V60 1.6T waar op letten bij motor en rare foutcode

Plaats reactie
GuidoK
1st Gear member

Ik ben (voor een vriend) op zoek naar een V60 1.6T (met handbak, dus geen powershift) maar ik ben niet echt bekend met deze motor.
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten? Heeft deze motor duidelijke eventuele zwakke punten? (ik ken het platform redelijk goed, maar de motor totaal niet)

Dit vraag ik omdat ik gisteren met die vriend een auto bekeken heb waar ik in vida een rare foutcode in zag:
Afbeelding

Er wordt bij deze code eventueel gehint naar de vacuumpomp (ik neem aan een pomp om het vacuum voor de rembekrachtiging op te wekken), maar kan kennelijk meerdere oorzaken hebben?
Is de vacuumpomp een zwak punt van deze motor?
Zijn er nog andere punten?

Bij wissen van de code (die DIM code) kwam die gelijk terug (de 'checking vacuum pump' melding niet).

Deze auto werd het overigens niet, de teller was teruggedraaid (en onderhoudsboekje vervalst). Je maakt wat mee met die autohandelaren..... O.O (al denk ik niet dat die handelaar dat wist en dat een handelaar daarvoor het heeft gedaan)
MY2012 XC70 Limited Edition
GuidoK
1st Gear member

Ik heb de DIM-U300045 code nog even gegoogled, en hoewel die code dus door verschillende oorzaken naar voren kan komen (de beschrijving in Vida is dus ook heel vaag), zijn de meeste hits toch wel van mensen die hun KM stand veranderen (om welke reden dan ook...), en dat deze code dan erg lastig weg te krijgen is (meeste oplossingen/adviezen wijzen naar een reflash van de DIM, dus dat vereist een (tijdelijk) abonnement op VIDA).
En dat strookt dus wel met de andere (nogal domme) aanwijzingen die we bij deze specifieke auto vonden dat er met de km stand gerommeld was.
Dus als je deze code uitleest bij het uitzoeken van een 2e hands auto die geïmporteerd is (in Nederland hebben we natuurlijk NAP), is dit best wel een red flag.

Maar zijn er nog andere zaken met name betreffende de motor waar op te letten? (dus de 1.6T)
MY2012 XC70 Limited Edition
HbTps
2nd Gear member

Injectoren zijn een zwak punt. Kunnen blijven openstaan met motorschade als gevolg. Ervaringsdeskundige helaas. Blijkt v.n. voor te komen bij gebruik E10 brandstof.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”