Ik heb het heel lang volgehouden om auto te rijden zonder Canbus.
Met een fijne V70 II drie jaar geleden toch maar de sprong gemaakt naar een auto met Canbus.
Het beviel goed tot ik er toch aan moest geloven. Ik heb me noodgedwongen in de Canbus techniek verdiept.
Eerste probleem: Nieuw stuur dat ook knopen heeft voor radio en telefoon bediening.
Cruise control werkte meteen spontaan. De radio reageert nergens op.
De specialist die het stuur verving dreunde meteen een rijtje mogelijke oorzaken op.
Andere radio die er niet geschikt voor is, andere knoppen, aanmelden in het systeem van de auto.
Toch maar even bij de dealer nagevraagd. Er ontbreekt een kabeltje dat de nieuwe knoppen verbindt met Canbus.
Dat kabeltje is niet meer leverbaar. Mijn andere V70 heeft hetzelfde stuur met werkende radiobediening.
Kabeltje even geleend en de V70 II heeft ook radiobediening op het stuur.
Soms kan het geen kwaad een beetje eigenwijs te zijn bij een specialist.
Volgende Canbus uitdaging is een storingsmelding na inbouw van LED dimlicht.
Alle aanbieders doen hun best niets te beloven want niemand weet hoe Canbus reageert op LED ipv halogeen licht.
Bij pre Canbus auto's reageert de storingsmelding op verschil tussen linker en rechter verbruikers.
Bij Canbus hangt alles in een groep aan elkaar. Canbus reageert op het totale verbruik van de twee koplampen.
Wijkt dat af van twee halogeen lampjes dan volgt er een storingsmelding.
Twee andere H7 Ledjes gekocht die precies de juiste hoeveelheid stroom vragen. Storing gewist en blijft ook weg.
Dank voor de tip voor andere lampjes die ik middels het forum kreeg.
Canbus boeit me nog steeds niet. Ben wel blij dat ik er nu iets meer van begrijp.
Ik wil geen Canbus!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21188
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dan maar weer een 200 op de oprit? Daar zat feitelijk weinig in en ging bijna nooit stuk.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Je bent warm.
Een 300 TDT.
Netjes in orde gemaakt op weg naar een miljoen km.
Werd me niet gegund. Werd gejat terwijl hij op P3 stond op Schiphol.
Nooit een goede vervanger voor die auto kunnen vinden,
Het werd een Volvo V70 met de 140 PK benzine slurper.
Rijdt ondanks FWD best goed. Maar wel Canbus met de onvermijdelijke sprookjes vertellers erbij.
Daarom heb ik me daar toch maar in verdiept.
Een 300 TDT.
Netjes in orde gemaakt op weg naar een miljoen km.
Werd me niet gegund. Werd gejat terwijl hij op P3 stond op Schiphol.
Nooit een goede vervanger voor die auto kunnen vinden,
Het werd een Volvo V70 met de 140 PK benzine slurper.
Rijdt ondanks FWD best goed. Maar wel Canbus met de onvermijdelijke sprookjes vertellers erbij.
Daarom heb ik me daar toch maar in verdiept.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.