Weerstand bij sturen

Plaats reactie
PieterJW
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31

Ik heb dit eerder al onder een bijna 2,5 jaar oud draadje gezet waar ik er niet veel wijs uit werd. Waarschijnlijk omdat het zo'n oud draadje was werd er niet op gereageerd. Hopelijk kan iemand me hier helpen.

Mijn C70 (2007) heeft al een jaar of 2, 3 het probleem dat als ik het stuur vanuit neutraal voorzichtig rechts draai, ik een behoorlijke weerstand voel. De buitentemperatuur lijkt invloed te hebben. Op warme dagen in de zomer treedt dit probleem niet of nauwelijks op, maar als de temperatuur onder ca. 15 graden komt dan wordt vanuit neutraal (rechtuit) naar rechts draaien moeilijk. Soms moet ik eerst best veel kracht zetten om het stuur door de weerstand naar rechts te krijgen, vooral meteen na starten. Naar links draaien geeft nooit problemen.
Als ik het stuur eerst helemaal naar links draai en vervolgens in één keer naar rechts, dan is het bijna opgelost. Hoewel het dan later weer lichtjes kan terugkomen. Als ik ongeveer een halfuurtje gereden heb, is de weerstand helemaal weg.
Ik heb dit zowel bij de Volvo dealer als bij een andere garage besproken maar niemand weet de oorzaak of een oplossing.
Mijn accu heeft na starten netjes 12,8 Volt spanning, bij rijden 14,4 volt (in het oude draadje werd gesuggereerd dat de accuspanning/oude accu de oorzaak zou kunnen zijn)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13684
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Stuurhuis laten flushen?

Overigens staat je topic in de verkeerde subgroep, jouw C70 is een 542 (X50 familie)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27269
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Topic naar de juiste plek verhuisd.

Zou inderdaad eens beginnen met de boel te spoelen, met een beetje mazzel is de pomp nog te redden op die manier.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8227
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Oude olie. Flush zal inderdaad wel helpen. En zoals Ferdi aangeeft is hopelijk niks mis met de pomp.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29258
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zo te lezen is het probleem er al 2 tot drie jaar. Ben benieuwd of een flush nog wat doet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13684
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Raar dat een dealer die suggestie niet gedaan heeft..
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik kan abuis zijn, maar ik heb dit ook gehad en mij werd verteld dat het stuurhuis van de C70 niet te flushen is?

Er is wel olie vervangen maar niet geflushed. Probleem is bijna weg nu.
Ik heb me er eerlijk gezegd ook niet verder in verdiept waarom het niet te flushen zou zijn. Wat ik me nog ervan herinner is omdat het iets van elektronisch ipv hydraulisch zou zijn, maar ik realiseer me dat het dan tegenstrijdig klinkt dat er wel olie vernieuwd is….

Mocht flushen weldegelijk mogelijk zijn dan laat ik dat meteen doen.

(Het kan ook zijn dat ik me vergis met de V70? Daar heb ik trouwens geen *force feedback* issues mee hoewel die op 280.000 staat en de C70 nog maar op 120.000…)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13684
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Onder je rechter koplamp zit de dop van het reservoir, kijk of er wel genoeg vloeistof inzit
PieterJW
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31

Dank voor alle reacties. Ik ga in het reservoir kijken en dit met de garage bespreken.
PieterJW
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31

Ik heb rond de rechter koplamp gekeken maar zie niet iets dat op een reservoir lijkt. Ik zag wel een peilstokje (zie foto). Is dat van het stuurolie reservoir? Ik heb het eruit getrokken en het was kurkdroog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13684
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik zie de koplamp gewoon op zijn plek zitten, die "tentharing" moet er eerst uit, dan kan de koplamp er uit
PieterJW
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31

Geen peilstok dus. Dank.
Maar ik wilde de koplamp er niet uit halen. Het ging mij om het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13684
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daarvoor moet de koplamp er wel eerst uit, is die er uit zie je het reservoir.

Zou overigens met dit tot nu toe getoonde beperkte technische inzicht zelf vooral niet teveel spannende dingen gaan doen aan je auto en hiervoor gewoon een deskundige opzoeken..
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27269
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Haring los trekken, koplamp verwijderen (die kan je met de haring eruit zo naar voren trekken) en dan zie je daaronder het reservoir zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
PieterJW
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31

Aha, ik begrijp het.
Het is inderdaad lang geleden dat ik aan auto's sleutelde. En die auto's zaten een stuk eenvoudiger in elkaar dan nu, ookal is de mijne al 17 jaar oud... ;)
Ik denk dat ik het advies van OGA244 maar opvolg en een bezoekje aan de garage breng.
Nogmaals dank voor jullie info en support.
kikonline
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23.06.2015 - 19:18
Locatie: RIDDERKERK

Ik had een rijtje terug ook problemen met weerstand bij het sturen naar links. Met name met wat koudere temperaturen onder de 10 graden. De volvo specialist heeft er een toevoeging in de olie gedaan met nieuwe stuurhuisolie. Tijdje wat minder weerstand gehad, maar kwam toch weer terug. Soms op de eerste tien minuten op een weg waar je 80 mocht met Inhalen best raar en vond het ook best gevaarlijk als je door de weerstand heen stuurt..

Al.met al afgelopen januari mijn stuurhuis laten vervangen door een gereviseerde en kan dat aan iedereen aanraden. Hij stuurt weer alsof hij uit de showroom komt. Is de investering echt waard
C70 summum 2.4i 2007

Voorheen XC70 2.5T summum 2003
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”