Oranje motor lamptje | ECM-262A Long-term fuel trim. Upper limit

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
BestaProjects
Starter

Dag Volvo liefhebbers,

Nadat onze auto (Volvo V70 2.4 T uit 2003) een nieuwe 2dehandse motorblok (B5244T3) heeft gekregen krijg ik de Vida melding ECM-262A Long-term fuel trim, bank 1 - Upper limit. Eerst liep hij niet goed stationair maar dit kwam door een lekke Luchtinlaatslang, deze is inmiddels vervangen en loopt de auto weer goed (stationair). Maar de melding komt telkens weer terug. Mijn lokale autogarage denkt dat dit komt door een defecte lambdasonde voor de catalysator. Mijn vraag is, hoe kan je dit het beste uitsluiten?

Deze vraag stel ik omdat ik de melding nog niet had toen het oude motorblok erin zat en dezelfde lambdasone zit erin. In onderstaande afbeeldingen staat de melding en de details.

Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben en zie graag jullie reacties tegemoet :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.4 T 200PK (2002)
Benzine & LPG
Chriss60
Starter

Wellicht rond rijden met diagnose apparatuur eraan en kijken naar de waarden of het werkt

Mvg Chris
BestaProjects
Starter

Chriss60 schreef: 29.10.2024 - 16:37 Wellicht rond rijden met diagnose apparatuur eraan en kijken naar de waarden of het werkt
Dag Chris,

Een beetje late reactie van mijn kant, maar de melding is nog steeds aanwezig. Zoals je aangaf, heb ik even naar de waarden gekeken om te controleren of alles goed werkt. Om een of andere reden worden er geen waarden weergegeven bij "ECM - Oxygen rear sensor, bank 2" en "ECM - Oxygen front sensor, bank 2", terwijl er wél waarden te zien zijn bij "ECM - Oxygen rear sensor, bank 1" (0,72 V) en "ECM - Oxygen front sensor, bank 1" (1,00 λ).

Kan het zijn dat de lambdasonde van bank 2 defect is? En zo ja, waar zit deze precies – vóór of achter de katalysator?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.4 T 200PK (2002)
Benzine & LPG
timmypost
1st Gear member

Dat er geen waarden zijn op bank 2 klopt. Dat heb je alleen met een 6 of 8 cillinder V motor. Zolang je geen melding krijgt dat de kat niet correct werkt zal die 2e lambdasonde correct werken. Dat is ook alleen een diagnose sonde puur om de werking van de katalysator te monitoren. Wat ik ne zou aanbevelen (heb zelf hetzelfde meegemaakt): controleer alle vacuümleidingen. Dus alles wat op het inlaatspruitstuk ná het gasklephuis aangesloten is. Controleer daarna de LMM. En dan bedoel ik de hoeveelheid lucht wat hij doorlaat bij bepaalde toerentallen. Daarvoor is een schema, staat in VIDA. Als je LMM net te kort aangeeft als wat er naar de motor gaat, dan gaan de fueltrims op hol. Bij mij was het 1 gram/sec wat ie te weinig aangaf. Mocht dit allemaal niks uithalen dan zou je de brandstofdruk kunnen controleren (benzinefilter vol?)
Volvo V70 uit 2001, nu 602K op naar de 800K
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”