Spontaan uitgebrande XC60

De Nieuwe XC60
Pieterson
1st Gear member

Hier ook een uitgebrande XC-60 helaas.
De ANWB vertelde me vrolijk dat het spontaan ontbranden van deze plug-in Volvo's schering en inslag is. Had ik dat maar vooraf geweten :(
Op de snelweg opeens rook vanuit de motorruimte waarna de aandrijving leek 'vast te slaan'. Schrok me wezenloos.
Gelukkig nog op tijd kunnen stoppen en de auto kunnen verlaten.
Waarna een andere weggebruiker stopte en de brand heeft gedoofd.
Dit had heel anders af kunnen lopen realiseerde ik mij achteraf. Ben letterlijk aan de dood ontsnapt.
Nou fijn hè die o zo ''veilige'' en ''betrouwbare'' Volvo's. Dit was gegarandeerd mijn laatste. Voor mij geen Chinese Volvo troep meer.
Ik ga weer voor een fijne, degelijke en betrouwbare Duitser.

Verzekering keert slechts de dagwaarde uit en die ligt ver onder de aanschafwaarde van een maand geleden.
Nu maar afwachten hoe de Volvo dealer dit oppikt qua schadevergoeding.

Dit is er over van mijn 1 maand geleden aangeschafte en ooit zo prachtige XC-60 T6 Recharge. :-/ O.O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kawazxr
5th Gear member

Zo dan dat was echt schrikken poehh, ja dat is echte pech en hopelijk gaat het toch netjes opgelost worden samen met de dealer en je verzekering.
Sterkte en heel jammer om je pas aangeschafte XC60 zo te zien staan grrrrrrr.
S60 T8 R-Design Hybride
Urbexpeditie
7th Gear member

Jee, dat is echt erg. Geloof wel dat je geschrokken bent ja. Hier zit niemand op te wachten.
Succes met de afhandeling.

Ik las trouwens dat er een terugroep actie is geweest met oa dit type.
Gaat om 500.000 stuks. De actie is vanwege een kunstof onderdeel in de motor welk kan smelten en vervolgens brand veroorzaakt.

Misschien iets om mee te nemen in het verhaal bij de verzekering?
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 08.03.2025 - 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
lint
Geartronic member

Dat was schrikken en ook wel balen zeg.
Hopelijk kom je er financieel nog aardig uit.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
raspaardje
6th Gear member

Heftig, zeg.... Wat ontzettend balen voor je.
Sterkte met het geregel.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
diesel01
Geartronic member

Maar dagwaarde, welke verzekeraar is dat en wie zet zijn handtekening onder de offerte als je alleen dagwaarde krijgt uitgekeerd?
Hier is de aanschafwaarde verzekerd voor 3 jaar bij dit soort calamiteiten
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
WimT5
2nd Gear member

Erg naar voor je, hoop dat de afhandeling goed verloopt.
Met vriendelijke groet,

Wim

Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)

Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie

D'r gaat niks boven een 4x4
XC60silverdawn
3rd Gear member

diesel01 schreef: 08.03.2025 - 16:29 Maar dagwaarde, welke verzekeraar is dat en wie zet zijn handtekening onder de offerte als je alleen dagwaarde krijgt uitgekeerd?
Inderdaad. Als de auto pas een maand in je bezit is dan zou de verzekering gewoon de aankoopwaarde als dagwaarde moeten nemen.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Pieterson
1st Gear member

XC60silverdawn schreef: 08.03.2025 - 16:52
diesel01 schreef: 08.03.2025 - 16:29 Maar dagwaarde, welke verzekeraar is dat en wie zet zijn handtekening onder de offerte als je alleen dagwaarde krijgt uitgekeerd?
Inderdaad. Als de auto pas een maand in je bezit is dan zou de verzekering gewoon de aankoopwaarde als dagwaarde moeten nemen.
Helaas doen ze dat niet. Ze gaan gewoon uit van de dagwaarde van de auto en die ligt ver onder de aanschafwaarde.
Urbexpeditie schreef: 08.03.2025 - 15:14 Jee, dat is echt erg. Geloof wel dat je geschrokken bent ja. Hier zit niemand op te wachten.
Succes met de afhandeling.

Ik las trouwens dat er een terugroep actie is geweest met oa dit type.
Gaat om 500.000 stuks. De actie is vanwege een kunstof onderdeel in de motor welk kan smelten en vervolgens brand veroorzaakt.

Misschien iets om mee te nemen in het verhaal bij de verzekering?
Dit is zeker iets om mee te nemen.
Ik ben wel van mening dat als een fabrikant weet dat het zo erg mis kan gaan dit direct moet communiceren naar de betroffen eigenaren zodat direct actie kan worden ondernomen en de auto stil gelegd kan worden totdat het desbetreffende onderdeel is vervangen.
Ik hoef geen auto meer van een fabrikant die dit soort ellende bouwt en klanten gebruikt als proefkonijnen.
Heb nu via Logicx een nieuwe Volkswagen Tiguan te leen. Die bevalt prima en vind ik eigenlijk beter rijden dan mijn XC-60.
Als de kwestie is afgerond maar eens gaan kijken naar een jong gebruikte van dit model en hoop daar meer geluk mee te hebben.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Pieterson schreef: 08.03.2025 - 14:43 Hier ook een uitgebrande XC-60 helaas.
De ANWB vertelde me vrolijk dat het spontaan ontbranden van deze plug-in Volvo's schering en inslag is. Had ik dat maar vooraf geweten :(
Op de snelweg opeens rook vanuit de motorruimte waarna de aandrijving leek 'vast te slaan'. Schrok me wezenloos.
Dit had heel anders af kunnen lopen realiseerde ik mij achteraf. Ben letterlijk aan de dood ontsnapt.
Nou fijn hè die o zo ''veilige'' en ''betrouwbare'' Volvo's. Dit was gegarandeerd mijn laatste. Voor mij geen Chinese Volvo troep meer.

Verzekering keert slechts de dagwaarde uit en die ligt ver onder de aanschafwaarde van een maand geleden.

Dit is er over van mijn 1 maand geleden aangeschafte en ooit zo prachtige XC-60 T6 Recharge. :-/ O.O
Schering en inslag? Dit zijn de eerste 2 waar ik van hoor en ik zie er veel.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
mga1600
6th Gear member

Walter schreef: 09.03.2025 - 09:14
Pieterson schreef: 08.03.2025 - 14:43 Hier ook een uitgebrande XC-60 helaas.

Ik vermoed dat dat bericht in emotie geschreven is. . Tuurlijk vreselijk als zoiets je overkomt maar de schrijver moet zich natuurlijk wel tot feiten beperken. En ook kreten als Chinese zooi slaan nergens op. (XC60 wordt in Zweden gebouwd).
Ik ken de statistiek van in brand gevlogen XC60’s niet.

Het spontaan in brand vliegen is bij bepaalde BMW’s wel een bekend probleem waarvoor er internationaal een recall geweest is, misschien moet de schrijver daar eerst eens op Googlen voor hij voor Duitse ‘kwaliteit’ kiest
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Almerev70
4th Gear member

Verschrikkelijk dit, wil je echt niet meemaken.
Maar gezien dat de brand zo makkelijk te blussen was met een klein blussertje zal het niet veel te maken hebben gehad met het plugin/accu gebeuren.
Maar doe niet gelijk zo negatief over volvo en dat de duutsers zo geweldig zijn. Genoeg voorbeelden te vinden voor beide , zowel positief als negatief.
Nogmaals kl*te wat er gebeurd is en gelukkig kan je het navertellen!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gouwe
7th Gear member

mga1600 schreef: 09.03.2025 - 10:00 ...Het spontaan in brand vliegen is bij bepaalde BMW’s wel een bekend probleem waarvoor er internationaal een recall geweest is....
En dat was dan weer de BMW met de 3.0 liter diesel zoals gebruikt door de Engelse politie onder heel specifieke omstandigheden die een normaal mens niet gaat meemaken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Hans oet Twent
8th Gear member

Mijn BMW 520D kreeg een recall ivm spontaan vlamvatten van de motor. Complete EGR koeler vervangen. Er waren divers BMW's die spontaan tijdens een rit om welke onverklaarbare reden in de fik vlogen. De recall was wereldwijd. Neemt niet weg dat indien een auto spontaan onder je vandaan glipt op welke wijze dan ook dat dat enorm vervelend is.

Wat ik daar mee wil zeggen is dat het bij ieder merk voor zou kunnen komen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
HarryvM
1st Gear member

Dat is inderdaad flink schrikken en gelukkig dat het zo is afgelopen. Ik kan mij de eerste emotie voorstellen maar voor zover ik heb kunnen achterhalen gebeurt dit niet schering en inslag.

Bij mijn Volvo hebben ze nooit de oorzaak kunnen achterhalen van de spontane brand. Het totale onderzoek heeft lang geduurd. Het wrak is uiteindelijk pas begin februari gevrijwaard. In de tussentijd rij ik alweer 9.000 km meer dan tevreden rond.

Ik redeneer maar zo dat de kans dat het een tweede keer gebeurt niet zo groot is.
OGA244
8th Gear member

mga1600 schreef: 09.03.2025 - 10:00 Ik vermoed dat dat bericht in emotie geschreven is. . Tuurlijk vreselijk als zoiets je overkomt maar de schrijver moet zich natuurlijk wel tot feiten beperken. En ook kreten als Chinese zooi slaan nergens op. (XC60 wordt in Zweden gebouwd).
Ik ken de statistiek van in brand gevlogen XC60’s niet.

Het spontaan in brand vliegen is bij bepaalde BMW’s wel een bekend probleem waarvoor er internationaal een recall geweest is, misschien moet de schrijver daar eerst eens op Googlen voor hij voor Duitse ‘kwaliteit’ kiest
tijdens trump 1 kwamen veel/alle xc60’s uit China
Pieterson
1st Gear member

Ga jij hier nu werkelijk waar zitten te beweren dat je het beter weet dan de ANWB?
1 minuutje googelen en je trekt de complete beerput open mbt. Volvo plugins die spontaan vlam hebben gevat.
En dat zijn er helaas voor jou meer als twee.
https://www.google.nl/search?q=volvo+pl ... nt=gws-wiz

En dit betreft dan enkel de gevallen die het nieuws halen. Ik wil niet weten hoeveel gevallen er ''ongemerkt'' worden weg gemoffeld achter de hermetisch gesloten hekken van de Volvo dealers van deze wereld om daarna afgevoerd te worden richting de autodemontage.
Nu maak ik hier toevallig melding van de spontane ontvlamming van mijn Volvo plugin. Maar anders was ook deze auto geruisloos verdwenen in de pers van een autodemontage bedrijf.
Urbexpeditie
7th Gear member

Toch als je het vergelijkt met andere merken doet het elkaar niet veel onder.
Het is niet enkel Volvo. Ook bij andere topmerken komt het voor.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
HarryvM
1st Gear member

Uit eigen ervaring weet ik dat Volvo dit niet zomaar probeert weg te moffelen.

Mijn auto is teruggehaald uit Frankrijk en deze is minutieus onderzocht om de oorzaak te achterhalen. Vervolgens is het batterijpack opgestuurd naar de fabrikant. Volvo neemt echt geen risico met het gevolg dat er personen gewond raken of erger komen te overlijden.

Ik heb mijn best gedaan om identieke gevallen (Volvo CX60) te achterhalen en heb er wereldwijd 3 gevonden (ouder type). Volgens mijn verkoper is er in NL geen ander geval bekend.

Als je jouw hits op Google afzet tegen het aantal in omloop zijnde Volvo’s is het natuurlijk marginaal. Als het je persoonlijk raakt is het meer dan verschrikkelijk vooral als je er financieel ook nog door geraakt wordt.

Ik hoop op (enige) coulance van Volvo NL. De verzekeraar volgt de polisvoorwaarden en zal helaas weinig kans geven op aanvulling op de uitkering.

Sterkte met je afwikkeling!
Gouwe
7th Gear member

@Pieterson: Ik denk dat er heel veel mensen hier, enkel weet hebben van alleen van jou auto én die van de TS. En als je je eigen link even de reddit link had gevolgd zie je ook daar dat er maar enkele gevallen wereldwijd bekend zijn en andere links gaat wat ik zo snel zag over BEV's of in het geval van een XC40 over een mild hybrid (wat geen PIH is).
En ja een HV accu kan in de fik gaan, dat is algemeen bekend. Wat ons nog niet bekend is wat er met jou auto is gebeurd, maar zeker niet de HV accu die is gaan zelfontbranden, want dan had je dat niet met een brandblussertje kunnen doven.
En je doet wel hele dappere uitspraken over wegmoffelen en zo. Niet op feiten gebaseerd en nergens voor nodig. We leven denk ik allemaal met je mee, want wat jou is overkomen is gewoon bagger.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gesloten

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”