Hallo allemaal,
Ik heb een Volvo S60 2.4t handgeschakeld uit 2002 met 362 duizend kilometer op te teller. Deze heeft er al een tijdje last van dat hij soms niet lineair optrekt. Ik voel soms tijdens het optrekken het vermogen even wegzakken, waarna ik hem later in de toeren weer voel oppakken.
Ik heb geen foutcodes uitgelezen met vida. Ik heb even een grafiek van de MAF, RPM, turbodruk en turbocontrolvalve(TCV) gemaakt.
Dit is een grafiek van volgas optrekken in de 3, je ziet hier dat de turbodruk mooi stabiel blijft. Hier voelde het optrekken dan ook lineair. Deze lijkt dus goed.
Deze grafiek je optrekken in de 2 en in de 3, hierbij was het optrekken niet lineair. Je kan hierbij ook zien dat de turbodruk niet stabiel blijft, en volgens mij uitkomt op overdruk. Mijn auto zou een maximale turbodruk van 1250 hpa moeten hebben dacht ik, hier zie ik een uitschieter naar ongeveer 1600. De TCV staat ook op 100%.
Nou is mijn conclusie dus dat de TCV kapot is, aangezien deze niet de turbodruk goed lijkt te regelen. Is dit volgens jullie ook correct?
Alvast bedankt, Stijn
Turbodruk fluctueerd (kapotte TCV?)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29.05.2023 - 10:08
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29.05.2023 - 10:08
Ik heb hier helaas geen reactie op gehad, maar voor als andere mensen dit topic tegen komen: Ik heb het opgelost door de TCV te vervangen. De auto rijd nu echt een stuk beter, en als je een grafiek maakt van de TCV en de turbo druk zie je dat de TCV de turbodruk heel mooi afregelt met maar 50% dutycycle, inplaats van 100%. Ik heb deze Pierburg 7.22240.13.0 TCV erin gezet: https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 66532.html (deze staat niet helemaal in de goede categorie op Winparts).
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mooi dat je het even meldt en had ik het topic eerder gelezen dan had ik je de suggestie gedaan om de TCV te (laten) vervangen. Kost niet duur 

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1277
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Sorry, ook niet op tijd gezien. Ik heb het ooit met de S80 T6 gehad. Was inderdaad de TCV. Toen eerst de luchtmassameter vervangen, maar dat verergerde het probleem. Na ook de TCV vervangen te hebben liep het ding weer als een zonnetje.