Goedemiddag allemaal,
Ik ben opzoek naar een 2018/2019 XC60. Op de markt kwam ik zowel benzine als diesel versies tegen.
2018 is met 180000 km en de andere benzine 150000.
Waar moet ik me opletten? Ik hoor graag wat zijn jullie ervaringen zijn met de Diesel versie en benzine versie. Wat is jullie advies?
Met vriendelijke groet,
Nabil
Volvo XC60 2018/2019
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hoeveel kilometer maak je op jaarbasis en moet je regelmatig de grote steden in?
Dit zijn de belangrijkste vragen denk ik om een keuze tussen diesel en benzine te maken momenteel.
Dit zijn de belangrijkste vragen denk ik om een keuze tussen diesel en benzine te maken momenteel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat hangt maar volledig af van het gebruik.
Zeker in een wat zwaardere auto is een diesel sneller voordeliger dan een benzine variant.
Zeker in een wat zwaardere auto is een diesel sneller voordeliger dan een benzine variant.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een wat zwaardere auto dus, een SUV zoals de XC60 is geen lichtgewicht 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11.03.2025 - 21:40
Bedankt voor jullie reacties
Ik doe rond 20.000~ 25.000KM per jaar, ik ga niet in grote steden en naar beperkte diesel zones
Welke is beste motor voor zoveel km per jaar? welke motor is meest reliable?
Is D5 beste versie voor diesel en T8 beste voor benzine?
Ik doe rond 20.000~ 25.000KM per jaar, ik ga niet in grote steden en naar beperkte diesel zones
Welke is beste motor voor zoveel km per jaar? welke motor is meest reliable?
Is D5 beste versie voor diesel en T8 beste voor benzine?
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een D4 of D5 ie een prima keuze.
Qua betrouwbaarheid bij de benzinemotoren kan je ook nog een T5 overwegen aangezien deze de technieken van de T8 mist.
Wil je voor een hybride gaan is dat samen met de T6 de optie.
Groter is niet altijd betrouwbaarder.
Je zou de rekensom eens moeten maken of met 25.000 euro de wegenbelasting van een diesel "uit kan" tegenover een benzine variant.
Tegenover de hybride niet gok ik maar een T5 kan nog wel eens duurder zijn in de vaste lasten.
Qua betrouwbaarheid bij de benzinemotoren kan je ook nog een T5 overwegen aangezien deze de technieken van de T8 mist.
Wil je voor een hybride gaan is dat samen met de T6 de optie.
Groter is niet altijd betrouwbaarder.
Je zou de rekensom eens moeten maken of met 25.000 euro de wegenbelasting van een diesel "uit kan" tegenover een benzine variant.
Tegenover de hybride niet gok ik maar een T5 kan nog wel eens duurder zijn in de vaste lasten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
In basis is een XC60 gewoon een heel betrouwbare auto. https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... gle.com%2F
Ik zou geen diesel meer kopen. Teveel kans op gedoe uit Brussel en het Haagse. Het enige grote euvel dat toch wel regelmatig voorkomt, is een defecte ERAD bij de plug in hybrides. Kosten (met levenslange garantie bij de dealer) 3.000 EUR als alleen de koppeling vervangen hoeft te worden. Volledige vervanging loopt in de papieren, ik las ergens tussen de 6.000 en 8.000 EUR.
Ik zou geen diesel meer kopen. Teveel kans op gedoe uit Brussel en het Haagse. Het enige grote euvel dat toch wel regelmatig voorkomt, is een defecte ERAD bij de plug in hybrides. Kosten (met levenslange garantie bij de dealer) 3.000 EUR als alleen de koppeling vervangen hoeft te worden. Volledige vervanging loopt in de papieren, ik las ergens tussen de 6.000 en 8.000 EUR.
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Het zijn lastige rekensommen maar ik ben van een XC60 D3 uit 2011 naar een XC60 T5 uit 2019 gegaan.
Ik rij ook rond de 20 a 25K per jaar. Maar diesel durfde ik niet meer aan vanwege de steeds strengere regels en het zou mekaar niet zo heel veel schelen waar ik grofweg op uit kwam. Bewust nog niet voor een T6 of T8 gegaan vanwege meer risico op hogere kosten en nu met salderen heb ik er ook nog niks aan.
Ik rij ook rond de 20 a 25K per jaar. Maar diesel durfde ik niet meer aan vanwege de steeds strengere regels en het zou mekaar niet zo heel veel schelen waar ik grofweg op uit kwam. Bewust nog niet voor een T6 of T8 gegaan vanwege meer risico op hogere kosten en nu met salderen heb ik er ook nog niks aan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24560
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Voor mij kan pih niet uit. Ben afhankelijk van publiek laden en dan weegt het hogere gewicht voor mij niet op tegen elektrisch rijden
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Wij hebben een hoger verbruik (vanwege een hybride warmtepomp) dan dat we opwekken. Dus nu met salderen betalen we 500kwh aan stroom (5500 verbruik per jaar en 5000 wekken we op). Dus als ik ga laden dan zou dat hier erbij komen. Als salderen eraf is na volgend jaar dan is het een ander verhaal.Gouwe schreef: ↑12.04.2025 - 08:25Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Ik rij niet al te veel km's meer maar met zeg 25 a 30K per jaar aan kilometers is de rekensom ook weer heel anders.
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Als het salderen eraf gaat blijft het verhaal precies hetzelfde: Opladen van je auto kost extra geld, net als nuQuadrantz schreef: ↑14.04.2025 - 09:44Wij hebben een hoger verbruik (vanwege een hybride warmtepomp) dan dat we opwekken. Dus nu met salderen betalen we 500kwh aan stroom (5500 verbruik per jaar en 5000 wekken we op). Dus als ik ga laden dan zou dat hier erbij komen. Als salderen eraf is na volgend jaar dan is het een ander verhaal.Gouwe schreef: ↑12.04.2025 - 08:25Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Ik rij niet al te veel km's meer maar met zeg 25 a 30K per jaar aan kilometers is de rekensom ook weer heel anders.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Mbt het Salderen: als het kan, laad de auto als de panelen in de zon liggen. Voor de meeste hier geen optie. Want om zo'n dure XC60 te kunnen betalen, maken we allemaal lange dagen en komen we thuis als de zon al lang weer onder is
.

- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Niet als je kan laden tijdens zonnige uren, dan is het een ander verhaal/rekensomwikky schreef: ↑14.04.2025 - 11:39Als het salderen eraf gaat blijft het verhaal precies hetzelfde: Opladen van je auto kost extra geld, net als nuQuadrantz schreef: ↑14.04.2025 - 09:44Wij hebben een hoger verbruik (vanwege een hybride warmtepomp) dan dat we opwekken. Dus nu met salderen betalen we 500kwh aan stroom (5500 verbruik per jaar en 5000 wekken we op). Dus als ik ga laden dan zou dat hier erbij komen. Als salderen eraf is na volgend jaar dan is het een ander verhaal.Gouwe schreef: ↑12.04.2025 - 08:25 Tegenover de mogelijk hogere kosten voor onderhoud staan gegarandeerd lagere verbruikskosten aan benzine+stroom (dat laatste vooral als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt). Hier ca. 30K per jaar met een gemiddeld verbruik van 1:18 (met laden) tegen 1:11 zonder laden. In 130K ruim 9000 euro bespaard aan benzine. Per 30K ongeveer 2000kWh aan stroom, tegen 25 cent (saldeertarief) is dat op 130K afgerond 2200 euro aan stroom. Netto besparing op basis van 25 cent dus krap 7K. Zelf rekende ik met 7ct/kWh omdat dat dat de terugleververgoeding was die ik zou hebben gekregen. De opmerking over salderen is m.i. niet terecht.
En dat risico van kosten aan de ERAD is er zeker, maar een PIH rijdt zoveel fijner dan een non-PIH/mild-hybrid.
Ik rij niet al te veel km's meer maar met zeg 25 a 30K per jaar aan kilometers is de rekensom ook weer heel anders.

- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
LOL ja ik heb het geluk dat ik veel kan thuiswerken (ITer). Ik werk zeker 3 dagen thuis en soms 4 (van de 5).