Distributieriem Vervangen V90: wie heeft uitdraai?

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
RdR
2nd Gear member

Goedendag allen,

Ik ga zelf de distributieriem vervangen. Dit heb ik al een keer gedaan bij een golf en met de juiste tools is het goed te doen.
Van de golf waren diverse films beschikbaar, voor de D5 heb ik 1 slechts relevante gevonden.

Ik kijk naar de Continental kit : CT1216WP3

Heeft iemand de uitdraai van de stappen en de momenten voor me? Een bijdrage daarvoor is ook prima.

Naderhand zal/kan ik mijn ervaringen hier posten.
Allerhande tips etc zijn natuurlijk welkom.

Groet

Rob
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
RdR
2nd Gear member

Uitdraai heb ik kunnen krijgen.

De set gaat aangekocht worden. Riem met alle span rollen en bouten. Ook de multi riem en spanner gaat vervangen worden.

Er zijn natuurlijk diverse merken en Volvo lijkt het van Dayco in te kopen.

Welke merken zouden jullie als beste aanbevelen? Dayco, Contitech, SKF of een ander merk?

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ik gebruik altijd Gates setjes inc metalen waterpomp en multiriem.
Voor de S40 had een Contitech (is Continental) set gekocht, dat is ook OEM Volvo voor riemen. Maar ook Aisin voor de pomp en INA voor de rollen als ik het goed heb. Dayco ken ik niet, maar ik zit vooral in het P2 platform.
Handleidingen staan in Vida maar die gaat tot 2014 dus daar heb je in dit geval niets aan.
De V90 is er ook alweer een tijdje, vast wel wat thuis sleutelaars op Youtube inmiddels.

Gewoon de tijd nemen, tandwielen goed markeren.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
RdR
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: 05.04.2025 - 09:23 Ik gebruik altijd Gates setjes inc metalen waterpomp en multiriem.
Voor de S40 had een Contitech (is Continental) set gekocht, dat is ook OEM Volvo voor riemen. Maar ook Aisin voor de pomp en INA voor de rollen als ik het goed heb. Dayco ken ik niet, maar ik zit vooral in het P2 platform.
Handleidingen staan in Vida maar die gaat tot 2014 dus daar heb je in dit geval niets aan.
De V90 is er ook alweer een tijdje, vast wel wat thuis sleutelaars op Youtube inmiddels.

Gewoon de tijd nemen, tandwielen goed markeren.
Dank Jeroen,
Ik ga er wellicht dit weekeinde aanbeginnen, zal foto's maken en mijn ervaring hier posten.

ga denk ik voor de contitech set, die hebben ook een naam hoog te houden. Enige nadeel is dat ik geen brug heb maar met twee oprijbokken lukt het ook wel.
ja er zijn wat video's: gelukkig 1 goede in het Duits en een in Russisch met de motor uitgebouwd (verstaan lukt niet maar kijken is leerzaam) en 1 korte engelse.

Als iemand andere films heeft, altijd welkom. deze motor zit in meerdere modellen.

Vraag: Hoe ontluchten jullie het koelsysteem? Met vacuum of gewoon af en toe bijvullen na montage?

Groet,

Rob

RdR
2nd Gear member

Contitech sets zijn besteld voor zowel distributieriem als multiriem.

Ik heb nog even contact opgenomen met het magazijn van Volvo en gevraagd naar de distributieriemset van Volvo (onderdeelnummer 32298420 = riemen set zonder waterpomp).
Over de waterpomp zei hij dat Volvo deze alleen vervangt als er daadwerkelijk een lek is. Daarom zit de pomp zelf niet in de set.
Vreemd, maar het scheelt wel werk. Dat maakt de klus een stuk makkelijker. Ik laat dan ook de waterpomp liggen en hou deze paraat voor als die problemen gaat geven.

JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

De Russische video heeft NL ondertiteling ;)

Ontluchten van een VEA blok, geen ervaring mee.
Als je de waterpomp toch al hebt, waarom niet vervangen?
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
RdR
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: 07.04.2025 - 12:52 De Russische video heeft NL ondertiteling ;)

Ontluchten van een VEA blok, geen ervaring mee.
Als je de waterpomp toch al hebt, waarom niet vervangen?
He, vreemd ik kreeg alleen Russische ondertiteling... nog eens proberen... (Gelukt!)
Tja tijd speelt mee... Maar ik ga er nog eens over denken...

Weet iemand de aanhaalmomenten van de bouten van:
1. de multiriem spanner ( 2 + 1 bout)
2. de motorsteun (Div bouten)

Dank!

diesel01
Geartronic member

Het komt bij de D5 heel precies om hem op vacuüm af te vullen, lucht in het blok betekend foute boel.
Er is een motorsteun aan de bovenzijde die los moet en dan kan het hele blok iets omhoog waardoor je bij de waterpomp en riemen kunt komen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
RdR
2nd Gear member

diesel01 schreef: 07.04.2025 - 16:08 Het komt bij de D5 heel precies om hem op vacuüm af te vullen, lucht in het blok betekend foute boel.
Er is een motorsteun aan de bovenzijde die los moet en dan kan het hele blok iets omhoog waardoor je bij de waterpomp en riemen kunt komen.
Ja, dat vacuum vullen is een reden dat ik het wellicht even laat om de waterpomp ook te doen.

De motorsteun eraf halen in geen probleem, er gaat een krik onder.

Ik zoek echter voor het monteren nog de aanhaal momenten van de bouten op de foto. Als het goed is kloppen de momenten van de geel gekleurde bouten en hebben die geen extra hoekverdraaiing nodig.
Graag nog de momenten en hoeken (indien van toepassing) van de bouten met de rode pijlen.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RdR
2nd Gear member

Via een ander forum kwam het volgende naar voren:
A = 110 Nm
B = 90 Nm + 130 graden extra
C = 60 Nm

Eerst A aandraaien en dan de rest

Bouten B vervangen omdat deze extra nagetrokken worden.

RdR
2nd Gear member

Nog een mooie video:

iets ander model maar zelfde opbouw van de riem en spanners.

RdR
2nd Gear member

Zo, de distributieriem en de multiriem met geleiders zijn vervangen en ik rij weer.
Ook de start/stop accu is vervangen, die gaf een melding. Kabels los, nieuwe erin en dan gaat automatisch de melding weg.

Natuurlijk altijd weer even zoeken met een andere auto. De demontage ging prima. Alleen de spanner van de multiriem heeft een bout onderaan die lastig te bereiken is, zit in een smalle ruimte waar geen dop past, ideaal is daar een lange ring- of steeksleutel, bij voorkeur met ratel. Ook is het fijn om de motorsteun helmaal weg te halen, het aluminium deel en het rubberen deel wat op de carosserie vastgezet is met 4 bouten. dat geeft veel meer werkruimte.

De centrale bout op Krusaspoelie bereik je door de motor wat te laten zakken, deze zit natuurlijk vrij strak, daar heb ik zelf een borgingstool voor gemaakt (fijn om draaibankje en lasapparaat voorhanden te hebben). Die borgingstool (officieel nr 999 7495) heb je ook weer hard nodig voor het aandraaien van deze centrale bout aan het einde (110Nm + 90 graden). Er zitten geen gaten in de krukas poelie waar je een universele borgingstool in kan zetten. Zorg dus dat je iets hebt of gemaakt heb, dat heeft me best tijd gekost. De injectie pomp locking pin: (999 7233) i niet echt nodig, boortje 5 mm is hetzelfde. Of een andere pin van 5 mm die wat korter is want je haalt je handen gauw open aan het scherpe boortje.

De zeskant in het aluminium van de distributieriemspanner vind ik vrij kwetsbaar, bij aanspannen draaide die door, ook daar heb ik een maatwerk tool voor gemaakt wat tijd kostte. Verder is het omleggen van die (nog erg stugge) distributieriem nog even werken, als die eenmaal zit en de tijd goed staat is het grootste werk gedaan 😅.

Ik zal later nog wat meer foto's en ervaringen delen.

RdR
2nd Gear member

Mijn ervaringen bij het vervangen van de distributieriem:

Zaterdagochtend om 8:30 uur richting de garage. De dag daarvoor al de wielkuip bekleding eruit gehaald.

De auto opgetild aan de zijkant (ik heb geen brug maar een gewone krik) en een krik onder het motorblok gezet met wat houten plaatjes om het gewicht te verdelen over de oliepan.

De motorsteun er af gehaald (het torsiestuk, het gedeelte op de motor en later ook het rubberen gedeelte op het spatbord waar alles op rust), daardoor kan de motor zakken en komt de centrale moer van de krukas poelie beter in beeld. De vier bouten rondom zitten licht vast en zijn makkelijk los te maken. De centrale bout heeft een aanhaalmoment van 110 Nm met een extra slag van 90°. Die zit goed vast en zat voor mijn luchttol net iets te strak helaas. Met een zwaardere luchttol haal je deze in een paar seconden los. Wel uitkijken dat je de poelie en daarmee de motor niet linksom draait.

Als de poelie eraf is de multiriem spanner met een 19 mm steeksleutel “pakken” onder de veer en de veerdruk eraf halen, dan gelijk een dun stukje rond ijzer of een boortje (ca 3 mm) tussen de metalen lip schuiven zodat de spanning eraf blijft. Dan kan de multiriem eraf en kan ook de spanner zelf los gehaald worden. Op die plek is erg weinig ruimte, met een sleutel 13 gaat het wel, maar het is wel een beetje friemelen. Ideaal zou zijn om daar een lange sleutel te hebben met een ratel mechanisme.

Een dop 24 gepakt en de bout van de krukas poelie weer met de dop in de krukas gedraaid zodat je de motor daarmee rond kan draaien, met de klok mee.

Het plastic deksel van de distributieriem ruimte af halen en dan alles goed markeren. Via de bout in de krukas draaien en alles goed op tijd zetten, zodat zowel de markering bovenin bij het nokkenastandwiel als ook onderin bij de krukaspoelie met de vertanding klopt.

Dan goed markeren, liefst met een licht gekleurde/witte markeerstift, anders is het lastig te zien. Bij het nokkenas tandwiel is de markering al heel klein en zit onder de vertanding. De timing zit ook nog eens in een lastige hoek om er echt goed naar te kijken. Ik heb daar een klein spiegeltje gebruikt zodat ik beter kon zien of het goed op tijd stond. Ik zag ook een video waarop ze op een andere plek op het nokkenastandwiel een extra markering hadden gezet en daar tegenover ook op de plastic afdekking een extra markering, dan heb je twee markeringspunten. 

Als markering op het nokkenastandwiel gelijk staat met de lijn op het kunststof, kan je ook bij de hogedruk brandstofpomp een boortje of een rond stuk ijzer van 5 mm in de U-gleuf en het gat steken die daarvoor bedoeld zijn. Later bleek een boortje niet zo handig, dat steekt behoorlijk uit en daar kan je ook je hand flink aan open halen. De volgende keer zou ik desnoods een boortje afslijpen, zodat die niet buiten het tandwiel van de brandstofpomp uitsteekt.

Na het markeren en het vastzetten van de brandstofpomp timing de bout van de distributieriem spanner los gehaald en de spanning van de riem af gehaald. Ik heb toen ook de 4 bouten van de brandstofpomp een slag los gehaald zodat deze vrij kan bewegen. Alles wat je vervangt eraf halen.

Ik heb de waterpomp bewust niet vervangen, bij Volvo zei een monteur dat ze juist lekkage zien bij waterpompen die vervangen zijn, in hun eigen distributieriem set zit de waterpomp ook niet bijgesloten.

Alle nieuwe geleiderollen erop gemonteerd en met het juiste moment aangehaald. Als ook de distributieriem spanner erop zit is het tijd voor de riem. De riem heb ik eerst naast de oude riem gehouden en de lengte en het aantal tanden voor de zekerheid nog een keer gecontroleerd. Het omleggen vond ik nog het meest lastige deel. De riem is nog erg stug en de nokkenas staat net op een punt dat als je het iets naar rechts beweegt het een stukje “doorklikt”. 

Het zou fijn zijn als je dat echt vast kan zetten met een stift. Dat kan op zich ook wel, want aan de andere kant van de motor zit een opening waar je een paspen (tool: 999 7007) door kan steken zodat de nokkenas tandwielen die daar in elkaar grijpen op BDP gefixeerd worden. Maar om die locatie te bereiken moet je daar weer wat los halen. Achteraf gezien had ik het wellicht moeten doen, dat was makkelijker geweest. 

Maar goed, de spanner natuurlijk maximaal los gezet, eerst om de krukas poelie gelegd en voor een klein stukje op de spanner en van daaruit met zo min mogelijk speling over de geleiderol naar de brandstofpomp onder de bovenste geleiderol door en naar het nokkenastandwiel. Als de riem daar eenmaal is, zit dat niet ruim natuurlijk, het is echt nog wel even prutsen om het goed in de (juiste) tanden te krijgen en op spanning te houden.

Let erop dat onder het nokkenastandwiel een plastic lipje zit, ik heb bij een paar pogingen gehad dat de riem net op dit lipje bleef hangen en dan zit je extra te klooien, omdat de riem dan niet goed om het tandwiel ligt. In je eentje is dat dan soms niet goed te zien. Als de riem er eenmaal goed om ligt, kan je de distributieriemspanrol met een inbussleutel op spanning brengen en de moer vastdraaien.

Hier ging het bij mij even mis, op een of andere manier draaide de zeskant in het zachte aluminium van de spanrol door. Ik weet niet waarom, gereedschap is goed en ik dacht dat het er ook goed in zat. Maar goed, het was gebeurd. Na even vloeken en zuchten voor de zekerheid een nieuwe als reserve gehaald. Uiteindelijk het voor elkaar gekregen om een speciaal stukje gereedschap te maken waarmee ik toch nog de spanrol goed kon aanspannen en op spanning kon brengen. Anders is dat een kostbare grap. 

Daarna de vier bouten van de hogedruk brandstofpomp vastgezet en het boortje eruit gehaald. Toen de motor een aantal keren rondgedraaid om te kijken of de markeringen weer op dezelfde punten uitkomen als dat ze bedoeld zijn. Dat was mooi het geval. Even dacht ik tussendoor dat de brandstofpomp enorm verschoven was, maar de U-vormige lip waar je het boortje tussen steekt, draait ook mee rond als je de motor doordraait. Die zit niet mechanisch verbonden met het inwendige van de motor. Als de timing onder en boven goed staat, staat de U-vormige lip ook voor het 5 mm gat wat daar zit.

Na doordraaien en markeringen checken de motor gestart, die liep gelijk prima. Daarna verder met monteren van de plastic afdekking. De bout en de 24 mm dop van de krukas afgehaald en de krukaspoelie gemonteerd. Daar heb je echt een speciaal stukje gereedschap nodig om de centrale bout goed op spanning te kunnen zetten (tool: 999 7495). 110 Nm en dan nog eens 90° is best wel wat kracht die je uit moet oefenen, terwijl je onder de auto ligt. Ik heb zelf een ring gedraaid en vast gelast aan een stuk platijzer en dat werkte voldoende toen mijn zoon het tegenhield, maar als je het echt “vast” kan zetten zodat het goed geborgd is maakt dat het monteren wel een stuk comfortabeler.

Dan weer de spanner van de multiriem erop friemelen, de riem erom leggen de motorsteun delen en het wiel monteren en een stukje proefrijden.

Ik ben inclusief het maken van de gereedschappen en het halen van reserve spanrol van ca 9:00 tot 18:00 uur bezig geweest. Wel op een rustig tempo. Het is dus goed te doen in een 1/2 of 3/4 dag.

JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Mooi man. Beetje (haha beetje ja...) voorbereiding, inlezen, (speciaal) gereedschap, en vooral zin in hebben en gewoon durven/doen.
RdR
2nd Gear member

Ja, zeg dat wel, de voorbereiding neemt meestal meer tijd in beslag dan de uitvoering. Uitzoeken, bestellen van onderdelen, speciale gereedschappen, aanhaal momenten etc etc.
En elke auto is weer anders en heeft andere tools nodig, alhoewel dat bij de D5 wel meevalt.

Ik had aan Contitech/continental gevraagd wat de verschillen zijn van de sets die ze hebben, de leveranciers waren daar niet helemaal helder in vond ik:

Mijn vraag aan hun:

Ik vraag me af wat het concrete verschil is tussen de distributieriem sets Contitech CT1216WP2 en CT1216WP3. Dit is voor een Volvo V90 D5 met kenteken........... uit 2017 waar ik binnenkort mee aan de slag ga. Vin: ........... Zo te zien op foto's heeft de wp3 variant 1 moertje meer maar weegt de WP2 set meer dan de WP3 set (wp2 3,083kg en wp3 3,03 kg). Ook is de prijs anders, de.WP2 is echter bij een van de leveranciers weer wat duurder? Ik tast even in het duister.

Ik heb zelf geprobeerd deze vraag te stellen bij de div. leveranciers, maar krijg helaas geen goed en volledig antwoord.
Hopelijk kunt u me uit de brand helpen.

Hartelijke groet,

Antwoord:

Het antwoord op jouw vraag is als volgt:
Het enige verschil is de materiaallijst inhoud. Alle drie de sets zijn geschikt voor dezelfde voertuigen.

WP1 kits = alleen met spanrol
WP2 kits = volgens de normen van een Gates-set
WP3 kits = set met alle onderdelen volgens OE Volvo-onderhoud

RdR
2nd Gear member

Snel antwoord van Continental, dat geeft meer inzicht:

Met "Gates normen" bedoelde hij de inhoud/samenstelling, geen andere kwaliteit of zo...

Verder;
"Hieronder heb ik meer in detail wat de kit inhoud betreft, dit is ook terug te vinden op ons Product en Informatie center
https://www.continental-engineparts.com ... nter?lg=nl

Als advies kan ik u aanraden om voor de kit CT1216WP3 te kiezen omdat deze volgens de richtlijnen van het Volvo onderhoud is.
Handige tips voor de montage van de waterpomp heb ik bijlage bijgevoegd."

Die zwarte extra schroef en de twee andere lichter gekleurde schroeven zijn van de metalen houder in het midden van de set waar één spanrol vast op gemonteerd zit en waarop ook de bout gemonteerd zit waar je de spanrol op zet die je daarna met de moer vast zet.

WP2 set.png
WP3 set.png
Installation waterpomp (NL).pdf
WATERPOMP II (NL).pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”