Ik ben benieuwd of iemand anders al ervaring heeft met een vacuümpomp (brake powerbooster) die lawaai maakt en bloedheet wordt. Hij levert blijkbaar remdruk (vacuüm) op momenten dat de motor dat te weinig doet of kan. Hij zou dus altijd tijdelijk of even kort moeten assisteren?
Het betreft het omcirkelde cilindervormige ‘tonnetje’ op de foto met daaraan diverse leidingen naar o.a. het motorblok en de rembooster.
Het is nu al enige tijd dat die af en toe continue blijft draaien en dan een vrij hard geluid maakt van een pomp die over z’n toeren is. Meestal kom ik er pas achter na een rit als de auto stil staat en/of na het afzetten van de motor. Dan loopt de pomp nog door, soms lang, soms heel kort en stopt dan. Ook is de pomp dan bloed- en bloedheet! (Zaterdag nog mijn wijsvinger aan verbrand met dikke blaar als gevolg, dus pas op!).
Vaak gaat het ook lange tijjd goed en hoor ik de pomp niet en is ook niet warm of heet na een rit. En als dit dan een tijdje goed gaat vergeet ik het weer na iedere rit te controleren tot ik het geluid weer eens hoor.
En omdat het dus dan wel, dan niet is, is het zo’n kwakkelend storing die ik na de verbrande vinger van zaterdag nu eens defitnitief wil oplossen.
Nu ben ik er al een paar keer mee bij de dealer geweest en de monteurs gaven aan dat het in de slang kan zitten, specifieker: een sensor in de slang, of in de pomp zelf.
Aangezien de slang iets van 200 euro kost en de pomp 600 euro ben ik benieuwd of iemand dit herkent en wat er toen vervangen is om het op te lossen.
Ik kan natuurlijk gelijk alles vervangen, maar als het niet hoeft is dat zonde en scheelt het een hoop geld.
Heeft iemand deze storing ook al eens gehad?
En wat als de pomp het begeeft onder het rijden, werkt de rem dan niet meer?
Vacuümpomp brake powerbooster maakt lawaai en bloedheet!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27249
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klinkt mij als een lekkende slang.
Hiervoor kan de garage testen doen dus dan zien ze het snel genoeg.
Hiervoor kan de garage testen doen dus dan zien ze het snel genoeg.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Oke, dus als ik het goed begrijp, als de pomp zelf lawaai maakt is dat niet omdat ie stuk is maar dat ie teveel moet werken en/of te lang doorgaat vanwege een lek of defect aan de slang?
M.a.w. als de pomp stuk is doet ie niets meer?
Gr. Edwin.
M.a.w. als de pomp stuk is doet ie niets meer?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27249
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Vermoed uit jouw verhaal dat de pomp op dit moment overuren draait om het vacuüm in stand te houden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8198
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
In sommige gevallen is het rempedaal "hard" bovenin als er een vacuumlekje is.
Maar ook de schakelaar welk de aan/afslag van de pomp regeld kan haperen.
Weet niet of deze laatste nu op de rembekrachtiger zit of in de leiding vlak bij de pomp.
Normaal loopt de pomp maar heel even na en slaat dan af.
Maar ook de schakelaar welk de aan/afslag van de pomp regeld kan haperen.
Weet niet of deze laatste nu op de rembekrachtiger zit of in de leiding vlak bij de pomp.
Normaal loopt de pomp maar heel even na en slaat dan af.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Oke en dat wordt dan veroorzaakt door ?
Je laatste zin herken ik wel. Er is een ‘test’ daarbij moet je de auto, na een tijdje stilstand, op vol contact zetten maar nog niet starten. Wanneer je dan de rem een paar keer intrapt wordt het pedaal even hard en dan hoor je de vacuüm pomp aanslaan. Een paar seconden, tot het pedaal weer normaal voelt.Urbexpeditie schreef: ↑07.04.2025 - 15:19 In sommige gevallen is het rempedaal "hard" bovenin als er een vacuumlekje is.
Maar ook de schakelaar welk de aan/afslag van de pomp regeld kan haperen.
Weet niet of deze laatste nu op de rembekrachtiger zit of in de leiding vlak bij de pomp.
Normaal loopt de pomp maar heel even na en slaat dan af.
En dat gaat iedere keer goed bij mij als ik dit test. Dus er is schijnbaar niet blijvend iets defect.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27249
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een lek ergens in een vacuümslang
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Oké, duidelijk. Dank!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Update:
De slang 31406270 is vandaag vervangen bij de dealer.
Ik had ‘geluk’, net op het moment dat de monteur de auto de werkplaats inreed was de storing aanwezig en kon er dus ook met zekerheid uitgelezen en geconstateerd worden!
Ook weer opgelost!
Ge. Edwin.
De slang 31406270 is vandaag vervangen bij de dealer.
Ik had ‘geluk’, net op het moment dat de monteur de auto de werkplaats inreed was de storing aanwezig en kon er dus ook met zekerheid uitgelezen en geconstateerd worden!
Ook weer opgelost!
Ge. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- ZVlaanderen
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 21.12.2024 - 13:21
Mooi, zijn vervelende storingen die alleen al door zoeken veel geld kunnen kosten, maar gelukkig is het opgelost, en vallen de kosten mee.
Nu weer genieten van je C70.
Nu weer genieten van je C70.
Volvo c70 t5 summum