Ik heb dit eerder al onder een bijna 2,5 jaar oud draadje gezet waar ik er niet veel wijs uit werd. Waarschijnlijk omdat het zo'n oud draadje was werd er niet op gereageerd. Hopelijk kan iemand me hier helpen.
Mijn C70 (2007) heeft al een jaar of 2, 3 het probleem dat als ik het stuur vanuit neutraal voorzichtig rechts draai, ik een behoorlijke weerstand voel. De buitentemperatuur lijkt invloed te hebben. Op warme dagen in de zomer treedt dit probleem niet of nauwelijks op, maar als de temperatuur onder ca. 15 graden komt dan wordt vanuit neutraal (rechtuit) naar rechts draaien moeilijk. Soms moet ik eerst best veel kracht zetten om het stuur door de weerstand naar rechts te krijgen, vooral meteen na starten. Naar links draaien geeft nooit problemen.
Als ik het stuur eerst helemaal naar links draai en vervolgens in één keer naar rechts, dan is het bijna opgelost. Hoewel het dan later weer lichtjes kan terugkomen. Als ik ongeveer een halfuurtje gereden heb, is de weerstand helemaal weg.
Ik heb dit zowel bij de Volvo dealer als bij een andere garage besproken maar niemand weet de oorzaak of een oplossing.
Mijn accu heeft na starten netjes 12,8 Volt spanning, bij rijden 14,4 volt (in het oude draadje werd gesuggereerd dat de accuspanning/oude accu de oorzaak zou kunnen zijn)
Weerstand bij sturen
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27269
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Topic naar de juiste plek verhuisd.
Zou inderdaad eens beginnen met de boel te spoelen, met een beetje mazzel is de pomp nog te redden op die manier.
Zou inderdaad eens beginnen met de boel te spoelen, met een beetje mazzel is de pomp nog te redden op die manier.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8227
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Oude olie. Flush zal inderdaad wel helpen. En zoals Ferdi aangeeft is hopelijk niks mis met de pomp.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ik kan abuis zijn, maar ik heb dit ook gehad en mij werd verteld dat het stuurhuis van de C70 niet te flushen is?
Er is wel olie vervangen maar niet geflushed. Probleem is bijna weg nu.
Ik heb me er eerlijk gezegd ook niet verder in verdiept waarom het niet te flushen zou zijn. Wat ik me nog ervan herinner is omdat het iets van elektronisch ipv hydraulisch zou zijn, maar ik realiseer me dat het dan tegenstrijdig klinkt dat er wel olie vernieuwd is….
Mocht flushen weldegelijk mogelijk zijn dan laat ik dat meteen doen.
(Het kan ook zijn dat ik me vergis met de V70? Daar heb ik trouwens geen *force feedback* issues mee hoewel die op 280.000 staat en de C70 nog maar op 120.000…)
Gr. Edwin.
Er is wel olie vervangen maar niet geflushed. Probleem is bijna weg nu.
Ik heb me er eerlijk gezegd ook niet verder in verdiept waarom het niet te flushen zou zijn. Wat ik me nog ervan herinner is omdat het iets van elektronisch ipv hydraulisch zou zijn, maar ik realiseer me dat het dan tegenstrijdig klinkt dat er wel olie vernieuwd is….
Mocht flushen weldegelijk mogelijk zijn dan laat ik dat meteen doen.
(Het kan ook zijn dat ik me vergis met de V70? Daar heb ik trouwens geen *force feedback* issues mee hoewel die op 280.000 staat en de C70 nog maar op 120.000…)
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31
Ik heb rond de rechter koplamp gekeken maar zie niet iets dat op een reservoir lijkt. Ik zag wel een peilstokje (zie foto). Is dat van het stuurolie reservoir? Ik heb het eruit getrokken en het was kurkdroog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13684
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Daarvoor moet de koplamp er wel eerst uit, is die er uit zie je het reservoir.
Zou overigens met dit tot nu toe getoonde beperkte technische inzicht zelf vooral niet teveel spannende dingen gaan doen aan je auto en hiervoor gewoon een deskundige opzoeken..
Zou overigens met dit tot nu toe getoonde beperkte technische inzicht zelf vooral niet teveel spannende dingen gaan doen aan je auto en hiervoor gewoon een deskundige opzoeken..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27269
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Haring los trekken, koplamp verwijderen (die kan je met de haring eruit zo naar voren trekken) en dan zie je daaronder het reservoir zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31
Aha, ik begrijp het.
Het is inderdaad lang geleden dat ik aan auto's sleutelde. En die auto's zaten een stuk eenvoudiger in elkaar dan nu, ookal is de mijne al 17 jaar oud...
Ik denk dat ik het advies van OGA244 maar opvolg en een bezoekje aan de garage breng.
Nogmaals dank voor jullie info en support.
Het is inderdaad lang geleden dat ik aan auto's sleutelde. En die auto's zaten een stuk eenvoudiger in elkaar dan nu, ookal is de mijne al 17 jaar oud...

Ik denk dat ik het advies van OGA244 maar opvolg en een bezoekje aan de garage breng.
Nogmaals dank voor jullie info en support.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 23.06.2015 - 19:18
- Locatie: RIDDERKERK
Ik had een rijtje terug ook problemen met weerstand bij het sturen naar links. Met name met wat koudere temperaturen onder de 10 graden. De volvo specialist heeft er een toevoeging in de olie gedaan met nieuwe stuurhuisolie. Tijdje wat minder weerstand gehad, maar kwam toch weer terug. Soms op de eerste tien minuten op een weg waar je 80 mocht met Inhalen best raar en vond het ook best gevaarlijk als je door de weerstand heen stuurt..
Al.met al afgelopen januari mijn stuurhuis laten vervangen door een gereviseerde en kan dat aan iedereen aanraden. Hij stuurt weer alsof hij uit de showroom komt. Is de investering echt waard
Al.met al afgelopen januari mijn stuurhuis laten vervangen door een gereviseerde en kan dat aan iedereen aanraden. Hij stuurt weer alsof hij uit de showroom komt. Is de investering echt waard
C70 summum 2.4i 2007
Voorheen XC70 2.5T summum 2003
Voorheen XC70 2.5T summum 2003