Heel netjes gedaan Rutger.Knap werk verricht met wat op afstand de meest slechte handleiding van het westelijk halfrond lijkt te zijn.
Ook ik heb een 2004 (executive) zonder aux. Ik heb recent een ali setje besteld, maar had de pech dat de meegeleverde kabelboom toch niet bleek te passen. De klantenservice van die bedrijven daar wordt gerund door een chinees kind van 6 vermoed ik, daar heb je weinig aan. Ik probeer ze nog te pushen dat ze een ander model kabelboom + afdop lus afsturen, maar het verloopt erg stroef.
De kabelboom van de Ali set is niet onwikkeld met band, waardoor het al snel een warboel wordt. Ik raad aan deze eerst even met linnen tape in te wikkelen.
Voor wie tegen ditzelfde probleem aanloopt, er is een low en high end uitvoering van het volvo audio systeem, die geeft een andere stekker icm de versterker onder de bijrijdersstoel. Mijn auto heeft een kleine grijze stekker, er is ook een bredere. Het heet geloof ik Premiumaudio of Dynaudio en je kunt het op de kabellabels terugvinden.
Ik
vermoed het volgende. Op basis daarvan bepaal je onder andere welke kabelboom je moet hebben / welke set past bij jou bouwjaar / editie auto. Heb je de verkeerde kabelboom gekregen? Dan krijg je het nooit voor elkaar en moet je een andere kabelboom bestellen.
De tablet + canbus + camera zijn universeel de XC90 MK1 heb ik het idee. Ik ben best benieuwd hoe jou grijze stekker die op de versterker gaat eruit ziet Rutger.
Ook stuurde mijn Ali aanbieder de verkeerde afdop lus mee, je hebt deze nodig voor de uitgaande cd speler stekker (cd speler gaat eruit) omdat als hij onderbroken wordt je auto gaat storen op de binnenverlichting en op de AB van je sleutel voor het op afstand openen/ sluiten van de auto. Ik had een 'male' stekker nodig voor mijn auto/ versie maar kreeg een female stekker.
Omdat ik het even niet zag zitten en omdat ik bovenstaande toen nog niet helemaal begreep heb ik maar de Legend set gekocht van de taiwanees, die op zijn beurt natuurlijk ook gewoon klant is bij Ali. Hij zoekt keurig voor je uit wat je nodig hebt, stekkert een goede kabelboom aan elkaar en stuurt je wat video's met installatie tips. Dat scheelt echt teveel.
Nu die legend set binnen is en ik al zijn installatie video's heb gezien begin ik het beter te snappen, leuke puzzel. Ik heb ook de uitgebreide legend versie gekocht waarbij je originele RTI en RSE meedoen. Het werkt allemaal uit de kunst zo goed. De man is wat duurder, maar gewoon ondernemer en hij doet het echt netjes. Ben je handig? Bestel via Ali. Wil je gemak en alles uit de kast halen? Bestel de legend.
De legend man stekkert ook twee draden bij de versterkerplug waar je een speakertje aan kunt hangen zodat je achteruitrijsensoren weer meedoen.
Na al dat uitzoekwerk en een aantal avonden op de kop in de auto te hebben gelegen snap ik het aardig. Je hoeft niet perse je handschoenenkastje eruit te halen zoals ik heb gedaan, maar dan kan je wel de kabels wat mooier leggen. En vind je 3 cd's en wat spaarpunten van de Gulf van 15 jaar oud terug...
Ook moet even je A-stijl eraf om de GPS antenne tegen je frame te plakken en je radio antenne naar achteren te lussen onder de rand van de hemelbekleding. Achterin de auto onder de plafondkap waar ook je laatste middenlampje zit , zit de stekker voor je radioantenne aansluiting.
Ik heb nu maar een extra kabelboomp besteld voor mijn type xc90 met de goede grijze (kleine) stekker en male cd plug. Dan is het even kiezen tussen de carplay android 13 of tussen de android 12 van de legend kit. Beide 'tablets; werken op dezelfde kabelboom.
Ook lees ik verhalen over dat niet elke canbus werkt. Bij mij was dat ook het geval, de canbus van de legend set werkte niet. Ook niet na wat programmeer tips van de verkoper. Ik heb de ali express canbus erin gezet en het werkte meteen perfect. Stuurbediening op volume en forward / back van radio / spotifynummers.
Ik heb het idee dat dit onder andere komt omdat je versies hebt met standaard autoteloon en zonder autotelefoon. Van de legend verkoper kreeg ik de vraag, heb je autotelefoon hang op / neem op knoppen op het stuur? Hij heeft direct en kostenloos een nieuwe canbus opgestuurd. Die moet nog komen. Contact loopt via whatsapp en hij helpt je met alles. Nogmaals. Voor wie liever weinig risico loopt, gewoon de legend kit bestellen.
Het is wat koffiedik kijken en ik ben ook maar een amateur natuurlijk, maar de info in dit verhaal had ik graag online willen lezen voordat ik eraan begon. Vandaar dat ik het maar even deel.
Let op... Opvallend is dat de Ali set met een android 13 tablet komt, en de legend set nog het oudere android 12 heeft. Ter info over de datum. Ik heb het allemaal deze maand , feb 2025, besteld en binnengekregen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.