Laadpaal

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
willembvnwg
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.03.2025 - 21:16

Hallo, ben nieuw hier en sinds kort eigenaar van een xc60 T6 plugin hybride van 2024.
M'n 1e volvo en 1e plugin hybride.

Ik zou graag advies willen welke laadpaal ik zou moeten nemen. De meterkast heeft een 3x25 aansluiting.

Alvast bedankt
Willem
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29217
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Wij hebben een laadpaal van Easee.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Hoi, welkom hier.

Wij hebben een paar jaar geleden een Wallbox pulsarplus SN laten plaatsen met lange laadkabel.
Erg tevreden mee.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21254
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wil jij een laadpaal waar je alleen een stekker in hoeft te steken of liever een fancy ding met een app voor uitlezen en afstellen? Die laatste zal waarschijnlijk wat duurder zijn.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

[/quote]
peer54 schreef: 18.03.2025 - 21:38 Hoi, welkom hier.

Wij hebben een paar jaar geleden een Wallbox pulsarplus SN laten plaatsen met lange laadkabel.
Erg tevreden mee.

Groet Peer
Hier idem! We gebruiken ‘m afwisselend om het EV-tje van mijn vrouw mee op te laden (3-fase / 11 kWh) en de XC60 op 2 fase ca. 7 kWh) . De Wallbox is aangesloten in de meterkast met een ‘Poweboost’ die er voor waakt dat de max. belasting van de hoofdzekeringen (3 x 25A) van het huis nooit overschreden wordt als er meerdere zware verbruikers tegelijk in gebruik zijn. Werkt allemaal prima. En met de Wallbox app kun je het laden monitoren en aanpassen. Lange vaste kabel (7 m) voor gebruiksgemak. Die Wallbox is een compact ding dat niet opvalt en waar je sowieso eigenlijk geen omkijken naar hebt
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33118
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zou een Easee laadpaal nemen en in combinatie met Tibber kan je hem zo terug verdienen met smart charging.
Weet niet of je er al klant bent, maar word je er klant met een referal code dan krijg je 50 euro, wat je kan uitgeven in die shop, dus je hebt 50 euro korting op de laadpaal.
Heel makkelijk te installeren en dus slim.

Laadpaal: https://tibber.com/nl/store/product/easee-charge-lite
Code: https://invite.tibber.com/nhajua3n
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21150
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier 1 van laadpaal today Enter.
Ik kreeg offertes van 25/2600€ ex, nu een paal voor 1575 incl en ik rijd hem privé.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10549
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hier een Wallbox PulsarPlus SN. In combinatie met de panelen op het dak kan ik hem zo instellen dat hij alleen de groene stroom gebruikt die de paneeltjes doorgeven aan het net. Ben er wel content mee. Ik lade er een recharge en nu een Twin Engine mee op. Geen 3 fasen oid. Alles in eigendom en gebruik hem ook privé.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33118
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb die Easee zelf geplaatst waar eerste een domme hing. De domme is 10 jaar geleden opgehangen door de elektricien en er moest toen natuurlijk even metertje gemaakt worden en een aparte groep. Dat kostte gelukkig de wereld niet.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
R0yk3
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.03.2025 - 16:18

Dag, ik heb sinds kort ook een XC plugin Hybride.
Maar volgens mij kan deze maximaal met 3kw laden. dus een normaal stopcontact is voldoende. Is er een andere reden om een laadpaal te nemen?
Ik heb nu een kabel met een stekker type 2 voor in de auto en aan de andere zijde een normale 220 volt stekker. Vor onderweg schaf ik nog wel een keer een kabel aan met aan beide zijde een type 2 stekker.

Maar nogmaals waarom zou ik dit thuis maken?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6601
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hier ook een Easee zelf aangesloten op de aansluiting van de vorige bewoner. NB! Sommige laadpalen zijn zonder kabel (zoals de Easee), die moet je nog bij de prijs optellen. Een vaste kabel is wel heel comfortabel: uitstappen en inprikken, klaar. Alternatief wat je zou kunnen overwegen is een "gewone" 230V aansluiting en dan laden met je thuislader (als je die hebt tenminste). NB! Wel een aparte groep voor (laten) aanleggen en nooit meer dan een 10A belasten. Nadeel met jou long range is door de grotere accu dan wel dat je er zomaar een uur of 10-12 over doet om de accu van leeg naar vol te laden. Met een 11kW laadpaal en volgens mij maximaal 6.4kWh laadvermogen van jou auto is dat ongeveer 3, max 4 uren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6601
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

R0yk3 schreef: 19.03.2025 - 09:08 Dag, ik heb sinds kort ook een XC plugin Hybride.
Maar volgens mij kan deze maximaal met 3kw laden. dus een normaal stopcontact is voldoende. Is er een andere reden om een laadpaal te nemen?
Ik heb nu een kabel met een stekker type 2 voor in de auto en aan de andere zijde een normale 220 volt stekker. Vor onderweg schaf ik nog wel een keer een kabel aan met aan beide zijde een type 2 stekker.

Maar nogmaals waarom zou ik dit thuis maken?
Paar redenen die ik zou kunnen bedenken: Met een laadpaal kun je sneller lader (voor jou auto 3.6kWh tegen 2,3, in het geval van TS is dat 6.4kWh om 2,3). Een thuislader is vaak vast ingesteld en kun je beter niet hoger zetten dan 10A (of je moet zogenaamde CEE stekkers gebruiken zoals op de camping). Je zal niet de eerste zijn met fik in huis doordat de boel met een standaard Schuko stekker te heet wordt. Tweede voordeel kan zijn dat je gewoon in kunt prikken en klaar (tenzij je de thuislader thuis buiten laat liggen maar dan loop je wel het risico dat deze gestolen wordt). Derde voordeel kan zijn dat je een laadpaal via de app aan/uit kan zetten en bijvoorbeeld het gebruik kunt aflezen (wat in mijn geval handig was om te declareren aan de zaak). De thuislader gebruik(te) ik voor op de camping.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21150
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

R0yk3 schreef: 19.03.2025 - 09:08 Dag, ik heb sinds kort ook een XC plugin Hybride.
Maar volgens mij kan deze maximaal met 3kw laden. dus een normaal stopcontact is voldoende. Is er een andere reden om een laadpaal te nemen?
Ik heb nu een kabel met een stekker type 2 voor in de auto en aan de andere zijde een normale 220 volt stekker. Vor onderweg schaf ik nog wel een keer een kabel aan met aan beide zijde een type 2 stekker.

Maar nogmaals waarom zou ik dit thuis maken?
Zoek even op het forum naar laden en brand en je snapt wanneer je elke dag laad waarom je beter geen WCD kunt gebruiken, deze hebben de nare eigenschap gewoon af te fakkelen omdat het gewoon te heet word.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 784
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

R0yk3 schreef: 19.03.2025 - 09:08 Maar nogmaals waarom zou ik dit thuis maken?
Hierom bijvoorbeeld.
20240822_114834_A54.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
R0yk3
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.03.2025 - 16:18

Dank voor de opmerkingen.
De foto was ik al tegengekomen maar ook zijn opmerking dat vele signalen heeft genegeert.

Volgende week komt de electricien om een extra groep aan te maken. Daar zit dan een 16A 'stop' op die ik via zigbee kan schakelen. En dan buiten een opbouw wcd.

Het duurt dan een uurtje of 6/7 dat de auto vol is. Ik zal eens rustig in de overige opties duiken maar een wcd die te heet wordt is gewoon niet juist aangesloten. En als ik de foto bekijk lijkt het erop dat het een inbouw doos is voor binnen die in een buitenwand zit. vandaar dat het vol zit met troep wat in meer of minder mate sluiting maakt, zeker als er wat condens in zit.

Neemt niet weg dat ik het ga bekijken, de kortere laadtijd is wel het interesantste.
Bedankt voor de inzichten en mijn vrouw moet overtuigen meer geld uit te geven :D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10549
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

R0yk3 schreef: 19.03.2025 - 13:25 Dank voor de opmerkingen.
De foto was ik al tegengekomen maar ook zijn opmerking dat vele signalen heeft genegeert.

Volgende week komt de electricien om een extra groep aan te maken. Daar zit dan een 16A 'stop' op die ik via zigbee kan schakelen. En dan buiten een opbouw wcd.

Het duurt dan een uurtje of 6/7 dat de auto vol is. Ik zal eens rustig in de overige opties duiken maar een wcd die te heet wordt is gewoon niet juist aangesloten. En als ik de foto bekijk lijkt het erop dat het een inbouw doos is voor binnen die in een buitenwand zit. vandaar dat het vol zit met troep wat in meer of minder mate sluiting maakt, zeker als er wat condens in zit.

Neemt niet weg dat ik het ga bekijken, de kortere laadtijd is wel het interesantste.
Bedankt voor de inzichten en mijn vrouw moet overtuigen meer geld uit te geven :D
U heeft een PB'tje
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”