Nieuw op dit forum.
Mijn Volvo V60 PIH is uit 2014 maar rijdt nog steeds heerlijk. Ik heb echter 5x de aircopomp moeten laten vervangen. Omdat dit een ontwerpfout betreft heeft Volvo dit steeds kostenloos gedaan. Maar nu geeft de dealer aan dat ze dit niet meer doen. Juridisch ligt nog steeds de verantwoordelijkheid bij Volvo.
Heeft iemand hier ervaring mee of een aanpak gevonden waardoor Volvo toch tot vervanging overging danwel bekend met een voorbeeld dat het werd opgelost. Heeft een rechter of Bovag hier al eens een uitspraak over gedaan?
V60 hybride airco compressor garantie
- Gouwe
- 7th Gear member
Waar baseer je deze uitspraak op? Zoek even hier op het forum. Er waren hier een aantal dezelfde mening toegedaan en iets met rechtsbijstand etc. Nooit meer iets van gehoord daarna.
En verder natuurlijk bagger dat de pomp weer stuk is (heb er zelf ook 4 a 5 kapot gehad). En je kunt overwegen om het niet bij de dealer te laten doen maar hier:https://vomd.nl/volvo-hybrid-onderhoud/
Voordeel: goedkoper. Nadeel: geen levenslange garantie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
Alles slijt uiteindelijk...... Typische slijtdelen zijn volgens mij remmen, banden, ruitenwissers en bougies.
Maar ik heb geen idee hoe Volvo de definitie hanteert.
Maar ik heb geen idee hoe Volvo de definitie hanteert.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- 2nd Gear member
Ik heb hetzelfde probleem gehad en voorgelegd aan de geschillencommissie.
Hun oordeel was dat het volgens het rapport van een onafhankelijke expert (ingeschakeld door de commissie) : de aircopomp is een stijtdeel en Volvo geeft daarop geen levenslange garantie.
Dat doet Volvo wel degelijk met een limiet van 180K als je 1 keer betaald hebt.
De opmerking in het rapport van de expert klopte dus niet, hij had zijn huiswerk niet goed gedaan.
Ik heb dat schriftelijk en mondeling toegelicht aan de commissie maar die kwamen later in de uitspraak terug op de inhoud het expertise rapport.
Ik had vooraf formeel een rectificatie van de expert moeten vragen maar toen was het al te laat... commissie uitspraak is meteen bindend.
De laatste pomp (2.0 variant) deed het slechts 100k / 5jaar terwijl Volvo 180K garantie durft te geven , dus ik ben nog steeds van mening dat de reparatie niet voldeed aan normale (Volvo) verwachtingen , of de revisiepomp of de vervanging door de dealer is de oorzaak. Helaas, heb nu een betaalde reparatie en mag weer 180k

Hun oordeel was dat het volgens het rapport van een onafhankelijke expert (ingeschakeld door de commissie) : de aircopomp is een stijtdeel en Volvo geeft daarop geen levenslange garantie.
De opmerking in het rapport van de expert klopte dus niet, hij had zijn huiswerk niet goed gedaan.
Ik heb dat schriftelijk en mondeling toegelicht aan de commissie maar die kwamen later in de uitspraak terug op de inhoud het expertise rapport.
Ik had vooraf formeel een rectificatie van de expert moeten vragen maar toen was het al te laat... commissie uitspraak is meteen bindend.
De laatste pomp (2.0 variant) deed het slechts 100k / 5jaar terwijl Volvo 180K garantie durft te geven , dus ik ben nog steeds van mening dat de reparatie niet voldeed aan normale (Volvo) verwachtingen , of de revisiepomp of de vervanging door de dealer is de oorzaak. Helaas, heb nu een betaalde reparatie en mag weer 180k

- Gouwe
- 7th Gear member
Dus als ik het goed begrijp zegt de expert dat de pomp een slijtdeel is. Volvo zegt van niet en geeft levenslange garantie die dan wel weer beperkt is tot 180K? Er geldt dus wel een kilometerbeperking maar geen leeftijd?JohnH schreef: ↑02.04.2025 - 21:51 ....Hun oordeel was dat het volgens het rapport van een onafhankelijke expert (ingeschakeld door de commissie) : de aircopomp is een stijtdeel en Volvo geeft daarop geen levenslange garantie.
Waar haal jij die 180K limiet voor de compressor vandaan? Die ken ik namelijk alleen voor de HV accu's.
Op de site van mijn dealer lees ik dit over de levenslange garantie:
*Voorwaarden: de garantie geldt uitsluitend op montage en vervanging van originele Volvo onderdelen die gemonteerd zijn bij de officiële Volvo dealer en zolang u de Volvo in bezit heeft. De garantie is niet overdraagbaar. Uitgezonderd: slijtagegevoelige onderdelen zoals banden, ruitenwissers, bougies, filters, lagers en de accu. Het is alleen mogelijk aanspraak te maken op deze regeling indien deze na 01-06-2020 gemonteerd zijn.
Op de site van Belux lees ik nog een interessante aanvulling: "Onderdelen die worden vervangen onder de (verlengde) fabriekswaarborg van het nieuwe voertuig komen eveneens niet in aanmerking voor deze levenslange onderdelengarantie.".
Dus als de laatste compressor kosteloos vervangen is, en aangenomen dat dat is onder verlengde garantie vanuit Volvo AB, dan is de levenslange garantie niet van toepassing volgens deze zin.
-
- 2nd Gear member
180K heeft de dealer (en ook een andere dealer) bevestigd:
Goedemiddag John,
Wanneer deze delen nu vervangen worden vallen deze onderdelen weer onder lifetime parts warranty, voor de airco compressor geld wel een kilometerbeperking van 180.000 km. En voorwaarde is dat datum deel 2 niet gewijzigd wordt. Ook niet van privé naar partner of naar zakelijk of andersom.
Met vriendelijke groet,
Normaal is/was een aircopomp (mechanisch aangedreven) een slijtdeel volgens de expert, maar weet niet of dat nog zo is voor deze varianten.
De reparatie (2.0) was idd nog zonder kosten maar dan mag je wel verwachten dat de revisiepomp het niet al bij 100K laat afweten.
Richting de 180K mag je zeker verwachten als Volvo een paar maanden later deze life time garantie geeft... (wel of geen factuur)
Goedemiddag John,
Wanneer deze delen nu vervangen worden vallen deze onderdelen weer onder lifetime parts warranty, voor de airco compressor geld wel een kilometerbeperking van 180.000 km. En voorwaarde is dat datum deel 2 niet gewijzigd wordt. Ook niet van privé naar partner of naar zakelijk of andersom.
Met vriendelijke groet,
Normaal is/was een aircopomp (mechanisch aangedreven) een slijtdeel volgens de expert, maar weet niet of dat nog zo is voor deze varianten.
De reparatie (2.0) was idd nog zonder kosten maar dan mag je wel verwachten dat de revisiepomp het niet al bij 100K laat afweten.
Richting de 180K mag je zeker verwachten als Volvo een paar maanden later deze life time garantie geeft... (wel of geen factuur)
-
- 1st Gear member
Beste LucM en Gouwe, ik ben sinds september 2024 juridisch bezig omdat bij 125 k km 4 de aircopomp nodig is. Procedures tergend traag..... en hou jullie op de hoogte. Ben wel benieuwd, en mijn jurist ook, hoeveel pompen er in NL na de 2.0 methode weer defect zijn gegaan??? Aarzel niet om dat te melden, ik heb er tot nu toe 12 geteld op ons forum.
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
-
- 2nd Gear member
Dan mag ik eigenlijk nog niet klagen met 3 pompen voor de eerste 370K en weer de volgende 180K in het vooruitzicht....simon50 schreef: ↑05.04.2025 - 09:00 Beste LucM en Gouwe, ik ben sinds september 2024 juridisch bezig omdat bij 125 k km 4 de aircopomp nodig is. Procedures tergend traag..... en hou jullie op de hoogte. Ben wel benieuwd, en mijn jurist ook, hoeveel pompen er in NL na de 2.0 methode weer defect zijn gegaan??? Aarzel niet om dat te melden, ik heb er tot nu toe 12 geteld op ons forum.
-
- 5th Gear member
Je zou kunnen denken dat Volvo inferieure airco pompen monteert. Dat is niet zo.
De pompen gaan regelmatig stuk omdat Volvo niet de juiste montage voorschriften geeft voor het monteren en in bedrijfstellen van airco pompen geeft aan de werkplaatsen.
Inmiddels is daar een aangepaste versie voor gekomen die door alle dealers gevolgd moet worden.
Alle onderdelen van een auto die gebruikt wordt slijten. Onder slijtende delen vallen onderdelen die bij onderhoudsbeurten vervangen worden zonder dat daarover met de klant wordt gecommuniceerd. Dat gebeurt meestal bij voorgeschreven kilometerstanden. Zoals bougies, oliefilters, luchtfilters, interieur filters.
Remblokken en banden worden tijdens het onderhoud beoordeeld. Wanneer daar door slijtage aanleiding voor is worden deze onderdelen vervangen.
Slijtage aan banden en remmen is sterk afhankelijk van de rijstijl van de gebruiker.
Een werkplaats waar taxi's worden onderhouden had enige tijd geleden een nieuwe kampioen. Deze chauffeur zag kans de remblokken volledig op te rijden na nog geen 10.000 kilometer. Gemiddeld gaan remblokken 80.000 kilometer mee.
Bij een rustige rijstijl komt 150.000 kilometer regelmatig voor.
Het vervangen van een airco pomp behoort niet tot periodiek of op kilometerstand uitgevoerde werkzaamheden.
In die zin is een aircopomp geen slijtend onderdeel maar behoort daarmee tot de reparaties waar Volvo levenslange garantie op geeft.
De pompen gaan regelmatig stuk omdat Volvo niet de juiste montage voorschriften geeft voor het monteren en in bedrijfstellen van airco pompen geeft aan de werkplaatsen.
Inmiddels is daar een aangepaste versie voor gekomen die door alle dealers gevolgd moet worden.
Alle onderdelen van een auto die gebruikt wordt slijten. Onder slijtende delen vallen onderdelen die bij onderhoudsbeurten vervangen worden zonder dat daarover met de klant wordt gecommuniceerd. Dat gebeurt meestal bij voorgeschreven kilometerstanden. Zoals bougies, oliefilters, luchtfilters, interieur filters.
Remblokken en banden worden tijdens het onderhoud beoordeeld. Wanneer daar door slijtage aanleiding voor is worden deze onderdelen vervangen.
Slijtage aan banden en remmen is sterk afhankelijk van de rijstijl van de gebruiker.
Een werkplaats waar taxi's worden onderhouden had enige tijd geleden een nieuwe kampioen. Deze chauffeur zag kans de remblokken volledig op te rijden na nog geen 10.000 kilometer. Gemiddeld gaan remblokken 80.000 kilometer mee.
Bij een rustige rijstijl komt 150.000 kilometer regelmatig voor.
Het vervangen van een airco pomp behoort niet tot periodiek of op kilometerstand uitgevoerde werkzaamheden.
In die zin is een aircopomp geen slijtend onderdeel maar behoort daarmee tot de reparaties waar Volvo levenslange garantie op geeft.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
Dank je WillyWortel, ben het helemaal met je eens dat alles slijt. Mijn probleem is dat ik vind dat bij overmatige slijtage door een fout in contructie of montage Volvo de volledige verantwoording moet nemen. Ik heb bij iedere 35.000 km tot nu toe nieuwe aircopomp nodig gehad, 3x "coulance" en heb nu voir 4de revisie pomp incl montage 2600 euro betaald., geen nieuwe pomp...... Als ik Mr Geely was, zou ik me heeeel diep schamen.
- Gouwe
- 7th Gear member
Overmatig is wel in algemene een relatief begrip. Bij de opkomst van airco systemen mocht je blij zijn als een pomp het überhaupt 150K volhield. Door o.a. de komst van variabele slag compressoren en zeker met de elektrisch aangedreven pompen zoals in een hybride is de levensduur enorm omhooggegaan. Sterker, ik denk dat de compressor de auto doorgaans wel overleeft nu.
In ieder geval heb jij nu levenslange garantie als de 4e pomp na 1 juni 2020 is geïnstalleerd.
Of Geely zich zou moeten schamen weet ik niet. Snap dat het allemaal heel vervelend is (heb er zelf ook 4x één moeten laten vervangen), maar Volvo heeft tussen 2012 en medio 2020 dus gewoon alles kosteloos gerepareerd. Denk dat andere fabrikanten zoals VAG daar veel minder coulant mee zouden zijn omgesprongen.
Volvo heeft er letterlijk heel veel leergeld voor betaald en wat mij vooral tot op de dag van vandaag verbaasd is dat het zolang heeft geduurd voordat ze een oplossing hebben geïmplementeerd, want ik denk toch wel te weten dat de fabrikant van die compressoren Volvo al snel op de oorzaak van het probleem heeft gewezen.
Ben dus ook wel heel benieuwd naar wat precies de aanklacht tegen Volvo is en wat de uitkomst van jou juridische procedure is en ook wel naar wat volgens de betrokkenen/deskundigen nu daadwerkelijk de oorzaak is en waar die fout dan ligt. Hou ons op de hoogte.
-
- 1st Gear member
Dank voor reactie en meedenken Gouwe!
Ik hou jullie op de hoogte, en....de derde pomp is half juli 2020 geinstalleerd, echter zonder eigen bijdrage van minimaal1 euro en dus geen levenslange garantie. Ook punt voor juridisch etc..... Is mij destijds niets over verteld door Volvo.
Ik hou jullie op de hoogte, en....de derde pomp is half juli 2020 geinstalleerd, echter zonder eigen bijdrage van minimaal1 euro en dus geen levenslange garantie. Ook punt voor juridisch etc..... Is mij destijds niets over verteld door Volvo.
- Gouwe
- 7th Gear member
Was misschien toen ook nog helemaal niet aan de orde? M.a.w. in 2020 verving de dealer nog gewoon kosteloos met de gedachte dat het probleem daarmee voorgoed opgelost zou zijn en niet om iemand te belazeren (geen kwade opzet)? Ik bedoel maar, had men het gewaardeerd toen als je in 2020 een 2500 euro had mogen aftikken? En dat punt van 1 euro bijdrage en dat het dan wel onder de levenslange garantie zou vallen, is dat ergens terug te lezen in officiële documenten van Volvo? M.a.w. feit of misschien fabel?
En zoals ik al eerder schreef hierboven is dit misschien gewoon van toepassing?: "Onderdelen die worden vervangen onder de (verlengde) fabriekswaarborg van het nieuwe voertuig komen eveneens niet in aanmerking voor deze levenslange onderdelengarantie.".
Dus als de laatste compressor kosteloos vervangen is, en aangenomen dat dat is onder verlengde garantie vanuit Volvo AB, dan is de levenslange garantie niet van toepassing volgens deze zin.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Ik vind het ook wel logisch en billijk dat iets wat onder garantie vervangen wordt niet vervolgens een levenslange garantie krijgt. Ben wel benieuwd of iets wat onder garantie is vervangen opnieuw 24 maanden garantie krijgt, anders zou eigenlijk geen garantie krijgen op iets wat juist voor het aflopen van de formele garantietermijn wordt vervangen. Ik maak me niet zoveel zorgen Volvo heeft zich eigenlijk altijd best netjes opgesteld op de momenten dat er iets mis was met mijn auto's alleen de laatste keer dat er water in de achterlamp van onze 7 jaar oude cc zat gaven ze niet thuis terwijl het een gekend en ouder probleem was anyway auto was ook zeker niet nieuw meer en een keer stopt het.