Zoals ik in mijn introductiepraatje aangaf zit ik, na veel plezierige jaren, door omstandigheden momenteel zonder Volvo.
Mijn grote liefde, tot midden vorig jaar, was een XC90 2.9 T6 uit 2004 waarop, tot het tijdstip van overlijden, ongeveer 350.000 kilometer stond.
Bij thuiskomst uit Engeland (waar ik hem achter moest laten), kwam ik erachter dat problemen met de automatische versnellingsbak redelijk bekend zijn bij dit model en om mijn vrouw nog in ieder geval mobiel te houden (ik gebruik zelf meer de motor voor woon-werkverkeer), heb ik voor tijdelijk een Nissan Almera Tino (2005) aangeschaft, tot het moment dat het spaargeld weer enigszins op niveau zou zijn.
Nu begint het weer te kriebelen (en is er weer wat spaargeld) en ben ik alvast wat rond aan het kijken naar grote SUV's en zou ook het liefst weer een soortgelijke XC90 aanschaffen (en die lijken nog voldoende binnen mijn budget aangeboden te worden), alleen mijn verdrietige ervaring van vorig jaar weerhoud mij een beetje om een dergelijke keuze te maken.
Nu zijn mijn vragen:
- Stel dat ik een functionerende XC90 aan zou schaffen, wat zouden dan ongeveer de kosten zijn om preventief de bak een revisiebeurt te laten geven en wordt hierdoor de kans op een dergelijke herhaling kleiner?
- Ik zie vaak, voor weinig geld, XC90's aangeboden worden met een defecte versnellingsbak: is revisie dan ook mogelijk en/of interessant of moet ik die XC's helemaal links laten liggen?
- Komen de problemen met de bak alleen voor bij de 2.9 T6 of hebben alle motoruitvoeringen deze potentiële handicap (anders koop ik gewoon een 2.5T oid)?