volvo xc40 t4 of een b4 motor

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
gerret
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.09.2017 - 12:05

hallo.
ik wil een volvo xc40 kopen van ongeveer twee jaar oud.
maar ik twijfel tussen een t4 of een b4.
of zit daar niet zoveel verschil in?.
ik wil geen driecilinder.
als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
gr Gerret
Gebruikersavatar
mtrc
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58

hallo,

Een T4 is een plug-in driecilinder (155 kw) en de B4 een 4 cilinder (145 kw).
Dus als jij perse geen 3 cilinder wilt........

Zelf ben ik juist erg tevreden over de hybride aandrijflijn van mijn T5.
Ik trek er een 1600 kg zware caravan mee en het bevalt mij prima!
Je kan eens op autoweek.nl kijken in de carbase en de verschillen bekijken ;-)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3694
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Er was ook een T4 vier-cylinder, zonder electrische 'hulpmotor', zoals de (latere) B4.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die was 2 jaar terug al exit
gerret
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.09.2017 - 12:05

ok ga ik me eens in de t5 verdiepen
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2323
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

T5 hybride is toch een 3-cyl benzine met electro?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6151
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jers3n schreef: 07.04.2025 - 18:34 T5 hybride is toch een 3-cyl benzine met electro?
Dat dacht ik ook, een T5 is een 1.5 - 3 cilinder, icm een extra elektro motor. (samen 262pk)

De B3 en B4 zijn beide 4 cilinders. B3 heeft 167 pk, en de B4 heeft 197 pk.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Klopt idd
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3694
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

gerret schreef: 07.04.2025 - 18:31 ok ga ik me eens in de t5 verdiepen
Neem maar gewoon een simpele (geen stekker en ook geen elektro hulpmotortje) T5 4 cylinder zoals in de link in mijn onderschrift. Wel wat ouder dan jouw gewenste 2 jaar.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
mtrc
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58

mees schreef: 07.04.2025 - 19:48
gerret schreef: 07.04.2025 - 18:31 ok ga ik me eens in de t5 verdiepen
Neem maar gewoon een simpele (geen stekker en ook geen elektro hulpmotortje) T5 4 cylinder zoals in de link in mijn onderschrift. Wel wat ouder dan jouw gewenste 2 jaar.
Neem wat het beste bij JOU past en waar JIJ een goed gevoel over hebt ;-)
Een ervaring van iemand is wat anders dan een advies (neem dit of dat)......
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Neem geen B4 met cilinder uitschakeling
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6151
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

gerret schreef: 07.04.2025 - 10:17 Hallo. ik wil een Volvo XC40 kopen, van ongeveer twee jaar oud. Maar ik twijfel tussen een T4, of een B4. Ik wil geen driecilinder. Als iemand een tip heeft, hoor ik het graag. gr Gerret
Als je niet ouder koopt dan 2 jaar, heb je altijd een Hybride. In 2020 zijn de laatste puur benzine versies verkocht. Je wilt (om wat voor reden dan ook) geen 3 cilinder? Dan word het dus een B3 of een B4. Leuker kan ik het niet maken. Ga niet af op je gevoel, maar lees je liever eerst goed in in ervaringen van Hybride rijders. Gevoel kan je gruwelijk misleiden, en geweten, kan rekken als elastiek. Ga af op de feiten. En zelfs dan heb je geen garantie dat alles perfect is. Veel succes bij je zoektocht.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6151
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 07.04.2025 - 20:34Neem geen B4 met cilinder uitschakeling
Gerret, luister naar dit advies van OGA. En ga dus voor een B3 automaat. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2323
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Hans Eilander schreef: 07.04.2025 - 20:51
OGA244 schreef: 07.04.2025 - 20:34Neem geen B4 met cilinder uitschakeling
Gerret, luister naar dit advies van OGA. En ga dus voor een B3 automaat. :)
Want die geeft geen cylinder uitschakeling? Volgens mij is cylinder uitschakeling alleen aanwezig bij MY21 B3/4/5/6 motoren, alle andere bouwjaren niet.

Maar ben wel benieuwd waarom OGA244 dit afraad. Zou dat graag weten, het zou op onze MY21 B5 namelijk wel aanwezig moeten zijn.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ja waarom geen cilinderuitschakeling? Wij hadden een V60CC B5 my21. Nooit iets van gemerkt, vraag me af of het erop zat. Mijn vrouw heeft ook een tijd een Seat Leon 1.4 ACT 150 pk gehad. Die had zeker weten cilinderuitschakeling. Wat een top blokje. Stil, heel zuinig en storingsvrij. Een keer meegehad op vakantie naar Italië. Ik geloof dat we ruim de 1 op 18 hebben gehaald. Dat redde ik toen in die tijd niet eens met de V60 D4 met polestar kuur die ik toen reed.

Voordeel van de B4 en B5 is dat het startstop systeem ongemerkt werkt. Dus de keus is aan jou...
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1416
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Volgen aan.

Ik kijk namelijk voor mijn broer ook naar een XC40, maar dan in elk geval met gewoon een 4 cilinder, zonder verder gedoe met hybride en cilinder uitschakeling en wat nog meer aan reut wat alleen maar kapot kan. Wat een gedoe bij Volvo tegenwoordig met motorisering!

Ik ben benieuwd wat eruit komt voor de TS.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6151
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Frits V70 schreef: 08.04.2025 - 08:25 Wat een gedoe bij Volvo tegenwoordig met motorisering!
Dat is ook bij mij de hoofdoorzaak, dat ik met deze XC40 door blijf rijden. Normaal ruil ik elke 3 jaar in. Maar dan word het stekkeren, en dat wil ik niet. En puur elektrisch? Daar ben ik nog lang niet aan toe.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6151
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 08.04.2025 - 08:14 Voordeel van de B4 en B5 is, dat het startstop systeem ongemerkt werkt. Dus de keus is aan jou...
Noem dat maar een voordeel. Dat Start/Stop systeem, gaat bij mij na de start, als eerste uit....... :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Bij een Tx kan ik me dat voor stellen Hans, maar bij een B3/4 merk je er niets van omdat je een elektrische ondersteuning hebt die helpt bij wegrijden. werkt super!
Maar volg dit ook even. Heb mijn lease V60 B4 overgenomen en wil binnenkort wat anders, kleiner en hogere instap. Ik kijk, omdat ik pensionado ben en zonnepanelen heb en overdag tijd heb om te laden, naar een plug in. Daarnaast veel korte ritten nu, dus... Maar een 3 cilinder zie ik ook niet zitten.
Ben benieuwd wat als advies hier uit komt!
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6151
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bluesbroeder schreef: 08.04.2025 - 10:23Bij een Tx kan ik me dat voor stellen Hans, maar bij een B3/4 merk je er niets van omdat je een elektrische ondersteuning hebt die helpt bij wegrijden. werkt super! Maar volg dit ook even. Heb mijn lease V60 B4 overgenomen en wil binnenkort wat anders, kleiner en hogere instap. Ik kijk, omdat ik pensionado ben en zonnepanelen heb en overdag tijd heb om te laden, naar een plug in. Daarnaast veel korte ritten nu, dus... Maar een 3 cilinder zie ik ook niet zitten. Ben benieuwd wat als advies hier uit komt!
Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een B3/B4 en het automatische S/S systeem. Maar ik heb wel 4½ jaar ervaring met een 3 cilinder, en ik moet je zeggen: Niks mis mee. Lekker stil en zuinig. Maar dat S/S systeem, vind ik helemaal niks, en enorm irritant. En ook ik ben pensionado, en ben tevens gebonden aan een hoge instap. Dus ik zou je zeker een XC40 aanraden. Dan wil je nooit meer terug naar een lage instap. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”