a. is op meerdere manieren beveiligd dus bij te hoge temperaturen stopt het laden of krijg je vanzelf meldingen dat je de auto aan de kant moet zetten.
Wat jij beschrijft over hoe snel de accu leeg trekt hoort in ieder geval zeker niet en ik vraag me af of een nieuwe accu wel direct de oplossing is van het (eventueel onderliggende) probleem.
Ik zou het eerst maar eens goed laten uitzoeken, desnoods met hulp van Volvo Nederland (en MK heeft goede contacten met mijn dealer Broekhuis in Harderwijk dus dat valt te regelen voor ze en anders zoek een dealer bij jou in de buurt op hoewel ik je Harderwijk echt kan aanraden). Punt is wel dat met jou accu een SOH meting niet echt mogelijk is. Wel kunnen ze zien of alle cellen nog binnen de tolerantie liggen. Een nieuwe accu plaatsen kan daarna altijd nog.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Longway
2nd Gear member

Ben benieuwd hoe dit afloopt, zal voor mij ook in de toekomst aan de orde zijn!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”