Wou ik deze avond 'even' de nieuwe gasveren plaatsen voor de achterklep, zit ik al een hele tijd te sukkelen hoe ik het hondenrek eruit moet halen.
Iemand hier ervaring mee? Ik vind in de handleiding en op het internet wat vage tekeningen, hieruit meen ik te begrijpen dat ik de gasveren van de kogels moet wippen, echter dit lijkt me niet te lukken. Ik moet dermate veel kracht zetten met de schroevendraaier als hefboom dat ik vrees één en ander te beschadigen.
Ik had verwacht dat dit veel eenvoudiger zou kunnen.
hondenrek
- DB200
- 6th Gear member
Hondenrek kun je laten zitten. Wel het plafondlampje uitwippen en vervolgens de plastic hemelafdekking losschroeven en afnemen. Daarna beide zijkanten (afdekkers) op de C-stijl er af wippen/trekken. Hier is behoorlijk wat kracht met beleid voor nodig. Het is allemaal plastic dus ik zou wachten totdat het een beetje fatsoenlijke temperaturen zijn.
De gasveren zitten vast met een klip over scharnierkoppen heen. Die klip kun je er met een schroevendraaier af drukken. Als je die klip/borging er niet af hebt, krijg je de scharnieren er nooit af.
Kijk anders dit filmpje:
De gasveren zitten vast met een klip over scharnierkoppen heen. Die klip kun je er met een schroevendraaier af drukken. Als je die klip/borging er niet af hebt, krijg je de scharnieren er nooit af.
Kijk anders dit filmpje:
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
-
- 2nd Gear member
Alle kunsstof heb ik eraf, dat is het probleem niet.
Vervangen van de gasveren van de achterklep normaal gezien ook niet, heb dat ooit al eens gedaan bij mijn vorige V70.
Echter bij de huidige zit er een hondenrek in. Dat moet volgens mij los om wat ruimte te krijgen in het plafond zonder één en ander te beschadigen. Je ziet dat ook in het volvosweden filmpje. Op 3.00 lost hij de bouten die achter het hondenrek zitten.
Vervangen van de gasveren van de achterklep normaal gezien ook niet, heb dat ooit al eens gedaan bij mijn vorige V70.
Echter bij de huidige zit er een hondenrek in. Dat moet volgens mij los om wat ruimte te krijgen in het plafond zonder één en ander te beschadigen. Je ziet dat ook in het volvosweden filmpje. Op 3.00 lost hij de bouten die achter het hondenrek zitten.
- DB200
- 6th Gear member
Ik heb ook zo'n hondenrek in de XC70. Deze is blijven zitten bij de vervanging van de gasveren door de monteur. Dat weet ik omdat ik er zelf naast stond en heb bijgelicht met een werklamp. Vervangen ging voor een deel op de tast. Het hondenrek verwijderen maakt het idd wel makkelijker maar het hoeft dus niet.
#dieseldrammer
#dieseldrammer
-
- 2nd Gear member
Het is gelukt, moest iets meer kracht zetten op het hondenrek en ging er dan zo uit.
Ook de vervanging van de gasveren is gelukt zonder problemen. Wat ik wel houd is een gekraak dat volgens mij enkel nog vanuit de motor kan komen. Heb het achterste kogelgewricht los gemaakt en gereinigd en ingevet maar het geluid blijft. Geen idee of dit bij andere v70's ook zo is en wat de oorzaak is. Voorlopig zit alles weer geassembleerd.
Ook de vervanging van de gasveren is gelukt zonder problemen. Wat ik wel houd is een gekraak dat volgens mij enkel nog vanuit de motor kan komen. Heb het achterste kogelgewricht los gemaakt en gereinigd en ingevet maar het geluid blijft. Geen idee of dit bij andere v70's ook zo is en wat de oorzaak is. Voorlopig zit alles weer geassembleerd.
- DB200
- 6th Gear member
Top!
#dieseldrammer
#dieseldrammer