Brandstofverbruik met caravan T8 hybride

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
rolinco01
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.11.2024 - 15:01

Wij zijn voor het eerst op pad met onze Volvo xc60 hybride T8 van 2020 met daarachter een caravan van 1500kg. Ik probeer diverse schakelstanden uit maar krijg het verbruik niet onder de 15ltr op 100km. Wij rijden nu dwars door Frankrijk over de autosnelweg met veel klimmetjes en dalen. Heeft iemand ervaring met dit verbruik en een tip mbt de beste s hakelmodi.
BIS
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 09.02.2024 - 21:41

Niet vergeten dat we iets met de airodynamica van een bushokje met +90Km/H over de snelweg proberen te trekken. Onze V60 2024 Recharge lust ook een beste slok met de caravan er achter. Persoonlijk vind ik zelf schakelen het prettigst, de automaat wil namelijk altijd naar de hoogste versnellling, wat niet altijd de zuinigste is met het hok achter je aan.
Past
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V😎
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V😎
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Veel zuiniger dan 1:7 a 8 gaat het ook niet worden is mijn ervaring met een 1800kg caravan achter de XC90T8. Ik rijd zelf altijd gewoon in persoonlijke rijmodus en met 90-100 km/uur gewoon automatische stand met een 2000 toeren. Als er geklommen moet worden wil ik nog wel eens een tandje of meer terug schakelen en ook als het buiten heel warm is houd ik hem liever zelf op een 2500 toeren of meer voor voldoende koeling.
Geniet vooral ook van de vakantie!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Inderdaad. En luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid. Dus bij 110 al dik 40% hoger dan bij 90. Verbruik zal dan ook bijna 40% hoger zijn.
De meeste turbo benzine motoren hebben bij hoge belasting het beste rendement rond de 2500 toeren. Vooral onder de 2000 wordt het verbruik hoger. (In tegenstelling tot solo rijden waar hele lage toerentallen gunstig zijn)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik heb geen verstand van hybrides maarrrrrr
Hou die brandstofmotoren op 2500 rpm ivm de automaatkoeling!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Zo rond de 1:8 is ook zo'n beetje waar wij op zitten met de hut erachter. Onze Fendt is 2000 kg en we rijden zo rond de 90 - 100 km/h als het kan, is het drukker dan vaak mee in een rijtje vrachtwagens. Ook wij rijden in de individuele modus (hybride met o.a. aangepaste luchtvering) bij regen zet ik hem op power (AWD) omdat hij anders erg zoekerig wordt. Schakelen laat ik aan de bak over, mijn ervaring van afgelopen vakantie is dat die dat prima aan kan. Toerental op kruissnelheid is zo rond de 1800 rpm. Bij een klim schakelt de bak keurig terug tot over de 3500 rpm.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

mees schreef: 02.03.2025 - 19:48 Ik heb geen verstand van hybrides maarrrrrr
Hou die brandstofmotoren op 2500 rpm ivm de automaatkoeling!
Ik heb het gevoel dat de gt8 bakken daar minder/geen last van hebben. Onze vorige V70 met de GT8 heeft ook redelijk wat voor zijn kiezen gehad met de caravan en toen die heb laten spoelen was de olie nog mooi van kleur en stonk ook niet. En ook daar liet ik de bak gewoon het werk doen en reed op kruissnelheid ook onder de 2000 rpm.

De GT5 en GT6 bakken waren daar veel gevoeliger voor naar mijn gevoel.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

De 2000kg en 250 brede Husvagn achter de XC60 T8 Zweed zorgt in combinatie met mijn rijstijl dat ik ergens tussen de 1 op 5 a 6 rij….. in NL. Heb nagenoeg dezelfde auto als E.T. en gebruik ook dezelfde instelling in Individual. Dat wordt nog wat in het buitenland. Ik ga uit van 1 op 5-6. Ik rij veel handgeschakeld dus wat hoger in de toeren. Meestal vast in 6 en alles met beleid. Vrachtwagen inhalen en bergje op dan tikkie terug en gas er op.
De V60 T6 recharge zoop ook als een malle. Vanoet Almeloooo naar de A7 bij Kassel. Na Paderborn was de tank leeg! In D. rij ik geen 80 en ook geen 90….. maar de Tempo 100 Aufkleber zit er niet voor niets op zullen we maar zeggen. De BMW 520D Touring deed bij mij ongeveer 1 op 8. Ik probeer wel meters te maken zeker als we voor een week de Alpen opzoeken.
Conclusie….. ik denk dat je heel netjes rijdt. Ik red deze verbruikscijfers in ieder geval niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mees schreef: 02.03.2025 - 19:48 Ik heb geen verstand van hybrides maarrrrrr
Hou die brandstofmotoren op 2500 rpm ivm de automaatkoeling!
De oude T8 (short range modellen) motoren hebben naast een turbo ook nog een compressor en afhankelijk van de rijstand ook nog ondersteuning van de ERAD.
Maximale koppel van de benzinemotor van 400Nm tussen 2200 en 5400 toeren. Met de ERAD er bij zit je op 650Nm (en met Polestar zoals ik heb, respectievelijk 450/700 Nm). Met twee vingers in de neus zeg maar...
En ik denk wat E.T. zegt dat de GT8 veel sneller in de lock-up gaat waardoor slip (en dus warmte ontwikkeling) minder een probleem is dan bij de oude GT's.
En ook ik heb net als E.T. de ervaring dat de GT prima terugschakelt, alleen ik zelf merk dat ik het iets eerder zou doen dan wat de automaat doet en dus schakel ik meestal toch zelf voordat de bak dat zou doen.
Verder houd ik zoals gezegd ook wel rekening met de buitentemperatuur. Met 30 graden plus in de volle zon heb ik liever wat meer toeren dan met 15 graden als ik 's nachts rijd. Alles met beleid net als wat Han zegt, gewoon een beetje nadenken en niet lopen trappen of raggen.
Om de benzineconsumptie wat te drukken haak ik ook nog wel eens aan achter een wat sneller rijdende vrachtauto. Of je nu dik 90 rijdt of 100, maakt in tijd niet zo gek veel uit, maar in brandstof i.c.m. mijn maar 50 liter tankje scheelt het wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

E.T. schreef: 02.03.2025 - 19:56
mees schreef: 02.03.2025 - 19:48 Ik heb geen verstand van hybrides maarrrrrr
Hou die brandstofmotoren op 2500 rpm ivm de automaatkoeling!
Ik heb het gevoel dat de gt8 bakken daar minder/geen last van hebben. Onze vorige V70 met de GT8 heeft ook redelijk wat voor zijn kiezen gehad met de caravan en toen die heb laten spoelen was de olie nog mooi van kleur en stonk ook niet. En ook daar liet ik de bak gewoon het werk doen en reed op kruissnelheid ook onder de 2000 rpm.

De GT5 en GT6 bakken waren daar veel gevoeliger voor naar mijn gevoel.
Dat zou goed nieuws zijn E.T.
Overigens was bij mijn GT8 (geen hybride motorisatie) bij 137.000km en 3 jaar leeftijd), die automaat-olie wel verkleurd (niet 'zwart') maar stonk niet.
Gouwe schreef: 02.03.2025 - 21:12 De oude T8 (short range modellen) motoren hebben naast een turbo ook nog een compressor en afhankelijk van de rijstand ook nog ondersteuning van de ERAD.
Maximale koppel van de benzinemotor van 400Nm tussen 2200 en 5400 toeren. Met de ERAD er bij zit je op 650Nm (en met Polestar zoals ik heb, respectievelijk 450/700 Nm). Met twee vingers in de neus zeg maar...
En ik denk wat E.T. zegt dat de GT8 veel sneller in de lock-up gaat waardoor slip (en dus warmte ontwikkeling) minder een probleem is dan bij de oude GT's..
.....ik ga mij maar verder buiten dit topic houden. :'( :)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nergens voor nodig Mees....... Als er één een brok ervaring heeft met caravannen dan ben jij het wel!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Let wel:
De hoogte/breedte/gewicht van de caravan bepalen al veel. Snelheid ook zoiets…. Blijf je achter of tussen de vrachtwagens hobbelen of wil je een fraaier uitzicht? Met welke snelheid ga je bergje op en af? Rij je veel snelweg of ga je liever door de dorpjes en neem je de tijd die je hebt om te reizen? Het zijn allemaal factoren die het brandstof verbruik bepalen.
Er is in ieder geval één conclusie, de 2.0ltrs Plug in hybride T6-8 of de 2.0ltrs Recharge T6-8 van Volvo zijn op benzine niet de meest zuinige auto’s. Ze zijn forse verbruikers. Solo in NL op de snelweg en op de cruise ca 111km/h doet de mijne 1/15! Zeker met een dakkoffer op het dak of met een caravan erachter is het verbruik navenant fors te noemen.
Vergelijk je dat een willekeurige ander merk auto uit dezelfde klasse dan zul je zien dat het verschil echt marginaal is. Snelheid, het verkeer, de rechtervoet, de weer omstandigheden….. alles is van invloed op het verbruik.

Voorbeeld: Een Dodge RAM op gas met een 2 ton 250brede caravan erachter doet 1 op 3,5. Daar dansen af en toe 4 cilinders extra mee in het geweld.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Het zal voor mij ook een hele schok zijn als ik straks met de V60 T6 richting de cote d'azur ga i.p.v. een V60 D4. Maar dit wist ik van te voren, maar je krijgt er veel rij plezier voor terug. En idd wat hier ook al word omschreven, dan maar iets langzamer rijden.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

mees schreef: 03.03.2025 - 04:34 Dat zou goed nieuws zijn E.T.
Overigens was bij mijn GT8 (geen hybride motorisatie) bij 137.000km en 3 jaar leeftijd), die automaat-olie wel verkleurd (niet 'zwart') maar stonk niet.
Ik heb de (1e) flush toen laten uitvoeren bij 297.000 km en mijn olie was ook wel wat verkleurd, maar dat hou je toch. Belangrijk is dat de olie gewoon nog goed ruikt en niet is "verbrand" De techniek staat niet stil natuurlijk en de GT8 bakken worden achter motoren geplaatst met bakken koppel en zullen daar mee om moeten kunnen gaan.
mees schreef: 03.03.2025 - 04:34 .....ik ga mij maar verder buiten dit topic houden.
Nee joh, gewoon je mening en ervaring blijven delen!!

@Gouwe Heb jij ook met je combi gereden voordat je er Polestar op heb laten zetten? Bij onze vorige V70 D4 MY15 nl was het schakelgedrag van de bak voor de Polestar tuning met caravan nl prima, schakelde vlot terug wanneer het wat moeilijker werd en hield het spul mooi op toeren. Ik heb de auto laten voorzien van Polestar tuning en dat is een positieve wereld van verschil met losse auto, echter met de caravan erachter schakelde de auto veel te laat terug zodat je handmatig moest terug schakelen om erg te voorkomen.

Was wel benieuwd of jij dit verschil ook heb opgemerkt of dat dit helemaal niet speelt bij de T8
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

E.T. schreef: 03.03.2025 - 08:32 @Gouwe Heb jij ook met je combi gereden voordat je er Polestar op heb laten zetten? Bij onze vorige V70 D4 MY15 nl was het schakelgedrag van de bak voor de Polestar tuning met caravan nl prima, schakelde vlot terug wanneer het wat moeilijker werd en hield het spul mooi op toeren. Ik heb de auto laten voorzien van Polestar tuning en dat is een positieve wereld van verschil met losse auto, echter met de caravan erachter schakelde de auto veel te laat terug zodat je handmatig moest terug schakelen om erg te voorkomen.

Was wel benieuwd of jij dit verschil ook heb opgemerkt of dat dit helemaal niet speelt bij de T8
Polestar zat er al op toen ik de auto kocht. Ik denk dat het gedrag wat jij beschrijft met Polestar komt omdat de auto nog meer op koppel kan rijden en dus minder snel hoeft terug te schakelen.
Mijn ervaring is dat ik momenten heb gehad dat ik dacht "nu mag het wel een tandje hoger in toeren en dat de bak dan zelf terugschakelde". Mijn aanname is dat de bak dus echt wel zelf terugschakelt maar ik het zelf dus iets eerder zou doen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans oet Twent schreef: 03.03.2025 - 07:47 ......Er is in ieder geval één conclusie, de 2.0ltrs Plug in hybride T6-8 of de 2.0ltrs Recharge T6-8 van Volvo zijn op benzine niet de meest zuinige auto’s. Ze zijn forse verbruikers. Solo in NL op de snelweg en op de cruise ca 111km/h doet de mijne 1/15! Zeker met een dakkoffer op het dak of met een caravan erachter is het verbruik navenant fors te noemen.
Ik had ooit een 5008 1.6 TP motor. Die reed rustig 1:15 en beter in NL, maar met de caravan van mijn schoonouders destijds aan de haak (en een beetje tempo) deed dat ding richting Oostenrijk 1:4,5.
Het downsizen heeft als grote nadeel dat de motoren onder belasting significant meer gaan drinken.......
Vroeger met de 740/940 met B230F motor en een Adria tandemasser erachter reed je 1:8 met caravan en 1:10 zonder (op LPG).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Zelfde ervaring qua verbruik. Ik heb een 2018 T8 en 1500kg Knaus. Combi rijdt fantastisch. Om het verbruik binnen de perken te houden, rij ik de laatste ritten niet harder dan 90 per uur. Dus gewoon lekker achter de vrachtwagens. Qua tijd scheelt het nauwelijks. 110 per uur gaat prima, maar dan gaat het verbruik naar de 1 op 4/5 ! Met 90 wordt het 1 op 8 ongeveer, maar ik houd het niet precies bij. Dat scheelt dus nogal, het scheelt zo een tankbeurt afhankelijk hoe ver de reis is.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

marsman schreef: 03.03.2025 - 10:10 Zelfde ervaring qua verbruik. Ik heb een 2018 T8 en 1500kg Knaus. Combi rijdt fantastisch. Om het verbruik binnen de perken te houden, rij ik de laatste ritten niet harder dan 90 per uur. Dus gewoon lekker achter de vrachtwagens. Qua tijd scheelt het nauwelijks. 110 per uur gaat prima, maar dan gaat het verbruik naar de 1 op 4/5 ! Met 90 wordt het 1 op 8 ongeveer, maar ik houd het niet precies bij. Dat scheelt dus nogal, het scheelt zo een tankbeurt afhankelijk hoe ver de reis is.
Ik reed met de D4 altijd 110/115km/h op de teller, met ook hier een Knaus van 1500kg er achter. Maar dan ga ik wel ergens rond de 100/105kmh rijden met de T6 en neem ik het verbuik maar voor lief het is niet anders.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”