werking Four-C

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
60Yards
Starter

Dag allemaal, mij eerste post hier. Ik kijk al even mee omdat ik overweeg een V90 te kopen. Ik rij nu al 420K km in een BMW 535D Touring (F11). Fijnste auto die ik ooit gehad heb, maar ergens zal ik een keer moeten vervangen.
De nieuwe modellen van BMW vind ik echter niet mooi en de V90 heb ik altijd een stijlvolle auto gevonden. De huidige aanbieding voor een Ultra Executive maakt het wel een heel verleidelijke optie om nu toch over te stappen.

Punt van zorg is de vering/demping. Op dit moment heb ik een instelbare luchtvering op de BMW die ik in de stugge sportstand kan zetten als we met het gezin rijden. Mijn vrouw wordt misselijk van 'deinen'.

Mijn vraag is of de luchtvering in de V90 ook echt stug/sportief wordt in de dynamische stand (21"velgen vind ik eigenlijk te groot, maar zullen ook wat helpen?).
Hoe ervaren jullie het verschil in de verschillende standen? Bij een proefrit kun je dat natuurlijk wel enigszins voelen, maar dan rij je met een lege auto. Bij mijn BMW is het met name onmisbaar tijdens vakantieritten met veel belading of met de caravan er achter.

Vandaar mijn vraag aan ervaringsdeskundigen hier.

Alvast dank!
grThomas
Gouwe
7th Gear member

Ik heb begrepen dat wat jij beschrijft een veel gehoorde klacht is van de 5-serie met lucht.
Mijn beste advies zou zijn, ga met je vrouw een dag rijden met een V90 met luchtvering en bepaal voor jezelf of het OK is of niet.
In mijn XC90 wordt de luchtvering inderdaad strakker in standje sport en zeker met de caravan er achter is dat voor mij de ideale combi en herken ik wat je zegt. In standje slap deint het met caravan, in standje sport niet.
Succes!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Fulaks
6th Gear member

Ik heb een V90 met Four C, je moet weten dat die luchtvering enkel op de achteras zit, en dus eerder een soort hoogteregeling is. De Four C regelt de hardheid van de vering via de gekozen rijmodus : Eco (hij gaat dan wat lager), Comfort (standaard) en Dynamic (harder). Ik heb 'm altijd op comfort staan en dat bevalt mij goed, niets deinen. Ik heb 20" zomerwerwielen met Michelin Pilot Sport 4 erop en 19" winterwielen met Michelin Pilot Alpin 5.

Ik vind het zelf een prima compromis tussen comfort en rijgedrag. Maar ik neem aan dat de BMW een stuk strakker stuurt. Proefrijden lijkt mij de enige juiste manier om erachter te komen of het je bevalt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Jers3n
5th Gear member

Hier V90 CC met luchtvering, zit idd alleen op achteras (op XC90/XC60 zit de luchtvering wel rondom). Ik merk net als Gouwe zeker verschil tussen de comfort of advanced setting van het onderstel. In advanced deint de achterzijde duidelijk minder, en ook met 21” nog meer dan prima, en zeker niet oncomfortabel. (Al heeft de CC natuurlijk een iets ander bandenmaat dan een gewone V90).
Nu heeft een T8 vermoedelijk wat meer gewicht op de achteras dan onze CC, dus of het daarbij even goed merkbaar is, geen idee. Zou dus vooral gaan proefrijden met een V90 T8 met luchtvering.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
60Yards
Starter

Dank voor jullie reacties. Dat ga ik zeker doen. Auto voor proefrit is alleen nog niet beschikbaar.
Ik begreep overigens van de verkoper dat de dempingsinstellingen wel altijd gekoppeld zijn aan rijmodus. Dat is jammer.
Bij BMW kun je de demping op 'sportief' zetten en de rest normaal laten. Je hoeft dan dus niet in de sportstand te rijden met bijbehorende vroege schakelmomenten en hogere toeren. Is daar bij Volvo nog een soort individuele instelling voor te maken?
Gouwe
7th Gear member

60Yards schreef: 28.02.2025 - 11:21 ... Is daar bij Volvo nog een soort individuele instelling voor te maken?
Met het besturingssysteem AAOS voor zover ik weet inderdaad niet.
Ik heb het "oude" Sensus systeem en daar kan dat (gelukkig) wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
ppcs
2nd Gear member

Klopt met het nieuwe Android auto systeem zijn er geen persoonlijke rij profielen meer te maken. Dus als je met een v90 met lucht vering een sportieve setting wilt (niet deinen) dan zit je automatisch vast aan profiel power. Dat betekent motor altijd aan en een sportieve / onrustigere motor.

Voor mij een reden om voor het standaard onderstel te gaan. Dit is voor de hybrid modellen iig het “sportiefst” geveerde. Idd jammer dat je niet altijd de sportievere vering kan combineren met de hybrid stand of zo. Dan had ik wellicht voor de lucht vering gekozen.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”