Nieuwe volvo's EX30 kijken wat het brengt.

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Rikkebol
Starter

Hi all,

Een week of 3 geleden heb ik de nieuwe (zakelijk) EX30 Core met standaard motor opgehaald en over 2 weken kan ik de 2de EX30 ophalen (prive) een Twin ultra.
Al veel gelezen op internet en helaas ook veel negatieve zaken. gezien. Veel zaken natuurlijk allang besproken en gelezen door jullie maar voor de nieuwkomers wellicht leuk om mijn ervaringen met
deze 2 uitvoeringen te delen.

Eerst maar even de positieve zaken? de Volvo rijdt erg lekker, stuur heel licht, moet je van houden, maar als ik nu in mijn (nog) huidige prive-auto rij, (Mini countryman) lijkt het wel een vrachtauto,
dus ik vind het sturen in de Volvo erg positief. Als je eenmaal aan het interieur gewend bent, ga je wat meer op het rijden in het algemeen letten en ik moet zeggen dat ik het rijden heel als heel relax ervaar (in vergelijking met de BMW). Het is een basis uitvoering maar heeft toch heel wat snufjes aan board. eigenlijk vraag je me af wat mis ik nog? maar dan zal ik denk ik ervaren als ik in de Ultra ga rijden. Qua acceleratie is deze auto in de basis uitvoering al behoorlijk rap. Over dat vermogen later meer. dus al met al heel tevreden met deze auto, waarbij je daarna natuurlijk al snel in de min puntjes terecht komt.

Helaas zijn dat er inderdaad wel erg veel, maar het is maar net hoe je er zelf mee omgaat en er aan kan wennen. Ik denk dat het laatste
in de meeste gevallen het geval is.

Voor de nog twijfelaars dus nog maar even mijn min puntjes op een rij.

- zal niet bij elke oplevering zo werken ga ik vanuit, maar ik heb 2 weken moeten wachten voordat de dealer het internet aan de praat kreeg in de auto. Vooral vervelend omdat de navigatie dan niet werkt. Dit zelf opgelost door de telefoon te koppelen en dat werkte voor tijdelijk ok (vervelend maar nu het werkt.. prima zo). ik hoop dat het beter gaat bij de volgende oplevering.
- Toegang met de card. Dit is denk ik wel het grootste minpunt waar je aan moet wennen. de auto openen met de card d.m.v. het aanbieden op de deurstijl (dat is behalve dan met de app die niet werkt als de auto niet on-line is ) de enige manier om te openen dit is echt niet handig. De eerste paar dagen vergeet je constant dat je dit niet met een afstand-bediening kan doen en naar de deur moet lopen om te sluiten. Als je aankomt bij de auto met een zware tas oid is het niet handig om eerst naar de deur te moeten lopen en daarna weer terug naar de achterklep etc..
ook als je de laadkabel hebt aangebracht langs de bestuurdersdeur en je vergeet iets in de auto, wil je dat pakken via de andere kant. Weer twee keer heen en weer lopen dus om iets te pakken en af te sluiten.
- De kaart moet in een slot worden gestoken om te starten. Is prima, maar werkt soms niet en moet je opnieuw insteken.
- Bij het opstarten onthoudt de auto niet de laatste instellingen. Ik zelf zet alles uit en houdt de one paddeldrive aan, dus moet er 3 uitzetten. Dat is even wennen. Voordat je weg rijdt moet dat elke keer worden gedaan. Op zich geen probleem maar als je veel korte ritjes maakt is dat wel veel moeite. Als je dan ook nog de lane-asist (trillen als je richting de lijnen van de weg rijdt) uit wil schakelen moet je flink het menu in om dat uit te schakelen. Dat trillen is wennen en nu laat ik het gewoon aan). Wat vooral niet fijn is dat je bij sommige niet alleen de funtie uit moet zetten maar ook nog eens extra moet bevestigen. Je moet overigens ok eerst de auto in de D zetten om de functies te kunnen schakelen
- Laden? bij 0 graden is de KM range niet echt wat er beloofd wordt. MAX (op de teller 250 km) in praktijk is dat dus nog minder. Een extended versie is dus wel aan te raden alhoewel ik niet weet wat deze in de kou zal doen. Beloofd 100km meer?
- Acceleratie? soms is de volvo echt snel (5,7 beloofd) ik heb hem geklokt op 6,3 5,7 maar ook op 5,3. maar...... soms ben je (bij nog 170 km bereik) gewoon je vermogen ineens kwijt.
Als je dan net wil gaan inhalen of naast een GTI tje staat bij het verkeerslicht is dat ook echt vervelend.
- Km teller op het midden-scherm. Dat is gewoon wennen. Zelf heb ik een extra dig. tellertje op de stuurkolom geplakt. Niet zo zeer omdat ik niet naar rechts wil kijken, maar omdat je in het donker in een heel donker gat door het stuur zit te kijken. Dat vond ik behoorlijk irri.. Dit tellertje heeft ook een klok) de klok op het scherm is namelijk erg klein.
- de laadkabel is mega stug en voor mij net een meter te kort. (gewoon ff wennen). Net zoals het laadpunt aan de rechterzijde.
- Bij de adaptief cruise control in de file houdt de auto de afstand tussen de auto's te kort (ook al staat deze op long) dat is wennen denk ik. Wel is het vervelend als de file dan ineens stil en weer op gang komt de auto niet automatisch weer gaat rijden. Je moet dan eerst bevestigen dat je weer wil gaan rijden.
- Buitenspiegels zitten naar mijn idee iets teveel naar achter/voren (naar het midden van de deur) Dat is denk ik gedaan om een dode hoek te verkleinen, maar als mij dat op valt zitten ze denk ik toch niet helemaal op de juist plek. (ook kwestie van wennen)
- De zonnekleppen zijn veel te groot. dat is al niet fijn in normaal gebruik zit er zowat tegen aan met je hoofd, ( ik ben 175 cm) maar als je het wil verplaatsen i.v.m. de zon aan de raamkant
dan moet je letterlijk je hoofd op het stuur leggen om hem over je hoofd te trekken, (of eerst 2x terug-kantelen), Ook wennen dus.
- Als je gewend bent in andere auto's de ruitenwisser met de rechterhandel te gebruiken, moet je uitkijken want dat zit hier aan de linkerkant. De rechterkant schakel je de cruisecontrol in dat
is mij al een aantal keren overkomen. Het water werkt d.m.v. een klein knopje aan de zijkant. Goed mikken met je vinger dus.

Volgende keer eens kijken wat er nog meer is opgevallen en kijken of de Ultra Twin het (nog)beter of mindergoed doet.

Rik.
Tukker999
4th Gear member

Rikkebol schreef: 06.02.2025 - 09:49 - Km teller op het midden-scherm. Dat is gewoon wennen. Zelf heb ik een extra dig. tellertje op de stuurkolom geplakt. Niet zo zeer omdat ik niet naar rechts wil kijken, maar omdat je in het donker in een heel donker gat door het stuur zit te kijken. Dat vond ik behoorlijk irri.. Dit tellertje heeft ook een klok) de klok op het scherm is namelijk erg klein.
Dat is interessant.
Leg eens uit; hoe doe je dat?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Hans Eilander
7th Gear member

Hallo Rik, een aardig verslag van jouw eerste ervaring met de EX30. Ik heb ooit een proefrit gemaakt (20 min) met een Demo, en ik herken veel punten die jij beschrijft. Afgezien van de vele irritante piepjes tijdens het rijden, van veel veiligheidssystemen. Voor mij is het met 1.92m een No Go. Het in en uitstappen in een EX30, is voor mij niet op een manier die ik wil. De straal van de dakrand van de A naar de B stijl, is teveel gebogen. De ondergrens voor mij persoonlijk qua instappen, is de een XC40. Nog afgezien van, wanneer ik achter het stuur zit, er niemand achter me kan zitten. Al is dit in mijn geval, daar ik altijd alleen in de auto zit, geen dealbreker. En wat me ook stoort, is het missen van een kleine info van snelheid achter het stuur. Dat hebben ze bij Zeekr X, en de Kia EV3, beter voor elkaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Breezer
2nd Gear member

Leuk om je verhaal te lezen. Het geeft maar weer eens aan hoe persoonlijk het is. Ik herken eigenlijk alle punten, maar voor mij hoeft het niet per se anders te worden.
Bij mij was het koppelen van de telefoon e.d. bij levering wel een puzzel, maar samen met de verkoper kwamen we er uit en alles werkte inclusief internetverbinding.

Ik liet een BMW 3 serie achter en voor mij was het belangrijkste om niet meer uit een auto te hoeven kruipen en ik wilde graag een automaat. Verder ben ik er volledig openminded ingegaan. De wereld van elektrisch rijden is echt een andere wereld.

Het is vooral veel wennen en sommigen willen er niet aan wennen wat natuurlijk ook prima is. Je kunt blijven zoeken naar knopjes, maar je kunt ook gewoon tegen de auto praten om iets gedaan te krijgen. Dat ontwikkelt zich ongetwijfeld nog verder.

Een pasje en straks mijn telefoon tegen de deurpost houden om te openen en te sluiten, vind ik prima. Had ik dat niet gewild, dan had ik voor een uitgebreidere versie moeten kiezen.
Ik maak me ook wel eens schuldig om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten – alhoewel ik het bliepje niet erg storend vind – maar verder blijft alles aan. Het zit er niet voor niets op.

Ik denk dat voor sommige de ontwikkelingen niet op het juiste moment komen en dan is het misschien beter om andere keuzes maken. Ik heb geen seconde spijt gehad.
iHansz
3rd Gear member

Zeg maar nee, dan krijg je er twee! 😇 Veel plezier met de Volvo's.

P.S. Is dit je eerste EV? Zet je actieradius even op Dynamisch, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 4#78598044 en kijk eens hier: https://www.volvocars.com/nl/cars/elect ... h-Extended
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
C30BlackStone
4th Gear member

Heel veel plezier met de EX30 (x2)! Rijervaringen zijn subjectief, voor de een is iets een issue, voor de ander niet van belang. Ieder zijn ding en voorkeur. Mijn EX30 Twin Ultra staat op het punt om geproduceerd te worden…….
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Hans Eilander
7th Gear member

Dat lijkt me wel gaaf straks 2x een Volvo EX30 voor je oprit. Eentje privé, en eentje zakelijk. Veel plezier straks met je Ultra. Een prachtig ontwerp. :)
Welke kleur krijg je voor die eigen EX30?
Rikkebol
Starter

Had een heel verhaal geschreven maar dat is blijkbar niet aangekomen. Dit (foto) is wat ik in de auto heb gemonteerd. Het digitale teller aangesloten op USB en geeft de snelheid en of tijd weer. Dit is voor ongeveer 20,- te koop bij de goedkopere webpagina's (er zijn er ook bij van onder de 10,- en heb deze ook getest maar resultaat was minder: te fel, afwijkende snelheid etc..) de versie die in spiegelbeeld via het raam de snelheid geeft is ook wel ok, maar dan zat ik nog in een zwart gat te kijken door het stuur. (natuurlijk persoonlijke voorkeur) en het gaf boven in de ruit nog een keer een weerspiegeling.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Rikkebol
Starter

De instap is zelf voor mij aan de kleine kant, maar als je het stuur 2 cm omhoog zet kan het net. Met jou lengte kan ik me goed voorstellen dat het en NO-GO is!
Rikkebol
Starter

Bij mij was het koppelen van de telefoon e.d. bij levering wel een puzzel, maar samen met de verkoper kwamen we er uit en alles werkte inclusief internetverbinding.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
het koppelen lukte de dealer niet en er moest een expert uit ?? aan te pas komen. Denk dat de techniek ook voor de monteurs een tikkie te snel gaat. Maar gelukkig nu opgelost.

Je kunt blijven zoeken naar knopjes, maar je kunt ook gewoon tegen de auto praten om iets gedaan te krijgen. Dat ontwikkelt zich ongetwijfeld nog verder.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja dat ook echt wel fun zo''n praatfunctie in deze auto. Ik probeer af en toe wet uit maar het is nog wel beperkt. Hoop ook inderdaad op verdere ontwikkeling hier in. (wel zo veilig),

Een pasje en straks mijn telefoon tegen de deurpost houden om te openen en te sluiten, vind ik prima. Had ik dat niet gewild, dan had ik voor een uitgebreidere versie moeten kiezen.
Ik maak me ook wel eens schuldig om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten – alhoewel ik het bliepje niet erg storend vind – maar verder blijft alles aan. Het zit er niet voor niets op.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja eens.. helaas had ik zakelijk geen andere keus dan deze core uitvoering. Maar je went er snel aan. Ik weet niet of je bij de core ook je telefoon de deur kan openen? wel via de app maar dat duurt soms even voordat die het commando over geeft.
Rikkebol
Starter

Dat lijkt me wel gaaf straks 2x een Volvo EX30 voor je oprit. Eentje privé, en eentje zakelijk. Veel plezier straks met je Ultra. Een prachtig ontwerp. :)
Welke kleur krijg je voor die eigen EX30?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De tweede wordt een zwarte. Helaas geen oprit naast elkaar knapt het straatbeeld toch echt wel van op ;-)
Rikkebol
Starter

Heel veel plezier met de EX30 (x2)! Rijervaringen zijn subjectief, voor de een is iets een issue, voor de ander niet van belang. Ieder zijn ding en voorkeur. Mijn EX30 Twin Ultra staat op het punt om geproduceerd te worden…….
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
:-D dankjewel Het productie bericht las ik ook met veel plezier ;-) wachten duurt lang maar is de moeite waard! wat heeft jou over de streep getrokken voor de twin? ga er vanuit dat dat de 3.6 sec is. ;-) nog heel even geduld dan!
Henry82
5th Gear member

Open met je telefoon gaat alleen vanaf de Plus werken, zal ergens dit jaar geïntroduceerd worden. Bij je Ultra krijg je een klein zwart kastje, wat je in je zak kunt houden. Als je aankomt lopen ontgrendelt de auto, en als je wegloopt vergendelt hij weer. Dat is wel heel makkelijk overigens, ik zou niet meer zonder keyless willen.
Best netjes dat schermpje zo achter het stuur. Ik mis het eigenlijk helemaal niet, ben wel gewend inmiddels aan de snelheid op het middenscherm.
Vermogen wordt inderdaad steeds minder naarmate de accu leger wordt. Van die 428pk zijn er steeds minder over onder de 50%. Acceleratie is wel bizar, van de week 4.0sec. voorbij zien komen op Flitsmeister :D

Het enige wat me blijft storen is de knoppen op het stuur. Die zijn niet op de tast te bedienen, en ik mis echt mijn oldschool volume draaiknop.
Life is what happens while you're busy making other plans
Breezer
2nd Gear member

Het is me niet helemaal duidelijk waar Henry82 en anderen hun informatie vandaan halen, maar ik lees toch echt op de Volvo site dat er een digitale sleutel beschikbaar komt. Dan is er weliswaar geen passive entry waar nu de key tag voor wordt gebruikt, maar wel active entry: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 513896e306
Henry82
5th Gear member

Ja, sorry voor de verwarring. Ik doelde op het in je zak kunnen laten van de telefoon.
Zoals ik het lees moet je bij een Core dan alsnog je telefoon tegen de B-stijl houden om de auto te ontgrendelen.
Hans Eilander
7th Gear member

Het Keyless systeem is altijd nog het makkelijkste lijkt mij. Kom je dichter bij de auto, ontgrendeld hij. Zonder kaart tegen de B stijl te houden. En bij uitstappen, automatisch vergrendelen als je op zekere afstand bent. pakweg 3 meter. Nu lees ik nogal eens dat je een paar keer om de auto heen moet lopen, om opnieuw te ontgrendelen. Dat geeft irritatie.
Breezer
2nd Gear member

Henry82 schreef: 07.02.2025 - 15:40 Ja, sorry voor de verwarring. Ik doelde op het in je zak kunnen laten van de telefoon.
Zoals ik het lees moet je bij een Core dan alsnog je telefoon tegen de B-stijl houden om de auto te ontgrendelen.
... en daar ging het hele verhaal over... dat was een bewuste keuze van mij... geen probleem met het tegen de deurstijl houden van mijn telefoon (en nu een kaartje)
Rikkebol
Starter

Hi All,

Hierbij dan een kort verslagje van de 2de EX30 gekregen opgehaald op 14 feb 2025

Leuk om ze naast elkaar te zien staan. De zwarte oogt een stuk kleiner.

Ik rij dagelijks in de Core single motor en in het weekend in de ultra twin. Verschillen zeker maar ook weer niet heel erg veel.
Uiteraard is de twin een stuk sneller maar 3.6 sec heb k nog niet gemeten. snelste meting met 98% is 4.2 geweest (ook niet verkeerd maar toch.. ik heb de core 1x 5.3 gemeten dus dat scheelt dan niet heel veel meer.).
Wellicht in warme condities nog een paar testjes doen, maar voorlopig is het ook met 4.2 een feestje om mee te sturen. Vermogen onder de 50% accu valt mij ook nog reuze mee.

- ik merk bij het inschakelen van cruise control dat de lane-assist ook automatisch aan gaat. Wellicht hoort dat niet want het lampje gaat niet branden en ik kon het ook niet uitschakelen)
maar bij de Core is dat iig niet het geval best irritant.
- actieradius: core 250km twin: 340km (logisch met een groter accupakket) het verbruik gek nagenoeg hetzelfde. (ook al trap je de twin op zijn staart). 250km zakelijk is best weinig
zeker als 45min moet wachten bij het laden.

Qua uitrusting is er verschil maar om nou te zeggen dat je dat allemaal gebruikt en nodig hebt nee niet echt.
Een paar beschreven:
- Elektrisch bedienbare stoelen: leuk maar 1x ingesteld zal je dat niet vaak meer gebruiken. Wel is de kantel stand prettig.
- Stoel en stuurverwarming: (overigens niet standaard in de ultra) heerlijk de afgelopen weken zeker gebruikt.
- Panorama glazen dak? leuk maar als bestuurder heb je toch echt een stijve nek als je naar buiten wil kijken. (te ver naar achter) wel leuk voor de passagiers op de achterbank die er nooit zitten ;-)
- elektrische te openen sluiten achterklep: laat maar zitten bij een iets te volle boodschappentas (een stokbroodje op een JUMBO tas?), gaat de klep weer open
- in twee delen temperatuur instellen? merken we weinig van (of je moet de 1 op 16gr en de andere op 28gr zetten)
- automatisch inparkeren: mij nog niet gelukt zonder in te grijpen te parkeren (maar dat kan aan mij liggen. Ik vind hem wel erg dicht andere voertuigen benaderen)
het duurt ook vrij lang voordat er een parkeerplaats wordt aan gegeven (dan ben je er al voorbij en staat er iemand achter je die er wel in rijdt ;-) )
- automatisch open en sluiten werkt niet consistent. Soms gaat ie niet open en soms gaat ie niet dicht. Dus best irritant. Dus altijd de kaart op zak houden bij de twin (maar was ik toch al aan gewend bij de core).

Negatief?
conclusie er zijn veel nadelen en software oplossingen te verbeteren. Heb niet het idee dat Volvo hier nu druk mee aan de gang is!
Volvo los iig het probleem met de zender op (of maak er 1 met drukknoppen). (desnoods als extra optie/betaling) dat geeft gewoon de grootste irritatie,
Wegligging kan wat strakker maar is ook niet vervelend. Bij normaal rijgedrag krijgen ze beide een dikke voldoende!!

ik mis doordeweeks de PKtjes van de twin wel.
het is gewoon fun rijden in zo'n wolf in schaapskleren

Gr. Erik
Henry82
5th Gear member

Herkenbaar allemaal. De Twin rijdt heel leuk, maar die PK'tjes wennen snel. Ik heb 3.9 gehaald, heb je dan wel diep in het menu 'vierwielaandrijving boven bereik' oid aangevinkt?

Grootste irritatiepunt is voor mij de stuurbediening. Die is en blijft gewoon waardeloos.
Rikkebol
Starter

Hallo Henry,
Deze site ook niet helemaal zonder hikups merk ik. reactie gemaakt verstuurd maar werd ineens als of line gezien.

afijn even kort... yep de schakelaar natuurlijk wel gevonden en (en moet helaas bij iedere rit aangezet worden).
Maar bedacht net test gedaan met 2 personen in auto en be zelf ook niet de lichtste dus dat zou best eens een half sec. kunnen schelen ;-)

Stuur inderdaad had wat zwaarder materiaal kunnen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “EX30”