@Fredhead:
Bedankt voor je reactie.
Ik kon helaas niet zo snel vinden of deze A) passen, en B) echt sterker zijn dan de originele Volvo aandrijfassen.
Als dat inderdaad een mogelijkheid is dan zou dat lekker makkelijk zijn.
Ik duik erin en laat het weten als ik iets gevonden heb.
Mocht iemand anders een idee hebben dan hoor ik het uiteraard graag!
S40 T5 --> 350PK... Help!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26936
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wilde mijn bericht nog langer maken maar daar kwam wat tussen.
Voor zover ik weet zijn deze sterker dan de originele aandrijfassen.
In hoeverre de versnellingsbak anders is bij een RS en daarmee de passing weet ik niet maar dit was het eerste dat mij bij jouw vraag te binnen schoot.
Voor zover ik weet zijn deze sterker dan de originele aandrijfassen.
In hoeverre de versnellingsbak anders is bij een RS en daarmee de passing weet ik niet maar dit was het eerste dat mij bij jouw vraag te binnen schoot.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Ik weet wel dat beide wagens de M66 versnellingsbak gebruiken, maar of de lengte en dergelijken ook overeen komt daar kan ik moeilijk achter komen... Dat wordt een zoektocht. En in het ergste geval bestel ik er 1, vergelijk ik hem met het originele onderdeel en als het overeen komt haal ik de oude eraf en kijk ik gewoon zelf of het past.
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Ik ga vanavond de performance inlaat van DO88 monteren samen met de 3 inch luchtinlaat buis van het luchtfilter naar de turbo.
Dat zou weer wat extra vermogen moeten geven, waar ik later dan nog wel even een filmpje van post, mochten mensen dat leuk vinden.
Dat zou weer wat extra vermogen moeten geven, waar ik later dan nog wel even een filmpje van post, mochten mensen dat leuk vinden.
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Zojuist voor de 31ste oktober een afspraak gemaakt voor "stage 3" chiptuning bij RICA tuning. Hij gaat dan op de testbank op maat afgesteld worden en dan krijg ik er ook een uitdraai bij van het daadwerkelijke vermogen.
Zodra ik die heb zal ik dat hier posten.
Zodra ik die heb zal ik dat hier posten.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik ben benieuwd wat jouw ervaring bij RICA wordt qua mapping op maat.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Nou... Toch maar besloten om een Hybride turbo te maken van mijn K04, als ik dat toch bezig ben dan gelijk maar alles uit het blok halen wat hij kan hebben zonder de internals te verstevigen.
Swedetrading is nu voor mij aan het uitzoeken wat exact de kosten zijn en of het nodig is om de injectoren ook meteen te vervangen.
Zodra dat erop zit meteen op maat af laten stellen bij RICA.
Zou dan toch wel redelijk in de buurt bij die 350PK moeten komen bij een newtonmetertje of 500.
Wordt vervolgd!
PS: Afgelopen week heb ik Bilstein B6 schokbrekers en Eibach Pro Kit verlagingsveren gemonteerd. Ietsje stugger dan ik had verwacht, maar wauw wat een wegligging.
Swedetrading is nu voor mij aan het uitzoeken wat exact de kosten zijn en of het nodig is om de injectoren ook meteen te vervangen.
Zodra dat erop zit meteen op maat af laten stellen bij RICA.
Zou dan toch wel redelijk in de buurt bij die 350PK moeten komen bij een newtonmetertje of 500.
Wordt vervolgd!
PS: Afgelopen week heb ik Bilstein B6 schokbrekers en Eibach Pro Kit verlagingsveren gemonteerd. Ietsje stugger dan ik had verwacht, maar wauw wat een wegligging.
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Oke...
Wat een zoektocht...
Door Swedetrading doorverwezen naar "Schuttentuning". Deze schijnt veel ervaring te hebben met het tunen van de Ford/Volvo motoren.
Omdat ik veel tegenstrijdige informatie vind over hoe ver deze motoren zonder interne aanpassingen getuned kunnen worden zonder kapot te gaan (dus shims, drijfstangen etc.) probeer ik deze informatie nu te krijgen van specialisten met het tunen en aanpassen van de B5254T3 motor.
Helaas reageert "Schuttentuning" niet heel snel op emails, en is deze telefonisch in het geheel niet bereikbaar dus ik hoop met enige spoed alsnog een antwoord te krijgen op de vraag hoe ver ik kan gaan met tunen voordat ik het blok open moet maken en zaken moet gaan aanpassen.
Ik kreeg de reactie dat met een hybride turbo tot ongeveer 300 PK getuned zou kunnen worden en dat vind ik behoorlijk tegenvallen, ik wil echt richting de 350PK en eigenlijk liever nog meer.
Als het dan toch echt nodig blijkt om het blok te shimmen dan gaat de hele boel open, en dan pak ik meteen de cilinderkop mee.
Ik wil het gewoon meteen echt GOED doen, geen halfbakken werk.
Ik zal het hier posten zodra ik weer informatie heb, zodat eventueel andere mensen ook gebruik kunnen maken van de info die met tuning van deze blokken aan de gang gaan.
Wat een zoektocht...
Door Swedetrading doorverwezen naar "Schuttentuning". Deze schijnt veel ervaring te hebben met het tunen van de Ford/Volvo motoren.
Omdat ik veel tegenstrijdige informatie vind over hoe ver deze motoren zonder interne aanpassingen getuned kunnen worden zonder kapot te gaan (dus shims, drijfstangen etc.) probeer ik deze informatie nu te krijgen van specialisten met het tunen en aanpassen van de B5254T3 motor.
Helaas reageert "Schuttentuning" niet heel snel op emails, en is deze telefonisch in het geheel niet bereikbaar dus ik hoop met enige spoed alsnog een antwoord te krijgen op de vraag hoe ver ik kan gaan met tunen voordat ik het blok open moet maken en zaken moet gaan aanpassen.
Ik kreeg de reactie dat met een hybride turbo tot ongeveer 300 PK getuned zou kunnen worden en dat vind ik behoorlijk tegenvallen, ik wil echt richting de 350PK en eigenlijk liever nog meer.
Als het dan toch echt nodig blijkt om het blok te shimmen dan gaat de hele boel open, en dan pak ik meteen de cilinderkop mee.
Ik wil het gewoon meteen echt GOED doen, geen halfbakken werk.
Ik zal het hier posten zodra ik weer informatie heb, zodat eventueel andere mensen ook gebruik kunnen maken van de info die met tuning van deze blokken aan de gang gaan.
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
kleine update.
19 februari bij SwedishAutomotive een afspraak gemaakt voor een complete checkup en wat preventief onderhoud.
Als alles in orde is, en het blok "vers" genoeg is gaat de kop eraf, shims erin, en een kop revisie.
Daarna verder met tunen, want ik wil de boel niet kapot rijden.
Het hangt dus een beetje af van de checkup wat de volgende stappen zijn.
Ik heb begrepen dat als het blok geshimt is, dat de tuning agressiever afgesteld kan worden met een hybride turbo, en dat klinkt erg aantrekkelijk.
Wordt vervolgd
19 februari bij SwedishAutomotive een afspraak gemaakt voor een complete checkup en wat preventief onderhoud.
Als alles in orde is, en het blok "vers" genoeg is gaat de kop eraf, shims erin, en een kop revisie.
Daarna verder met tunen, want ik wil de boel niet kapot rijden.
Het hangt dus een beetje af van de checkup wat de volgende stappen zijn.
Ik heb begrepen dat als het blok geshimt is, dat de tuning agressiever afgesteld kan worden met een hybride turbo, en dat klinkt erg aantrekkelijk.
Wordt vervolgd
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Als de kop er toch af gaat hoef je alleen nog maar even je carterpan eraf te halen om er sterkere drijfstangen in te zetten
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Doe er dan gelijk andere zuigers ook in....
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
De wagen staat nu bij Swedish Automotive. Ik heb afgesproken dat zij wat preventief onderhoud gaan doen, en de auto helemaal nakijken om te zorgen dat hij klaar is voor meer vermogen.
Ze gaan o.a. een compressietest doen, en kijken of het motorblok nog "gezond" genoeg is.
Als dat niet het geval blijkt te zijn, dan gaan we kijken wat er precies nodig is, zoals nieuwe zuigerveren, schraapveren, drijfstangen, lagers etc.
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet nodig zal zijn, maar we gaan het zien.
Verder gaat het blok geshimt worden. De cilinderkop gaat gereviseerd worden.
Zodra het blok helemaal in orde is, gaat er een hybride turbo op die zij er ook op monteren.
Daarna zal de wagen voor een remap naar Schutten Tuning gaan, omdat volgens Thomas van Swedish Automotive dit DE expert is voor deze motoren.
Ook zullen er grotere injectoren in moeten om gebruik te kunnen maken van de grotere turbo.
Omdat ze het erg druk hebben, gaat het wel een paar weken duren.
Zodra ik meer informatie heb over de huidige staat van het motorblok en de rest van de auto, zal ik dat hier ook updaten.
Ze gaan o.a. een compressietest doen, en kijken of het motorblok nog "gezond" genoeg is.
Als dat niet het geval blijkt te zijn, dan gaan we kijken wat er precies nodig is, zoals nieuwe zuigerveren, schraapveren, drijfstangen, lagers etc.
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat niet nodig zal zijn, maar we gaan het zien.
Verder gaat het blok geshimt worden. De cilinderkop gaat gereviseerd worden.
Zodra het blok helemaal in orde is, gaat er een hybride turbo op die zij er ook op monteren.
Daarna zal de wagen voor een remap naar Schutten Tuning gaan, omdat volgens Thomas van Swedish Automotive dit DE expert is voor deze motoren.
Ook zullen er grotere injectoren in moeten om gebruik te kunnen maken van de grotere turbo.
Omdat ze het erg druk hebben, gaat het wel een paar weken duren.
Zodra ik meer informatie heb over de huidige staat van het motorblok en de rest van de auto, zal ik dat hier ook updaten.
- JordyBrabantS60T5
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22.02.2025 - 21:32
- Locatie: Noord-Brabant
Wat een groot project zeg, ben erg benieuwd wat ze allemaal tegen komen en hoe het afloopt!
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Gisteren heb ik met Thomas van Swedisch Automotive gesproken.
Buiten het preventief onderhoud om de wagen klaar te maken voor het grotere vermogen gaat het volgende gebeuren:
Complete revisie inclusief versterkte lagers in het onderblok, gesmede zuigers, gesmede drijfstangen, cilinderkop revisie en shimmen van de cilinderwanden.
Het gaat dan meer kosten, maar dan wordt het gelijk goed gedaan en als alles toch los is, dan heb ik liever meteen dat alles nieuw is en versterkt is.
Dit zal omstreeks eind mei klaar zijn.
Dan ga ik het geheel inrijden met de standaard turbo om te zorgen dat de nieuwe onderdelen niet teveel op hun donder krijgen tijdens het inrijden.
Zodra het inrijden klaar is komt er in eerste instantie een hybride turbo op, of, als dat wat betreft kosten enigzins te doen is een K16 turbo.
Met bovenstaande modificaties zou het motorblok tot ongeveer 500 PK moeten kunnen hebben zonder problemen.
Volgens Thomas zou de versnellingsbak het ook allemaal aan moeten kunnen.
Het enige wat mogelijk problemen kan gaan geven met dergelijke vermogens zijn de aandrijfassen. Ik ga dan ook in de tussentijd kijken welke mogelijkheden er zijn voor sterkere aandrijfassen zodat ook dat tegen de tijd dat er een grote turbo op komt aangepast is en klaar is voor het vermogen.
Jammer genoeg moet ik nog even geduld hebben voordat ik hem terug heb, maar volgens mij zal het het wachten dubbel en dwars waard zijn
Als alles naar wens is en op tijd klaar is dan wil ik me om alles lekker uit te testen opgeven voor de dragraces op 5 juli @ Breda Airport:
https://www.hvashowtime.nl/
Buiten het preventief onderhoud om de wagen klaar te maken voor het grotere vermogen gaat het volgende gebeuren:
Complete revisie inclusief versterkte lagers in het onderblok, gesmede zuigers, gesmede drijfstangen, cilinderkop revisie en shimmen van de cilinderwanden.
Het gaat dan meer kosten, maar dan wordt het gelijk goed gedaan en als alles toch los is, dan heb ik liever meteen dat alles nieuw is en versterkt is.
Dit zal omstreeks eind mei klaar zijn.
Dan ga ik het geheel inrijden met de standaard turbo om te zorgen dat de nieuwe onderdelen niet teveel op hun donder krijgen tijdens het inrijden.
Zodra het inrijden klaar is komt er in eerste instantie een hybride turbo op, of, als dat wat betreft kosten enigzins te doen is een K16 turbo.
Met bovenstaande modificaties zou het motorblok tot ongeveer 500 PK moeten kunnen hebben zonder problemen.
Volgens Thomas zou de versnellingsbak het ook allemaal aan moeten kunnen.
Het enige wat mogelijk problemen kan gaan geven met dergelijke vermogens zijn de aandrijfassen. Ik ga dan ook in de tussentijd kijken welke mogelijkheden er zijn voor sterkere aandrijfassen zodat ook dat tegen de tijd dat er een grote turbo op komt aangepast is en klaar is voor het vermogen.
Jammer genoeg moet ik nog even geduld hebben voordat ik hem terug heb, maar volgens mij zal het het wachten dubbel en dwars waard zijn

Als alles naar wens is en op tijd klaar is dan wil ik me om alles lekker uit te testen opgeven voor de dragraces op 5 juli @ Breda Airport:
https://www.hvashowtime.nl/
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9142
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Is het een handbak? Die dingen kunnen best veel hebben inderdaad.
Automaat zou ik die 500 pk (en koppel?) niet geven.
Aandrijfassen, passen die van een Focus hier ook onder? Ford heeft nogal wat snelle Focussen gebouwd toen.
Automaat zou ik die 500 pk (en koppel?) niet geven.
Aandrijfassen, passen die van een Focus hier ook onder? Ford heeft nogal wat snelle Focussen gebouwd toen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Het gaat inderdaad om een handbak (M66 6 bak).
De aandrijfassen van een Focus RS zouden moeten passen maar ik weet niet zeker of die sterk genoeg zijn, maar ik heb nu mooi de tijd om dat allemaal op m'n gemak uit te zoeken.
Wellicht zijn er after market assen verkrijgbaar die nog net wat steviger zijn. Zodra ik dat allemaal uitgezocht heb zal ik dat ook even posten.
De aandrijfassen van een Focus RS zouden moeten passen maar ik weet niet zeker of die sterk genoeg zijn, maar ik heb nu mooi de tijd om dat allemaal op m'n gemak uit te zoeken.
Wellicht zijn er after market assen verkrijgbaar die nog net wat steviger zijn. Zodra ik dat allemaal uitgezocht heb zal ik dat ook even posten.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9142
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Wat is het standaard vermogen van een RS dan? Dat zal niet richting 500 gaan maar toch wel ver over de 350?
Als dat niet sterk genoeg is, wat moet er dan wel in? Specifiek gemaakt voor jouw auto?
Als dat niet sterk genoeg is, wat moet er dan wel in? Specifiek gemaakt voor jouw auto?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik rijdt met de dragrace Corsa met aandrijfassen en homokineten die van een Astra of Kadett GSi komen.
Die hebben origineel 150pk en 200Nm.
De huidige motor tune levert 535 pk en 575Nm en de assen en homokineten blijven al een paar seizoenen heel.
Ik gebruik alleen maar gebruikte spullen.
Misschien dat dit bedrijf je kan helpen:
https://aangepastebak.nl/
Die hebben origineel 150pk en 200Nm.
De huidige motor tune levert 535 pk en 575Nm en de assen en homokineten blijven al een paar seizoenen heel.
Ik gebruik alleen maar gebruikte spullen.
Misschien dat dit bedrijf je kan helpen:
https://aangepastebak.nl/
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26936
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zijn genoeg snelle RS-en met veel meer vermogen dan standaard, zou die optie zeker overwegen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D