XC90 T8 - Ervaringsdeskundigen gem. onderhoud

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
jjames
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Mijn garage gaf aan dat als ik een XC90 T8 koop, ik minstens evenveel of misschien zelfs méér onderhoudskosten zal hebben dan nu met mijn XC90 youngtimer (2005, 2.5T benzine). Dus nu ben ik benieuwd... Wat zijn jullie XC90 T8 rijders gemiddeld per jaar kwijt aan onderhoud? Misschien voor andere ook leuk om inzicht te krijgen... Wanneer je dat wilt delen (incl gemiddeld #km per jaar), heel graag!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb een MY2016 XC90 T8 en had ook een XC90 D5 MY2007. Die laatste kostte mij circa 10 cent de kilometer aan onderhoud over 120.000 km en 4 jaar. De T8 heb ik inmiddels bijna 5 jaar en 140.000 km (en heeft nu 310.000 kilometer op de klok). Ik heb lang geroepen dat het mijn goedkoopste Volvo in onderhoud is tot nu toe en een snelle blik in mijn boekhouding kom ik op een 7 cent de kilometer uit voor onderhoud.
Wel loop je met een T8 meer risico op grote onvoorziene kosten, dus het kan ook zo maar duurder uitvallen.

Je hebt meer dan alleen onderhoudskosten. Denk aan benzine, MRB en verzekering. Met jou auto zal je de 1:10 denk ik gemiddeld max halen. Met mijn T8 rijd ik gemiddeld 1:18. MRB zal wel een honderdje of 4-5 per jaar duurder zijn. Voor mijn T8 betaal ik een 54,- per maand all risk.

Verder weet ik niet of je een ZZP'er bent, maar ik heb mijn T8 voor de IB op privé en declareer 23 cent aan de zaak. De BTW heb ik bij aanschaf afgetrokken en over kosten met BTW belast trek ik de BTW af voor het privé deel van de kilometers.

Kortom een T8 is financieel misschien best interessant, maar misschien ook niet. Maar een T8 is zoveel meer auto dan een 2005 model XC90......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ronnie88
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.09.2024 - 13:36

Gouwe schreef: 28.02.2025 - 21:33 Voor mijn T8 betaal ik een 54,- per maand all risk
Mag ik vragen waar je hem verzekerd hebt met hoeveel schadevrije jaren? Ik betaal via de Volvo verzekering het dubbele en dacht al goedkoop uit te zijn met 15 schadevrije jaren.
jjames
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Gouwe schreef: 28.02.2025 - 21:33 Verder weet ik niet of je een ZZP'er bent, maar ik heb mijn T8 voor de IB op privé en declareer 23 cent aan de zaak. De BTW heb ik bij aanschaf afgetrokken en over kosten met BTW belast trek ik de BTW af voor het privé deel van de kilometers.

Kortom een T8 is financieel misschien best interessant, maar misschien ook niet. Maar een T8 is zoveel meer auto dan een 2005 model XC90......
Ik ben inderdaad ondernemer, dus heb de keuze om zakelijk te rijden of niet. Denk dat ik 10k km zakelijk wel kan verantwoorden van de +/-15 die ik rijd (afhankelijk of we ermee op vakantie gaan of niet).

Wat ik aan jouw berekening niet begrijp is dat je de BTW van aanschaf wel hebt afgetrokken, maar geen bijtelling rekent?

Ik heb even een grove berekening gemaakt zakelijk xc90 2005 vs prive xc90 T8 en kom bij gelijk onderhoud ongeveer hier op uit;
Afbeelding

Mis ik nog iets? Als het ongeveer klopt is voor 130eu per maand een veel nieuwere en luxere auto denk ik wel de moeite... 😛
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ronnie88 schreef: 28.02.2025 - 23:05
Gouwe schreef: 28.02.2025 - 21:33 Voor mijn T8 betaal ik een 54,- per maand all risk
Mag ik vragen waar je hem verzekerd hebt met hoeveel schadevrije jaren? Ik betaal via de Volvo verzekering het dubbele en dacht al goedkoop uit te zijn met 15 schadevrije jaren.
Promovendum met 10 of 11 schadevrije jaren.
Ook ik betaal bij Volvo het dubbele.....en dat gaan we dus niet doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

jjames schreef: 01.03.2025 - 08:35 Mis ik nog iets? Als het ongeveer klopt is voor 130eu per maand een veel nieuwere en luxere auto denk ik wel de moeite... 😛
Ja je mist nog iets, o.a. BTW aftrek. Maar ik kom er even op terug als ik meer tijd heb van het weekend.
En 55% aftrek? Denk dat je met 42% moet rekenen (top is 49,5 dus 55 kan het nooit zijn of je rekent hier ook BTW mee....).
Hier even een link over het "etiketteren" van je auto, dus IB privé (zonder bijtelling) en BTW zakelijk, let op dit geldt niet als je een BV hebt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... heden_auto
Zie ook tip hierboven voor een alternatieve verzekeringsmaatschappij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jjames
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Ja je mist nog iets, o.a. BTW aftrek. Maar ik kom er even op terug als ik meer tijd heb van het weekend.
En 55% aftrek? Denk dat je met 42% moet rekenen (top is 49,5 dus 55 kan het nooit zijn of je rekent hier ook BTW mee....).
Hier even een link over het "etiketteren" van je auto, dus IB privé (zonder bijtelling) en BTW zakelijk, let op dit geldt niet als je een BV hebt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... heden_auto
Zie ook tip hierboven voor een alternatieve verzekeringsmaatschappij.
Dank voor je linkjes. Ja ik had idd even grofweg aftrek en btw bij elkaar gerekend
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hier nog even een link om voor een XC90 T8 te berekenen of prive of zakelijk rijden de beste keuze is: https://www.kvk.nl/geldzaken/rekentool- ... n-de-zaak/
Als je de getallen onder aan de streep vergelijkt met wat je nu kwijt bent voor je 2.5T dan heb je een alternatieve berekening naast die van je zelf.
Ik denk dat in jou situatie de T8 een 200 euro per maand duurder is dan jou huidige 2.5T.
Maar overleg anders even met je accountant/boekhouder waarvan overigens de meeste dat etiketteren van BTW/IB niet kennen.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ronnie88
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.09.2024 - 13:36

Gouwe schreef: 01.03.2025 - 09:21
Ronnie88 schreef: 28.02.2025 - 23:05
Gouwe schreef: 28.02.2025 - 21:33 Voor mijn T8 betaal ik een 54,- per maand all risk
Mag ik vragen waar je hem verzekerd hebt met hoeveel schadevrije jaren? Ik betaal via de Volvo verzekering het dubbele en dacht al goedkoop uit te zijn met 15 schadevrije jaren.
Promovendum met 10 of 11 schadevrije jaren.
Ook ik betaal bij Volvo het dubbele.....en dat gaan we dus niet doen.
Bedankt, als mijne komend jaar afloopt maar eens informeren!
TWM
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 24.11.2022 - 11:33

Vergeet ook de BTW correctie voor je zakelijke auto niet! Deze is ook al snel 1000-1500 per jaar voor een youngtimer. Kan lager uitpakken als je kunt aantonen dat je bijna alles zakelijk gereden hebt.

Aan mijn 2015 XC90 T8 heb ik in 3 jaar en 50.000km al ruim 10.000 aan onderhoudskosten gehad, dus 3000 per jaar is zeker niet onrealistisch...
XC90 T8 R-Design
David_O
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

jjames schreef: 01.03.2025 - 08:35
Wat ik aan jouw berekening niet begrijp is dat je de BTW van aanschaf wel hebt afgetrokken, maar geen bijtelling rekent?
IB ondernemer, daarbij is een auto voor de IB en de BTW keuzevermogen.
Als je er voor kiest dat ie voor de BTW zakelijk is, dan mag je BTW op aanschaf, onderhoud etc aftrekkken. Maar let op de forfetaire correctie voor privé gebruik (of verhouding zakelijk/privé gereden km's).
Als je er voor kiest om de auto voor de IB privé te houden, betaal je geen bijtelling.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”