achterklep gaat haast niet meer open

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
wallan
Starter

Goede avond Volvo mensen,
Ik heb een V60 D6 4wd plug in Hybrid uit 2013. Nu krijg ik de achterklep haast niet meer open. Zowel bij schakelaar als op afstand bediening.
Iemand enig idee of het in de schakelaar achter zit (heb ik al een keer schoongemaakt) of dat het een kabel breuk is.
Is na schoonmaak +/- jaar terug tijdje goed gegaan maar nu begint hij weer te haperen. Niet grappig op wintersport met kofferbak vol :):)

Wie kent dit probleem en heeft tip in welke hoek ik moet zoeken want afstand bediening reageert hij dus ook niet op.

ben benieuwd.
Fijne avond
Groet
Walter van Kempen
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Hoi,

Wij hebben exact hetzelfde probleem en dezelfde vraag heb ik laatst in mijn eigen topic ook gesteld: viewtopic.php?p=1892157#p1892157

John heeft in mijn topic toegelicht wat hij heeft gedaan om het op te lossen, maar voor mij als leek is het nog niet helemaal helder.

Heb jij mogelijk foto's van de stappen die je hebt gezet en waar we precies moeten zijn?

Alvast bedankt!
TETE
Starter

Bij mij heeft de dealer de greep vervangen, dan gaat het hele gedeelte eraf waar ook “Volvo” op staat onder je ruitenwisser… 450 euro …

Groet Rein
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

TETE schreef: 25.02.2025 - 12:20 Bij mij heeft de dealer de greep vervangen, dan gaat het hele gedeelte eraf waar ook “Volvo” op staat onder je ruitenwisser… 450 euro …

Groet Rein
Een dure reparatie! Als we het kunnen rekken door iets schoon te maken zoals wallan en John ook aangeven, dan tekent mijn vader daar absoluut voor.
JohnH
2nd Gear member

Hoi, heb even een korte PDF handleiding gemaakt van wat ik gedaan heb voor het probleem op te lossen. Kan alleen hier niet meer dan 3 MB uploaden. Opsplitsen naar kleinere bestanden lukt me even ook niet... :( :(
Stuur een PB'tje met een mailadres dan krijg je het alsnog indien gewenst... Groet
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

JohnH schreef: 25.02.2025 - 16:13 Hoi, heb even een korte PDF handleiding gemaakt van wat ik gedaan heb voor het probleem op te lossen. Kan alleen hier niet meer dan 3 MB uploaden. Opsplitsen naar kleinere bestanden lukt me even ook niet... :( :(
Stuur een PB'tje met een mailadres dan krijg je het alsnog indien gewenst... Groet
Je bent een topper! Ik stuur je gelijk even een PM.
rrjvane
Starter

Top. Ben geïnteresseerd en heb je een PB gestuurd
JohnH
2nd Gear member

rrjvane schreef: 01.03.2025 - 16:03 Top. Ben geïnteresseerd en heb je een PB gestuurd
Beste rrjvane, nog niets mogen ontvangen...?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

JohnH schreef: 02.03.2025 - 12:03
rrjvane schreef: 01.03.2025 - 16:03 Top. Ben geïnteresseerd en heb je een PB gestuurd
Beste rrjvane, nog niets mogen ontvangen...?
Mogelijk dat het in de SPAM folder is gekomen? De e-mail die ik van jou heb mogen ontvangen kwam in ieder geval aan in spam. Enorm bedankt! We gaan binnenkort aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte. (hoop dat het lukt met het demonteren)
wallan
Starter

JohnH schreef: 25.02.2025 - 16:13 Hoi, heb even een korte PDF handleiding gemaakt van wat ik gedaan heb voor het probleem op te lossen. Kan alleen hier niet meer dan 3 MB uploaden. Opsplitsen naar kleinere bestanden lukt me even ook niet... :( :(
PB verstuurd John H
wallan
Starter

Hallo Allen,
Afgelopen weekend (net zoals Rein schreef) mijn schakelaar incl. zwarte strip met volvo letters vervangen. (via sloop €85.-)
Greep zelf(zwart gedeelte compleet die direct onder achterruit zit) met schakelaar kost €225.- bij volvo dealer excl. montage.
Let wel er zijn div soorten bedienings schakelaars voor de V60, ik had een dubbele alwaar ik ook de auto mee op slot kan zetten. dus twee klik mogelijkheden in het rubber.
Die had ik gevonden op sloop, echter zat daar weer net een ander type camera in. Dus daar zit ook nog verschil in let op stekker verbindingen.
Uiteindelijk maar de defecte schakelaars heel voorzichtig met multitool uitgezaagd die van de 'sloop' ook los gezaagd met multitool. Omgezet en met 2 componenten lijm alles mooi dicht gelijmd.
Dus oude houder teruggezet met schakelaars er in van sloop houder.

Wat je nodig hebt is een toxix 15/20, dop 10 klein met kleine ratel en verlengstukje. en dop 13 plus een schroevendraaier.
- Eerst met torix de greep los maken alwaar je de klep met de hand mee dicht trekt. V60 D6 BJ 2013
- Dan via zijkant schroevendraaier licht tussen bekleding en klep zetten en proberen bekleding los te trekken/wippen.(denk aan lak)
- Is hij iets los dan met lamp naar binnen schijnen en daar waar mogelijk de schroevendraaier thv nieuwe witte klemmetjes zetten en zowel drukken met schoevendraaier als trekken met hand. op een gegeven moment kun je hem los rukken(voorzichtig)
- Klep dicht doen (leg handoek onder bij oog anders valt hij in slot) en schroef ruitenwisserblad los.
- Ruitenwisser morot zit met 3x dop 10 vast
- Schakelaar houder (zwart met volvo tekst zit met 6 dop 10 schroefjes vast. Losdraaien en mogelijk zacht tikje geven op draadeind dat hij wat los komt te zitten.
- je moet de houder iets schuin omhoog buren om hem onde rhet raam uit te wippen.
dat was ie .
O ja, de klep kun je via heel klein sleufje vanuit achterklep open krijgen met dun stevig lasdraad. je moet een borg palletje los tikken

alles werkt nu weer prima. zag wel meerdere grepen die al weg waren bij div volvo's, zal wel bekend probleempje zijn.
totaal ongeveer (incl zagen en lijmen) 2.5 uur bezig geweest.
normaal zonder zagen schat ik in 1 1/2 uur.

fijne avond
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

wallan schreef: 10.03.2025 - 18:37 Hallo Allen,
Afgelopen weekend (net zoals Rein schreef) mijn schakelaar incl. zwarte strip met volvo letters vervangen. (via sloop €85.-)
Greep zelf(zwart gedeelte compleet die direct onder achterruit zit) met schakelaar kost €225.- bij volvo dealer excl. montage.
Let wel er zijn div soorten bedienings schakelaars voor de V60, ik had een dubbele alwaar ik ook de auto mee op slot kan zetten. dus twee klik mogelijkheden in het rubber.
Die had ik gevonden op sloop, echter zat daar weer net een ander type camera in. Dus daar zit ook nog verschil in let op stekker verbindingen.
Uiteindelijk maar de defecte schakelaars heel voorzichtig met multitool uitgezaagd die van de 'sloop' ook los gezaagd met multitool. Omgezet en met 2 componenten lijm alles mooi dicht gelijmd.
Dus oude houder teruggezet met schakelaars er in van sloop houder.

Wat je nodig hebt is een toxix 15/20, dop 10 klein met kleine ratel en verlengstukje. en dop 13 plus een schroevendraaier.
- Eerst met torix de greep los maken alwaar je de klep met de hand mee dicht trekt. V60 D6 BJ 2013
- Dan via zijkant schroevendraaier licht tussen bekleding en klep zetten en proberen bekleding los te trekken/wippen.(denk aan lak)
- Is hij iets los dan met lamp naar binnen schijnen en daar waar mogelijk de schroevendraaier thv nieuwe witte klemmetjes zetten en zowel drukken met schoevendraaier als trekken met hand. op een gegeven moment kun je hem los rukken(voorzichtig)
- Klep dicht doen (leg handoek onder bij oog anders valt hij in slot) en schroef ruitenwisserblad los.
- Ruitenwisser morot zit met 3x dop 10 vast
- Schakelaar houder (zwart met volvo tekst zit met 6 dop 10 schroefjes vast. Losdraaien en mogelijk zacht tikje geven op draadeind dat hij wat los komt te zitten.
- je moet de houder iets schuin omhoog buren om hem onde rhet raam uit te wippen.
dat was ie .
O ja, de klep kun je via heel klein sleufje vanuit achterklep open krijgen met dun stevig lasdraad. je moet een borg palletje los tikken

alles werkt nu weer prima. zag wel meerdere grepen die al weg waren bij div volvo's, zal wel bekend probleempje zijn.
totaal ongeveer (incl zagen en lijmen) 2.5 uur bezig geweest.
normaal zonder zagen schat ik in 1 1/2 uur.

fijne avond
Thanks voor het delen! Wij gaan zsm aan de slag samen met ook deze tips en uiteraard die van John.
wallan
Starter

Hallo Volvo vrienden,
Hierbij nog een orginele tekening met volvo artikel nummers van de achterklep.
Geld dus voor V60 plug in hybride D6 Bjr 2013 incl dubbele bediening schakelaar en achteruitrij Camera
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”