XC90 aankoop tips gevraagd

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Piet25
Starter

Hallo Volvo kenners mag ik een beroep doen op jullie kennis.
Met veel plezier lees ik hier het Forum en ben vast besloten om een XC90 van de 2e generatie te kopen.
Ik wil graag mijn huiswerk goed doen om spijt te voorkomen.
Het liefst koop ik een zo compleet mogelijk versie ( inscription denk ik) maar hoor graag van jullie welke versie en of opties aan te raden zijn.

Enkele vragen die mij op moment bezig houden....

* Hoe kom ik er achter of de ERAD vervangen is?
* Luchtvering overslaan?
* Verwachting van 25km HV capaciteit reëel?
* Gezien het een hogedruk motor is wat zijn de ervaringen met het lek raken van de koppakking in relatie tot KM stand?
* Welke OBD2 reader / software is aan te raden? Is er informatie te winnen van het voertuig tijdens een proefrit door hem uit te lezen wat de aankoop meer zekerheid geeft.

Zag een video voorbij komen over aftermarket Orbit software.

Iemand ervaring mee?

Ik hoop dat jullie mij op weg willen helpen naar een mooie aanschaf. Realistische gezien (budget 20 t/m 30k) zal het een XC90 worden van de 2015 2016 generatie met 225k+ op de teller.
Gouwe
7th Gear member

Allereerst gefeliciteerd met je besluit! Een XC90 T8 is en blijft een top auto. Mijn beste tip is: koop een dealeronderhouden exemplaar en doe vooraf een aankoopkeuring bij een dealer en zorg dat je een 5K in de zak houdt voor onvoorziene zaken. Niet dat je ze altijd nodig hebt, maar toch vervelend als je je laatste centen hebt uitgegeven en een maand later gaat er iets kapot en is je spaarrekening leeg.
Dan even je vragen:
- ERAD: Bel de dealer(s) op waar de auto in onderhoud is geweest en vraag het na. Laat ze ook even de garantie reparaties checken. Zo kwam ik er na vier jaar pas achter dat mijn ERAD al bij rond de 100K was vervangen (en die houdt het dus al ruim 200K vol). Zelf kun je het niet zien.
- Luchtvering zeker niet overslaan: auto rijdt er zoveel beter van (strakker en comfortabeler). Ik heb nu in 170K twee keer een storing gehad, maar in beide gevallen gewoon opgelost door of een reset of vanzelf.
- Nee 25km is niet reëel met een 2015/16 met 225K op de teller. Houd het op een max 25 km maar realistisch 20. Aantal kilometers elektrisch is heel sterk afhankelijk van temperatuur, snelheid, etc. Wat ik zelf veel belangrijker vind is niet de range an sich maar veel meer het effect op het verbruik (en het aantal koude starts wat je kunt vermijden). Zonder laden gemiddeld 1:11, met laden 1:18. Ik heb in 5 jaar een 9000 euro aan benzine uitgespaard. Stroom haal ik uit mijn eigen panelen. Op 30K per jaar was dat een ruime 2000kWh.
- Ik heb er nu 312K op staan. Nul komma nul olieverbruik en zeker geen lekke koppakking. Lees en hoor er ook niets over van de 2.0 VEA motor.
- Ik heb geen OBD reader. Heb hem ook niet echt nodig gehad (met mijn oude Z4 wel en moest ik regelmatig even een storing wissen). Meer zekerheid bij aankoop is dat je een aankoopkeuring laat uitvoeren door een Volvo dealer. Ook zou je kunnen laten overwegen om de HV accu te laten testen door Aviloo. Helaas is er bij de 15/16 generatie niet mogelijk om de SOH van de accu uit te lezen door de dealer. Ik heb zelf de HV accu onlangs laten vervangen, hier meer info: viewtopic.php?t=96350
- En verder is de R-design net zo compleet als de Inscription. Het verschil is vooral de accenten aan de buitenzijde. Inscription vind ik zelf minder fraai met al dat chroom, maar dat is persoonlijk. NB! Er wordt heel veel fout geadverteerd. Een Momentum wordt regelmatig aangeprezen als Inscription. Hier de oude prijslijsten: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Succes met de mooiste uitzoeken!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ronnie88
1st Gear member

Gouwe schreef: 05.04.2025 - 08:12 Zonder laden gemiddeld 1:11, met laden 1:18.
Zonder laden zal dit aardig kloppen, met laden is volledig afhankelijk van gebruik. Bij veelal grote afstanden ook met laden dichter bij de 1:11 en bij veelal korte ritten een stuk beter. Zelf rijdt ik met de “grote accu” zo’n 50-60km elektrisch en rijdt ik gemiddeld 1:20. Hierin zitten veelal korte ritten en af en toe lange ritten.

Zelf heb ik geen luchtvering, de auto die ik op het oog had die had die optie niet en het was voor mij geen pre, zeker ook gezien de potentieel hoge kostenpost. Persoonlijk zou ik met een km-stand boven de 200dkm wat huiveriger zijn voor luchtvering maar ik begrijp dat er ook mensen zeer lang mee rondrijden zonder dure kosten. Het beste kan je een proefrit maken en beoordelen of je de luchtvering een pré vindt of niet.

Succes met de zoektocht, het is verder een heerlijke wagen!
Piet25
Starter

Gouwe schreef: 05.04.2025 - 08:12 Allereerst gefeliciteerd met je besluit! Een XC90 T8 is en blijft een top auto. Mijn beste tip is: koop een dealeronderhouden exemplaar en doe vooraf een aankoopkeuring bij een dealer en zorg dat je een 5K in de zak houdt voor onvoorziene zaken. Niet dat je ze altijd nodig hebt, maar toch vervelend als je je laatste centen hebt uitgegeven en een maand later gaat er iets kapot en is je spaarrekening leeg.
Dan even je vragen:
- ERAD: Bel de dealer(s) op waar de auto in onderhoud is geweest en vraag het na. Laat ze ook even de garantie reparaties checken. Zo kwam ik er na vier jaar pas achter dat mijn ERAD al bij rond de 100K was vervangen (en die houdt het dus al ruim 200K vol). Zelf kun je het niet zien.
- Luchtvering zeker niet overslaan: auto rijdt er zoveel beter van (strakker en comfortabeler). Ik heb nu in 170K twee keer een storing gehad, maar in beide gevallen gewoon opgelost door of een reset of vanzelf.
- Nee 25km is niet reëel met een 2015/16 met 225K op de teller. Houd het op een max 25 km maar realistisch 20. Aantal kilometers elektrisch is heel sterk afhankelijk van temperatuur, snelheid, etc. Wat ik zelf veel belangrijker vind is niet de range an sich maar veel meer het effect op het verbruik (en het aantal koude starts wat je kunt vermijden). Zonder laden gemiddeld 1:11, met laden 1:18. Ik heb in 5 jaar een 9000 euro aan benzine uitgespaard. Stroom haal ik uit mijn eigen panelen. Op 30K per jaar was dat een ruime 2000kWh.
- Ik heb er nu 312K op staan. Nul komma nul olieverbruik en zeker geen lekke koppakking. Lees en hoor er ook niets over van de 2.0 VEA motor.
- Ik heb geen OBD reader. Heb hem ook niet echt nodig gehad (met mijn oude Z4 wel en moest ik regelmatig even een storing wissen). Meer zekerheid bij aankoop is dat je een aankoopkeuring laat uitvoeren door een Volvo dealer. Ook zou je kunnen laten overwegen om de HV accu te laten testen door Aviloo. Helaas is er bij de 15/16 generatie niet mogelijk om de SOH van de accu uit te lezen door de dealer. Ik heb zelf de HV accu onlangs laten vervangen, hier meer info: viewtopic.php?t=96350
- En verder is de R-design net zo compleet als de Inscription. Het verschil is vooral de accenten aan de buitenzijde. Inscription vind ik zelf minder fraai met al dat chroom, maar dat is persoonlijk. NB! Er wordt heel veel fout geadverteerd. Een Momentum wordt regelmatig aangeprezen als Inscription. Hier de oude prijslijsten: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Succes met de mooiste uitzoeken!

Bedankt voor je uitvoerige reactie Grouwe. Ik hoop er 1 te kunnen vinden bij BCA, als ze uit de lease komen zijn ze als het goed is dealer onderhouden. De dealer aankoop keuring ga ik onthouden (die paar honderd euro die het waarschijnlijk kost) gaat zich zelf als het goed is terug verdienen.
Graag wil ik weer hybride rijden. Het effect op het verbruik heb ik met mijn vorige auto De Toyota Prius + als erg prettig ervaren. Foto album link; https://photos.app.goo.gl/fm758y9WRDbUbpBy9

Mooi om te lezen dat je nog geen olie verbruikt bij 312k, je zorgt goed voor je wagen!
Die prijzenlijsten link is erg handig, dit maakt het inzien van de opties een stuk overzichtelijker.

In eerste instantie afgaande op de aankoop prijs had ik alleen de 2015/16 modellen op het oog. De 2019 modellen zijn een 5k duurder rond de 200k km stand in aanschaf (zie bijlage) maar die modellen profiteren wel van de 11kwh HV accu. (en mogelijke andere voordelen) Is er een maand geweest in 2019 dat ze zijn overgestapt naar de gen 2 revisie 2? Worden deze modellen doorgaans als betrouwbaarder ervaren?
Laatst gewijzigd door Piet25 op 07.04.2025 - 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet25
Starter

XC90 2019 200k+ prijs April 2025
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gouwe
7th Gear member

Vanaf MY2017 is de tankinhoud van 50 naar 70 liter gegaan. Vanaf MY2020 een bruto 11,6kWh accu, daarvoor was het een 10,4 (en 2016/17 een 9,2). Reken op een degradatie van een 3% per jaar. Bij mij was er na 312K en 9 jaar een degradatie van 25-30% dus heb er een nieuwe accu in laten zetten omdat ik er nog 5 jaar mee doorrijd. Zoek hier maar even op HV accu vervangen. Rijd nu 40 km op een acculading met en gemiddeld verbruik nu van ruim 1:25 (maar daar zitten ritten met de caravan tussen, zonder ruim 1:30).
MY wissel is meestal vanaf het najaar, dus een MY20 is geleverd vanaf ca. vierde kwartaal 2019? In de prijslijst zie dat MY20 vanaf 13 mei werd verkocht (dat is dus nog niet geleverd).
MY2016 heeft veel last gehad van software problemen. Die zijn er met updates allemaal wel uitgehaald.
Of een MY19 betrouwbaarder is dan een MY16 durf ik niet te zeggen (maar ik denk het niet).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Piet25
Starter

Gouwe schreef: 07.04.2025 - 17:41 Vanaf MY2017 is de tankinhoud van 50 naar 70 liter gegaan. Vanaf MY2020 een bruto 11,6kWh accu, daarvoor was het een 10,4 (en 2016/17 een 9,2). Reken op een degradatie van een 3% per jaar. Bij mij was er na 312K en 9 jaar een degradatie van 25-30% dus heb er een nieuwe accu in laten zetten omdat ik er nog 5 jaar mee doorrijd. Zoek hier maar even op HV accu vervangen. Rijd nu 40 km op een acculading met en gemiddeld verbruik nu van ruim 1:25 (maar daar zitten ritten met de caravan tussen, zonder ruim 1:30).
MY wissel is meestal vanaf het najaar, dus een MY20 is geleverd vanaf ca. vierde kwartaal 2019? In de prijslijst zie dat MY20 vanaf 13 mei werd verkocht (dat is dus nog niet geleverd).
MY2016 heeft veel last gehad van software problemen. Die zijn er met updates allemaal wel uitgehaald.
Of een MY19 betrouwbaarder is dan een MY16 durf ik niet te zeggen (maar ik denk het niet).
Bedankt voor je toelichting, ik heb je forum posts gelezen mbt het vervangen van de HV accu, mooi avontuur en zo te lezen was je de eerste in Nederland die het avontuur is aangegaan.

Ik kwam deze video nog tegen mbt de betrouwbaarheid en bekende problemen met het 2L 4 cilinder blok gebruikt vanaf 2015 als basis voor de T5, T6 & T8. Een deel van deze bekende problemen zijn natuurlijk aangepakt bij een dealer onderhouden variant.

Gouwe
7th Gear member

Het vervelende van dit soort video's is dat je alleen maar stress krijgt als je er naar kijkt en je de indruk krijgt dat elke motor dit probleem zou hebben. Laatst stond er een artikel in de AW over de betrouwbaarheid van een XC90. Nog nooit zo'n slecht artikel gelezen vol met onwaarheden. En het belangrijkste probleem, de ERAD, werd helemaal niet genoemd. Kortom, neem het allemaal niet té serieus.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”