Geur uitlaatgassen bij PURE gebruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
jst63
1st Gear member

Ik heb m'n tweedehands XC60 PHEV nu ruim een maand in gebruik. Het is m'n eerste PHEV en ook m'n eerste Volvo.

Meestal rijd ik op PURE en in stand B. Wat mij opgevallen is dat ik denk uitlaatgassen te ruiken als ik de auto parkeer, ook in PURE stand dus. De geur is vooral in m'n garage heel duidelijk aanwezig. Zoals gezegd, ik vermoed uitlaatgassen maar dan wel op een manier die ik niet gewoon ben van een ICE motor. Ik heb dit gemeld bij de dealer en die gaf aan dat dit 'normaal' was.

Klopt dit? En zo ja, weet iemand waardoor dit dan wordt veroorzaakt?

M"n gevoel zegt dat de geur ook veroorzaakt kunnen worden door verhitting door wrijving. Ik merk namelijk een weerstand in het voortbewegen van de auto als ik al rijdend van D naar B schakel zonder het gaspedaal te lossen. Iets lijkt de auto dan tegen te houden en er meer kracht nodig is om de snelheid te behouden. Kan ook zijn dat dat slechts een gevoel is en de reactie m.b.t. de voelbare weerstand als gevolg van schakelen tussen D en B normaal is.

Zoals gezegd, ik ben nog zeer onervaren als het gaat om de PHEV techniek en het merk Volvo. Vergeef me dus m'n 'domme' vragen :)
Volvo XC60 T6 AWD Recharge 2023 | Opties: luchtvering, Bowers&Wilkins, 360 camera, trekhaak. Tijdens de vakantie trekt de XC60 een Hobby Premium 540Ufe
mga1600
6th Gear member

Als je elektrisch rijdt heb je een hulp verwarming nodig om het interieur op temperatuur te brengen en te houden. In het menu van de auto schakel je dat eenmalig in met ‘extra verwarming”.
Sommige auto’s hadden in 22 en 23 een benzine kachel I.p.v. een elektrische. Dat had te maken met de schaarste van bepaalde componenten na de corona periode. De uitlaatgassen van de. benzine kachel ruik je, zeker in een besloten ruimte.

Kan dat het zijn?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
jst63
1st Gear member

mga1600 schreef: 29.03.2025 - 21:21 Kan dat het zijn?
Dank voor de tip! Zal morgen eens kijken of ik de setting 'extra verwarming' kan vinden.
Zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn.
Overigens is het zo dat ik niet merk dat de ICE meedoet.
In de display is de 'benzine' druppel niet zichtbaar dus ging ik er van uit dat hij geen brandstof gebruikt :).
Voor zover ik weet ontbreekt de dode hoek assistent vanwege chip tekorten. Ik heb begrepen dat soms ook DAB+ ontbreekt maar die heb ik wel.
Volvo XC60 T6 AWD Recharge 2023 | Opties: luchtvering, Bowers&Wilkins, 360 camera, trekhaak. Tijdens de vakantie trekt de XC60 een Hobby Premium 540Ufe
Tukker999
4th Gear member

Ze noemen die kachel ook wel eens standverwarming.
De geur is normaal.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
jst63
1st Gear member

HeinvdW schreef: 29.03.2025 - 22:51 Ze noemen die kachel ook wel eens standverwarming.
De geur is normaal.
Dank voor je reactie.
Ik dacht dat de standkachel alleen gebruikt werd om voor te verwarmen zodat je niet in een koude auto stapt voor vertrek.
De geur die ik ruik is wanneer ik thuiskom na een rit in PURE stand.
Parkeer ik op de oprit, dan ruik ik het ook maar is dan uiteraard snel verdwenen. Parkeer ik in de garage dan blijft het wat langer hangen :).
De standkachel kan ik met een timer instellen in de APP maar heb ik nog nooit gebruik.
Tukker999
4th Gear member

jst63 schreef: 29.03.2025 - 23:20 De standkachel kan ik met een timer instellen in de APP maar heb ik nog nooit gebruik.
Zoals heel veel onderdelen 'onder de motorkap' werkt ook de op-brandstof-gestookte-kachel in een PIH zonder dat je het weet.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Hans oet Twent
8th Gear member

Hier ook een soort van benzine/hitte geur indien je in pure gereden hebt. De functie extra verwarming geeft een meerwaarde in de winter en vroege voor- en late najaar. In de zomer heeft het geen meerwaarde? Dus kun je dat beter uitschakelen?
Ik was van mening dat deze functie de warmte na een rit vasthield. Zodat je na een x periode de auto weer sneller op temperatuur hebt. Zo heb ik het eigenlijk altijd gebruikt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gouwe
7th Gear member

De "extra verwarming" is de kachel functie die gebruikt maakt van de standkachel unit om het interieur sneller op te warmen. Deze gaat indien ingesteld automatisch aan bij temperaturen volgens mij onder de 15 graden. In de zomer werkt de extra verwarming niet. Dus al rijd je in Pure, als je de extra verwarming hebt ingeschakeld én het is kouder van een graad of 15 dan gaat dat ding dus aan en ruik je deels onverbrande benzine bij stilstand buiten de auto. Uitlaat zit rechtsvoor bij het wiel. Sowieso verbruikt dat ding relatief veel brandstof......
Een ander ding van die "extra verwarming" is dat als je dat hebt aanstaan, de benzinemotor bij temperaturen rond het vriespunt ook aanslaat.
Kortom ik heb dat ding default uit staan.
De extra verwarming is dus een functie die je niet moet verwarren met de standkachel, maar wel gebruik maakt van dezelfde unit als de standkachel. Vanaf 22/23 is de standkachel op benzine vervangen door een elektrische variant.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jst63
1st Gear member

Gouwe schreef: 30.03.2025 - 14:27 Vanaf 22/23 is de standkachel op benzine vervangen door een elektrische variant.
Dank voor je uitleg, stel ik zeer op prijs.

Ik vond een optie 'Zorg voor verwarming tijdens elektrisch rijden'. Ik neem aan dat dat de 'extra verwarming' is waarover je spreekt?

Wat betreft het modeljaar, mijn XC60 is bij de RDW op 17 april 2023 en datum eerste inschrijving in NL op 12 april 2023. Ik denk zeker te weten dat het een 22/23 model is omdat bijv. de knop om de binnenverlichting (links onderaan op het dashboard) te dimmen en de draaiknop om de rijmodus te wijzigen ontbreken. Dit soort zaken moet ik in het Google Automotiv scherm instellen. DAB+ is ook voorzien, iets wat in oudere modellen volgens mij niet standaard aanwezig is. Uit je laatste zin denk ik dat op te maken dat ik dan eigenlijk sowieso geen brandstof variant van de extra verwarming en standkachel kan hebben toch? Toch ruik ik wat ook anderen beschrijven en ja, er zit een ventilatior rechts vooraan achter een zwart grill element. Die hoor ik overigens soms ook aanslaan als de auto aan het opladen is.
Gouwe
7th Gear member

Als jij een elektrische standkachel hebt kun je geen uitlaatgassen ruiken. Wat voor standkachel je hebt kan ik je niet vertellen, maar ook met een MY23 kan het dus wel een benzine variant zijn volgens een van de eerdere reacties. Vraag het anders je dealer even.
De ventilator die jij ziet/hoort aanslaan is voor het koelen van de accu tijdens het laden m.b.v. het elektrische airconditioning systeem.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Hans oet Twent
8th Gear member

Gouwe schreef: 30.03.2025 - 14:27 Kortom ik heb dat ding default uit staan.
Hier nu ook op “uit” staan.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Muqcel
Starter

Ik rijdt nu ook sinds een aantal maanden een XC60 T8 en heb dit geur "probleem" ook. Best een pittige geur maar inderdaad zo weer verdwenen. Heeft het uitzetten van de kachel geholpen?
EVV
5th Gear member

Ik zou me voor kunnen stellen dat deze stand kachel er ook voor zorgt dat als je de benzinemotor nodig is, deze alvast een beetje opgewarmd is en niet een koude start hoeft te doen. Dat scheelt weer levensduur.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gouwe
7th Gear member

EVV schreef: 27.06.2025 - 11:36 Ik zou me voor kunnen stellen dat deze stand kachel er ook voor zorgt dat als je de benzinemotor nodig is, deze alvast een beetje opgewarmd is en niet een koude start hoeft te doen. Dat scheelt weer levensduur.
De standkachel/voorverwarming (als je hem hebt aan staan) werkt alleen bij temperaturen onder de 15 graden.
Een PIH heeft naar mijn mening sowieso veel minder koude starts dan een normale ICE en dus scheelt dat sowieso al in de levensduur.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”