Schroefdraad kapot bougie - herstel advies

WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1034
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Busje plaatsen is geen rocket science. Opvallend dat revisie bedrijven er moeilijk over deden.
Voor het is het een veel voorkomende reparatie die door heen meestal bij een losse cilinderkop wordt uitgevoerd.
Beschadigde schroefdraad wordt meestal veroorzaakt door het verkeerd vastzetten van nieuwe bougies.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hoe klinkt de motor? Ploffend knallend geluid alsof de uitlaat er niet meer onder hangt? Of is de motor zelf nog wel stil/normaal?
Bougie afgebroken maar nog wel met de kop in het blok, dan blijft de motor stil. Maar waarom zou een bougie doormidden breken bij normaal gebruik.
Als hij weer met draad en al uit de kop is gedrukt hoor je dat. Dan zit waarschijnlijk de bobine ook niet meer waar hij hoort.
Zo lang er niets in de cilinder is gevallen wat op de zuiger ligt en tussen zuiger en klep kan komen, ja dan zou je er op 3 cilinders nog mee naar een garage kunnen rijden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

De bougie komt niet los uit de cilinder, dinsdag wordt de auto nagekeken door degene die de bus geplaatst heeft. Ik ga er niet mee rijden zonder dat je weet wat ermee aan de hand is, als er iets is afgebroken en je rijdt ermee dan zijn de kleppen en cilinderwand straks ook aan gort.
De auto startte ook net iets lastiger dan voordat de reparatie uitgevoerd was, ondanks nieuwe bobines en nieuwe bougies (beiden NGK). We gaan wel zien wat het geeft. Hij neemt ook een camera mee om in de cilinder te kijken. Ben aan het overwegen om toch ergens (misschien Volservice, maar dan moet die op een trailer weggebracht worden) een nieuwe gereviseerd cilinderkop te plaatsen zodat alles weer fris is en ik ook weer wat vertrouwen in de auto heb.
Het zal allemaal niet meer zo simpel zijn als vroeger, de bougies zitten niet recht in het motorblok ivm de directe injectie, het is maar een 1.6 dus je hebt niet heel veel ruimte voor error als je zo'n bus plaatst. Het zou me niet verbazen als de bougie misschien gewoon te diep erin zat.
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

Update:
repateur is langs geweest, bougie was zoals verwacht afgebroken, maar ook 1 van de uitlaat kleppen is een stuk uit afgebroken.
Ben in contact met Volservice dus wordt vervolgd
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Oh dat is helemaal lekker...

Bougie door midden en een deel in de cilinder gevallen? Of kop nog in het nieuwe draad en aan de bobine kant de andere helft gevonden?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

JeroenSpock schreef: 11.03.2025 - 16:56 Oh dat is helemaal lekker...

Bougie door midden en een deel in de cilinder gevallen? Of kop nog in het nieuwe draad en aan de bobine kant de andere helft gevonden?
Deel van aarde is gewoon afgebroken.
Wacht nu een prijsopgave van volservice af
Bob Boiten
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
Locatie: Flevoland

Oef, wat een slecht verhaal dit Julius. Ben je inmiddels al iets dichter bij een oplossing?
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

Bob Boiten schreef: 29.03.2025 - 22:04 Oef, wat een slecht verhaal dit Julius. Ben je inmiddels al iets dichter bij een oplossing?
Wacht nog altijd op een offerte van Volservice... al minimaal 6x gebeld.
In de tussentijd een andere "tijdelijke" auto gekocht
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Waarom per se Volservice? Zo'n sterrenbedrijf is dat daar ook weer niet..
Je woont in België, dan zou ik al helemaal niet naar die zaak in Elst gaan, 'omdat men het hier zegt'.
Made in Tahara
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Na 6 keer bellen geen reactie? Ik zou ook even verder zoeken ja. Communicatie was destijds ook al niet het sterkste punt, misschien door drukte wel hoor.
Ben daar zelf ook 1 of 2 keer geweest op aanraden van forumleden, maar zonder overleg werd er zomaar iets uit mijn auto getrokken 'want dat werkt toch nooit'. Nee ik hoef er niet weer heen.

Draad van de bougie is nog heel zoals ik het lees. Nieuwe bougie er in en dat probleem is weg.
Voor die uitlaatklep moet je bij een koprevisie bedrijf zijn. Geen snel klusje helaas.
Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is met die motor, specifiek op die cilinder?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

volvo440special schreef: 31.03.2025 - 08:10 Waarom per se Volservice? Zo'n sterrenbedrijf is dat daar ook weer niet..
Je woont in België, dan zou ik al helemaal niet naar die zaak in Elst gaan, 'omdat men het hier zegt'.
auto staat bij mijn ouders in NL limburg, Vol service had al aangeboden hem op te halen.

er zit een draadbus in de cilinderkop en een kapotte klep.

Liefst heb ik dan gewoon een gereviseerde kop erin, maar dat gaat gepaard met olieverbruik omdat je onderblok aan het oppervlak natuurlijk na een dikke 2,9 ton niet meer recht is.

Hebben jullie advies voor een adresje wat wel echt gespecialiseerd is in deze motoren?
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

JeroenSpock schreef: 31.03.2025 - 11:39 Na 6 keer bellen geen reactie? Ik zou ook even verder zoeken ja. Communicatie was destijds ook al niet het sterkste punt, misschien door drukte wel hoor.
Ben daar zelf ook 1 of 2 keer geweest op aanraden van forumleden, maar zonder overleg werd er zomaar iets uit mijn auto getrokken 'want dat werkt toch nooit'. Nee ik hoef er niet weer heen.

Draad van de bougie is nog heel zoals ik het lees. Nieuwe bougie er in en dat probleem is weg.
Voor die uitlaatklep moet je bij een koprevisie bedrijf zijn. Geen snel klusje helaas.
Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is met die motor, specifiek op die cilinder?
Ik heb ze wel gesproken aan telefoon hoor, maar telkens is het van straks heb ik tijd ik ga dan nog wat prijzen verzamelen, en vervolgens moet ik na 3 dagen weer bellen van jongens wat is de status want ik heb nog altijd geen offerte, en dit sleept al 3 weken aan zo.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Aha.
En een revisiebedrijf in de buurt?
Blok vlakken doen ze niet zomaar dacht ik? De kop wel, en die breng je dan juist weg, of halen zij er af voor je.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Als een onderblok krom zou worden dan zou iedere motor totall loss zijn...
Nooit gehoord van een blok wat niet meer vlak is, daar is het veel te massief voor.
En olieverbruik krijg je daar niet door maar verbrandingsgassen die lekken naar de koelkanalen of naar buiten o dat de koppakking dan kapot gaat.

De kop kan wel krom zijn, maar dat is meestal na koelproblemen.
Ik heb zelf aan mercedes en vag gesleuteld en ooi wel een een koppakking vervangen.


Kop er af en meten met een rei is de eerste remedie, is de kop verder heel dan een andere klep.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar de reden, een stukje metaal tussen de klep na de actie met de inzetbus lijkt mij niet onmogelijk.
En dan kan het mis gaan als de klep niet goed sluit,
Maar alles blijft speculeren zonder open maken.
Hopelijk loopt het allemaal redelijk goed af.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

Rene64 schreef: 31.03.2025 - 18:54 Als een onderblok krom zou worden dan zou iedere motor totall loss zijn...
Nooit gehoord van een blok wat niet meer vlak is, daar is het veel te massief voor.
En olieverbruik krijg je daar niet door maar verbrandingsgassen die lekken naar de koelkanalen of naar buiten o dat de koppakking dan kapot gaat.

De kop kan wel krom zijn, maar dat is meestal na koelproblemen.
Ik heb zelf aan mercedes en vag gesleuteld en ooi wel een een koppakking vervangen.


Kop er af en meten met een rei is de eerste remedie, is de kop verder heel dan een andere klep.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar de reden, een stukje metaal tussen de klep na de actie met de inzetbus lijkt mij niet onmogelijk.
En dan kan het mis gaan als de klep niet goed sluit,
Maar alles blijft speculeren zonder open maken.
Hopelijk loopt het allemaal redelijk goed af.
we hebben met de camera in de verbrandingskamer gekeken en het is duidelijk zichtbaar dat 1 van de kleppen een stuk uit is, door de afgebroken bougie, want het afgebroken stuk was nergens te vinden.
Ik had het idee dat je bij een koprevisie ook het blok moest afvlakken voor eventuele hoogte verschillen, maar dat is niet nodig dus? Geen idee of de pakking überhaupt makkelijk los komt, misschien is dat de reden dat ik het ooit gezien/gehoord heb en met dat idee zit.

maar goed, behalve de cilinderkop is het ook de vraag:
welke schade heeft het stuk van de bougie nog meer aangericht.
krassen in de cilinderwand?
schade op de zuiger
in de turbo terecht gekomen?

die zaken ga je pas zien als de kop eraf is natuurlijk.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

julius98 schreef: 31.03.2025 - 20:06 Ik had het idee dat je bij een koprevisie ook het blok moest afvlakken voor eventuele hoogte verschillen, maar dat is niet nodig dus?
Normaal gesproken vlak je altijd alleen maar de kop
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7735
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

volvo440special schreef: 31.03.2025 - 08:10 Waarom per se Volservice? Zo'n sterrenbedrijf is dat daar ook weer niet..
Je woont in België, dan zou ik al helemaal niet naar die zaak in Elst gaan, 'omdat men het hier zegt'.
Je kan dan vast wel uitleggen waarom dit volgens jou niet zo’n ’sterrenbedrijf’ is…. Toch? Deel je ervaring met ons…..
En hoezo ‘al hellemaal niet omdat men het hier zegt’ ?? Ben je wellicht van mening dat ‘men’ er hier weinig of geen verstand van heeft en zomaar een adresje roept? Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen en communicatie is in veel gevallen een zwak punt. Overigens niet in de laatste plaats omdat men zelf ook vaak nalaat smart afspraken te maken.

@TS nog geen duidelijkheid na minimaal 6 keer bellen is natuurlijk niet echt prettig te noemen. Heb je een verklaring gekregen (op een naar ik aanneem directe en duidelijke vraag) waarom er nog geen offerte is? Tracht een duidelijk termijn af te spreken en bij niet voldoen aan die termijn zou ik elders kijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Het is inderdaad helemaal zo'n bijzonder sterrenbedrijf niet: Volvo-specialist, dat kan ik ook nog wel op de voordeur zetten. Er zijn daarnaast heel veel Volvo-specialisten, dealers en garages die veel Volvo zien. Dus waarom zou dit the place to be zijn? Het is daarnaast helemaal niet eens een Volvo-motor. Ik begrijp uit je bericht dat je dit een bijzonder bedrijf vindt, die deze klus als vrijwel de enige picobello kan. Leg mij dat eens uit? En nee, ga je nu niet wederom half half schaduwen achter de post van een ander lid.

Ook is het natuurlijk je reinste kolder om iemand woonachtig in België 'even' naar Elst te sturen. Koprevisie wordt veelal toch uitbesteedt en de betreffende sleutelwerkzaamheden aan de auto zelf, kan iedere garage wel. Nu blijkt de auto in Limburg te staan, dat scheelt iets. Maar nog steeds hoeft die auto echt niet speciaal op een trailer naar Elst voor deze werkzaamheden. En ja, het zegt mi. ook al genoeg dat je 6x moet bellen om nog niets te weten. Persoonlijk zou ik dan allang afgehaakt zijn. Men wil geen klus? Prima, een ander wel.
Made in Tahara
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7735
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

volvo440special schreef: 31.03.2025 - 22:01 Het is inderdaad helemaal zo'n bijzonder sterrenbedrijf niet: Volvo-specialist, dat kan ik ook nog wel op de voordeur zetten. Er zijn daarnaast heel veel Volvo-specialisten, dealers en garages die veel Volvo zien. Dus waarom zou dit the place to be zijn? Het is daarnaast helemaal niet eens een Volvo-motor. Ik begrijp uit je bericht dat je dit een bijzonder bedrijf vindt, die deze klus als vrijwel de enige picobello kan. Leg mij dat eens uit? En nee, ga je nu niet wederom half half schaduwen achter de post van een ander lid.

Ook is het natuurlijk je reinste kolder om iemand woonachtig in België 'even' naar Elst te sturen. Koprevisie wordt veelal toch uitbesteedt en de betreffende sleutelwerkzaamheden aan de auto zelf, kan iedere garage wel. Nu blijkt de auto in Limburg te staan, dat scheelt iets. Maar nog steeds hoeft die auto echt niet speciaal op een trailer naar Elst voor deze werkzaamheden. En ja, het zegt mi. ook al genoeg dat je 6x moet bellen om nog niets te weten. Persoonlijk zou ik dan allang afgehaakt zijn. Men wil geen klus? Prima, een ander wel.
Manmanman wat bij jij vermoeiend.
Ik mis (ook in dit topic weer) je zinnige onderbouwing.
Ik ken mensen die in Frankrijk wonen en naar Nederland komen voor een garage-aktie, maar dat terzijde.
Ow, en wijs me nog even op de tekst waarin ik beweer dat dit inderdaad een bijzonder bedrijf is (dat laat ik namelijk geheel in het midden, simpelweg omdat ik geen persoonlijke ervaring met dit bedrijf heb), zal je uitleg wel moeten ‘missen’ want je bent <geblokt>.
Ik ga er niet eens op reageren verder.

OT: Hoop dat TS de boel snel weet vlot weet te trekken en dat het probleem met de/het bougie/blok spoedig wordt opgelost.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
julius98
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 05.01.2025 - 18:34

Beetje jammer van de discussie hierboven maar goed.

Vandaag Dennis gesproken, hij zou het op mail gezet hebben vorige week maar niks ontvangen. Ik moet hem even een berichtje sturen met het juiste emailadres, gedaan, maar geen bevestiging en ook niks ontvangen.
Voor de geïnteresseerde, de tussenstand staat op welgeteld 19 telefoontjes in de afgelopen 3 weken (die 6 klopte dus niet).

Ik heb voor alsnog geen goed alternatief gevonden aangezien het geen volvo blok is en tijdens het eerste telefoontje met hen ze aangaven er ervaring mee te hebben en de auto te kunnen transporteren. Dan blijft de voorkeur toch bij hun, of een volvo dealer of een ecoboost specialist maar die ken ik niet helaas.
Ik wil gewoon dat het goed gedaan wordt zodat ik achteraf geen gezeik meer heb.

voor de geïnteresseerde de foto van de klep en bougie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”