(Voor mij) Nieuwe Volvo V40 T3 2.0

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
JelleR
2nd Gear member

Ik had al een tijdje een zoekopdracht openstaan voor een Volvo V40 vanaf 2015, met een 2.0 motor en een maximale prijs van €9.000.
Gisteren kwam er een auto voorbij die aan al mijn eisen voldeed en zelfs ruim onder mijn budget bleef.

Het gaat om een 2016-model, dus de facelift-versie, met het Inscription-pakket.
Dit pakket bevat opties zoals een panoramadak, Harman Kardon audio, trekhaak, privacyglas, lederen bekleding en meer.

Na wat overleg met de verkoper heb ik de auto vanavond kunnen bezichtigen. Ondanks wat gebruikssporen en schade (twee deuken en een veeg) verkeerd de auto verder in nette staat.

De winterset heeft helaas gecupte banden, dus die moeten vervangen worden.
Gelukkig komt de auto met twee sets banden en velgen, dus ik zet de zomerbanden er meteen onder. Ik heb ook al een vervangende set besteld met XS-60 y-spoke velgen en all-season banden.
18_5-Y-Spoke_Silver_Alloy_Wheel_-_1009.jpg
De onderhoudshistorie is compleet, maar er zijn geen grote mechanische onderdelen vervangen.
Voor de vorige eigenaar waarschijnlijk prima, maar voor mij betekent het dat er mogelijk wel wat werk aan zit te komen.
Wel zijn de aircopomp, voorremmen en accu in 2023 vervangen, wat weer meevalt.

Het enige minder ideale punt is de kilometerstand van maar liefst 241.000 km. Voor een benzinemotor is dat best veel!
De distributieriem wordt over een paar weken vervangen, de achterremmen pak ik zelf aan en verder doe ik de ‘kleine’ beurt ook zelf: olie, koelvloeistof, remvloeistof en filters.
Ook bestel ik direct een nieuw setje bougies en octaan booster om de kleppen (enigszins) te reinigen.

Mijn vraag is of jullie nog advies hebben over mechanische zaken die aandacht nodig hebben.
Foto's volgen binnenkort. Morgen haal ik de auto op en ga ik hem eerst grondig wassen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
JelleR
2nd Gear member

En als aanvulling de eerste foto. De auto staat nu op een winterset (die overigens te koop komt te staan).
Vanavond komen de y-spoke velgen eronder.
Volvo V40.jpg
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Gefeliciteerd!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
JelleR
2nd Gear member

Volgende stap onderhoud, verlagen, spoorverbreders en Apple Carplay.
Volvo.jpg
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
Hans Eilander
7th Gear member

Dat is nog een knappe kar! Prachtige kleur. Proficiat.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
vankol
4th Gear member

Mooie velgen hoor?
Wel oppassen met de stoeprandjes :)
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
kawazxr
5th Gear member

Gefeliciteerd met deze mooie complete V40, met goede aankomende updates.
S60 T8 R-Design Hybride
JelleR
2nd Gear member

De auto heeft ondertussen weer de nodige updates gekregen, waaronder:
- Steenslag puntjes weggewerkt met een lakstift.
- Exterieur gewassen, gekleid, gepolijst en gewaxed.
- Interieur grondig gereinigd, leerverf op de slijtageplekken aangebracht en afgewerkt met een leercoating. Alle lederen delen zijn nu mooi mat van kleur.
- Alle ramen zijn vrij van vet en vingervlekken gemaakt.
- De chromen delen rondom de ramen en instaplijsten glanzen weer dankzij chromepolish.
- De uitlaat eindstukken, die zwart waren door roet, zijn nu weer blinkend chroom.

Voorheen
Volvo interieur.jpeg
Na het reinigen
Volvo interieur schoon.jpg
Verder wat simpele storingen weggewerkt zoals een 'katalysator efficiëntie onder drempelwaarde' en 'te lage accuspanning' d.m.v. inlaatsysteem reiniger & een druppellader.

De volgende stap is mechanisch onderhoud en het wegwerken van wat schades.
Ook zit er een irritante tril linksvoor wat lijkt op het remschrijf hitteschild, dit moet ik even wegwerken.

Tot nu toe 800 kilometers mogen rijden met de V40, maar het is een fijne auto desondanks zijn kilometerstand!
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
kawazxr
5th Gear member

Lekker dat je alle puntjes aangepakt hebt van je mooie V40 en hij er weer spik en span bij staat, zowel binnen als buiten.
Goed bezig geweest en hij staat heerlijk te blinken nu, lekker genieten.
S60 T8 R-Design Hybride
Stoyanov
3rd Gear member

Prachtauto.
JelleR
2nd Gear member

Weer een kleine update:
Nieuwe remmen op de achteras, foutmelding P0420 definitief opgelost met catalysator cleaner & Volvo schild stickers geplakt.

Het was een uurtje werk en nu heeft de auto weer nieuwe Brembo remblokken & schijven.
Oud:
Remschijf oud.PNG
En nieuw: (Roestkleur is kopervet)
Remschrijf nieuw.PNG
Verder het Volvo met eland schildje in goudkleur geplakt!
Volvo schild.PNG
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
Fredhead
Geartronic member

Goed bezig!

Alleen als je vet of iets wil gebruiken, doe dit alleen om het uitstekende randje van de naaf.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Willem V40
1st Gear member

Mooie auto en goed bezig, eventueel krijg je hierdoor nog meer inspiratie. Binnenverlichting in rood tijdens de feestdagen nu naar definitief blauw.( Net als de auto) En de middenconsole blauwgrijs gewrapt. De vorige V40 onderzijde in de K2 lak gezet, maar dat is een mega klus.
Volvo 480 ES 1989-1998 Volvo V40 D2 Summum 2021- 2024 Volvo T2 Summum 2024 ? Opel Rekord 2.0 S Luxus 1977 Chevrolet Chevelle Malibu Classic Estate 1975. Chevrolet Malibu Classic estate 1978. Citroen BX 1984, Honda Civic Aerodeck 1.5 Vtec 1998. Honda CRV 2.0 ES 2005
Henry82
5th Gear member

Goed bezig! En wat staan die velgen goed zeg. Onder een XC60 vind ik ze aan de kleine kant, maar dit is helemaal goed. Mooi ook die gewrapte middenconsole.

En nu is het wachten op Ben die komt vertellen dat de elandstickertjes verkeerd omzitten omdat ze voorruit horen te kijken :)
Life is what happens while you're busy making other plans
JelleR
2nd Gear member

Henry82 schreef: 04.04.2025 - 09:24 En nu is het wachten op Ben die komt vertellen dat de elandstickertjes verkeerd omzitten omdat ze voorruit horen te kijken
Dat is inderdaad wel grappig want de andere kant kijkt nu wel naar voren. Als het fout is mag hij een extra setje opsturen, dan vervang ik ze met plezier 😉.
Eéntje naar achteren en eentje naar voren. Achja je ziet toch maar 1 kant per keer.
fredhead schreef: 03.04.2025 - 21:17 Alleen als je vet of iets wil gebruiken, doe dit alleen om het uitstekende randje van de naaf.
Is er een reden dat je dit alleen op de buitenste rand doet?
Het is tegen vochtvorming / roest, dus het kan geen kwaad om de hele oppervlakte te beschermen lijkt me?
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
Volvo3636
1st Gear member

Leuke auto! Ik heb zelf ook een T3 R maar dan de 1.5 automaat. 2019 met 187k km. Heb recentelijk ook apple carplay geïnstalleerd. Werkt super! Veel plezier met je auto
JelleR
2nd Gear member

Volvo3636 schreef: 04.04.2025 - 22:54 Leuke auto! Ik heb zelf ook een T3 R maar dan de 1.5 automaat. 2019 met 187k km. Heb recentelijk ook apple carplay geïnstalleerd. Werkt super! Veel plezier met je auto
Aah datstaat ook nog op de lijst, Apple Carplay! Heb je het kastje van circa €400 uit China gebruikt? Nog je tips of op- aanmerkingen?
Ik zag dat je het met en zonder touchscreen kan kopen, maar ik zou niet zo snel voor touchscreen gaan. (Vingerafdrukken, te ver van de bestuurder vandaan etc.)
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
Fredhead
Geartronic member

JelleR schreef: 04.04.2025 - 20:02 Is er een reden dat je dit alleen op de buitenste rand doet?
Het is tegen vochtvorming / roest, dus het kan geen kwaad om de hele oppervlakte te beschermen lijkt me?
Voornamelijk om het feit dat je gemakkelijk teveel vet op de naaf zou smeren en daarmee dus trillingen krijgt doordat velg en naaf elkaar niet volledig raken.

Smeer er zelf nooit iets op en heb nog nooit gehad dat ik een wiel niet los kreeg.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvo3636
1st Gear member

JelleR schreef: 05.04.2025 - 09:16
Volvo3636 schreef: 04.04.2025 - 22:54 Leuke auto! Ik heb zelf ook een T3 R maar dan de 1.5 automaat. 2019 met 187k km. Heb recentelijk ook apple carplay geïnstalleerd. Werkt super! Veel plezier met je auto
Aah datstaat ook nog op de lijst, Apple Carplay! Heb je het kastje van circa €400 uit China gebruikt? Nog je tips of op- aanmerkingen?
Ik zag dat je het met en zonder touchscreen kan kopen, maar ik zou niet zo snel voor touchscreen gaan. (Vingerafdrukken, te ver van de bestuurder vandaan etc.)
Het kastje wat ik heb gehaald was 150 euro op Aliexpress. Volgens mij zijn al die apple CarPlay units wel redelijk hetzelfde. Het werkt super! Het start automatisch op als je de auto aandoet en je kan ook gewoon switchen naar het normale volvo scherm. Als je auto in de achteruit zet switcht ie automatisch terug naar originele unit voor de achteruitrij camera. Ik heb het kastje in het dashboard kastje geinstalleerd. Ik heb ook zonder touchscreen gedaan omdat ik idd vind dat het scherm toch te ver weg zit om met je vingere te gaan bedienen.
JelleR
2nd Gear member

fredhead schreef: 05.04.2025 - 09:54
JelleR schreef: 04.04.2025 - 20:02 Is er een reden dat je dit alleen op de buitenste rand doet?
Voornamelijk om het feit dat je gemakkelijk teveel vet op de naaf zou smeren en daarmee dus trillingen krijgt doordat velg en naaf elkaar niet volledig raken.

Smeer er zelf nooit iets op en heb nog nooit gehad dat ik een wiel niet los kreeg.
Aaah oké, ja ik kom van Volkswagen waar de velgen soms bleven 'plakken' en roestvorming aanwezig was.
De velgen trillen niet omdat ik ze meermaals op moment zet, rij en controleer. Bedankt voor de tip!
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Up!
Volkswagen Polo WRC
Plaats reactie

Terug naar “V40”