Luchtvering of toch maar niet?
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik ben geïnteresseerd in een mooie XC60 uit 2021. Het betreft een B4 inscription met luchtvering met four C rondom. Nu ben ik niet bekend met de levensduur van een dergelijk geavanceerd systeem. Ik ben nog van ‘wat er niet op zit kan ook niet stukgaan’. Wie kan mij, wat levensduur en eventuele kosten bij reparatie betreft, iets wijzer maken? Ben benieuwd naar jullie reacties!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6864
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb er één met luchtvering en die is ruim 310K verder en 9 jaar oud. Wat ik weet is de compressor in het begin vervangen en heb ik twee een storing gehad waarbij de luchtvering zijn kalibratie kwijt was. Beide keren min of meer vanzelf weer opgelost.
Naar mijn ervaring dus een betrouwbaar stuk techniek die heel veel extra comfort brengt. Zeker met een XC90 zou ik niet zonder willen en beide compagnons hebben een XC60T8, de een met en de ander zonder luchtvering. Ik die vind zonder duidelijk minder prettig rijden, vooral op drempels.
Naar mijn ervaring dus een betrouwbaar stuk techniek die heel veel extra comfort brengt. Zeker met een XC90 zou ik niet zonder willen en beide compagnons hebben een XC60T8, de een met en de ander zonder luchtvering. Ik die vind zonder duidelijk minder prettig rijden, vooral op drempels.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Ik heb er een zonder luchtvering, bewust voor gekozen vanwege nare ervaringen (bij anderen, verschillende merken, niet Volvo) met het stukgaan en hoge reparatiekosten. Moet gezegd worden, de auto rijdt beter met luchtvering. De mijne rijdt ook gewoon fantastisch
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Hier en MY20 met luchtvering, het is de eerste auto die ik heb met luchtvering en was eerst ook bang door de verhalen van hoge reparatiekosten. Heb dit goed doorgesproken met de verkoper, welke ik al jaren ook privé ken, en in combinatie met de 2 jaar Volvo Select garantie heb ik besloten om het toch voor luchtvering te kiezen.
Ik rij er nu 1,5 jaar mee en de auto heeft nu bijna 140k gereden. Tot nu toe nog geen enkele storing oid gehad met de luchtvering (ook geen andere spannende dingen trouwens) Ik vind het super rijden, zowel in comfort als in de dynamische stand. Ook met de caravan is het heerlijk rijden met de luchtvering.
Ik rij er nu 1,5 jaar mee en de auto heeft nu bijna 140k gereden. Tot nu toe nog geen enkele storing oid gehad met de luchtvering (ook geen andere spannende dingen trouwens) Ik vind het super rijden, zowel in comfort als in de dynamische stand. Ook met de caravan is het heerlijk rijden met de luchtvering.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Het lijkt me fantastisch rijden, met luchtvering. Duidelijk een toegevoegde waarde mbt het rijcomfort. Maar krijg je er reparaties aan, dan zijn de rapen gaar. Dus ik zou er zelf niet voor kiezen. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3271
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Het is bekend dat luchtvering bij bepaalde modellen van de (overigens heel fraaie) Range Rover Sport, gevoelig was reparaties en kosten. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het gebruik van dat soort auto’s: ze zijn enorm zwaar en worden vaak ingezet op slechte wegen en terreinen. Bij Volvo is het volgens mij geen bekend zwak punt.
Eerder had ik een XC90T8 my2017 met luchtvering. Geen problemen gehad, bij inleveren was de auto 3 jaar oud en ik dacht iets van 100.000 km gereden. Toen ik kort geleden in de markt was voor een XC60 heb ik - op aandringen van de dealer - in een 2024 XC60 T6 proefgereden met gewone vering en een overigens identieke met luchtvering. Beide hele fijne auto’s!
Maar wat mij betreft was de keuze snel gemaakt. Ik koos onmiddellijk weer voor luchtvering: de auto is niet alleen veel comfortabeler (geen klap in je rug als je een keer, iets te snel over een drempel rijdt), maar ook stiller- geen geluiden vanuit de vering. Het rijdt op de een of andere manier heel relaxed.
En (voor ins niet van toepassing maar wel waar) luchtvering is natuurlijk bijzonder geschikt voor het slepen van een aanhanger of caravan of zware belasting: de auto gaat niet doorhangen. En vergeet bij gedachten over evt. kosten niet: gewone vering heeft ook af en toe nieuwe schokbrekers nodig en die zijn ook niet gratis.
Eerder had ik een XC90T8 my2017 met luchtvering. Geen problemen gehad, bij inleveren was de auto 3 jaar oud en ik dacht iets van 100.000 km gereden. Toen ik kort geleden in de markt was voor een XC60 heb ik - op aandringen van de dealer - in een 2024 XC60 T6 proefgereden met gewone vering en een overigens identieke met luchtvering. Beide hele fijne auto’s!
Maar wat mij betreft was de keuze snel gemaakt. Ik koos onmiddellijk weer voor luchtvering: de auto is niet alleen veel comfortabeler (geen klap in je rug als je een keer, iets te snel over een drempel rijdt), maar ook stiller- geen geluiden vanuit de vering. Het rijdt op de een of andere manier heel relaxed.
En (voor ins niet van toepassing maar wel waar) luchtvering is natuurlijk bijzonder geschikt voor het slepen van een aanhanger of caravan of zware belasting: de auto gaat niet doorhangen. En vergeet bij gedachten over evt. kosten niet: gewone vering heeft ook af en toe nieuwe schokbrekers nodig en die zijn ook niet gratis.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik zie aftermarket (Aerosus) prijzen langskomen die ik aanvaardbaar vind. Schokdempers voren per set €1400, achter per set €700 en de compressor €500. Ik heb zelf ervaring met reparaties maar aan luchtvering heb ik nog niet gewerkt. Zou het zelf te doen zijn als een keer schokdempers met luchtbalgen vervangen moeten worden of loop ik dan gelijk tegen het fenomeen ‘speciaalgereedschap’ aan? Bij de dealer betaal je volgens mij meteen de hoofdprijs. Iemand ervaringen? Dank voor jullie reacties.Hans Eilander schreef: ↑20.03.2025 - 10:26 Het lijkt me fantastisch rijden, met luchtvering. Duidelijk een toegevoegde waarde mbt het rijcomfort. Maar krijg je er reparaties aan, dan zijn de rapen gaar. Dus ik zou er zelf niet voor kiezen.![]()
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Ik heb er bij BMW ook veel slechte verhalen over gelezen (met name de 5-serie). Dat geldt ook voor het panoramadak die ik toen ook persé niet in m'n 5 serie (E61) wilde hebben.
Nu wel in de XC60 (panoramadak) maar die is ook een stukje nieuwer dan toen ik de 5-serie kocht. Dus met bouwjaar 2021 zou ik het wat sneller aandurven
.
Nu wel in de XC60 (panoramadak) maar die is ook een stukje nieuwer dan toen ik de 5-serie kocht. Dus met bouwjaar 2021 zou ik het wat sneller aandurven

- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Mijn V90 staat nu op een dikke 90K km en heb nog geen issues gehad met de luchtvering. Rijdt heerlijk... En ook geen issues met andere zaken overigens.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21715
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
In onze BMW na 5 jaar in bezit, geen klachten. En inderdaad, auto altijd recht op de weg.Quadrantz schreef: ↑20.03.2025 - 13:29 Ik heb er bij BMW ook veel slechte verhalen over gelezen (met name de 5-serie). Dat geldt ook voor het panoramadak die ik toen ook persé niet in m'n 5 serie (E61) wilde hebben.
Nu wel in de XC60 (panoramadak) maar die is ook een stukje nieuwer dan toen ik de 5-serie kocht. Dus met bouwjaar 2021 zou ik het wat sneller aandurven.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46
Uit ervaring bij o.a. familie blijkt dat bij een Range Rover, maar ook bij Mercedes (E/S) gaat eenmaal op leeftijd (10-12 jaar) er toch een keer een balg lek en/of compressor stuk (zeker als hij "overwerkt' is omdat hij over een langere tijd steeds die balg op druk heeft moeten pompen).
Zijn idd behoorlijke kosten om eea te vervangen, aftermarket volstaat soms wel, soms niet.
Andere kant: zou je daar nu een redelijk jonge auto voor laten staan?
Zijn idd behoorlijke kosten om eea te vervangen, aftermarket volstaat soms wel, soms niet.
Andere kant: zou je daar nu een redelijk jonge auto voor laten staan?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Zelf heeft onze v90cc 2017 220k op de teller, luchtvering nog steeds naar behoren. Incl caravan gebruik en dagelijkse bergbanen. Ik zou het er dus ook niet voor laten. Zelf zonet nog het risico genomen op een 2014 land rover met luchtvering, daar gaat menig koper helemaal de andere kant oplopen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10756
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Nu ook een XC60 met luchtvering. Het rijdt echt HEERLIJK! Op de lange weg in de winter naar de Alpen was het een genot. Je merkt dat de auto een stuk rustiger is en dat de vering veel opvangt. Je kunt de rijeigenschappen qua luchtvering naar je eigen hand zetten. Ook op de hogere snelheden was het heerlijk. Met een caravan/aanhanger/boottrailer erachter ligt de combinatie altijd recht. Een echt lange reis met Caravan erachter heb ik nog niet gemaakt. De reisjes in NL gaven in ieder geval een perfect gevoel.
De BMW 5 Touring had ook luchtvering op de achteras. Daar merkte je dat de kreet Freude am Fahren echt wel een meerwaarde brengt.... Zeker op hogere snelheden in de Heimat auf der Autobahn. Daar was deze auto voor gebouwd.
De BMW 5 Touring had ook luchtvering op de achteras. Daar merkte je dat de kreet Freude am Fahren echt wel een meerwaarde brengt.... Zeker op hogere snelheden in de Heimat auf der Autobahn. Daar was deze auto voor gebouwd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Dank voor alle reacties. Jullie hebben mij wel heel nieuwsgierig gemaakt naar het luchtvering-gevoel. Ken mij er nu nog niets bij voorstellen omdat mijn ervaring is dat mijn V70 uit 2016 op goed geasfalteerde wegen ook wel heel rustig rijdt. Ik denk dat ik maar eens ga proberen bij de dealer …
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black