Autopilot (Pilot Assist)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8162
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Vanavond was een item op tv. Het aantal ongevallen dmv gebruik van CC en met name ACC is met 12% gestegen.
Dit omdat men er nogal nonchalant mee omgaat.
Nou, voorbeelden hiervan zijn in dit topic wel te lezen
Dit omdat men er nogal nonchalant mee omgaat.
Nou, voorbeelden hiervan zijn in dit topic wel te lezen
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat ik vooral lees bij sommigen is 1. koudwatervrees 2. zelf controle willen houden 3. iets niet prettig vinden. 4. Dat je minder alert zou zijn door het gebruik van hulpsystemen. Voor dat laatste ben ik wel benieuwd naar wat meer feitelijke onderbouwing (los van het telegraaf artikel die geen onderbouwing geeft, maar stelt dat je door het gebruik van gewone cruise control al 12% meer kans op een ongeluk hebt, dus dan moeten we die ook maar niet meer gebruiken?). Je zou kunnen beargumenteren dat doordat de hulpsystemen zoals PA mij werk uit handen nemen, het mij dus minder energie kost en ik dus langer mijn energie/aandacht/concentratie op het verkeer kan richten. Ik trek daar maar een vergelijk met zaken als geluid en temperatuur. Te veel aan geluid van banden en wind in de auto maakt je moe en als het te warm is of er is geen goede ventilatie dan neemt de concentratie ook af. PA maakt het voor mij comfortabeler en dus minder vermoeiend. Punt 1, 2 en 3 zijn puur persoonlijke meningen/overtuigingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Autopilot, ik gebruik het uitsluitend op de snelweg.
Vind het daar ook een hele fijne extra omdat je allemaal dezelfde kant op gaat.
Secundaire altijd acc op maximaal, het scheelt stenen en hij grijpt mooi vroeg in op voorgangers, ik wil daarnaast zelf kunnen sturen zonder actief terug gedrukt te worden.
Mijn telefoon als voorbeeld zit in mijn zak tijdens het rijden en gebruik het ding niet, ik heb heel vaak in de regio dat mensen afgeleid zijn en ik wil dan weg kunnen sturen van het gevaar.
Vind het daar ook een hele fijne extra omdat je allemaal dezelfde kant op gaat.
Secundaire altijd acc op maximaal, het scheelt stenen en hij grijpt mooi vroeg in op voorgangers, ik wil daarnaast zelf kunnen sturen zonder actief terug gedrukt te worden.
Mijn telefoon als voorbeeld zit in mijn zak tijdens het rijden en gebruik het ding niet, ik heb heel vaak in de regio dat mensen afgeleid zijn en ik wil dan weg kunnen sturen van het gevaar.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
"Technologische hulpjes: het zijn allemaal momenten waarop je je brein uitzet, het maakt ons brein lui" (Erik Scherder, bekend neuropsycholoog)
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8162
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Klopt. En daardoor raak je verveelt en ben je makkelijker cq sneller afgeleid.
Een van de punten welk benoemd werd bij die 12%.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
In die berdenering kan ik me wel vinden, ja. Daar ben ik er ook eentje van. Daarom heb ik nog steeds geen Smartphone....


Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Minder alert is hier iets anders dan lui. Wat Scherder bedoelt in het door jou aangehaalde artikel is dat we door technologie steeds dommer worden. En dat beaam ik volkomen. Vroeger wist ik NL overal uit het hoofd de weg, nu vertrouw ik op Waze.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 3720
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Quote: “Maar laat er geen misverstand over bestaan, Scherder is een fan van technologie en digitale middelen. "Maar het moet niet zo zijn dat aan het eind van de dag alles de hele dag makkelijk is geweest. In ons brein gaat het om de inspanning die je levert, dan functioneert ons brein het beste."”
Dat is dus heel iets anders dan niet alert zijn.
Maar hij pleit er voor om je dagelijks cognitief uit te laten dagen. (en trouwens ook fysiek, lees zijn boek: Laat je brein niet zitten)
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Voor diegene die het leuk vinden, het onderzoek waar naar verwezen wordt kun je op deze pagina downloaden in pdf: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8225000156
In paragraaf 3.1.1. staat het volgende:
Cruise Control (CC) automatically maintains a speed set by the driver
without the need to press the accelerator. ....The system is primarily
comfort-enhancing, as it eliminates the need to constantly operate the
accelerator pedal. As a result, it may reduce driver fatigue, and as
such also promote road safety (van Kampen, 1996). However, because
the system relieves the driver of an aspect of the driving task, it
can also lead to distraction, with a possible negative effect on road
safety (De Winter et al., 2014). We found one study where the impact
on road safety was evaluated based on crash data. This study reported
that the risk of crashes was 12% higher for vehicles with CC than for
those without Data Analytics Centre (2024).
Mijn take away: CC verhoogd comfort en vermindert vermoeidheid. Het kan leiden tot afleiding met een mogelijk negatief effect en er is 1 studie die zou aantonen dat het tot 12% meer ongelukken leidt. Kortom: de telegraaf en alle andere media maken weer een versimpeling van iets wat heel complex is (en dat is wat Scherder dan lui worden van het brein noemt).
In paragraaf 3.1.1. staat het volgende:
Cruise Control (CC) automatically maintains a speed set by the driver
without the need to press the accelerator. ....The system is primarily
comfort-enhancing, as it eliminates the need to constantly operate the
accelerator pedal. As a result, it may reduce driver fatigue, and as
such also promote road safety (van Kampen, 1996). However, because
the system relieves the driver of an aspect of the driving task, it
can also lead to distraction, with a possible negative effect on road
safety (De Winter et al., 2014). We found one study where the impact
on road safety was evaluated based on crash data. This study reported
that the risk of crashes was 12% higher for vehicles with CC than for
those without Data Analytics Centre (2024).
Mijn take away: CC verhoogd comfort en vermindert vermoeidheid. Het kan leiden tot afleiding met een mogelijk negatief effect en er is 1 studie die zou aantonen dat het tot 12% meer ongelukken leidt. Kortom: de telegraaf en alle andere media maken weer een versimpeling van iets wat heel complex is (en dat is wat Scherder dan lui worden van het brein noemt).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zie de link naar het rapport, maar wat je hier schrijft is niet wat het rapport zelf zegt.Urbexpeditie schreef: ↑25.02.2025 - 19:49 Vanavond was een item op tv. Het aantal ongevallen dmv gebruik van CC en met name ACC is met 12% gestegen.
Volgens het rapport is er met CC een toename van 12% (op basis van 1 onderzoek). Met ACC is dat 1,8% (mediaan score), waarbij verschillende onderzoeksresultaten heel ver uit elkaar liggen. Dus ACC is in ieder geval veiliger dan CC?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat denk ik wel ja. Vroeger was er op vrachtwagens soms wel CC, maar nog geen ACC. Gevolg was, dat de chauffeur even in slaap viel, en de CC gewoon knalhard op een voorligger klapte. ACC voorkomt zulk soort gevallen. Ook om steenslag zoveel mogelijk te voorkomen, rij ik met 3 - 4 blokjes met de ACC.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8162
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat kan. Echter... Ik verwijs slechts naar een item wat op tv was. Waar zij hun reportage op gebasseerd hebben weet ik niet.Gouwe schreef: ↑25.02.2025 - 22:14Zie de link naar het rapport, maar wat je hier schrijft is niet wat het rapport zelf zegt.Urbexpeditie schreef: ↑25.02.2025 - 19:49 Vanavond was een item op tv. Het aantal ongevallen dmv gebruik van CC en met name ACC is met 12% gestegen.
Volgens het rapport is er met CC een toename van 12% (op basis van 1 onderzoek). Met ACC is dat 1,8% (mediaan score), waarbij verschillende onderzoeksresultaten heel ver uit elkaar liggen. Dus ACC is in ieder geval veiliger dan CC?
Zou zomaar kunnen dat men het uit ditzelfde rapport heeft. Maar dat verteld het verhaal niet.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10535
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Pilot assist is aangenaam voor in de langzaam/stilstaande file. Voor de rest geeft het wat mij betreft en voor mij geen enkele meerwaarde. De normale CC staat er vaker op.
Op de 308 zit niet eens een normale CC. De pilot assist gebruik ik met deze auto nooit.
Op de 308 zit niet eens een normale CC. De pilot assist gebruik ik met deze auto nooit.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 26.02.2025 - 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3915
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Oh ja, zo heet het

Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Grappig, ik doe nog steeds alles zonder google.
Afgelopen vrijdag met vrienden naar een restaurant, spoorweg overgang afgesloten en dus draaien 7 km voor het dorp waar we ging eten.
Ik moet dan even schakelen maar heb direct een alternatieve route, datzelfde gaat op in steden en zelfs in het buitenland.
Mijn vrouw wil altijd navi aan, ze weet dan via het scherm hoe lang de reis nog duurt, de gesproken route staat dan uit maar het liefste heeft ze die ook aan.
Ohja het gaat met PA en ACC, net als zonder deze systemen, pas verkeerd als mensen niet opletten.
Zonder het gebruik zie ik op mijn radar wisselende snelheden van mensen zonder cc, daar zit soms 20km/u verschil, het ene moment 90 op de snelweg het andere 110.
Wanneer je dan op elektriek 105 doet heb je het ene moment een vrachtwagen in de nek en het andere kom je er niet voorbij.
Daarom was die 120 in het uur overdag zo fijn met de diesel, dit soort gasten kwam je dan niet tegen.
Uiteraard doen de mensen in bovenstaand voorbeeld dat allemaal zonder uitzondering met een telefoon in de snufferd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- wurtel
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33
Statistiek is een leuk vak.Gouwe schreef: ↑25.02.2025 - 22:05 Voor diegene die het leuk vinden, het onderzoek waar naar verwezen wordt kun je op deze pagina downloaden in pdf: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8225000156
In paragraaf 3.1.1. staat het volgende:[...]
This study reported
that the risk of crashes was 12% higher for vehicles with CC than for
those without
Het kan ook zijn dat mensen met en zonder cruise control in de auto zich gewoon anders gedragen. Misschien zijn het de zakelijke leaserijders (waarvan ik vermoed dat die allemaal CC hebben) die minder geven om hun auto en dus minder opletten, aan het bellen zijn, enz. Je hebt meer gegevens nodig om te kunnen concluderen dat het aan het gebruik van CC ligt.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Toch ligt juist daar, imho een zekere kern van waarheid in.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)