Autopilot (Pilot Assist)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Kleinigheidje hoor, maar het heet: Lane Keep Assist. Ik heb al een paar keer gehad dat het systeem ingreep, als ik gevaarlijk dicht bij de berm kwam. LKA staat bij mij altijd uit. ACC gebruik ik dagelijks. Volgens mij, werken die twee systemen (ACC en LKA) onafhankelijk van elkaar. Of klopt dat niet?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
Weet ik; ik deed het expres.Hans Eilander schreef: ↑27.02.2025 - 18:03 Kleinigheidje hoor, maar het heet: Lane Keep Assist. Ik heb al een paar keer gehad dat het systeem ingreep, als ik gevaarlijk dicht bij de berm kwam. LKA staat bij mij altijd uit. ACC gebruik ik dagelijks. Volgens mij, werken die twee systemen (ACC en LKA) onafhankelijk van elkaar. Of klopt dat niet?
Ik zie in het dashboard wel het indicatortje verschijnen, maar als ik over de witte middenlijn stuur, grijpt hij niet in. Met ACC aan doet hij dat wel, in de vorm van trillingen in het stuur etc.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Bij mij gaat ie dan flink in de ankers, en geeft een scherp geluidssignaal. Heb ik in al tijd 3x gehad. Ook een keer bij achteruit rijden van een terrein, tussen twee gemetselde palen door. Kwam een auto achter me langs die ik nooit kon zien, maar het systeem dus wél. Greep hij ook in. Dat is dan wel weer makkelijk. 

- Gouwe
- 7th Gear member
Volgens mij lopen hier weer allemaal verschillende systemen door elkaar in de conversatie......
ACC: cruise control die automatisch afstand houdt (CC is ACC maar dan zonder afstandhouder).
LKA: grijpt middels trillen en tegensturen in als je buiten de lijntjes dreigt te kleuren. Werkt i.c.m. CC en ACC, maar niet met PA.
PA: is ACC met stuurhulp die de auto netjes in het midden van de rijstrook houdt. Die stuurhulp is niet hetzelfde als LKA.
LKA zorgt niet voor een remingreep (@Hans Eilander), dat is weer CAS en de remingreep bij achteruitrijden is CTA.
Dit topic gaat over PA, zullen we het daarbij houden? PA is kennelijk al lastig genoeg om te begrijpen voor sommigen en door dan alle systemen hier te gaan benoemen wordt het wel heel onoverzichtelijk.....
ACC: cruise control die automatisch afstand houdt (CC is ACC maar dan zonder afstandhouder).
LKA: grijpt middels trillen en tegensturen in als je buiten de lijntjes dreigt te kleuren. Werkt i.c.m. CC en ACC, maar niet met PA.
PA: is ACC met stuurhulp die de auto netjes in het midden van de rijstrook houdt. Die stuurhulp is niet hetzelfde als LKA.
LKA zorgt niet voor een remingreep (@Hans Eilander), dat is weer CAS en de remingreep bij achteruitrijden is CTA.
Dit topic gaat over PA, zullen we het daarbij houden? PA is kennelijk al lastig genoeg om te begrijpen voor sommigen en door dan alle systemen hier te gaan benoemen wordt het wel heel onoverzichtelijk.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- lint
- Geartronic member
+1Gouwe schreef: ↑28.02.2025 - 08:04 Volgens mij lopen hier weer allemaal verschillende systemen door elkaar in de conversatie......
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- EVV
- 5th Gear member
Bij mijn vorige auto (Opel Insignia) greep het systeem niet in als je bewust richting streep stuurde. Alleen als het onbewust gebeurd greep het in. Kan zijn dat het bij Volvo ook zo werkt, dat heb ik nog niet geprobeerd in mijn V90, daar gebruik ik meestal pilot assist.Stoyanov schreef: ↑27.02.2025 - 20:18Weet ik; ik deed het expres.Hans Eilander schreef: ↑27.02.2025 - 18:03 Kleinigheidje hoor, maar het heet: Lane Keep Assist. Ik heb al een paar keer gehad dat het systeem ingreep, als ik gevaarlijk dicht bij de berm kwam. LKA staat bij mij altijd uit. ACC gebruik ik dagelijks. Volgens mij, werken die twee systemen (ACC en LKA) onafhankelijk van elkaar. Of klopt dat niet?
Ik zie in het dashboard wel het indicatortje verschijnen, maar als ik over de witte middenlijn stuur, grijpt hij niet in. Met ACC aan doet hij dat wel, in de vorm van trillingen in het stuur etc.
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik vergat aan mijn opsomming nog LDW toe te voegen. LDW is een soort van LKA, maar dan zonder stuuringreep. Je hoort of een geluid of je voelt een trilling in het stuur (en je ziet vast een indicatie/melding op het dash). En bij Volvo voel je LKA wel ingrijpen (als je die tenminste hebt ingeschakeld), ook als je zelf bewust ergens buiten de lijn wil sturen.
Maar nogmaals, dit topic gaat over PA niet LKA, LDW, CAS, CTA etc.
Maar nogmaals, dit topic gaat over PA niet LKA, LDW, CAS, CTA etc.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
@Gouwe, Klopt hoor. Maar ik heb nergens beweert dat die ingreep tijdens het achteruit rijden, van ACC of LKA of PA kwam. Ik wist dat dit CTA (Cross Traffic Alert) was. Ik gaf dat ook maar aan als voorbeeld, hoe de veiligheidssystemen werken bij Volvo. Ook was dit voorbeeld niet bedoeld, om expres "off topic" te gaan. Gewoon om even aan te geven, dat daar waar het echt nodig is, de systemen in een Volvo goed met je situatie meekijken.
- teebee
- 7th Gear member
Knap zo’n zelfdenkende auto… dat ie weet wanneer je bewust of onbewust richting een streep stuurt….EVV schreef: ↑28.02.2025 - 10:13Bij mijn vorige auto (Opel Insignia) greep het systeem niet in als je bewust richting streep stuurde. Alleen als het onbewust gebeurd greep het in. Kan zijn dat het bij Volvo ook zo werkt, dat heb ik nog niet geprobeerd in mijn V90, daar gebruik ik meestal pilot assist.Stoyanov schreef: ↑27.02.2025 - 20:18Weet ik; ik deed het expres.Hans Eilander schreef: ↑27.02.2025 - 18:03 Kleinigheidje hoor, maar het heet: Lane Keep Assist. Ik heb al een paar keer gehad dat het systeem ingreep, als ik gevaarlijk dicht bij de berm kwam. LKA staat bij mij altijd uit. ACC gebruik ik dagelijks. Volgens mij, werken die twee systemen (ACC en LKA) onafhankelijk van elkaar. Of klopt dat niet?

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208